BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Mijn ervaring komt hiermee overeen.
Mijn ontmaagding eerste ervaring met het LC-blok (2014-RT) was een drama vond ik.
Maar deuze die ik nu rij is boterzacht en stil als een muis....
Heel soms hoor ik de bak maar volgens mij is dat vooral afhankelijk van het toerental dat het blok op dat moment bezigt...

Martin,

Jouw RT is toch uit begin 2016 (modeljaar 2016)?

Als dat zo is, dan heeft jouw bak nog niet de modificatie gehad voor modeljaar 2017 (= met dezelfde tandwielen, maar met andere bediening van de schakelvorken)

En daar zit het verschil in; conform de bevindingen in het YouTube filmpje met een testride van de 2017 RS

Ik kon geen "vrienden" worden met de modeljaar 2015 bak van de RS die ik korte tijd (4000 km) heb gehad en ik rij al enige tijd motor....en luister als techneut altijd naar de "muziek" van de motor en meestal zonder oordopjes.

Bij ons op de BMW club kwam eens een clublid aanrijden op een van de eerste GS-LC en ik dacht "ik moet hem waarschuwen" want het blok loopt in de soep. En dat is zonder meer waar, het blok van nu loopt met een stuk minder mechanisch lawaai.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Mei 2016 geleverd. Dus geen modificatie voor modeljaar 2017.
Maar toch alweer een heel stuk stiller dan de 2014 variant die ik daarvoor gereden had. Maar daar was dan ook nog meer mee aan de hand.... ESA....
En misschien is de 2017 variant nog wel stiller. Maar dat gaat 'm voorlopig voor mij niet worden :) Wie weet een 2018..... kuch :)
 
Er is nog plaats in Heimbach (BeRT??): Vrijdag 30 juni t/m zondag 2 juli 2017 organiseren RSL, 1PK, BoxerDame & Boxertall wederom de meerdaagse biertoertocht naar & door de prachtige Eifel.
Net als vorig jaar verblijven we weer in Pension Haus Diefenbach in Heimbach aan de Ruhrsee.
Zie het desbetreffende draadje: http://www.motor-forum.nl/forum/lis...-2-juli-2017-Weekend-toerrit-Heimbach--1.html
Het gaat nu om de mensen die eerder meegingen en nu nog niet hebben gereageerd.
 
Klopt. Mei 2016 geleverd. Dus geen modificatie voor modeljaar 2017.
Maar toch alweer een heel stuk stiller dan de 2014 variant die ik daarvoor gereden had. Maar daar was dan ook nog meer mee aan de hand.... ESA....
En misschien is de 2017 variant nog wel stiller. Maar dat gaat 'm voorlopig voor mij niet worden :) Wie weet een 2018..... kuch :)

Het verschil zit hem niet in het mechanisch geluid, maar alleen de aanpassing aan de bediening van de versnellingsbak:
Uit de BMW perspublicatie:
"Alle vloeistofgekoelde boxermodellen krijgen, net als de BMW R 1200 GS Adventure, een trillingsdemper op de uitgaande transmissie-as. In deze transmissies wijzigde bovendien de bediening van de schakeltrommel, de transmissie-assen en transmissielagering"

Het uitlaatgeluid wordt volgens mij bij een ander toerental gemeten, en wellicht bij lagere toerentallen minder geluid maar volgens zoonlief maakt hij behoorlijk uitlaatgeluid als ik het gas opentrek.
Toen ik samen reed met Jeroen1969 was ik bezig met de eerste 100 km en dan behoor je behoudend te zijn met het gas.

Overigens beveelt BMW aan, in geval van versnellingsbak schade, een ombouw uit te voeren naar uitvoering 2017 en is de oude bediening niet meer leverbaar. Je hebt ook een andere startmotor nodig; ik denk dat zo'n ombouwset wel EUR 1000 gaat kosten......

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wat minder ongerust/ontevreden over de bak van mijn 2015 variant, wellicht omdat ik grotendeels met oordoppen in rijd en daarboven op ook nog eens muziek luister...
Die paar keren dat ik zonder oordoppen/muziek reed, hoorde ik niets waar ik ongerust van werd.
Schakelend met Shift Assist gaan de overgangen in 80% van de gevallen zeer soepel. Enig puntje van zorg bij mijn bak blijft dat terugschakelen van 3 naar 2 met Shift Assist. Dat gaat nogal eens mis. Mocht de bak naar de Filistijnen gaan, valt zo'n reparatie/upgrade naar 2017 bak dan wel onder garantie?
Wellicht een eigen bijdrage?
Zo'n reparatie/upgrade van de bak zou dan wel van mijn 2015 fiets een bijna 2017 fiets maken, mis ik alleen nog de Dynamic Brake Light en een waarschuwingslampie..
 
Laatst bewerkt:
mis ik alleen nog de Dynamic Brake Light en een waarschuwingslampie..
Dat waarschuwingslampje is er om dat de EU dat wil in de hoop dat voertuigen die als Euro X geleverd worden dat ook nog een poosje blijven...dus van dat gemis hoef je niet wakker te liggen. Een dynamic brakelight zou toch niet zo moeilijk hoeven te zijn, Ootje gaf al aan dat dit als parallel systeem al op bussen zat. Bij auto's werkt het remlicht via druk op de remcilinder (en als je dan twee hebt die elk op een andere druk zijn afgesteld, kun je twee signalen afgeven), bij motoren via beweging in het rempedaal/handle en een microschakelaar (dus alleen aan/uit). Ik vermoed dan ook dat er in of bij de ABS unit een drukschakelaar komt die reageert op een hogere druk en dan via een klein stukje elektronica het led achterlicht laat pulseren. Ik neem tenminste aan dat je dit een waardevol accessoire vind. Mocht het niet retrofitbar zijn, dan zou dat kunnen komen omdat jouw ABS unit niet is voorbereid voor zo'n drukschakelaar. Alles is te maken natuurlijk, misschien maak ik het Ootje systeem wel op de R1100RS om jou te pesten _O- _O- .
NB, ik kreeg van mijn broer een LED zaklamp, een keer klikken = fel, twee keer is dim, drie keer is flikkeren (dus dynamic flashlight) en vier keer is een morse code voor SOS....rode ledjes erin en achterop de RS binden.... *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Maak je niet al te druk om een eventuele reparatie van je versnellingbak.
Zelf gebruik ik van 3 naar 2 en 2 naar 1 niet de Shift-Assist omdat ik dat onnodig vindt tot nu toe (zal ook wel bij mijn leeftijd horen) verder werkt het prima.
Overigens is het ook nog zo dat bij een vreemde (lees niet normale) technische schade, buiten de garantieperiode, je nog altijd het non-comformiteitsbeginsel art. 7.18 in het Burgelijk Wetboek hebt.
M.a.w. als je met een motor, die b.v. 3 jaar oud is en zeg 30k gelopen, een kapotte versnellingsbak hebt dan voldoet hij niet aan de te verwachten levenduur.
Dan heb je vlg. dat wetsartikel een zaak en recht op een coulanceregeling met je verkoper (is dan meestal nog wel een discussiedingetje).
Veel mensen zijn niet op de hoogte van deze consumentenbescherming en worden bij een aankoop geconfronteerd met 'wilt u extra jaren gerantie erbij voor bedrag x' door vaak een dozenschuiver.
Ik vraag dan altijd 'is hij niet goed dan' en vertel ze over het artikel.
Meeste verkopers kijken dan wat dommig moet ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Euro X non compliance lampje kan ik missen als kiespijn.
Qua remlicht zat ik, om wille van de zichtbaarheid, al te denken aan een aftermarket additionele remlicht oplossing.
Eergister haalde ik onderweg naar Schiphol een waterkoker GS in en vond dat achterlichtje maar magertjes zichtbaar, het achterlichtje/remlichtje van de RS is ook niet zo heel groot. Op mijn vorige RS had ik extra remlichten in de topkoffer, daar moest je als achteropkomende automobilist behoorlijk je best voor doen om het remmen van die RS over het hoofd te zien...
Naast het achterlichtje zitten bij mijn huidige RS twee zwarte kapjes, vast dat daar remlichtjes in kunnen. En volgens mij zijn die aftermarket ook knipperend->steady te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
50000 km test van de R1200R LC in de MotoPlus van deze week (2017nr 1).

Ook na deze afstand en met schakelassistent, kwam er bak er zonder kleerscheuren vanaf! Hij kan dus wel een stootje hebben.

Overigens op alle onderdelen met "vlag en wimpel" geslaagd! *O*

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
50000 km test van de R1200R LC in de MotoPlus van deze week (2017nr 1).

Ook na deze afstand en met schakelassistent, kwam er bak er zonder kleerscheuren vanaf! Hij kan dus wel een stootje hebben.

Overigens op alle onderdelen met "vlag en wimpel" geslaagd! *O*

Roelof.


Heb jij de MP #1 al binnen??? hier nog nix in de bus.... '(
 
En dat hoorde ik ook van mijn buddy co al. Het gaat trouwens om een 2015 variant. En als ik het allemaal goed begrepen heb, dan zijn de verschillen tussen de R en de RS minimaal: iets andere balhoek en tikje meer plastic.
Dus is de kans best aanwezig dat ik een redelijk zorgeloze 31k voor de boeg heb liggen (heb RooS net op de 19k-en-een-beetje gezet, ja ze heeft inderdaad een koosnaampje en wat is daar precies mis mee??).

Over zichtbaarheid: reflector komt er sowieso op. Las ook iets van een extra remlicht op je helm met ingebouwde g-meter. Bij vertragen, met of zonder te remmen, licht ie op, al dan niet naar wens knipperend. Voordeel van deze oplossing: meteen extra remlicht op de RT. Nadeel: accuutje 1 x per week opladen...
 
Laatst bewerkt:
Een extraatje: dat remlichtje kan je aan je SmartPhone koppelen en daar dan een Appie opzetten. Als dat lampje een heel hoge g waarde meet denkt ie: "Oeps, gaat niet goed met de baas!" en stuurt ie een bericht naar de hulpdiensten met je locatie en je medische gegevens... Helm dus niet uit de handen laten vallen want dan wordt het ongezellig druk op de oprit...
 
Een extraatje: dat remlichtje kan je aan je SmartPhone koppelen en daar dan een Appie opzetten. Als dat lampje een heel hoge g waarde meet denkt ie: "Oeps, gaat niet goed met de baas!" en stuurt ie een bericht naar de hulpdiensten met je locatie en je medische gegevens... Helm dus niet uit de handen laten vallen want dan wordt het ongezellig druk op de oprit...

Op zich leuk zo'n lampje maar ik vraag me echt af wat het effect is op de helm op het moment dat die helm wordt gebruikt waarvoor die ooit is aangeschaft.
Zo'n helm is ontworpen om de krachten af te voeren over de schaal, bij het monteren van attribuut op de schaal zal de kracht op dat punt worden geconcentreerd.
Zie het als het bekende experimentje met een ei: leg 'm in je hand en probeer 'm kapot te knijpen: gaat niet lukken. Oefen een kracht uit op 1 geconcentreerd punt en je hebt een zooitje.
Geld niet alleen voor zo'n lampje maar ook bv voor een camera. Wat ik ervan heb begrepen is dat ook de reden van de hersenbeschadiging die Michael Shumacher heeft opgelopen.
Ondanks de helm ging het daar mis, met het vermoeden dat de camera die hij aan zijn helm had zitten de boosdoener is geweest.

Is dit allemaal correct: kan je geen garantie geven, maar wel is duidelijk dat helmen niet ontworpen zijn om er allerlei zaken aan te plakken.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan