Yamaha r1 start niet meer

LeroyR1

Rookie
15 sep 2016
5
0
Hallo

Ik heb een vraagje. Ik heb net mijn motor rijbewijs gehaald. En dan raad je het al. Dan ben ik veel op de weg met de motor (yamaha r1 1998). Zo ook deze avond. Ik had smiddags de motor even schoongemaakt met hogedruk. En s'avonds ben ik gaan rijden en dat ging allemaal perfect. Alleen toen ik even op een bankje ging zitten. En de motor later weer wou starten deed alles het nog. Maar hij sloeg niet aan. Nu had ik zelf het vermoeden dat het iets met brandstof is. Maar graag wou ik van de meer ervaren mensen horen wat voor een probleem het kan zijn. Soms sloeg die even aan en later viel die weer uit. Ik heb een beetje op de brandstof pomp getikt en hoplaa hij deed het weer.
Wat kan dit probleem zijn.

Wie o wie kan me helpen.
 
Laatst bewerkt:
We hebben de motor niet voor ons, maar kwak er wat brandstof toevoeging bij die het systeem schoonmaakt, weelicht zit er iets vast.

Mijn glazenbol laat het nog wel weten.
 
Ten eerste; met een hogedrukspuit je motor schoonmaken is, in mijn optiek, vragen om problemen.

Draait de startmotor rond? En zo ja, op dezelfde snelheid als je gewent bent, of draait hij duidelijk langzamer?

Staat niet stiekum de dodemansknop ingeschakeld?

Voor de rest is het toch meten want meten = weten. Check je accuspanning. Begin daarmee.

Succes!
 
Motor draaid goed rond. Zoals ik al had aangegeven alles werkt behalve hij slaat niet aan. De brandstofpomp hoor ik volgens mij ook niet meer. Weet niet of je die we moet horen ja of nee. Ga hem ook niet meer met hogedruk schoonmaken. Dacht eerst dat het wel wou. Alleen het tegendeel blijkt wel weer. Ik gaf 2 tikjes op de brandstof pomp en toen bleef die lopen. Al met al een beetje raar.
Is er toevallig iemand die me kan vertellen of je de brandstofpomp moet horen ja of nee.?
 
Motor draaid goed rond. Zoals ik al had aangegeven alles werkt behalve hij slaat niet aan. De brandstofpomp hoor ik volgens mij ook niet meer. Weet niet of je die we moet horen ja of nee. Ga hem ook niet meer met hogedruk schoonmaken. Dacht eerst dat het wel wou. Alleen het tegendeel blijkt wel weer. Ik gaf 2 tikjes op de brandstof pomp en toen bleef die lopen. Al met al een beetje raar.
Is er toevallig iemand die me kan vertellen of je de brandstofpomp moet horen ja of nee.?


Nu te laat, HD reinigers zijn funest voor de motor. Waarschijnlijk gevalletje
wateroverlast in je elektronische componenten.
 
voor je brandstof pomp zit een relais, hier kan vocht inkomen (ook zonder hogedruk spuiten) en heb je dus een af en toe werkende brandstofpomp.
zou proberen hem 2e hands te krijgen , nieuw oem is tegen de 80 euro.

wel eerst meten of dat het is uiteraard ;) staat in het werkplaatshandboek.
 
Ik weet niet of dit hetzelfde kan zijn, maar ik had ook zoiets soortgelijks met mijn R1 van 2007. Als je de motor op contact zette werkte alles gewoon echter de brandstofpomp hoorde je niet zoemen. De oorzaak bleek een gesmolten zekering te zijn in het startrelais, ik heb het relais vervangen voor eentje van Ebay uit China voor 7 euro ( origineel zijn ze tegen de 80 euro aan )

Ik zou dus daar ook eens naar kijken :)
 
Ik heb zoiets met m'n '92 vuurblad gehad en toen waren het 'gewoon' de contactpunten van het relais in de brandstofpomp. Inderdaad een klap op de pomp zorgt er dan voor dat het 'plakken' even opgeheven wordt en de pomp weer even wat doet. De contactpunten zijn toen aan de voet van de Pordoi licht opgeschuurd en toen deed alles het weer.

Terug in Nederland is er toen een revisie-kitje van 25,- in gegaan, weet niet of dat bij Yamaha's ook zo kan...
 
De motor deed het na 2 tikjes op de brandstofpomp weer. En heb hem gisteravond nog zonder problemen naar huis gereden. Vanmiddag geprobeerd te starten en starte gelijk. Vanavond weer geprobeerd en ook toen starte hij gewoon. Inmiddels zo'n 100km weer gereden. En nog geen problemen weer gehad. (Natuurlijk even afkloppen). Ik denk daarom zelf een gevalletje vocht.
 
Als het goed is hoor je na het omdraaien van je contactsleutel de brandstofpomp het systeem op druk zetten. Als je daar eerst twee 'tikjes' op moet geven voordat hij het weer doet dan lijkt het mij niet alleen een vocht probleem. Misschien is je pomp een beetje versleten?
 
De motor deed het na 2 tikjes op de brandstofpomp weer. En heb hem gisteravond nog zonder problemen naar huis gereden. Vanmiddag geprobeerd te starten en starte gelijk. Vanavond weer geprobeerd en ook toen starte hij gewoon. Inmiddels zo'n 100km weer gereden. En nog geen problemen weer gehad. (Natuurlijk even afkloppen). Ik denk daarom zelf een gevalletje vocht.

Ik zou toch echt even de brandstofpomp (laten) controleren, als de contactpunten slecht zijn, kan ie zomaar weer gaan plakken.

Contactpunten vervangen brandstofpomp:
- How to: Brandstofpomp contactpunten vervangen.
-

Zoiets is er bij mij toen in gegaan:
tourmax-brandstofpomp-revisieset.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste; met een hogedrukspuit je motor schoonmaken is, in mijn optiek, vragen om problemen.

Draait de startmotor rond? En zo ja, op dezelfde snelheid als je gewent bent, of draait hij duidelijk langzamer?

Staat niet stiekum de dodemansknop ingeschakeld?

Voor de rest is het toch meten want meten = weten. Check je accuspanning. Begin daarmee.

Succes!

Nu te laat, HD reinigers zijn funest voor de motor. Waarschijnlijk gevalletje
wateroverlast in je elektronische componenten.

Nou, ik rij al 16 jaar motor en spuit hem altijd even af met de hogedruk reiniger en nog nóóit problemen gehad. Je je moet hem natuurlijk niet volle bak op je geopende zekeringen/relais ed zetten maar ff afspuiten kan echt wel hoor. Het zijn geen Italianen van 1980...
 
Nou ikke wel hoor met een nieuwe Kawa uit 2008.

1 jaar later wilde het kreng een dag later niet meer niet starten na het afsluiten bij de plaatselijke garage.
Glukkig had een motormaatje hier ervaring mee. Waarschijnlijk kunnen je dat ding gewoon nog aandrukken.
Inderdaad, hakkelhakkel, nadat de motor op temperatuur was was het water rond de bougies/bobines verdampt.
 
~
De motor deed het na 2 tikjes op de brandstofpomp weer. En heb hem gisteravond nog zonder problemen naar huis gereden. Vanmiddag geprobeerd te starten en starte gelijk. Vanavond weer geprobeerd en ook toen starte hij gewoon. Inmiddels zo'n 100km weer gereden. En nog geen problemen weer gehad. (Natuurlijk even afkloppen). Ik denk daarom zelf een gevalletje vocht.~



Zei ik toch, vocht door gebruik van hogedrukreiniger. Hou de stekkers e.d.
in de gaten, vocht veroorzaakt ook corrosie.
 
Ik heb nog nooit een motorfiets schoongemaakt met een hogedrukspuit omdat het met een tuinslang niet ging.

Offroad motor daargelaten.

Als je dan toch een hogedruk gebruikt moet je dat op een manier doen dat je hem met de tuinslang afspuit, voldoende afstand en niet langdurig op plekken richten waar dat geen nut heeft, 10 seconden lang op je cockpit bijvoorbeeld...

als je dan een storing krijgt dan liever bij het schoonmaken als tijdens een heftige regenbui.
gezien dat laatste geld bovenstaande niet voor een aantal merken,maar dat mag een ieder zelf invullen ;)
 
Tot nu toe na 300km nog geen problemen weer gehad. Ik ga eerdaags de pomp er wel even achter weg halen en even N kijken.

Iedereen zoviezo bedankt voor alle hulp.
 
Over de brandstofpomp van de Yamaha heb ik ook gelezen dat de vonk tussen de contactpuntjes ervoor zorgt dat deze verkleven of geen goed contact meer maken.
De oplossing is het plaatsen van een diode.
Even gegoogeld op "brandstofpomp diode".
Google
 
Terug
Bovenaan Onderaan