€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Goed bezig! Enne.... Die verassingen van afgebroken plastic herken ik helaas maar al te goed van mijn Venture 😞
Meer plastic is meer kans op problemen ;)

En wat voor electrische upgrades ga je nog installeren dan?
Ik heb zelf ook nog het een en ander op het oog als upgrade op mijn bankstel.
Vooralsnog:
- Steun maken voor bevestiging GPS/GSM
- "Stopcontacten" plaatsen (USB / 12V sigarettenaansteker)
- Extra schakelaar monteren voor gevarenlichten
- Extra relais monteren voor gevarenlichten

Gevarenlichten zitten er namelijk pas standaard op vanaf de Diversion, maar zijn wel extreem gemakkelijk bij file rijden, als je eens met pech ergens moet staan / iemand helpen, etc. :Y
 
Heb ooit op mijn XS een vrij simpele schakeling gemaakt door de controle lampjes in de teller via een schakelaar aan elkaar te knopen.
Alle knippers had ik vervangen voor LED, inclusief relais.
Als schakelaar gekoppeld staat (gewoon aan dus)dan knippert alles bij het bedienen naar links of rechts en bij schakelaar uit werkt de normale knipperverlichting weer.
Omdat de knippers LED zijn ziet het relais geen verschil tussen 3 lampjes of 6 lampjes en gaat alles in het zelfde ritme.
Schakelaar zat in de tellerunit verwerkt bij het neutraal en olie lampje in de buurt.

Geen idee of dat dat ook werkt op een XJ maar is het proberen vast waard? O-)
 
Heb ooit op mijn XS een vrij simpele schakeling gemaakt door de controle lampjes in de teller via een schakelaar aan elkaar te knopen.
Alle knippers had ik vervangen voor LED, inclusief relais.
Als schakelaar gekoppeld staat (gewoon aan dus)dan knippert alles bij het bedienen naar links of rechts en bij schakelaar uit werkt de normale knipperverlichting weer.
Omdat de knippers LED zijn ziet het relais geen verschil tussen 3 lampjes of 6 lampjes en gaat alles in het zelfde ritme.
Schakelaar zat in de tellerunit verwerkt bij het neutraal en olie lampje in de buurt.

Geen idee of dat dat ook werkt op een XJ maar is het proberen vast waard? O-)
Ik heb deze "schoonheid" onderweg:
full


Dat in combinatie met wat kabel en een relais zou perfect moeten doen wat ik wil ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag al een hele berg elektra zooi binnen gekregen uit China:
IMG_20170306_183946_zpsynethjqa.jpg


Zoals:
- Schakelaar met beugeltje om onder bv. de spiegelhouder te monteren
- 2-pins LED-relais
- 3-pins LED-relais
- 4-pins relais

Voor het geld van 4 of 5 van die dingen koop je bij een bepaalde caféracer onderdelen website er 1, dus altijd makkelijk om op voorraad te hebben :Y Hopelijk ook nog ergens deze week de schakelaar uit vorige post in de brievenbus, dan kan ik eens wat elektra hobbywerk verrichten om alarmlichten "in te bouwen" :t

Laters! :W
 
Vandaag niet veel gewerkt in de garage (van 8u30 tot 15u beton afgedraaid om een trap te gieten), maar toch nog iets kunnen doen aan de veiligheid van de XJ. Dit was namelijk binnen gekomen:
IMG-20170311-WA0001_zpsswdli8hz.jpeg


De XJ heeft namelijk geen gevarenlichten, iets wat zo nu en dan toch wel prettig kan zijn :Y Even een plekje zoeken, rechts is er niet veel ruimte:
IMG_20170311_160956_zpsgi4yyob8.jpg


Links dan maar eens proberen:
IMG_20170311_161007_zpsww86ov74.jpg


Niet ideaal zo met de choke. Maar aan de voorkant van de koppelingshendel zou het wel moeten lukken. Schakelaar los gehaald en daar nog wat ductape tegen gekomen, zal niet goed klemmen dan.. Alles op zijn plek:
IMG_20170311_164704_zpsmusoaclb.jpg


Momenteel gewoon de schakelaar in gebruik als "lus" tussen de linker en rechterkant:
IMG_20170311_174611_zpschpdrrta.jpg


Ik zou het liever zo maken dat met een extra relais alles wordt geschakeld, maar dat is een nice to have, voor nu doet het wat het moet doen :Y Nu tijd om me klaar te maken en weer te gaan pilsen :9

Prettig weekend! :W
 
Altijd handig die alarmlichten
Safety first ;)

Afgelopen weekend een TomTom Rider gaan ophalen, batterij was leeg door niet gebruikt te zijn, zogezegd.. Maar bleek dat dat niet het geval was, want na een dag aan de lader wilde hij nog steeds niet werken. Dus schroevendraaiers boven gehaald en:
IMG-20170327-WA0009_zpsrkxzli8i_edit_1490768456245_zps1sno8zzt.jpeg


De schuldige:
IMG_20170327_181819_zpssogmbqjm.jpg


Normaal heeft zo'n ding een spanning van 3.7V, deze kwam nog maar tot 1.9V.. Dus een nieuwe besteld (na overleg met de verkoper die alleen maar "succes" te melden had B| ) en die komt normaal vandaag binnen. Aan de lader werkt hij wel, dus maar vast de software een update gegeven. De originele software uit 2006 stond er nog op, dus ik heb een nieuwe (grotere) SD-kaart gehaald en de software een update gegeven:
IMG_20170328_194856_zps7via2w9e.jpg


Staat nu de nieuwe (V9.500) Navcore op, met als belangrijkste verschil t.o.v. de oude software (of voor mij toch):
IMG_20170328_195043_zpswiulkonf.jpg0


Kronkelroutes *O* Heb de optie met de TomTom GO app op de gsm al een paar keer getest en dat is een geweldige functie! Gewoon een stad uitkiezen, kronkelroute berekenen en rijden! Geen routes inladen, etc. Als voorbeeld:
IMG_20170328_195608_zpsb3dmce7q.jpg


Normaal een route van net geen uur, nu een klein beetje langer :9 Ok, verder met de XJ, er is namelijk een probleem voor de bevestiging van de TomTom: een XJ heeft geen "stuur". Dus waar moet je je TomTom dan aan klemmen? Op het interweb was ik deze oplossing al tegen gekomen:
Routerrol%20houder.jpg


En dat gaf mij inspiratie tot het ontwerpen van:
IMG_20170328_184504_zps5p6xz72y.jpg


Hoe werkt dat dan? Nou zo:
IMG_20170328_200132_zpse69q7aoy.jpg


Zoals je kunt zien heb ik een meetfoutje gemaakt waardoor hij iets smaller is dan hij moet zijn, maar verder past/werkt hij in ieder geval al. Er zijn uitsparingen voorzien in het bovenste stuk om M6-boutjes in te steken:
IMG_20170328_200241_zpscmemg4vs.jpg


En daar kan dan een hulpstukje op dat bij de TomTom zit:
IMG_20170328_200302_zpstufxnkoq.jpg


Dit stukje kun je normaal ook monteren op bv. je koppelingshendel, maar die heeft maar 1 bout. Die van de rempomp heeft er 2 + het hulpstuk past, maar daar rommel ik liever niet mee + dan zit de TomTom aan de zijkant :N Met veiligheidsmoeren er op:
IMG_20170328_200446_zpsu8gsy09w.jpg


En zo ziet dat er dan uit, op de XJ:
IMG_20170328_201447_zpseyav77fp.jpg


Vanavond ga ik de TomTom houder inbouwen en hopelijk de nieuwe batterij plaatsen en dan komt er wel weer een andere update ;) Ohja, bijna vergeten! De eerste 1000 test-km's zijn afgelegd! *O* *O* *O*
full


Dat was het weer, laters! :W
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt mazzel met dat stukje waar je de TT op kan monteren. Ik heb helemaal geen mogelijkheid. Nu rij ik graag zonder navigatie dus bij mij gaat 'ie gewoon in de tas! (voor nood)
 
Jij hebt mazzel met dat stukje waar je de TT op kan monteren. Ik heb helemaal geen mogelijkheid. Nu rij ik graag zonder navigatie dus bij mij gaat 'ie gewoon in de tas! (voor nood)

Kun je niet zon ram knobbeltje scoren en ergens op een imbus van bijv kroonplaat of stuurhouders zetten?
 
ik vind niet dat jottum afgeleid moet worden als hij straks kneedown op zn supersports door de bergen vliegt. ;)

anders www.gps.nl
 
Laatst bewerkt:
Vandaag verder gegaan met de installatie van de TomTom. Het was mij opgevallen dat hij niet wilde laden in de cradle en dat is natuurlijk niet praktisch. Even open gemaakt:
IMG_20170329_181831_zpsouhdnm9k.jpg


De zekering (links onder) wil er wel eens door gaan (meestal door slecht aansluiten) en dat is bij deze ook het geval. Dus de zekering overbrugt en er komt een nieuwe zekering in de bekabeling:
IMG_20170329_183440_zps1hymavpq.jpg


En na het reinigen van de contactpunten met wat WD-40 doet hij het weer:
IMG_20170329_192333_zpsgscxvlkx.jpg


En zo zit hij weer op zijn plek!
IMG_20170329_194728_zps9ydev8qr.jpg


Alleen al wel gemerkt dat ook deze cradle last heeft van het "TomTom Rider 1/2/.. syndroom". Meer specifiek: als je er een paar keer tegen tikt (om rijden te simuleren) maken de contacten geen goede verbinding meer B| Daar moet ik dus nog iets op bedenken, als iemand een goede tip heeft?

:W
 
Verende contacten ?

Mijn garmin heeft dat wel en ik heb geen problemen met het onder spanning houden van de Zumo als deze in houder zit (ongeacht het wegdek).
 
Verende contacten ?

Mijn garmin heeft dat wel en ik heb geen problemen met het onder spanning houden van de Zumo als deze in houder zit (ongeacht het wegdek).
Zitten er op, het is de TomTom zelf die wat schuift in de cradle blijkbaar. Van Wunderlich is er een steun die de TomTom vastklemt op zijn plek, dan is het probleem opgelost. Maar die worden natuurlijk niet meer gemaakt voor dit model, dus misschien dat ik wat moet hobby'en :/
 
Gisteren en vandaag met de motor naar het werk geweest, op een klein beetje bijstellen van de koppeling na, niets aan te merken :Y Vandaag lag de nieuwe batterij voor de TomTom in de bus:
IMG_20170331_183443_zps4jimwffi.jpg


Snel vervangen en ja hoor, hij doet het weer zonder aan de lader te moeten hangen:
IMG_20170331_184042_zpsv6e3jdlf.jpg


En toen alles op de motor geschroeft, op de foto ook mijn "getunede" houder. Om het probleem van contactverlies tegen te gaan heb ik een beugel gemaakt uit aluminium die achteraan tussen de RAM-bol en de TomTom houder zit. Aan de bovenkant een kistsluiting vastgeschroefd, beugeltje er tussen om de TomTom tegen de houder te drukken, et voila:
full


Daarjuist nog een goede proefrit gaan maken, inclusief klinkerwegen, drempels, heuveltjes, putten, .. En geen moment is de verbinding verbroken geweest óf de TomTom er van af gestuiterd, dus het lijkt goed te werken :t

Prettig weekend allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Wunderlich wat een mooie oplossing. Volgens mij geheel in stijl met het idee van de 500 euro challenge
 
Daarjuist nog een goede proefrit gaan maken, inclusief klinkerwegen, drempels, heuveltjes, putten, .. En geen moment is de verbinding verbroken geweest óf de TomTom er van af gestuiterd, dus het lijkt goed te werken :t

Prettig weekend allemaal! :W
Als je de Belgische wegen overleeft dan is de bevestiging wel hufterproof!
En inderdaad geheel in de €500 challenge stijl :}
 
Gisteren de XJ nog eens uitgelaten tijdens een rijopleiding "Ready to Ride" (soort van opfris cursus na de winterstop). Hij kon goed mee komen met het zware Duitse geweld en een achterneef ( Kawasaki Z750). "Sfeerbeeld":
IMG_20170409_120244_zps9zepred6.jpg


Jammer genoeg moest ik bij het doen van enkele verrichtingen op het oefenterrein constateren dat de linker vorkseal naar de eeuwige jachtvelden is:
IMG_20170409_174953_zpsd38uef38.jpg


Ondanks een wakke voorvork (dat is hij trouwens in goede staat ook al) toch tijdens het weggedeelte hem zo door de bocht kunnen drukken dat de krijtstrepen die de instructeur had aangebracht op het achterwiel volledig weg gereden waren :]
IMG-20170409-WA0004_zpse3gucgkl_edit_1491826662302_zpszgitqghy.jpeg


Is natuurlijk ook wat makkelijker met een 120 achterband dan een 180, maar het gaat om het idee :9

En een papiertje als beloning:
IMG_20170409_174941_zpsbybvuwcb_edit_1491826628893_zpsthgigs69.jpg


Tijdens de noodstop proeven opgemerkt dat hij goed remt, maar wel dat er iets van reliëfvorming op de schijven is. Ze doen het er niet minder om en er zit nog meer dan genoeg vleesch op de blokken, dus ik maak me er niet te druk over. Wel was het bij de uitwijkoefeningen goed te merken dat hij nogal wil duiken, ook niet geholpen door de lekke vork natuurlijk, dus misschien dat een set progressieve veren meteen geen slecht idee is.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Hagon of de dempers die ik heb gereviseerd kunnen worden (nieuwe passen niet in het budget i.c.m. voorveren), dat de achterkant ook weer mooi in balans is. Daarvoor wacht ik nu nog op een antwoord.

Ohja, gisteren ook nog een beetje een "vergiftigd geschenk" gekregen. Hoge snelheid noodstops op een motorfiets zonder ABS vond de instructeur geen goed idee met het oog op plastic-asfalt contact van de motorfiets. Dus aangezien ik de enige zonder was mocht ik even sturen op de Yamaha XJ6 van de rijschool (het veeeel jongere broertje van mijn XJ zo u wilt). En dan merk je ineens het verschil van 30 jaar ontwikkeling. Hoe je met de XJ moet werken om de oefeningen uit te voeren, hoe vanzelfsprekend dat ging met de XJ6.

Misschien toch maar een iets modernere fiets er bij kopen voor het "standaard" werk :? :z

Tot de volgende! :W
 
Laatst bewerkt:
zet er eerst maar eens nieuwe progressieve veren in, zorg dat je het lengteverschil met de originele veren netjes opvult, of de veervoorspanning nog verder vergroot, en vul m met dikkere olie.

Doe dan een tierapje om je voorpoot en ga dan die noodstop- en uitwijk oefening nog maar een keer doen.

ik zou eerst de voorkant doen en de hagons nog even laten wachten.

Als je er dikkere olie in doet, doe er dan niet te veel in....
 
zet er eerst maar eens nieuwe progressieve veren in, zorg dat je het lengteverschil met de originele veren netjes opvult, of de veervoorspanning nog verder vergroot, en vul m met dikkere olie.

Doe dan een tierapje om je voorpoot en ga dan die noodstop- en uitwijk oefening nog maar een keer doen.

ik zou eerst de voorkant doen en de hagons nog even laten wachten.

Als je er dikkere olie in doet, doe er dan niet te veel in....
Hey Albert, ik was al aan het wachten op een reply van de expert :9

Gisteren progressieve veren besteld + bijhorende olie + nieuwe keerringen. Of er bussen bij zitten weet ik niet, maar anders kan ik vast wel ergens iets vinden. Ik zag op het XJ900 forum dat je er bussen van 27mm i.p.v. 20mm bussen in hebt gestoken. Nog altijd tevreden van?
tnHagon%20Fork%20Springs.JPG


De achterschokdempers ga ik inderdaad voor het moment nog even laten voor wat het is, eerst de voorkant en dan testen :Y
 
Hey Albert, ik was al aan het wachten op een reply van de expert :9

Gisteren progressieve veren besteld + bijhorende olie + nieuwe keerringen. Of er bussen bij zitten weet ik niet, maar anders kan ik vast wel ergens iets vinden. Ik zag op het XJ900 forum dat je er bussen van 27mm i.p.v. 20mm bussen in hebt gestoken. Nog altijd tevreden van?
[afbeelding]

De achterschokdempers ga ik inderdaad voor het moment nog even laten voor wat het is, eerst de voorkant en dan testen :Y

Heb er zelfs 1 met bussen van 30mm, icm 30W olie. Maar daar zit ook een grotere (zwaardere) kuip op.
Maar verder bevalt 27mm bussen met 30W olie me ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan