BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Een nieuw setje Wilbers kost vlot 1200,- dus dit is inderdaad ongeveer half geld. Maar zoals PeterD al zegt, de fiets komt flink hoger te staan, dus dat vraagt weer andere aanpassingen. Je cardan moet goed in lijn blijven staan anders krijg je hele vreemde aandrijvingseffecten. Maar alles is te doen natuurlijk.... wellicht eerst gewoon een tijdje zoeken en afwachten wat voorbij komt op MP, tenzij de boel nu echt stuk is natuurlijk.....

@thijs, ja, ik wil ook naar de beurs, maar ik weet nog niet welke dag... Vrijdags ben ik met mijn zoontje in de weer. Misschien kan ik 's middags er heen?
...
Ik vind het niet raar om continue allerlei zaken aan een auto te veranderen; ik kreeg daarbij altijd de indruk dat dat niet helemaal werd gewaardeerd. Bij motorrijders is dat juist de bedoeling, dat ik juist de zaken verander, toch?
Een motor nodigt meer uit om de boel 'op maat te maken, er is meestal ook maar één berijder, en dan is het fijn als de fiets je gewoon goed past.

Wij gaan waarschijnlijk al begin van de middag naar de beurs, maar als de kids mee willen en dat willen ze... wordt dat de tweede helft van de middag/ begin van de avond.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn eigenlijk 2 redenen waarom ik toch weer koos voor de MPR4 i.p.v. de Metzeler Roadtec 01 (beste uit de MotoPlus test 2016).
......
De goede band blijft een persoonlijke keuze en is sterk afhankelijk van je rijstijl en (weers)omstandigheden, maar ik hoor wel (van mijn bandenboer) dat vrijwel bij alle woonwerk fietsen die hij onderhoudt wordt gekozen voor MPR2 of 4.....

Aanbevolen voor de "weer-en-wind-rijder" in diezelfde test: Dunlop Roadsmart 3 (de nummer 2 uit die test). Zowel de nummer 1 als 2 zijn de PR banden voorbij als het op prestaties op nat wegdek aan komt. De RS3 is kampioen grip bij kou. Dit kan ik uit persoonlijke ervaring onderschrijven. Onlangs de ST van Karin gepakt (die staat op PR4) en daar viel me op dat die band echt ff warm gereden moet worden om de motor makkelijk te laten sturen. Zo makkelijk als mijn RT of RS (beide op RS3) stuurt ie echter niet. Ik vermoed wel dat er uit Michelin Pilot Roads meer kilometers te persen zijn. Al dat grip genot komt waarschijnlijk van zachter rubber en dat zal ik er sneller afgummen dan ik dat bij de PR4 deed. Zoveel kilometers als Thijs er mee weet te rijden is mij trouwens nooit gelukt. Met de PR 2 op de oude RS 20k, PR 3 op die RS met "andere Jeroen" meen ik ook 20k+, PR4 op mijn RT 16k.... toen begon ie te glibberen in nattigheid in lange bochten (was vierkant gereden). Met de RT ben ik nu 6k onderweg op RS3 sloffen, ik vermoed tot 12k te kunnen gaan komen. De hoeveelheid kilometers die uit een PR te persen zijn, zullen de populariteit van die band onder woon-werk rijders kunnen erklaren. Er komen bij mij echter dan toch weer RS3's onder... vanwege rijgemak en grip bij kou.
Maar, zoals Thijs al terecht schreef: het blijft een persoonlijke keuze. Net als de keuze voor de motor zelf..
 
Laatst bewerkt:
Vandaag niet aan rijden toegekomen, gisteren wel even de boel 'gecheckt' na de beurt en een proefritje gemaakt. Het verkeer zat niet erg mee, dus de schokbrekers nog niet uitgesproken kunnen testen. Eerste ervaring is wel dat de fiets wat hoger 'op de poten' staat en daardoor een kortere wielbasis heeft en dus korter draait. Ook het comfort lijkt een stuk beter. Ik kreeg eenzelfde gevoel als met nieuwe bandjes...... net weer effe lekkerder sturen....

Klinkt goed Thijs! Over een kilometertje of 20k zal ik dat ook eens bij de RT laten doen (en over een 60k bij de RS). Maar zo dapper als jij was door het zelf te gaan doen, zo dapper ben ik dan weer niet. Ik ga ofwel naar HK Supsension in Tiel, ofwel ik laat Kenny en Niels hun ding doen met HyperPro (als dat te combineren is met ESA dan..op dit plaatje lijkt dat wel het geval te zijn)
streetbox-bmw.jpg


Maar goed, dan zijn we al weer een anderhalf jaar (RT)/vier jaar (RS) verder en tegen die tijd is er wellicht weer iets nieuws bedacht?? Voor die tijd deze discussie over dit onderwerp maar eens lezen....
 
Laatst bewerkt:
ehh, wat je ziet Jeroen is de hydraulische verstelling van de veervoorspanning achter. Die zwarte ring beweegt dan op of neer en zet in feite bij zwaardere belasting de motor weer op het goede niveau. Esa doet dit met een elektrisch motortje in drie standen, zie hieronder de twee uiterste:
full

full

Bij Wilbers is het zo dat ze het eigen ESA gedeelte van de oude unit demonteren en op de Wilbers unit monteren. Deze heeft dan ook geen 'kop', maar is toch duurder.
 
Laatst bewerkt:
Aha, dus HyperPro -> Einde ESA.... Dat is dan wel jammer.. Maar wie weet komen ze nog met een ESA compliant variant..

Gaan ze niet doen, heb hier paar jaar geleden eens over staan praten met Bas van Hyper-Pro.
Probleem zit in het feit dat BMW de specs van ESA zo snel updaten dat het geen doen is voor ze om dat te blijven volgen.
 
Wilbers heeft het 'eigen' WESA zoals Peter al opmerkte. Dus dan kun je wel blijven "Eesaaen" met het BMW systeem op een Wilbers demper/veer.
 
Wilbers heeft het 'eigen' WESA zoals Peter al opmerkte. Dus dan kun je wel blijven "Eesaaen" met het BMW systeem op een Wilbers demper/veer.
Zie de foto's hierboven, dat zijn dus die Wesa units op mijn R1200RT. Ohlins maakt die ook en dan kun je ook nog bij BMW zelf terecht....
 
Wij gaan waarschijnlijk al begin van de middag naar de beurs, maar als de kids mee willen en dat willen ze... wordt dat de tweede helft van de middag/ begin van de avond.

Hier thuis ben ik al zover dat we met z'n allen om 15u met de trein vanaf DH CS naar U CS gaan en dan lekker het weekend beginnen vanaf de beurs...

Dat lijkt mij een goed begin van het weekend })
 
Ik ga ook, op jacht naar een airbag vest en wellicht dat op de beurs de eerste Navigators VI te scoren zullen zijn... Ben er nog niet uit of ik donderdag of vrijdag ga. Vrijdag avond gezinsdingetje: musical The Lion King... waarschijnlijk toch vrijdag, rij ik rond 11:30 die kant op..
 
...Ron... voorspelt Jeroen's gevoel bij een Multistrada 950:
...die andere ben je ook na 900 mtr zat...

...als een soepele boxer eenmaal onder je huid zit, wordt het met zo'n Italiaan niet zo gauw wat... :+

Wegens een afgegeven Code Geel voor morgen, is het plan van mijn maat Ingmar om woensdag een stukje te sturen met een Multistrada 950 in overleg met de Doekaatie dealer te Amsterdam "Motortoer" geheten, gewijzigd naar vandaag.
In eerste instantie zag het er naar uit dat het een frisse maar droge rit zou worden, het werd fris en nat, maar vooruit, dat beetje vocht mocht de pret niet drukken.

In ieder geval was het zodanig nat bij vertrek dat ik besloot de RS toch maar op stal te houden in tegenstelling tot mijn originele plan zodat Ingmar bij het wisselen der fietsen halverwege dat proefritje nog weer eens het "zoet" van een nieuwerwetse RS kon smaken . . ..

Want zeg nou zelf: staat ze er niet zo goed als in showroom conditie bij?
DucatiRit00.jpeg


De RT was toch al smerig :X dus die kon nog wel wat vuil pakken O-)

Op naar de Ducati dealer, daar stond dan een fiets die zelfs viezer was dan die RT van mij:
DucatiRit03.jpeg

zie je niet gek vaak, fietsen die smeriger zijn dan mijn RT . . . deze is zelfs smeriger dan de ST van Thijs-in-de-staat-van-voor-de-inbouw-en-onderhouds-beurt

Enfin er stond een hele rits Ducati's buiten op een rij, kon het niet laten die van mij daar naast te zetten voor het vergelijkend waren onderzoek:
DucatiRit01.jpeg


Kan het niet helpen, maar die blauw-met-zilver fiets daar vooraan, die vinnik toch het mooist . . . Oh ja, die Ducati's zijn ook niet van de heel-erg-goedkope . . . Vandaar wellicht dat er ook een heel erg basic modelletje bij stond, je zou er zomaar langsheen kijken, om het u makkelijk te maken heb ik die fiets aangegeven met een gele pijl . . .

Enfin, mijn maat was er al en had voor de gelegenheid de Scrambler meegepakt waarvan het de bedoeling is dat zijn vriendin daar mee gaat rijden als die later dit jaar haar A rijbewijs heeft gehaald. Die Scrambler was destijds een oud-demo fiets, een traject dat hij mogelijk met deze hageltje nieuwe Multistrada 950 later dit jaar gaat herhalen:
DucatiRit04.jpeg


Er stond nog geen 100 km op de teller... Enfin, ik hoorde tevreden commentaar over de intercom. Uiteindelijk mocht ik ook een stukje. Mijn conclusie: minder vervelende fiets dan die Multistrada 1200 waar ik ooit 600 meter mee heb gereden (ik meende dat het 900 meter was, maar volgens Ingmar was het slechts 600 meter . . . een kilometer is het in ieder geval niet geweest). Schakelt zeer soepel. Helder en groot scherm met veel informatie. De ABS en de tractie controle kunnen in allerlei standen worden gezet, in welke stand ze staan is voor mij net zonder leesbril te onderscheiden.

Het kleine broertje van de 1200 kost een klap minder, zo'n 16k ipv 21k. Dat is dan ook niet alleen omdat het blok kleiner is. Er zijn wat andere goodies opgeofferd. Zo heeft deze fiets standaard geen ESA, geen cruise control, geen middenbok, geen handvat verwarming en ook geen voorzieningen voor het monteren van zijkoffers of een topkoffer. Middels het aanschaffen van wat pakketten is er wel een en ander aan de fiets toe te voegen: toering pakket levert handvat verwarming, midden bok en zijkoffers op, een Urban pakket zorgt ervoor dat je een topkoffertje mee kan nemen. Die pakketten samen komen dan op €1.700,- in vergelijking met accessoires voor een BMW lijkt dat een vergelijkbare prijsstelling te zijn. Cruisecontrol zit er vooralsnog niet in voor deze fiets, dat geld ook voor ESA.

Wat krijg je dan wel met zo'n "mini" Multistrada?
  • Een fiets met een fraai Italiaans uiterlijk.
  • Een heerlijke "Pwaaoowphh Pwaaoowphh"geluid als je het gashendel open trekt
  • Een fiets waar "Ducati" op staat
  • Een fiets met erg veel karakter, met name in het toerengebied 2300-3200 RPM (ik zou het als "bokkig" willen omschrijven). Vlot optrekken maakt dat je maar kort in dit gebied hoeft te rijden
  • Een Euro 4 fiets
  • Een soepel schakelende bak
  • Een ketting
  • Een Full LCD scherm met daarop o.a. te zien in welke versnelling je rijdt en hoe koud het is.

Wat krijg je niet?
  • Een fiets met het originele BMW GS uiterlijk. Mij bekruipt het gevoel dat de ontwerpers in Bologna een beetje mee willen liften op het succes dat die GS wereldwijd heeft geboekt en nog altijd boekt
  • Een fiets met karakter zonder daarbij ergens bokkig te zijn, het karakter van een beemer boxer is overigens beduidend minder waarneembaar dan het karakter van een Duuk
  • Een cardan. Ducati wil er nog niet aan.
  • Shift Assist.....stiekem best jammer dat zo'n goodie d'r niet op zit
  • Kleurtjes in het LCD scherm. Althans, niet bij normaal gebruik. Wellicht dat ie met rood kan komen als er iets niet lekker loopt?

Wat vond ik van de 5 kilometer die ik dit apparaat ongeveer heb mogen besturen? Een leuke fiets. Geen straf om op te rijden. Maar acht ik de kans bij mezelf aanwezig om nog voorbij het gevoel te komen van "geen straf om op te rijden"? Uhhm, nou, nee. Anders dan bij de eerste kennismaking met de R1150RS, de R1200ST, de R1200RT en de R1200RS was er op geen enkel ogenblik maar sprake van een sprankje verliefdheidsgevoel. Gewoon, een OK fiets. Prima stuureigenschappen. Leuk geluidje (waar ik mijn buurtgenoten overigens dan beduidend minder blij mee zou maken). Maar wat Ron al schreef: als zo'n boxer eenmaal onder je huid zit . . .

Als semi-objectief waarnemer langs de zijlijn denk ik wel dat Ducati er goed aan heeft gedaan deze telg aan haar familie toe te voegen. Er zit meer dan voldoende pit in het apparaat. Hoewel Ingar weet dat de kans levensgroot is dat hij rond september de gelukkige eigenaar van precies deze fiets gaat worden en de fiets nog bepaald niet was ingereden vanmiddag, heeft hij de gashandel behoorlijk weten te vinden. Ik moest goed mijn best doen om mijn DOHC in het spoor te houden. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat, ondanks een cilinder inhoud van "slechts" 937 cc, er toch 113 pk uit het blok wordt geperst. Tegen 110 pk uit het DOHC blok. De MTS is 214 kg en de RT met valbeugels en zijkoffers loopt tegen de 270 kg... En heeft dan ook een plukje meer luchtweerstand...
Uiteindelijk lukte het me dan wel weer om zodanig dicht te naderen dat er flink wat modder op mijn ruit werd gespat door het achterwiel van de MTS . . . Enfin, op de terugreis regende het uiteindelijk zo verdrietig veel dat die meuk er bij thuiskomst te Lage Vuursche wel afgespoeld was.
6 liter per 100 km lust de MTS in deze fase van haar leven. De eerste 139 km van dat leven zullen zeer waarschijnlijk niet de zuinigste van haar leven blijken te zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik ergens best trots op mijn Sidney ben. Die geeft aan 5.2 liter per 100 km te verbruiken. Uit betrouwbare bronnen kan ik u melden dat Schiphol-Lage Vuursche in 28 minuten is te doen. Daarbij de billen verwarmd en tevens de handjes. Laat ik het aan de rekenkundigen over of dit al dan niet een net verbruik is onder die omstandigheden. . . (Google Maps kan u bij die berekening wellicht van dienst zijn....)

Nog ff een foto van een mooie blauwe beemer met een Ducati vlag er pal achter:
DucatieRit02.jpeg


Daarna Radler voor mij, koffie voor Ingmar bij Zandvoort gedaan met een lekker broodje er bij. Daar evalueerden wij de nieuw verworven ervaringen. Volgens mij voldeed de fiets wel aan de verwachtingen die Ingmar er vooraf van had. Bij de allereerste keer dat we samen hadden gevlogen had hij al aangegeven in de markt te zijn voor een Multistrada met een minder bruut blok. En hij lijkt op zijn wenken te zijn bediend. Dan maar geen ketting of ESA. Voor het bedrag waar hij aankomende september deze demo fiets mee naar huis mag rijden, koopt hij op zijn gunstigst een 3 jaar oude GS met een kilometertje of 40.000 op de teller. Krijgt ie dan wel weer een cardan aandrijving, ESA en cruise control voor terug, maar het is maar net waar je hart ligt hè...

Ondanks het druilerige weer een leuke motor dag gehad. Weer een Ducati ervaring rijker (dit was de 3e Duuk die ik heb mogen besturen). De liefde voor het setje fietsen dat alhier in de garage staat is er in ieder geval niet minder van geworden. Integendeel.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mijn VF1000F Interceptor van 1986 wel eens meebrengen voor het V-4 gevoel....geen afschrijving meer....maar waarom zouden we Jeroen van zijn grote liefdes los willen weken???
 
Op naar de Ducati dealer, daar stond dan een fiets die zelfs viezer was dan die RT van mij:
Ik twijfelde of dat een Guzzi was... en nu zie ik die groene flacon met olie aan de zijkant hangen: ik denk confirmed.
 
Ik wil mijn VF1000F Interceptor van 1986 wel eens meebrengen voor het V-4 gevoel....geen afschrijving meer....maar waarom zouden we Jeroen van zijn grote liefdes los willen weken???
Het V-4 gevoel is mij bekend en dat is helemaal geweldig.
De zithouding is mij ook bekend :N en daarom heb ik hem weggedaan.
Met opschrijving 8-) verkocht aan een Ier.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mijn VF1000F Interceptor van 1986 wel eens meebrengen voor het V-4 gevoel....geen afschrijving meer....maar waarom zouden we Jeroen van zijn grote liefdes los willen weken???

Mede namens Karin: dank voor deze opmerking Peter!

Het V-4 gevoel heb ik mogen genieten op mijn allereerste motorfiets. En anders dan velen hier, mijn allereerste motorfiets heb ik gekocht op de best-al-aardig-gevorderde leeftijd van maar liefst 42 lentes. Ja, ik rij pas sinds september 2011. Het betrof een Yamaha Maxim 550. Eigenlijk een sublieme fiets met maar een paar "min-punten":
  • Ketting. Ondanks dat ik die braaf smeerde moest ik toch een nieuwe en ook nog tandwiel voor en achter .. . pot jan 3, ging ik daarvoor nou elke anderhalve week braaf op de knieën?
  • Een carburateur met choke. 's Zomers als de brandweer starten, 's winters na wat nachten in het motor hok beduidend minder enthousiast. . . nog wel eens de accu leeggestart, gelukkig kon ik die fiets nog aanduwen.
  • Geen ABS
  • Geen bagage mogelijkheden (althans geen serieuze, ik had er van die leren tassies bij maar daar ging niet veel mee dan een paar schone onderbroeken en T-shirts in. . ik reisde met Kruga rugzak, eigenlijk niet het meest verstandige dat een mens kan doen.
  • Een wat ielige vering, had soms het gevoel wat teveel over de weg te "stuiteren".
  • Geen Gear Indicator, geen brandstof niveau aanwijzing. Dat laatste heeft me toch een keer de das om gedaan onderweg naar huis. Dacht na het wisselen op de reserve tank nog wel de Shell Express te kunnen halen bij Hilversum. Dat werd lopen over het fietspad vanaf Ottenhome aan de N201 tot de Shell Express bij Hilversum. Was nog best een respectabel stukje. Bleek ik toch niet zo'n "lafaard" te zijn geweest met het tanken om de 180 mijl . . .

Dus verscheen na 13 maanden Maxim ervaring de R1150RS in de garage. Liefde op het eerste gezicht en gevoel. Miste alleen vanaf ongeveer eind november tot begin april wat beschutting . . .

Dus verscheen na 14 maanden RS ervaring de R1200RT in de garage. Liefde op het 12e gezicht. In het begin vond ik die RT dingen gewoon te lomp voor woorden. Maar naar mate ik ze vaker zag, gingen ze me meer en meer intrigeren. En dan lees je hier en daar een reviewtje. Kijk je eens een fillumpie. Maak je een proefrit. En dat was dan wel meteen weer raak. Want voor een lompe fiets met lekker veel beschutting rijdt zo'n RT dan weer wel magnifiek. Miste alleen na een jaar ongeveer dat wat speelsere "gooi-en-smijt" werk van de RS. Net op dat moment kwamen de eerste beelden van de R1200RS op het wereldwijde web. . .

Dus verscheen na 18 maanden RS-loos door het leven te zijn gegaan, een R1200RS in de garage. Als u heeft mee geteld komt u ook op 4 motoren in net iets meer dan 5 jaar motor verleden. Me dunkt dat het dan nu wel "even klaar" mag zijn. Ter vergelijk: Karin heeft heur rijbewijs in 2004 bemachtigd en rijdt nu op heur 3e fiets. De eerste heeft ze overigens maar liefst 10 jaar gehad en zou ze waarschijnlijk nu nog rijden als deze jongen niet had lopen mekkeren over het gebrek van bagage opties (voor de motor vakanties), ABS, brandstof injectie en cardan. Ze is met de ST enorm in haar nopjes. Hooguit dat ze ooit een lichtere fiets wil met cardan en ABS. Volgens mij kan dat bij BMW alleen met de S varianten. Want de R1200R is qua gewicht zelfs zwaarder dan de ST (231 kg is toch 2 kg meer).

Natuurlijk vindt ik het enorm leuk om ook eens op een andere motor te rijden. Zo ben ik erg nieuwsgierig naar een GS. Maar ik hoop voor de lieve vrede dat het me gegund mag worden dat ik niet nog eens erg verliefd ga worden op een andere fiets dan de RS en de RT die nu in de garage staan . . . Denk niet dat ik mezelf zonder me diep en diep te schamen in de spiegel kan aankijken als er binnen een termijn van 2 jaar weeeeeer een andere fiets in de garage verschijnt . . . tenzij 1 van de 2, ondanks wielklemslot en Alarm, gejat wordt

Die Ducati ervaring was leerzaam. Ingmar stuurde me een filmpje over de vergelijking tussen een oude Monster en een nieuwe. Bij minuut 4 verteld de goede man wat over de "Vibe" en de "Noise". Precies dat maakt Ingmar een Ducati-fiel. De "Vibe" en de souplesse/power/gretigheid van de RS maken bij mij dan weer soortgelijke gevoelens los. Die Ducati fietsen doen me gewoon heel weinig . . . Noem me maar eenkennig. Het zal niet voor niets zijn dat Karin mijn eerste vriendin is . . . de Ford Mondeo na 11 jaar op naam van zoonlief is gezet . . . er sinds 1989 bij mij alleen Windows PeeCees in huis zijn geweest (voor mij dan, mijn dochter hangt fanatiek het Apple Geloof aan, zoonlief heeft zowel een MacBook Pro als een HP Omen) en ik bij slechts 1 andere werkgever dan KLM in vaste dienst ben geweest (wat wel iets met de Golf Oorlog te maken had).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan