€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Remlicht schakelaar?

2 euro bij dx of banggood incl verzending
Een "originele" die in de rempompbody klikt en door de hendel ingedrukt wordt? Die ben ik daar nog niet tegen gekomen.
brl10005.jpg


Ah, maar ik doe het met luchtdruk uit de compressor (en met een doek er overheen).
Dat kan inderdaad ook, maar de ervaring leert me dat dat ook vaak niet genoeg druk geeft als ze echt vast zitten. Dan liever met de vetpomp en achteraf wat opruimen, ook minder kans om vingers kwijt te raken, aangezien ze er niet uit komen schieten :+
 
Laatst bewerkt:
Een "originele" die in de rempompbody klikt en door de hendel ingedrukt wordt? Die ben ik daar nog niet tegen gekomen.
[afbeelding]Dat kan inderdaad ook, maar de ervaring leert me dat dat ook vaak niet genoeg druk geeft als ze echt vast zitten. Dan liever met de vetpomp en achteraf wat opruimen, ook minder kans om vingers kwijt te raken, aangezien ze er niet uit komen schieten :+

ik zal eens kijken of ik nog zo'n schakelaar heb, maar meestal sneuvelen ze als je ze uit de rempomp haalt. Complete rempomp heb ik nog wel.

Ik begrijp alleen niet waarom iedereen gelijk die klauwen splitst. Volgens mij maak je het jezelf dan alleen maar moeilijk. Ik blokkeer altijd 1 zuiger met een klem oid (heb er een speciaal tooltje voor gemaakt), en pers de andere er met de rempomp uit. Deze helft maak ik schoon en monteer alles weer. Vervolgens blokkeer ik de schone zuiger en pers de andere eruit.
Eigenlijk probeer ik met de rempomp eerst hoeveel beweging er in de zuigers zit. Als beide zuigers bewegen als je in de remhendel knijpt komen ze er waarschijnlijk met lucht ook wel. 1 voor 1 blokkeren,zelfde methode maar dan met lucht.
Als je de klauwen niet splitst hoef je ook niet bang te zijn dat je de zuiger wegschiet met luchtdruk want daar zit de andere helft van de klauw voor.

Als je je zuigers er met de rempomp niet uit krijgt is je rempomp aan revisie toe, met een goede rempomp kun je zoveel druk dat zelfs de meest hardnekkige zuiger echt wel los komt.
 
Laatst bewerkt:
Een "originele" die in de rempompbody klikt en door de hendel ingedrukt wordt? Die ben ik daar nog niet tegen gekomen.
[afbeelding]Dat kan inderdaad ook, maar de ervaring leert me dat dat ook vaak niet genoeg druk geeft als ze echt vast zitten. Dan liever met de vetpomp en achteraf wat opruimen, ook minder kans om vingers kwijt te raken, aangezien ze er niet uit komen schieten :+

Ik dacht ze daar eens gezien te hebben. Kan ook ebay geweest zijn.
Nah ja, je hebt inmiddels al besteld :)
 
ik zal eens kijken of ik nog zo'n schakelaar heb, maar meestal sneuvelen ze als je ze uit de rempomp haalt. Complete rempomp heb ik nog wel.

Ik begrijp alleen niet waarom iedereen gelijk die klauwen splitst. Volgens mij maak je het jezelf dan alleen maar moeilijk. Ik blokkeer altijd 1 zuiger met een klem oid (heb er een speciaal tooltje voor gemaakt), en pers de andere er met de rempomp uit. Deze helft maak ik schoon en monteer alles weer. Vervolgens blokkeer ik de schone zuiger en pers de andere eruit.
Eigenlijk probeer ik met de rempomp eerst hoeveel beweging er in de zuigers zit. Als beide zuigers bewegen als je in de remhendel knijpt komen ze er waarschijnlijk met lucht ook wel. 1 voor 1 blokkeren,zelfde methode maar dan met lucht.
Als je de klauwen niet splitst hoef je ook niet bang te zijn dat je de zuiger wegschiet met luchtdruk want daar zit de andere helft van de klauw voor.

Als je je zuigers er met de rempomp niet uit krijgt is je rempomp aan revisie toe, met een goede rempomp kun je zoveel druk dat zelfs de meest hardnekkige zuiger echt wel los komt.
Schakelaartje is al in bestelling ;) Toch bedankt!

Voor wat betreft die klauwen, splitsen is weinig extra moeite en kan ik meteen die kanaaltjes ook mooi schoon maken. Ik heb ook een lijmklem gebruikt op remklauw 1, maar 1 van de 2 zuigers zat serieus vastgekoekt en die wilde niet moven, zelfs niet door het tegen houden van de andere zuiger. Of mijn rempomp dan versleten is? Die had ik net daarvoor helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, seal was nog perfect. Nu alles op de fiets zit ook perfect werkend :)

Er was ook effectief genoeg druk, maar dan nog komt het probleem boven wat ik al aanhaalde: druk van rempomp is niet constant. Daardoor kan ik de druk niet "verhogen" en blijft een zuiger lekker zitten (als hij vaster zit dan ik druk kan zetten).

In dat geval even de vetpomp er op en dan komt hij er zo uit :t In die vetnippel zit immers een terugslag, dus de druk kan niet weg :Y

Uiteindelijk heeft toch iedereen zijn eigen technieken zo te lezen, met eigen voorkeuren. Ik doe ze het liefst zo:
- Zuiger blokkeren
- Proberen of het lekker gaat met de fietspomp (minder zooi om op te ruimen..)
- Als ze met de fietspomp niet willen, dan met de rempomp (iets meer zooi..)
- Als ze dan nog niet willen, dan met de vetpomp (nog iets meer zooi..)

Wat betreft dat niet wegschieten, bij deze klauwen wel, bij die van een XS hebben ze een mooie uitsparing er voor gemaakt (zijn 1-zuigers), waar hij perfect uitplopt. Dan wil dat best knallen :+

Ik dacht ze daar eens gezien te hebben. Kan ook ebay geweest zijn.
Nah ja, je hebt inmiddels al besteld :)
eBay heb ik ze inderdaad wel gezien, maar ik moest nog wat andere prulletjes hebben, dus maar meteen een bestelling geplaatst bij de motorwinkel:
- Remlichtschakelaar
- KM-teller kabel
- Koolstofborstels voor de startmotor (mee als reserve tijdens de challenge, samen met die voor de dynamo)
- Uitlaatklem (voor balanspijp van de uitlaat)

Verder ook nog een bestelling geplaatst voor een poedercoat pistool en wat poedercoat. Nu nog een pizza oventje (vrienden gaan binnenkort verhuizen en doen er dan 1 weg) en dan kan ik weer wat gaan experimenteren O-)
 
klinkt interesant een pizza oven / poedercoat oven wel oppassen dat je de pizza's negatief laad
Na dat er 1x mee gecoat is mogen er nooit meer voedingsmiddelen in, dus daar maak ik me niet druk over ;) Ondertussen nog in afwachting van de verschillende onderdelen, dus weinig te melden verder -O-
 
Nog eens updaten hier! Bestelling binnen gekregen voor nieuwe KM-teller kabel en remschakelaar:
IMG_20161219_115340_zpsa7lhxxf0.jpg


Alleen heeft een XJ900F zo te merken een andere sensor, want die lijkt niet op de oude :?
IMG_20161219_115344_zpsxjvtxnyw.jpg


Maar het was mooi weer, dus de sensor van mijn XS maar gedemonteerd en die gemonteerd op de XJ:
IMG_20161219_130157_zpsksgvocsp.jpg


Nog een pakketje ontvangen:
IMG_20161220_132424_zpsgrcqk116.jpg


Poedercoatpistool, nu enkel nog een (pizza)oven en dan kan ik hem eens uittesten :t

Nog een bestelling geplaatst bij HBM voor:
- HBM300 motorheftafel
- HBM Mini motorlift
- Berg andere dingen waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had :+

En de garage opgeruimd:
IMG_20161220_125242_zps5s2c9wt8.jpg


Om af te sluiten, het nieuwe financiële overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
- Lampjes voor teller: 2,60 euro
- Uitlaatdempers: 40 euro
- Uitlaatbochten: 20 euro
- Voltmeter: 3,25 euro
- KM-teller kabel: 7,10 euro
-------------------------------------
Resterend: 281,96 euro

Tot de volgende! :W
 
Laatst bewerkt:
Heb ik vorig jaar gekocht, ga je een hoop plezier van hebben!
Ik hoop het! Wel een groot ding, maar beter in 1X een goede dan een kleinere (lees: goedkopere) kopen en dan liggen klooien als een motorfiets net wat groter is. Als ik hem niet gebruik parkeer ik hem gewoon op de plaats van de XJ en dan de XJ er op :t
 
Vanochtend vroeg de auto ingestapt op weg naar Meerdrecht. Lekker rustig op de weg, dus ik was om 9u10 al bij HBM. Bestelling stond al klaar, maar toch nog even binnen gaan "kijken".. Een uur later en 135 euro extra armer was ik weer onderweg naar huis O-) De buit:
IMG_20161223_145104_zps4f1wa5ad.jpg


- HBM300 Motorheftafel
- Mini motorlift
- Slagmoersleutel 720 Nm
- Binnenlagertrekkerset
- Poelietrekkerset
- Magneetstatief met meetklok
- Slang klemmen
- Hoontooltje
- Oliepompje
- Infrarood thermometer
- Krasnaalden
- Viton ringen
- Koperringen
- Verschillende dopsleutelstukken
- Borsteltjes voor de Dremel

Laat ons zeggen dat de eindejaarsbonus goed besteed is geweest :t Die heftafel moest natuurlijk ook nog in elkaar worden geschroefd:
IMG_20161223_184604_zpsrrn2y42e.jpg


En dan kan alles op zijn plek:
IMG_20161223_194818_zpsyvd0mtxe.jpg


Vandaag ook nog een stukje met de XJ gaan rijden samen met een maat, maar op een gegeven moment was er een zingend geluid te horen dat pas weg ging als ik weer bijna stil stond. Uit vrees voor het ergste teruggekeerd, maar ik vermoedde dat de KM-tellerkabel wat extra smering wilde hebben. Dus extra gesmeerd, terug gemonteerd en nog even een "testritje" gedaan. 40km later was ik weer terug, het geluid is weg :t Stalen remleidingen werken ook goed, alsook de rest van de fiets. Vandaag de teller ook voorbij de 98.000km getikt, binnenkort klokje rond! :]

Wel nog iets anders opgemerkt, bij stevig dooraccelereren is er soms een brommend geluid te horen, ik gok de km-tellerkabel die wat trillingen veroorzaakt en dat doorgeeft aan het kuipframe. Maar ook dat de teller blijft hangen. Een stukje vol door getrokken van uit stilstand door 1 en 2 en toen reed ik volgens de teller 30 km/u, iets zegt me dat dat zeeeer onwaarschijnlijk is :+ Eens even uitzoeken of dat aan de km-teller aandrijving of aan de teller zelf ligt.

Prettig weekend en fijne feestdagen allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Hier is de kerstbonus ook binnen - maar ik voel me al schuldig als ik voor dat geld een setje nieuwe drevels koop a €30....

Mooi spul heb je gekocht :}
 
Mooie zaak he? Ik werd er toen heel hebberig van!
Fantastisch! IKEA voor mannen :9 Probleem is dat je allemaal dingen tegen komt waarvan je niet wist dat je ze nodig had..

Dat is nou juist de reden dat ik zo min mogelijk naar dat soort zaken ga
Ik doe ook mijn best ;)

Hier is de kerstbonus ook binnen - maar ik voel me al schuldig als ik voor dat geld een setje nieuwe drevels koop a €30....

Mooi spul heb je gekocht :}
Geen vrouw of kinderen en goed gereedschap is het halve werk he 8-)
 
Vandaag nog even met de KM-tellerkabel bezig geweest. WPHB open gedaan om te kijken hoe de kabel zou moeten lopen:
IMG_20161224_170942_zps7hsz3qa0.jpg


Dat is heel anders dan hoe de kabel zat. De kabel liep vanaf het rubber op het spatbord achter de vork door, over de onderste kroonplaat, onder de stalen remleiding door en dan naar de teller. Kabel omgelegd zodat hij volledig langs de vork loopt:
IMG_20161224_172404_zpsipiqul3u.jpg


Maar ik vraag me af of dat helemaal de bedoeling is op die manier :? Op maximum uitslag naar links ziet dat er namelijk zo uit:
IMG_20161224_172639_zpsegpvfqre.jpg


Iemand met een XJ750/900 die even kan kijken hoe de kabel daar loopt?

Fijne kerstavond, ik ga mij vol vreten! :W
 
full


pas wire harness into guide staat er ook bij, misschien die kabel in dat lusje ?

ik kan vd week even kijken.

eet smakelijk. ;)
 
[afbeelding]

pas wire harness into guide staat er ook bij, misschien die kabel in dat lusje ?

ik kan vd week even kijken.

eet smakelijk. ;)
Dat is misschien nog een optie ja, vandaag er achter gekomen dat hij in ieder geval niet los er langs mag hangen zoals ik al dacht. Bij een van de eerste bochten kwam de kabel tussen knipperlicht en vork en had ik dus een nieuwe "stuuruitslag". Dat was even schrikken, maar gelukkig aan lage snelheid, bij een ruime bocht, dus even herleggen en het probleem was opgelost. Zal morgen eens kijken of hij eventueel bij het haakje kan.

Vandaag samen met een maatje met zijn BMW K75 een lekker stukje gaan touren. Bijna 10 graden, lekker zonnetje, heerlijk! :] Foto bij het Fort van Breendonk:
IMG-20161227-WA0005_zpsfrvopkya.jpg


Ondertussen al 400km met de fiets gereden. Doet het nog altijd lekker, vooral als hij goed op temperatuur is :t Binnenkort nog eens wat nieuwe zaken zoeken om aan te passen, maar zo lang het nog kan lekker cruisen :Y

Fijne avond! :W
 
Heeft Belgie ook zoiets als een oldtimer-belasting-regeling?
De mijne mag niet meer de straat op -O-
 
Heeft Belgie ook zoiets als een oldtimer-belasting-regeling?
De mijne mag niet meer de straat op -O-
Ja en nee. Er bestaat een oldtimer kenteken, maar daarmee mag je niet woon-werkverkeer rijden. Dus voor die paar euro extra (betaal nu 32 euro / jaar wegenbelasting) is het slimmer om je fiets gewoon "normaal" in te schrijven. Waar je het over hebt, de winterstop zoals in Nederland mogelijk is, dat is hier niet gekend. Motor is dus het hele jaar rijklaar en dat was vandaag érg mooi genomen :t :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan