Stroom verlies

Koen1962

MF veteraan
1 jan 2012
2.190
0
Hoorn
Hallo mede strijders,

Sinds kort als de motor een paar dagen stilstaat en ik wil gaan rijden dan zit er totaal geen stroom meer in de accu?
Wat kan de oorzaak zijn?
Als ik hem 1 avond aan de lader hebt gehad dan kan ik weer gewoon een week rijden.
Wie heeft er suggesties?
 
Hoe oud is de accu ?
Staat het accuzuurniveau goed, tussen min en max ?
Heeft de accu een tijdje ontladen gestaan ?

Hoe hoog is de spanning als de accu 24 uur niet belast is geweest (rustspanning) ?
Hoe hoog is de spanning na een rit en met ca. 3000 t/min (laadspanning) ?

Pas daarna kunnen we een degelijk antwoord geven :Y
 
In de "how-to" zal best wel een antwoord staan.

Na paar dagen accu leeg. Dat zou niet heel veel lekstroom kunnen betekenen.
Ik zou beginnen met 1 accupool los te maken en er dan een amp.meter tussen te hangen.
Dan weet je direct of er werkelijk lekstroom is.

Als hiermee niet duidelijk kan het vele oorzaken hebben............
Zoek dan in "How-to"
 
toevallig laatste tijd een GPS of iets dergelijks aangesloten of een lader voor je telefoon of zo. dit zijn dingen die ook stroom gebruiken als er niks op aangesloten zit en dat kan redelijk snel je accu leeg trekken. verder nog wat gesleuteld de laatste tijd want nieuwe storingen zitten normaal waar de monteur is bezig geweest.
 
Een VF1000f, dat zal bouwjaar 86-88 zijn zo ongeveer.

Ik heb zelf een VF750 1988 gehad. Gemiddelde levensduur van de accu was 2,5 a 3 jaar. Laatste jaren in het bezit weinig km gemaakt, wel goed onderhouden dus levensduur had nog lager kunnen zijn.
De dynamo gaf de laatste jaren schijnbaar ook 0,5 Volt te weinig spanning, bleek na een kaduke accu.
Niets opuit gedaan.
Een jaar later weer aan een nieuwe accu toe door een defekte spanningsregelaar /gelijkrichter.
Al met al toch nog redelijk netjes in vergelijking met mijn daaropvolgende Kawa Z750 2008.

Die zit nu op gemiddeld 2 jaar met een accu. Eerste winter vergeten aan de druppellader te zetten. Startonderbreker gebruikt de eerste maand ook stroom. En het was een standaard onderhoudsvrije flutaccu.
Over de jaren is er een steeds betere "zwaardere" accu ingekomen, maar ik vind het nog steeds ruk. Moet wel zeggen dat ik er sinds 2013 lekstroom bijheb dmv navigatie rechtstreeks op de accu. Als ik deze vergeet af te koppelen.

Ik gok dat de accu niet al te best meer is (bijv nog maar 50% van de capaciteit ), in combinatie met bijv een dynamo met een iets te lage capaciteit en/of een niet al te lekkere spanningsregelaar.
Als je ook nog lekstroom hebt door bijv een navigatie rechtstreeks op de accu, dan kan ik mij voorstellen dat de accu na een paar dagen stilstand leeg is. Omdat deze niet volledig word volgeladen. (Ook niet door hem aan de lader te ztten, de lader is domme elektronica en denkt gewoon dat de accu vol is terwijl dat maar die 50 % is)

Ik gok dat een nieuwe accu het op gaat lossen, maar wel even meten hierna volgens de HowTo of er niet meer aan mankeert.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle antwoorden mensen.
Deze accu is 2 jaar oud en zet hem vaak aan de druppelaar.
Motor staat in de verwarmde garage. Zuurniveau controleer ik regelmatig zo nodig vul ik die bij met zuur.

Ik ga het na meten. Thanks all.
 
Je accu verzuurt dan :)

De eerste keer bij ingebruikname vul je de accu met accuzuur, dat is 37% zwavelzuur en de rest is water.

In normale omstandigheden, bij het opladen ontleed het water in waterstof een zuurstof. Het zwavelzuur blijft, hierdoor heb je dus een sterker zuur.

Als jij nu dus elke keer met accuzuur bijvult krijg je een steeds hogere concentratie zuur.

Volgende keer gewoon bijvullen met geschikt water.

Belangrijke tip.


Niet al het water is geschikt, als je kraanwater, of regenwater in die accu doet dan heb je accu meteen verkloot :)

Ga maar op zoek naar het goeie water, zelfs de AH verkoopt het, in de omgeving van de wasmiddelen staat gedistilleerd water voor strijken en accu's :)

db
 
Laatst bewerkt:
ik ga niemand aanraden om gewoon kraantjeswater te gebruiken, maar de ervaring leert wel dat het niet meteen verkloot is, ook niet op langere termijn.

Hmm, grappig, ik had gedacht doordat kraantjeswater geleidend is je de gehele accu wel zou kunnen kortsluiten. Oftewel, beetje kraanwater er in en het ding komt je tegemoet ;)

Misschien dat een en ander ook nog wordt beïnvloed door hoe hard je kraanwater is.

Ik zou het in ieder geval nooit proberen :)

db
 
Hmm, grappig, ik had gedacht doordat kraantjeswater geleidend is je de gehele accu wel zou kunnen kortsluiten. Oftewel, beetje kraanwater er in en het ding komt je tegemoet ;)

Misschien dat een en ander ook nog wordt beïnvloed door hoe hard je kraanwater is.

Ik zou het in ieder geval nooit proberen :)

db

Kraanwater bevat kalk. Dat is niet fijn voor de accu. Maar daar is het ook helemaal mee gezegd. Nederlands kraanwater heeft een prima kwaliteit om in "nood" te gebruiken voor je accu. Als je een keuze moet maken tussen kraanwater of geen water dan verkloot kraanwater beduidend minder dan geen water.
 
Ga maar op zoek naar het goeie water, zelfs de AH verkoopt het, in de omgeving van de wasmiddelen staat gedistilleerd water voor strijken en accu's :)

db
Advies is wel om die laatste gebruiken; gedestilleerd water en niet de link waar je naar verwijst; gedemineraliseerd water. Zijn toch 2 verschillende dingen waarbij gedestilleerd hetgeen is wat in een accu zou moeten.
 
Hmm, grappig, ik had gedacht doordat kraantjeswater geleidend is je de gehele accu wel zou kunnen kortsluiten. Oftewel, beetje kraanwater er in en het ding komt je tegemoet ;)

soms eens nadenken over hetgeen je post kan geen kwaad.

stel je nu eens voor dat water niet zou geleiden, zou het dan geschikt zijn voor in een accu, wetende dat de electriciteit van de - naar de + pool moet geraken ?
 
Laatst bewerkt:
Advies is wel om die laatste gebruiken; gedestilleerd water en niet de link waar je naar verwijst; gedemineraliseerd water. Zijn toch 2 verschillende dingen waarbij gedestilleerd hetgeen is wat in een accu zou moeten.

Kan beide prima hoor, kalkaanslag (en zout) is het probleem wat je hebt bij accus. Beide zijn extreem schoon water en zijn geschikt voor de toepassing. Gedestilleerd water is over het algemeen duurder dan gedemineraliseerd.
 
Laatst bewerkt:
soms eens nadenken over hetgeen je post kan geen kwaad.

stel je nu eens voor dat water niet zou geleiden, zou het dan geschikt zijn voor in een accu, wetende dat de ectriciteit van de - naar de + pool moet geraken ?

Ja, daar zat ik inmiddels ook over na te denken, daarbij denk ik dan ook weer aan de eigenschappen van condensatoren wat er enigszins op lijkt maar toch totaal anders is en dat ik het ook niet meer zeker wist :)

Advies is wel om die laatste gebruiken; gedestilleerd water en niet de link waar je naar verwijst; gedemineraliseerd water. Zijn toch 2 verschillende dingen waarbij gedestilleerd hetgeen is wat in een accu zou moeten.

Het label aan de achterkant, degene die je niet ziet op de website, staat als eerste voorbeeld gebruik "accu-water" , daarna een aantal huishoud toepassingen en voor fotografie en niet geschikt voor consumptie.

db
 
soms eens nadenken over hetgeen je post kan geen kwaad.

stel je nu eens voor dat water niet zou geleiden, zou het dan geschikt zijn voor in een accu, wetende dat de ectriciteit van de - naar de + pool moet geraken ?
Gedistilleerd water heeft een verwaarloosbare elektrische geleiding. Water zelf geleid niet, de verontreiniging en mineralen zorgen voor de geleiding.
 
Bedankt voor alle antwoorden mensen.
Deze accu is 2 jaar oud en zet hem vaak aan de druppelaar.
Motor staat in de verwarmde garage. Zuurniveau controleer ik regelmatig zo nodig vul ik die bij met zuur.

Ik ga het na meten. Thanks all.

Bij mij is het standaard, dat ik de accu na 2 jaar moet vervangen. Merk maakt hierbij eigenlijk niks uit. Volgende accu staat bij mij al op de lijst voor zomer 2018.
 
Gedistilleerd water heeft een verwaarloosbare elektrische geleiding. Water zelf geleid niet, de verontreiniging en mineralen zorgen voor de geleiding.

maar in een accu zit dan ook geen gedistileerd water, maar een mengsel van zuur en water.

maar wat ik bedoelde (mijn gezond verstand zegt dat, ik weet het eigenlijk niet) is dat er toch een geleiding moet zijn, anders kunnen de electronen toch niet van de anode naar de katode (of was het nu andersom :? )
 
maar in een accu zit dan ook geen gedistileerd water, maar een mengsel van zuur en water.

maar wat ik bedoelde (mijn gezond verstand zegt dat, ik weet het eigenlijk niet) is dat er toch een geleiding moet zijn, anders kunnen de electronen toch niet van de anode naar de katode (of was het nu andersom :? )
IK verwacht dat het zuur zorgt voor de geleiding maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Als de geleiding te groot is loopt daardoor de accu snel leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan