BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ik ook _O- _O- _O-
Ik heb net een brief van het CJIB gehad: na de laatste rit (rondje om Eindhoven op 27 december) en toen van Asten naar huis in Gemert op een 80 km/u weg tussen Helmond en Bakel.... flits. 8 km/u te hard is 58 Euri. Hebben ze die snoodaard op dat groene monster toch nog te pakken gekregen in 2016! Gezien mijn rijstijl en dit na twee jaar mag ik nog in mijn handen knijpen *O* *O* *O* ....Nu probeer ik me op die 80 en 100 km/u wegen wel zoveel mogelijk aan de politiek correcte snelheden te houden vanwege de pakkans, maar ik lette even niet op denk ik. De omgeving Helmond is weer even wat veiliger geweest rond de jaarwisseling.
 
Laatst bewerkt:
...vind m zelf wel grappig, eigenlijk... :/ :/

Ik ook wel . . . :+

Had ook al zitten filosoferen over de bezwaren die Rob aanhaalt. Het mooie van dit lampje is: het hoeft natuurlijk niet persé op de helm! Op de helm gaat ie met een magneetje op een voetje die je op de helm zet. Dat voetje kan best ergens anders opgeschroefd. Probleem van mogelijke ontvoeringen door de KGB ook weer opgelost.

Ik denk er nog ff over na . . .
 
Ik ook _O- _O- _O-
Ik heb net een brief van het CJIB gehad: na de laatste rit (rondje om Eindhoven op 27 december) en toen van Asten naar huis in Gemert op een 80 km/u weg tussen Helmond en Bakel.... flits. 8 km/u te hard is 58 Euri. Hebben ze die snoodaard op dat groene monster toch nog te pakken gekregen in 2016! Gezien mijn rijstijl en dit na twee jaar mag ik nog in mijn handen knijpen *O* *O* *O* ....Nu probeer ik me op die 80 en 100 km/u wegen wel zoveel mogelijk aan de politiek correcte snelheden te houden vanwege de pakkans, maar ik lette even niet op denk ik. De omgeving Helmond is weer even wat veiliger geweest rond de jaarwisseling.

Tja, ik krijg van links en rechts nog wel eens commentaar op het rijden met muziek op, maar 1 van de leuke "goodies" die dat muziek luisteren via de EiFoon en de Blauwe Tand dus ook met zich mee brengt: FlitsMeister (FM)! Ik heb het hier al vaker verkondigd, maar het is best een handige tool. Je hoeft ook niet persé een comsetje te hebben om er gebruik van te kunnen maken, bij de Action verkopen ze voor ongeveer €6,- een SmartPhone houder voor op de (motor)fiets. Zie je hem oplichten als je zo'n lasergunpistoollicentiehouder tegemoet rijdt en je naar de muziek van je eigen motor aan het luisteren bent. . . .

Sinds ik FM heb geïnstalleerd (1 januari 2014, het goede voornemen van dat jaar was minder post in een blauwe envelop uit Leeuwarden ontvangen) exact 0 bekeuringen voor te hard rijden op de motoRT ontvangen (maar dat kwam natuurlijk omdat ik me uiterst keurig aan de voorgeschreven snelheden heb gehouden . . :X :] )
 
Laatst bewerkt:
Vandaag viel er ook een knoop door te hakken toen ik vanmorgen in het ijzel circus me om 08:15 mocht afmelden om huiswaarts te gaan: RT laten staan en met de trein naar huis en dan morgen RT weer ophalen of toch maar eens kijken hoe het nu in het echt zit met die geroemde grip van de Road Smart 3 banden bij koud weer . . .
Het was met de Pekel Fiets, dus het antwoord vindt u hier (<-Klik!).
 
Vandaag lekker rond getoerd naar niets :) . Verschillende achtjes gedraaid, maar dan groter dan die ik tijdens de rijlessen kreeg. Ik heb zo al een paar routes gereden zonder navigatie, maar wel bedacht aan de hand van de kaart en dat is toch wel leuk om te delen. Is er software voor de mac om routes op de plannen? Ik heb het geprobeerd met google, maar daar werd ik niet heel blij van. Dan kan ik jullie de routes geven en dan kunnen jullie ze zelf een keer rijden...

Met het verbruik is het mij niet duidelijk op deze motor. Nu had ik 1:13,2. Maar dat is met heel veel stadsritjes en korte stukjes van klant naar klant rijden in de stad met temperaturen rond de nul. Dat is denk ik niet heel bevorderlijk voor een gunstig verbruik. Ik heb wel de zomerhandschoentjes aan met de HVV, zoals ik tijdens de kerstrit merkte dat meer mensen dat doen 8-) . Vandaag heb ik, sinds het tanken, een kleine 110 km gereden en had ik maar een streepje van de brandstofmeter nodig. Dat lijkt me meer op wat Peter aan heeft gegeven. Ik heb nu dat de motor op 5 a 6 streepjes qua temperatuur staat. Dat lijkt me meer normaal dan de twee tot drie die ik voorheen had.

Met de kerst heb ik mijzelf een andere helm kado gedaan en die zit lekkerder en is stiller. Daardoor kan ik mee luisteren met de motor. Voorheen had ik altijd mijn oordoppen in en door de herrie van de helm kon ik de motor niet goed horen. Toch heb ik nu de indruk dat de motor stiller en beheerster klinkt. Het aanpassen van de potentiometer heeft een duidelijk effect op het geluid en de oliekoeler helemaal afdekken ook. Voorheen klonk alles rauwer.

@Jeroen, ik vind het wel stoer dat je met die sneeuwige en vriezende omstandigheden op weg bent gegaan met de motorfiets... :}

@Ron, je hebt een grappige kijk op de wereld... Ik weet niet of de Russen echt in ons geïnteresseerd zijn. Ik weet dat de dochter van Poetin in Voorburg woont en dat ik daardoor een aantal Russische klanten heb, maar niet miss Poetin herself; nog niet... '( Maar of we dan met knipperlichtjes op de helm meer interessant zijn...ik betwijfel het.

@Peter, 88kmh op de bon bij een 80kmh weg betekend dat de meter wel verder stond... of is jouw afwijking kleiner.... :]
 
1. Oehh, route software op een Mac.... Geen idee. Op de PC met Windows gebruik ik BaseCamp, vast dat dit programma van Garmin ook voor de Mac beschikbaar is (<- je zou op de link kunnen klikken en kijken of het werken wil)

2. Korte koude ritjes is niet erg top voor het brandstof verbruik... 1:13,3 lijkt me toch nog wat veel.

3. Met de R1150RS die ik tot november 2014 had heb ik ook 's winters doorgereden. Geen ASC, dat heeft de RT wel (en mijn R1200RS ook, ik vermoed een weer net wat geavenceerdere versie tov die in mijn 2010 RT). Met de RS twee keer een "Low Speed" slide gemaakt op exact dezelfde plek (winter 2012 en 2013 waren nog soort van koud). Winter 2014 knipperde de ASC lamp kort op ook precies die plek, ik vermoed dat ik zonder ASC daar wel een scheepsrecht had kunnen halen..

De RT heb ik inmiddels een keer of 4 op haar zij gehad, 4x categorie "niet opletten", de laatste keer bijvoorbeeld was bij het Heimbach weekend, ik reed voorop en was rechtdoor gereden waar ik eigenlijk naar links had gemoeten. Weggetje ging iets omhoog, die combinatie met over mijn linkerschouder kijken (naar het weggetje waar we wel in hadden gemoeten), lage snelheid en net iets te hard remmen maakte dat de RT ging kiepen. De ST en de RS kan ik dan net wel houden, de RT net niet. Daarom heb ik daar valbeugels op, ook voor de zijkoffers. Misschien niet heel mooi, maar ik weet van mezelf dat ik dit soort suffigheden nu eenmaal bega en dan behoed dat steigerbuiswerk me voor veel onheil.

Achteraf had ik er verstandiger aan gedaan gister de trein te pakken. Niet zo stoer van me dat ik per motor ging, meer een weerstand tegen 2x OV met onderhoud op mijn traject. Leerzaam vond ik het zeker.
 
Laatst bewerkt:
@Peter, 88kmh op de bon bij een 80kmh weg betekend dat de meter wel verder stond... of is jouw afwijking kleiner.... :]
_O- _O- Ik heb op het laatste moment nog hard geremd...het zal inderdaad wel aan mijn snelheidsmeter hebben gelegen O-)
 
Met het verbruik is het mij niet duidelijk op deze motor. Nu had ik 1:13,2. Maar dat is met heel veel stadsritjes en korte stukjes van klant naar klant rijden in de stad met temperaturen rond de nul.
Dat is wel echt te hoog naar mijn idee. Vorige week reed ik wel iets minder zuinig dan normaal, 1:17,9 (mijn jaargemiddelde ligt rond de 1:20) dus daar lijkt wel iets aan de hand. Korte ritjes met deze temp. zijn natuurlijk ook niet echt goed voor het verbruik....
 
34515.b.jpg

Zou dit wat zijn/heeft iemand ervaring met deze Motomaster-schijf? 79 euro bij de hobbyist, in plaats van 93,90 euro voor het origineel. Vind het ook wel gaaf zo, zonder gaatjes...en zoveel nut hebben die nu ook weer niet! :+ Moet binnenkort aan een nieuwe schijf achter. Voor rijd ik met 2 gebruikte originele exemplaren. Een gebruikte achter kost 50 euro, op 4,8mm (5,0=nieuw, 4,5=ondergrens).

Groet,
Jeroen
 
[afbeelding]
Zou dit wat zijn/heeft iemand ervaring met deze Motomaster-schijf? 79 euro bij de hobbyist, in plaats van 93,90 euro voor het origineel. Vind het ook wel gaaf zo, zonder gaatjes...en zoveel nut hebben die nu ook weer niet! :+ Moet binnenkort aan een nieuwe schijf achter. Voor rijd ik met 2 gebruikte originele exemplaren. Een gebruikte achter kost 50 euro, op 4,8mm (5,0=nieuw, 4,5=ondergrens).

Groet,
Jeroen

Jeroen,

Mooi een gebruikte kopen; met 0,3 mm kun je wel weer even voorruit. Wel even nieuwe inbusschroefjes kopen voor bevestigen van de schijf.

Roelof.
 
Of een nieuwe originele Brembo (of is dat dezelfde als via de Hobbyist?), bijvoorbeeld deze bij Motolab. Voor die 15,- zou ik het wel weten....
 
Laatst bewerkt:
Advies Thijs: originele nieuwe Brembo
advies Roelof: gebruikte originele met nieuwe schroefjes (!)
Beide goede tips, waarom wil je een nieuwe schijf achter?? Ik begeef me op glad ijs natuurlijk, maar een (te) dunne schijf zou bij zware belasting kunnen scheuren of breken....wanneer en hoe belast je een achter schijf nu zwaar? 80% (minstens) van de energie wordt voor afgebouwd en hoe harder je remt, hoe meer de achterkant ontlast wordt (dit is op een zware Harley anders). Nu heb jij meen ik dat elektrisch bekrachtigde en half integrale remsysteem en dan wordt de achterrem meer gebruikt dan anders en zal ook meer slijten denk ik. Persoonlijk zou ik er helemaal niet mee zitten om op of iets (0.5 mm) onder de grens te zitten.
Nu is het een kwestie van geld en (goed) gevoel.
 
Thanks heren! Heb inderdaad het half-integrale systeem dat de achterrem bekrachtigd als ik enkel de voorrem gebruik. Ik denk daar eigenlijk weinig bij na en rem eigenlijk altijd "handmatig" voor en achter zoals dat geleerd is (80:20, 70:30). Dat overruled het systeem als het goed is. De zware belasting komt toch voor de rekening van de twee voorste schijven. Ik heb geen micrometer, maar heb 'm een tijdje terug gemeten en hij was toen al aan de maat. De remblokjes moeten sowieso straks met de grote beurt (140.000 kilometerbeurt. nog ongeveer3.000 kilometer, dus vermoedelijk in maart) dus dan neem ik de schijf ook maar mee. Kunnen ze mooi op elkaar inslijten. Ik denk dat het een gebruikte wordt :)

Denk dat het morgen ook de bus wordt in plaats van de motor richting werk, gezien het weer... :/

Groet,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Qua woon-werk loop ik tegen hetzelfde aan: vanavond 20:30 melden, zondag ochtend terug uit Kiev (ja, alweer...) . . . Vanavond lijkt wel goed te komen, maar zondag...
 
Gezien de voorspellingen heb ik net de RS even uitgelaten richting Zaltbommel....de eerste rit van 2017 en voorlopig waarschijnlijk de laatste. Prachtig rij weer vandaag!
 
Je kan ook sneeuwkettingen meenemen...

Nog beter: 3 afleveringen Star Trek The Next Generation gedownload van Netflix op mijn iPad (ja ja, dat kan tegenwoordig!). Als het langer dan 3 afleveringen gaat duren om per trein en bus thuis te komen, dan ga ik een potje janken.

Volgens Buienradar kom ik overigens gewoon thuis, droge wegen bij -3. Been there, done that.

Is het trouwens gelukt een Apple versie van BaseCamp aan de pruttel te krijgen? Lastig programma, de videootjes van MrGPS willen wel wat helpen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de voorspellingen heb ik net de RS even uitgelaten richting Zaltbommel....de eerste rit van 2017 en voorlopig waarschijnlijk de laatste. Prachtig rij weer vandaag!

Had gister bijna de RS gepakt, dochterlief heur portemonnee was afgelopen weekend gestolen (niet handig, ze was stappen in Rotterdam, moest een luchtje scheppen en liet heur tas in de kroeg onbeheerd achter . . . tas stond er nog wel, portemonnee zat er niet meer in, gelukkig geen cash, enkel passies, al doende leert men zullen we maar zeggen).

Passies zoals daar zijn OV Chipkaart en Pin-pas had ze naar ons laten sturen omdat "er een probleem" met haar brievenbus in Wageningen was.

Dus, wat doe je dan als pappa en de zon schijnt? Dan ga je ff binnendoor naar Wageningen spulletjes afleveren (en gereedschap mee om de brievenbus weer inzetbaar te maken).

De verleiding om de RS naar buiten te trekken voor dit klusje was erg groot, maar de kans op aanwezigheid van pekel ook. Dus toch maar de RT, BaseCamp aan de gang gehad voor het uitzetten van een binnendoor route, dwars over de Utrechtse Heuvelrug.

Enfin, eenmaal aangekomen bij haar kamer werd mij verteld dat de postbus niet persé kapot was en dat dus het gereedschap wel in de tas kon blijven. Maar dat de sleutel van de brievenbus zoek was en ze nagenoeg zeker was dat een huisgenootje die mee had op vakantie. Het lukte het zelfs mij, die anders voor alles wat kwijt is, volstrekt afhankelijk is van Karin, om de sleutel van de postbus te vinden . . . was ook niet zo heel moeilijk, er hing een blauw labeltje aan met daar op "Postvak" . . . "Zou dat van de brievenbus zijn pappa??". En ja, ze is toch echt heel intelligent . . Hoogbegaafd zelfs, maar met die mensen schijnen dit soort dingen wel vaker te gebeuren.
 
Volgens Weerplaza is het zondag 90% droog, dus ik zou lekker de fiets pakken. En BTW ook iets minder koud als buienradar verwacht....
 
Over onthouden...zo ken ik geen enkele van mijn kentekens uit mijn hoofd. Het is ook een kwestie van mental preparedness....Als ik vroeger een relatief simpele trip vloog en geen missioncard maakte dan wist ik mijn callsign, vliegtuig- en shelter nummer uit mijn hoofd. Maar maakte ik een missioncard dan moest ik telkens even kijken (zit bovenop de checklist op de linker of rechter knie) hoe ik ook al weer heette.
Sleutels gaan al jaaaren in een bepaalde lade van een dressoir, zelfs mijn vergeetachtige dochter (en deze is wel boeren slim, maar niet begaafd...) weet dat op waarde te schatten.
 
Over onthouden...zo ken ik geen enkele van mijn kentekens uit mijn hoofd. Het is ook een kwestie van mental preparedness....Als ik vroeger een relatief simpele trip vloog en geen missioncard maakte dan wist ik mijn callsign, vliegtuig- en shelter nummer uit mijn hoofd. Maar maakte ik een missioncard dan moest ik telkens even kijken (zit bovenop de checklist op de linker of rechter knie) hoe ik ook al weer heette.
Heel herkenbaar, als ik iets heb opgeschreven of digitaal opgeslagen is er geen noodzaak meer om te onthouden dus dat doe ik dan ook niet meer... volautomatisch mentaal archiefsysteem.
 
Advies Thijs: originele nieuwe Brembo
advies Roelof: gebruikte originele met nieuwe schroefjes (!)
Beide goede tips, waarom wil je een nieuwe schijf achter?? Ik begeef me op glad ijs natuurlijk, maar een (te) dunne schijf zou bij zware belasting kunnen scheuren of breken....wanneer en hoe belast je een achter schijf nu zwaar? 80% (minstens) van de energie wordt voor afgebouwd en hoe harder je remt, hoe meer de achterkant ontlast wordt (dit is op een zware Harley anders). Nu heb jij meen ik dat elektrisch bekrachtigde en half integrale remsysteem en dan wordt de achterrem meer gebruikt dan anders en zal ook meer slijten denk ik. Persoonlijk zou ik er helemaal niet mee zitten om op of iets (0.5 mm) onder de grens te zitten.
Nu is het een kwestie van geld en (goed) gevoel.

Mijn advies was ook tegen de achtergrond dat Jeroen zo goedkoop mogelijk wil rijden.
Toelichting op de nieuwe boutjes: zijn inbusschroeven waarvan de binnenzeskant vrij snel versleten (o.a. door slecht gereedschap)is en dan doordraait. En daarin gaan de kosten niet zitten. (ca. 3 euro)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan