€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Lekker bezig hoor.

Die remleidingen moeten echt t probleem niet zijn.

Die zijn of of maat te maken, of op maat te bestellen, of modelspecifiek te bestellen.

Met t tweede bedoel ik een modulair systeem, met schroefkoppelingen, en leidingen per 5 cm lengtes te bestellen bij een groothandel (door motorzaak). Altijd een compleet setje van te maken.

Modelspecifiek heeft alles al bij elkaar en in elkaar, kan ook niet moeilijk zijn, lijkt me :)
 
Voor remleidingen heb ik wel een tip voor je: www.melvin.de
Ken ik :z Daar komen die van de XS van, maar ik was nu deze tegen gekomen op eBay en die waren een paar tientjes goedkoper dan via Melvin. Verkoper heeft ze onverzekerd verstuurd, bij DHL nagevraagd en volgens DHL waren ze wel geleverd. Vraag me af waar dan precies.. Maar goed, niet verloren, geld is netjes terug gestort door de verkoper :Y

Lekker bezig hoor.

Die remleidingen moeten echt t probleem niet zijn.

Die zijn of of maat te maken, of op maat te bestellen, of modelspecifiek te bestellen.

Met t tweede bedoel ik een modulair systeem, met schroefkoppelingen, en leidingen per 5 cm lengtes te bestellen bij een groothandel (door motorzaak). Altijd een compleet setje van te maken.

Modelspecifiek heeft alles al bij elkaar en in elkaar, kan ook niet moeilijk zijn, lijkt me :)
Thanks! Leidingen zijn inderdaad geen probleem, dat komt best wel in orde. Verkoper heeft al aangegeven dat als ze alsnog niet aankomen deze week, dat er dan gewoon een nieuw setje aan komt :t

Oh ja, kachel is :t
Zeker :t Deze heeft ook een ingebouwde ventilator, dat werkt een stuk beter om de warmte rond te krijgen dan enkel via natuurlijke convectie :+ En dat voor 50 euri *D (nieuw bijna 400 euro :X )
 
Laatst bewerkt:
Ken ik :z Daar komen die van de XS van, maar ik was nu deze tegen gekomen op eBay en die waren een paar tientjes goedkoper dan via Melvin. Verkoper heeft ze onverzekerd verstuurd, bij DHL nagevraagd en volgens DHL waren ze wel geleverd. Vraag me af waar dan precies.. Maar goed, niet verloren, geld is netjes terug gestort door de verkoper :YThanks! Leidingen zijn inderdaad geen probleem, dat komt best wel in orde. Verkoper heeft al aangegeven dat als ze alsnog niet aankomen deze week, dat er dan gewoon een nieuw setje aan komt :tZeker :t Deze heeft ook een ingebouwde ventilator, dat werkt een stuk beter om de warmte rond te krijgen dan enkel via natuurlijke convectie :+ En dat voor 50 euri *D (nieuw bijna 400 euro :X )
50 euri is nie veul nie.

Ist een Zibro?
 
Toch mooi om te lezen wat voor reacties we krijgen bij het vertellen van de challenge. Jij de bochten voor een weggeefprijs, lepenz een halve motor voor een paar euro en ik de schokbrekers voor nop. :}

Zo'n Zibro is mooi spul, m'n pa heeft er ook 1 staan en is er zeer tevreden mee.

Ik heb slechts zoiets staan, maar het is voldoende voor de paar m3 die ik moet verwarmen.
munters_rp33_draagbare_elektrische_verwarming_3_3kw_3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch mooi om te lezen wat voor reacties we krijgen bij het vertellen van de challenge. Jij de bochten voor een weggeefprijs, lepenz een halve motor voor een paar euro en ik de schokbrekers voor nop. :}

Zo'n Zibro is mooi spul, m'n pa heeft er ook 1 staan en is er zeer tevreden mee.

Ik heb slechts zoiets staan, maar het is voldoende voor de paar m3 die ik moet verwarmen.
[afbeelding]
Hartverwarmend inderdaad! :t Zo'n elektrische heb ik ook naar gekeken, maar ik heb het probleem dat mijn verlichting / stopcontacten maar op 16A afgezekerd is in de garage. Aanpassen kan/mag ik niet (i.v.m. huurappartement / garage), dus als ik dan zware elektrische heaters ga gebruiken dan schiet dat niet op :) Eerst ook nog gekeken naar gas (maar die gaan maar tot 4,2kW en zijn een stuk groter), maar toen deze tegen gekomen.
 
Ook maar es zoiets scoren, ben tegenwoordig na een uurtje bij 5-6° wel weer klaar om binnen koffie te gaan drinken B|
Als je de mogelijkheid hebt om een buis naar buiten te plaatsen, dan zou ik voor zoiets gaan:
FWD7XESIHP6QFGO.LARGE_.jpg


Eenvoudig zelf te maken, enkel het aansluitmateriaal/deksel zul je moeten kopen op bv. www.firebarrel.nl (geen aandelen). Hout kun je vast ook wel ergens goedkoop / gratis vinden (wegwerp pallets, etc.), dus dan heb je het goedkoop behaaglijk warm :t
 
Probleem is ook dat mijn beunhoek zich in een ruimte van 10x10m bevindt, voordat dat warm is....

Misschien is jouw fire barrel met een paar slangen aan te sluiten op een wetsuit? ;)
 
Probleem is ook dat mijn beunhoek zich in een ruimte van 10x10m bevindt, voordat dat warm is....

Misschien is jouw fire barrel met een paar slangen aan te sluiten op een wetsuit? ;)
Alles is mogelijk ;) Komt goed wat warmte van af, maar 10x10 is misschien wat teveel van het goede.. Dan zou ik eerder aan zoiets denken, als je een gasaansluiting hebt:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...-werkplaats-kachel-voor-garage-universum.html

Of anders moet je je klushoekje wat afschermen van de rest van de ruimte zodat je minder moet opwarmen ;)
 
Alles is mogelijk ;) Komt goed wat warmte van af, maar 10x10 is misschien wat teveel van het goede.. Dan zou ik eerder aan zoiets denken, als je een gasaansluiting hebt:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...-werkplaats-kachel-voor-garage-universum.html

Of anders moet je je klushoekje wat afschermen van de rest van de ruimte zodat je minder moet opwarmen ;)

Ja, dat staat al heel lang op de planning idd ;)

In mijn vorige garage had ik trouwens een heater die door CV water gevoed werd, dus eigenlijk een radiator met ventilator. Wellicht een optie voor de toekomst, eventueel te combineren met zo'n fire barrel *D
 
Ook maar es zoiets scoren, ben tegenwoordig na een uurtje bij 5-6° wel weer klaar om binnen koffie te gaan drinken B|
Ik heb twee opties te koop staan:

Een klassieke houtkachel, compleet. Met pijp naar buiten en dekseltje er op.
Is een ouder degelijk ding, gietijzer, wordt snoeiheet, als je wilt.

De andere zijn twee professionele IR panelen. 1500w ps.
Die verwarmen je lichaam, niet de ruimte of de spullen. Voel je echt wel.
Die hingen in mijn vorige ruimte, in de hoek waar ik sleutelde. Dat was ong een hoek van 3x5 meter. De twee panelen was voldoende. Ook omdat ik daar geen heet water of gas mogelijkheid had.
 
Ik heb twee opties te koop staan:

Een klassieke houtkachel, compleet. Met pijp naar buiten en dekseltje er op.
Is een ouder degelijk ding, gietijzer, wordt snoeiheet, als je wilt.

De andere zijn twee professionele IR panelen. 1500w ps.
Die verwarmen je lichaam, niet de ruimte of de spullen. Voel je echt wel.
Die hingen in mijn vorige ruimte, in de hoek waar ik sleutelde. Dat was ong een hoek van 3x5 meter. De twee panelen was voldoende. Ook omdat ik daar geen heet water of gas mogelijkheid had.

Nou, ik moet ooit toch nog iets ophalen bij je :X , kan ik gelijk ff kijken :)

Sorry Theredone; back to the XJ!
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik moet ooit toch nog iets ophalen bij je :X , kan ik gelijk ff kijken :)

Sorry Theredone; back to the XJ!
Beetje topic vervuiling, moet kunnen ;)

Vandaag eindelijk wel post *O*
IMG_20161207_172850_zpsmh9sondo.jpg


Had ze vandaag al willen monteren, maar er waren andere zaken die prioriteit hebben -O- Geen probleem, vrijdag een vrije dag, dus dan kan ik ze rustig monteren en ook meteen even de klauwen uit elkaar halen en schoonmaken :t

Fijne avond allemaal! :W
 
Tijd voor een update! Beetje chirurgie toegepast op de XJ, remleidingen er uit:
IMG_20161208_171245_zpsjs8gbbwf.jpg


Klauwen er ook afgeschroefd, kan ik die meteen schoonmaken:
IMG_20161208_171255_zps6zplaf6t.jpg
'

En dan natuurlijk de rempompen er ook maar van af:
IMG_20161208_174245_zpsh47pfyxb.jpg


De achterste rempomp leek enkel op het einde van de slag echt iets te doen (en het wiel dan ook effectief af te remmen), dus ik was benieuwd wat ik daar zou aantreffen. Roest, blijkbaar:
IMG_20161208_180038_zpsenlgp6pj.jpg


En roest:
IMG_20161208_190519_zpssatexto6.jpg


Helemaal uit elkaar:
IMG_20161208_191653_zpsiswrmprf.jpg


Weer helemaal schoon gemaakt en ontroest:
IMG_20161209_172933_zpswysh1dzu.jpg


En weer in elkaar:
IMG_20161209_174922_zpslwd0nquk.jpg


Uiteraard netjes gemonteerd met ATE remmenvet, ook op de voorheen verroeste stukken zodat er normaal minder kans is dat die weer terug komt :t Verder met de andere pomp:
IMG_20161209_181634_zpsei1ap6jw.jpg


Niet de eerste die ik uit elkaar haal, dus was snel gepiept :Y Staat van de pomp viel ook reuze mee, enkel dit:
IMG_20161209_181709_zpsgvp6forb.jpg


Maar dat was al snel omgevormd tot:
IMG_20161209_184508_zpskmzcv8ze.jpg


En terug in elkaar:
IMG_20161209_191730_zpspyhfrcvm.jpg


Verder vandaag nog vanalles gedaan (nieuwe Zibro kachel volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt, naar de winkel geweest, .. Ook een nieuwe gsm gekocht, dus binnenkort weer fatsoenlijke foto's, maar het is nog even wachten op een hoesje en screenprotector), maar daar hebben jullie geen boodschap aan ;) Dus ik ga afsluiten met de melding dat ik morgen verder ga met het demonteren en schoonmaken van de remklauwen en als dat wat vooruit gaat, het terug monteren van alles op de motor.

Prettig weekend allemaal! :W
 
Weer een heerlijke topic om te volgen...dat gaat een hele mooie XJ worden :Y
Had vrijdag een drukke dag op het werk anders was ik zeker even langsgekomen in Mechelen.

Mooie deal op die kachel, comfortabel werken is ook een must voor mij en in de winter heb ik veel meer klus-tijd.

Ik probeer asap eens binnen te springen !
 
Weer een heerlijke topic om te volgen...dat gaat een hele mooie XJ worden :Y
Had vrijdag een drukke dag op het werk anders was ik zeker even langsgekomen in Mechelen.

Mooie deal op die kachel, comfortabel werken is ook een must voor mij en in de winter heb ik veel meer klus-tijd.

Ik probeer asap eens binnen te springen !
Thanks! Komt in orde, laat maar iets weten! :t

Gisteren en vandaag nog lekker verder gewerkt in de garage. De remklauwen.. Ervaring leert dat dat niet echt mijn favoriete dingen zijn om aan te sluitelen, afbrekende ontluchtingsnippels, vastzittende zuigers, .. En ja hoor, 3x raden wie prijs had.. B| Bij de eerste klauw al meteen problemen, bij het uitpompen van de zuigers:
IMG_20161210_112048_zpsaz2cm1am.jpg


Maar 1 van de 2 zuigers kwam naar buiten en dat schiet uiteraard niet op. Probleem is natuurlijk ook dat je met een rempomp geen blijvende druk kan zetten, enkel iedere keer drukpulsen. Dus de vetpomp boven gehaald en dan was het zo gepiept:
IMG_20161210_123325_zpsght3o4tz.jpg


Netjes schoongemaakt:
IMG_20161210_133844_zpsyoeecyb2.jpg


En terug in elkaar:
IMG_20161210_142215_zpserq3fjpg.jpg


Klauw 2 werkte gelukkig wel mee, daar kwamen beide zuigers gewoon met de rempomp naar buiten:
IMG_20161210_155106_zpsaahlcmbq.jpg


Netjes schoongemaakt en klaar om te monteren:
IMG_20161210_170434_zps57nut1jk.jpg


En dan, natuurlijk bij de laatste klauw, breekt er 1 van de onluchtingsnippels (er zitten er namelijk 2 op de achterste klauw) :X Ik was al aan het denken aan het zoeken naar een nieuwe klauw, etc. Maar met veel vloeken en tieren heb ik de nippel kunnen uitboren tot net langs de draad. Vervolgens in het midden met een kleiner boortje nog wat dieper geboord om de druk te verwijderen en dan met de vetpomp het restje er uitgeperst. Nieuwe nippel er in en dan de zuigers er uit geperst en de klauw gesplitst:
IMG_20161210_192625_zpskx42by4b.jpg


Uiteraard ook gepoetst en weer klaar voor montage:
IMG_20161210_195512_zpsqr05ubov.jpg


Meteen verse blokken voor de achterkant:
IMG_20161211_130051_zps48m4mxro.jpg


Alles terug op de fiets geplaatst en klaar om te ontluchten:
IMG_20161211_151008_zpsuja06imf.jpg


Oppassen dat het reservoir vol blijft:
IMG_20161211_151950_zpsxvttr4fz.jpg


En trucje herhalen aan de achterkant:
IMG_20161211_155434_zpsqr0lbxh1.jpg


Weer een wereld van verschil :t Korte remslag, achterrem werkt weer fatsoenlijk, voorrem is terug goed gangbaar, geslaagd weekend *O* Ofja, het was niet allemaal rozengeur..
IMG_20161211_162134_zpsegcomtqe.jpg


Het voor elkaar gekregen om de remsensor te slopen :N Daar moet uiteraard een andere in voor ik er mee kan rijden, ik wil niet in de krant komen te staan omdat ik rem, ze het achter mij niet zien en ik ineens een auto in mijn rug krijg :)

Dus moest iemand er toevallig nog 1 hebben liggen, gaarne ;) Fijne avond allemaal en succes morgen ;) :W
 
Bij de eerste klauw al meteen problemen, bij het uitpompen van de zuigers:
afbeelding

Maar 1 van de 2 zuigers kwam naar buiten en dat schiet uiteraard niet op. Probleem is natuurlijk ook dat je met een rempomp geen blijvende druk kan zetten, enkel iedere keer drukpulsen. Dus de vetpomp boven gehaald en dan was het zo gepiept:
Trucje die ik altijd uithaal is een vijl in de klauw houden in de sleuven waar de remschoenen in vallen. Dan kun je druk op de zuigers houden zonder dat de cilinder die wel makkelijk gaat er al uitfloept.
 
Trucje die ik altijd uithaal is een vijl in de klauw houden in de sleuven waar de remschoenen in vallen. Dan kun je druk op de zuigers houden zonder dat de cilinder die wel makkelijk gaat er al uitfloept.
Heb er geen foto van, maar ik heb een aluminium plaat van 4mm dik die ik er tussen steek. Dat werkt hetzelfde, maar dan voel ik me gerust dat ik niets beschadig ;)

Op een gegeven moment kwam daarmee 1 zuiger tegen de plaat, maar de andere bleef zitten en aangezien de druk telkens wegvalt met een rempomp was dat niet genoeg om het los te krijgen :)
 
Thanks! Komt in orde, laat maar iets weten! :t

Gisteren en vandaag nog lekker verder gewerkt in de garage. De remklauwen.. Ervaring leert dat dat niet echt mijn favoriete dingen zijn om aan te sluitelen, afbrekende ontluchtingsnippels, vastzittende zuigers, .. En ja hoor, 3x raden wie prijs had.. B| Bij de eerste klauw al meteen problemen, bij het uitpompen van de zuigers:
[afbeelding]

Maar 1 van de 2 zuigers kwam naar buiten en dat schiet uiteraard niet op. Probleem is natuurlijk ook dat je met een rempomp geen blijvende druk kan zetten, enkel iedere keer drukpulsen. Dus de vetpomp boven gehaald en dan was het zo gepiept:
[afbeelding]

Netjes schoongemaakt:
[afbeelding]

En terug in elkaar:
[afbeelding]

Klauw 2 werkte gelukkig wel mee, daar kwamen beide zuigers gewoon met de rempomp naar buiten:
[afbeelding]

Netjes schoongemaakt en klaar om te monteren:
[afbeelding]

En dan, natuurlijk bij de laatste klauw, breekt er 1 van de onluchtingsnippels (er zitten er namelijk 2 op de achterste klauw) :X Ik was al aan het denken aan het zoeken naar een nieuwe klauw, etc. Maar met veel vloeken en tieren heb ik de nippel kunnen uitboren tot net langs de draad. Vervolgens in het midden met een kleiner boortje nog wat dieper geboord om de druk te verwijderen en dan met de vetpomp het restje er uitgeperst. Nieuwe nippel er in en dan de zuigers er uit geperst en de klauw gesplitst:
[afbeelding]

Uiteraard ook gepoetst en weer klaar voor montage:
[afbeelding]

Meteen verse blokken voor de achterkant:
[afbeelding]

Alles terug op de fiets geplaatst en klaar om te ontluchten:
[afbeelding]

Oppassen dat het reservoir vol blijft:
[afbeelding]

En trucje herhalen aan de achterkant:
[afbeelding]

Weer een wereld van verschil :t Korte remslag, achterrem werkt weer fatsoenlijk, voorrem is terug goed gangbaar, geslaagd weekend *O* Ofja, het was niet allemaal rozengeur..
[afbeelding]

Het voor elkaar gekregen om de remsensor te slopen :N Daar moet uiteraard een andere in voor ik er mee kan rijden, ik wil niet in de krant komen te staan omdat ik rem, ze het achter mij niet zien en ik ineens een auto in mijn rug krijg :)

Dus moest iemand er toevallig nog 1 hebben liggen, gaarne ;) Fijne avond allemaal en succes morgen ;) :W
Remlicht schakelaar?

2 euro bij dx of banggood incl verzending
 
Heb er geen foto van, maar ik heb een aluminium plaat van 4mm dik die ik er tussen steek. Dat werkt hetzelfde, maar dan voel ik me gerust dat ik niets beschadig ;)

Op een gegeven moment kwam daarmee 1 zuiger tegen de plaat, maar de andere bleef zitten en aangezien de druk telkens wegvalt met een rempomp was dat niet genoeg om het los te krijgen :)
Ah, maar ik doe het met luchtdruk uit de compressor (en met een doek er overheen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan