BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ik had op mijn R1100RS de BT23 voorband ook al bij 15K kaal; komt wellicht wel door "sportief" binnenwegen rijden (mijn voorkeur)

Hij had overigens geen ABS of half integraal remsysteem.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn R1100rs van 1994 had ik de Pirelli Angel GT liggen, voor en achter.
Na 10.000km enorme cupping op beide banden, zelfs mijn " bandenboer" schrok er van.

Ik heb er verleden week de Michellin Pilot Road 3 2tc op laten leggen, ben benieuwd hoe lang deze mee gaan.
 
Laatst bewerkt:
Voor diegene die zijn of haar ridingskills nog wat wil bijwerken: een leerzame film op YouTube:

Kost wel wat tijd, maar dan heb je ook wat....volgend jaar maar een circuittraining doen...

Roelof.
 
Ik heb daar al eens van gelezen en een stukje gezien in het verleden. Maar het moet even wachten tot vanavond, want ik ga vandaag een Veluwerit rijden van 225 km ...choices, choices...
 
Altijd mooi, banden! Ik ben een "verstokte" Michelin Pilot Road 3 gebruiker....ik toucheer daarmee de waarden van Thijs qua levensduur! :)

Prima band voor mij...maar misschien komt dat omdat ik niet zo'n fijnbesnaarde motorrijder ben? Ze geven me in ieder geval voldoende vertrouwen in de regen/met koude. Ik denk ook dat ik in die omstandigheden in 9/10 gevallen nog lang niet aan de maximale grip zit, en de grip vooral tussen de oren kleiner is dan op de band.

In ieder geval een lekker bandje voor het geld! *D

Jeroen
 
Mooi Jeroen, op de nieuwe oude groene RS zitten ook MPR3's, bevallen op zich goed en ik rijd er al de hele winter op. met het doel om ze te verslijten zodat de Pirelli Angel GT's van de oude oude groene er op kunnen voor de snelle ritten
 
Nou, gelukkig bleek ik toch niet het slachtoffer van internet oplichting, pfffeww...
Hele grote doos met vooral veel in plastic verpakt lucht (wat een gedonder achteraf om die bolletjes rollen in het plastic verzamelgebeuren te krijgen zeg, rij voor rij open snijden... Karin vindt 1 voor 1 laten knallen leuker, maar wat moet je dan een geduld hebben zeg..) en tussen al dat lucht zat zowaar een getint Puig ruitje voor op de RS! Meteen er ff op geschroefd in de hoogste stand. Ik moest toch ff in Huizen zijn, de weg was droog dus hoeveel pekel kan er dan opspatten (bij terugkomst bleek: geen). Ja, de fiets boet iets in aan mooiïgheid, maar o o o wat rijdt het geruisloos fijn zeg! Tot 160 km/u getest (harder durf ik, na wat verhalen van mensen die recent aan de kant zijn gezet, niet meer). Voorlopig laat ik het ruitje er ff op zitten. Foto's volgen. Voor 7 tientjes was ie met verzendkosten en al bij me afgeleverd: Thijs ook vanaf hier nogmaals bedankt voor de Top Tip!
 
Hoi Jeroen, goed om te horen dat de Puigruit je zo goed bevalt, Ik heb zelf een Giviruit, type schuurdeur, er opgezet, en ben er ook uiterst content mee; lekker met mijn klaphelmpje open rijden zonder wind in m'n ogen, ook op de snelweg :t
 
Laatst bewerkt:
Mooi Jeroen, ben benieuwd naar het uiterlijk inderdaad! :)

Net hotelletje geboekt in Pommerloch (Luxemburg) tijdens Hemelvaart. *O* Drie dagen toeren met pap, zo'n 700 kilometer gepland. Kon vorig jaar niet doorgaan doordat hij z'n pols brak, dus dit jaar gaan we de traditie weer voortzetten. Veel zin in! :]

Jeroen
 
Nou, hier dan de foto's. De eerste is de vergelijking tussen de afmetingen OEM en Puig:
Puig08.jpeg


Niet schokkend groter, dat was destijds met de CeeBailey op de R1150RS wel anders, dat kon je gerust een doorzichtige schuurdeur noemen (JC600, de huidige eigenaar, had hem er dan ook vrij vlot afgeschroefd).
Nog wat rondom sfeerplaatjes:
Puig01.jpeg

Puig03.jpeg


Stand "Hoog" (daar heb ik mee gereden):
Puig05.jpeg


Stand "Laag" (daar had ik vandaag wel mee willen rijden, maar het weer was mij te vies):
Puig06.jpeg


Vizier kan inderdaad open blijven, om eerlijk te zijn . . . het ontloopt de ervaring die ik op de RT heb niet heel erg . . . hoewel de RS met de Puig uiteindelijk, ook al staat ie dan op "hoog", minder plastic voorop lijkt te hebben. Qua beleving in de fiets als het op sportiviteit aan komt en dat soort dingetjes, is het nog altijd een heul andere fiets dan de RT. Maar de beleving van snelheid wegens het gebulder om me heen is beduidend minder.... Eigenlijk niet zo heel erg gunstig omdat de verleiding om harder dan 120 km/u te gaan bepaald niet minder geworden is met dit ruitje.... Getest dus tot 160 km/u.

Gister goed gegokt qua pekel, bekijkt u de foto van na de proefrit maar even kritisch:
Puig04.jpeg
 
En wat had ik dan in Huizen te zoeken? Wel nu, onze Kuga staat nog altijd gestrand in Düsseldorf te wachten op transport richting Ford Reparateur Van Woudenberg te Maartensdijk (dorpje naast ons). Dus we zijn vast aan het "voor-oriënteren".
Puig02.jpeg


Bij de Ford Dealer in Huizen staat namelijk een hageltje nieuwe Ford Kuga in de . . .
ST-Ford.jpeg
. . .ST uitvoering.
U zult begrijpen dat de liefde van mijn echtgenote voor heur fiets, de R1200ST, toch behoorlijk diep blijkt te zitten. Zelf vindt ik de €2.000 dat die ST duurder moet zijn dan een Titanium voor al die zwartigheid wat aan de dure kant. Vandaag op pad geweest en heel veel waardevolle feedback/adviezen van ons aller . . . Ron . . . mogen ontvangen via de App. Voor dit moment lijkt het er op dat de opvolger van de gestrande Kuga ook een Demo Sloerie gaat worden. Uiteindelijk straks wel tikje jonger bij de overdracht met minder kilometers n.l. 6 maanden oud bij overdracht met 10k op de teller, overdracht zou dan op 1 juli gaan plaatsvinden (mijn RS was bijna anderhalf jaar oud toen ik het pand aan de Bergstraat in Amersfoort verliet en ze had toen 15k op de teller). Voor die nieuwsgierigen onder u, hierbij een link naar wat feauteaus van de Kuga Titanium

Enfin, die nieuwe Kuga's zijn voorzien van Sync 3. Wat mij dus nauwelijks tot niet is gelukt: Karin uitleggen hoe heur telefoon aan de auto gekoppeld kan worden, dat was de verkoper binnen 5 minuten wel gelukt:
Puig07.jpeg

En dus schalde de muzak van Karin heur EiFoon over de speakers van de Kuga de showroom in.
 
Nog even over de ruit: de stand "Laag" kan theoretisch nog wat lager door de ruit op de onderste 4 schroefgaten te monteren. Daar zie ik dan het nut weer niet van in, daarmee heb ik n.l. waarschijnlijk precies de bovenkant van de ruit als de standaard ruit in de "hoog-hoog" stand... Ik ga nog wel t.z.t. kijken hoe de rijdt met de hoog-laag stand (schroefgaten hoog, beugeltje laag), maar waarschijnlijk blijft het bij hoog-hoog en pas hoog-laag als het warm wordt. Voornemen was om dan de OEM ruit er weer op te gaan zetten, mezelf kennende komt ie OEM ruit de komende tijd niet meer op de fiets...
 
Mooie ruit Jeroen en in de lage stand valt het inderdaad niet op. Ik zocht al naar de luchtsleuf, maar die zitten in de knikken tussen de schroefgaten zag ik.
Karin zal wel erg blij zijn met de nieuwe Kuga, die ziet er prachtig uit. Heel aparte maar ook chique kleur, dat groen.
 
OouFwz4xMlBO42bhcFYAq0CjM7E4DInzz3ma4JStSEk0bzWeQZWT9CbR7aw6L9GzwYE72tHPbkI3mvzDwlPZjGN7pKdbiyb4uj3KyP4UMvnQQoEHuX3BSI2UNq_p9jtCXWWoTCkDBKehZNmLGq33LB9UOGEI5R7YxO5n6whCI2E1XluJaNIaetAbRUM_nsDUW9y0VPjhtLeiFRmTZ6gkzxjlDO4i7-o3x_syjmf_L9WjPdO0fjTIlolL_aLkOhtXS0PFRx1JtL-8w7UhOtH6kvbTSy9Wi13j2M5B1p1dP29M9UA7Ea0mnDCMQYuC5jSNqbp9QDrhcWxsnpT-VzjR8IocVslIQPU8-aKyPMNXCD5ujp1ttJt0DnMoeqmDpO7EW8zJLKEK8Old0s2vCygWSebH9Btos93Hd5pc9jOT5tRTHt4KvnHzETO4qFNe3BV2R53FovH-BqUWfsw4SJmfFq3q7ON9gQY4jrruc-8-czSXhW5U0m04Mcu9Dd4x6djY3ojAr2Q7czHOYgYChWX6iRfM6Dcnv7iMFTwRQtKjlbHgnOIbjA1tbSbhUNevAElUQ5k-ogHHp23xsz9CC3Of4VwH4pN9EboDrME67kM03fZO41eHWR9H=w582-h775-no

Afgelopen vrijdag het voorwiel eruit gehaald! Dat ging vlot en makkelijk!

Nu heb ik een nieuwe MPR4 voor erop liggen. Gisteren meteen naar een klant gereden. Droog heen en nat terug. Nu al vind ik het een fijnere band dan de BT021 die ik erop had zitten.

THX, voor het advies. Maar nu zal denk ik een MPR3 achterop moet... :Y
 
Laatst bewerkt:
Thijs67 schreef over kleurbeleving:Groen? Ben ik nu kleurenblind of probeert die Popo ons te foppen?

In Duitsland word deze kleur ".... Grün" genoemd. Hier staat er op zijn Hollandsch "Guard" op het kaartje. Maar het is diep donker groen dat tegen het antraciet aanschurkt. Dus het kijken naar die foto's is meteen een genen test: zie je groen, dan heb je toch wat Duits bloed door de aderen stromen..

Overigens is dat groen dan van de auto die in het PeeDeeEfje te zien is, die eSTee is zilvergrijs, maar die wordt het toch niet... De groene is goedkoper, heeft volledig lederen bekleding, electrisch verstelbare stoel en electrisch wegklapbare trekhaak.
 
Laatst bewerkt:
PPvandeP hobbiet met rubber:
[afbeelding]
Afgelopen vrijdag het voorwiel eruit gehaald! Dat ging vlot en makkelijk!

Nu heb ik een nieuwe MPR4 voor erop liggen. Gisteren meteen naar een klant gereden. Droog heen en nat terug. Nu al vind ik het een fijnere band dan de BT021 die ik erop had zitten.

THX, voor het advies. Maar nu zal denk ik een MPR3 achterop moet... :Y

Ik zou zelf niet zo snel voor- en achter een band uit een andere serie leggen... waarom achter dan niet gewoon ook een MPR4?

Binnenkort gaan de MPR4's van Karin haar ST er al weer af (na ongeveer 4.000 km). Ik wil haar toch eens het draaigemak van de Dunlop Roadsmart 3 laten ervaren. De gebruikte Pilot Roadjes gaan voor een zacht prijsje (€100,- voor de set) Marktplaats op.
 
~

Ik zou zelf niet zo snel voor- en achter een band uit een andere serie leggen... waarom achter dan niet gewoon ook een MPR4?


Op internet heb ik de MPR4 niet in de maat 160/60ZR18 niet gevonden. Bij Michelin op de site kom ik de juiste MPR4 niet tegen.

Dus ik heb twee mogelijkheden de MPR3 of een R1150 of K1200 velg kopen en dan een MPR4...

Keuzes... ;)
 
@PPvdP De MPR4 is er niet in die maat i.d.d. Een R1150 velg is in ieder geval mooier, maar past dat dan op een 1100, qua wielbouten?
Ik zou me niet direct grote zorgen maken om de MPR3 achter en de MPR4 voor, het meeste effect op het gevoel van de fiets heeft toch de voorband.
@Jeroen1969 Ik had me blindgestaard op die mooie zilveren ST waar Karin zich al in heeft genesteld en niet in je linkje gekeken. Daarin zie ik wel iets groens inderdaad "antracietgrün" ofzo...ook mooi, maar zo'n ST zal in de type-aanduiding zitten }) is ook wel erg smullen.
 
Voor diegene die zijn of haar ridingskills nog wat wil bijwerken: een leerzame film op YouTube:

Kost wel wat tijd, maar dan heb je ook wat....volgend jaar maar een circuittraining doen...

Roelof.
Ik heb die film (eindelijk) weer eens helemaal uitgezeten. Ik heb er een ding uitgepikt wat ik wel deed bij harde wind, maar me niet realiseerde dat het ook werkte bij het uitbreken van de achterkant: laat de motor het zelf uitzoeken (naast een heel klein beetje minder gas).
Als ik met een groep rijd en het tempo is niet erg uitdagend, dan ga ik oefeningen doen en die liggen in lijn met die Twist of the Throttle. Zorg dat je ontspannen op de motor zit, na elke bocht even de vingers strekken of zelfs de arm of hand uitschudden. Of met een hand rijden, je moet dan licht duwen en trekken en kunt dus niet verkrampen. Die spanning merk je normaal gesproken niet, ze hebben het over armpump (onderarm), maar ook de schouders kunnen strak staan. Zelfs je heupen of rug kan verkrampen en je moet je daar bewust van worden, bvb door even met een hand te rijden. Je merkt dan ook meteen of je wel in evenwicht/balans op de motor zit. Dus in het begin (later heb je dat niet meer zo nodig) na elke bocht of spannend moment bewust even de handen/armen schouders ontspannen.
Een ander leuke oefening is om jezelf te dwingen een heel beperkte lijn te rijden, ik rijd vaak op het smalle fiets gedeelte (soms rood, soms alleen door een onderbroken streep aangegeven) en ik kan je verzekeren dat linker bochten op dijkjes dan heel spannend kunnen worden. Hiermee oefen je dus om niet te vroeg in te draaien. Je kunt dit dan later ook nog met een hand doen en dan ook nog wel eens met harde zij wind. Telkens je grenzen verleggen en je ervaring opbouwen.
Wat betreft klaar zijn voor de bocht: remmen en terugschakelen klaar hebben, dan op het indraaipunt letten en jezelf voorhouden... nog even wachten want de neiging is er om dit te vroeg te doen. Voor een wandeling in het park (of opgesloten in het verkeer) kun je wel de drie gebruiken, maar wil je wat vlotter rijden zorg dan dat je in de twee zit. De winst zit hem in die lijn waarbij je weer snel op het gas kan, je laat de motor zichzelf oprichten en 'voert' hem al naar gelang de condities een stevige hap gas. Bij regen of mogelijke gladheid gebruik ik dat moment om wat teveel gas te geven om te zien of ik achter de grip kan verbreken, dan weet ik genoeg. Ik ben ook gevoelig voor de gas- en koppelings- kabels: bij twijfel vervangen en de gaskabel stel ik 'scherp' af, dus met minimale speling, de koppelingskabel juist wat aan de slappe kant. Net genoeg om met ingetrokken koppeling stil te kunnen blijven staan. Het schakelen verloopt dan soepeler en sneller.
Ik geloof ook helemaal in dat gas geven en blijven geven in de bocht. Om aandrijflijn reacties te voorkomen gebruik ik zelfs de achterrem zonder het gas dicht te draaien als ik om wat voor reden zie dat ik me vergist heb en een correctie moet doen. De motor blijft dan gestrekt en de achterrem 'trekt' de motor meer naar binnen in de bocht itt gas dicht waarbij de motor onrustig wordt en naar buiten wil.
Normaal gesproken hang ik niet af, je moet al verrekte veel snelheid hebben wil je dat nodig hebben (and 'I am getting too old for that shit'). Ik heb het wel eens nodig gehad op een circuit waar je steeds sneller wilt en ik niet genoeg grondspeling meer had terwijl er power over was en de banden goede grip hadden (en ik natuurlijk jacht maakte op een voorganger). Ik heb de RS nu ook hoger achter staan en de veerpakketten vervangen.
Maar op de openbare weg, zelfs in de Eifel, heb ik maar zelden te weinig grondspeling gehad, soms kun je dan niet meer met je voet onder het schakelpedaal komen, maar dan praten we over een doordraaier in de vier met 150+ en nagenoeg vol gas.
Terug naar oefenen in de praktijk. Ik heb geen hekel aan modder of regen omdat ik hetzelfde kan oefenen met minder snelheid en minder plat. Na een paar weken en maanden is het dan wel eens leuk om weer eens 'onbezorgd' wat platter te gaan, zoals afgelopen dinsdag middag op mooie en droge dijkjes.
Tenslotte dat kijken, lees het verkeer en lees het wegdek en dat kun je niet genoeg oefenen. Ik leg daar veel meer accent op dan extra lampen of gele reflectoren. Uit de vliegerwereld heb ik het begrip 'behoud van energie of momentum' bewaard. Je bent samen met de motor een massa die zich eenparig wil bewegen en alles wat je anders wilt moet je via de banden aan de straat vragen. Een plak ijs op de weg boezemt dan ook geen angst in (wel aandacht) want als je alle krachten van de motor haalt qua stuur, koppeling in en rechtuit, dan zeilt het ding er zonder problemen overheen. De draaiende wielen herbergen een enorme kracht (gyroscoop) die je gebruikt om de motor te laten kantelen. pak voor de aardigheid eens een los fietswiel bij de as, laat het rustig draaien en doe dan eens een stuurbeweging. Knap als je hem vast kunt blijven houden. Een zwaarder en sneller draaiend motorwiel oefent vele malen grotere krachten uit.
Tenslotte (ik ben aardig op dreef) dat sturen. Omdat ik graag de hele dag relatief relaxed hard wil rijden, blijf ik recht op de motor zitten en gebruik de countersteer methode, zoals de meesten dat doen. Ook dan kan rijden met een hand aan het stuur een openbaring zijn, omdat je er dan niet aan ontkomt om te voelen dat rechts trekken naar links gaan is en andersom.
De andere methode is om de motor onder je te kantelen, dit werkt veel sneller en is oa geschikt om snel iets te ontwijken. Oa de Italiaanse motorpolitie gebruikt dat om erg snel door het verkeer te banjeren, ze smijten de motoren links en rechts op de valbeugel. In de praktijk kun je die laatste methode 'over de eerste heen leggen' en op die manier correcties uit te voeren. Dat heet dan iets bij drukken. Het staat of valt natuurlijk met de beschikbare grondspeling, maar ook op hoge snelheid kun je dit subtiel (!)toepassen, zeker als het alternatief zich opdringt om van het gas te gaan.... In de bergen en bij haarspeldbochten is de laatste methode ook handig, je laat de motor dan heel krap in de bocht vallen en richt hem met power weer op. Zorg dan wel altijd voor de goede versnelling, soms zelfs de eerste, want een hapering of erger nog afslaan betekent liggen.
E.D.C. Zo soepel mogelijk rijden, zo ontspannen mogelijk en in balans op de motor zitten, verkeer en weg goed en tijdig lezen en dan een soort filtertje tussen de waarneming en de handen. Je ziet wel eens dat bij elke beweging/tegenligger/schittering tijdens een rit het gas onnodig dicht gaat of er wordt geremd. Erg vervelend om daar achter te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan