BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Quote Jeroen: "Terugschakelen met de Quick Shift resulteert bij van 3 -> 2 steeds minder vaak in een ongewenste "N" (wat nie af rem nie). Was het bij aanschaf van deze fiets ongeveer 1 op de 4 van die schakelpogingen, nu ligt dat omstreeks de 1 op de 20. Volgens een Amerikaan stopt het op een gegeven ogenblik (volgens hem rond de 20k... laat ik daar nu bijna tegen aan schurken) vanzelf. Enfin, de beurt moet gek genoeg bij 25k omdat ik de fiets met beurt kreeg op 15k en er gek genoeg binnen een jaar zomaar 10k bijgereden wordt... :? dus mocht het euvel zich dan nog voordoen, dan mogen ze dat bij VH te A zien op te lossen. Ze zijn in ieder geval op de hoogte van dit dingetje mijn enige echte kritiek punt op deze fiets . . ..

Overigens blijft die RS een belachelijk fijne fiets zeg. De verliefdheid slijt in het geheel niet. *O* Dus dat eindeloos gedreutel, getreuzel en gedraal waar ik u een klein jaar terug eindeloos lang mee vermoeid heb ~nogmaals: SORRY!

En dat ruitje van Puig is echt fantastisch. Ik kan gewoon met vizier open rijden. Vogelpoep was deze week een thema (in mijn leven sowieso, klein akkefietje gehad vorig jaar wegens de strijd tegen vogelschijt), bij het anti-groene alg spuiten op de oprit ben ik bescheten precies onder de boom waar ik uitgedonderd was, sterker nog, precies op de landingsplek. Bij het hond uitlaten in het bos. Heb in mijn leven buiten het plein op de Dam in Amsterdam en Parijs, ook nooit zo veel van die vliegende ratten bij elkaar gezien. Die vossen van tegenwoordig zijn ook te sloom voor woorden.. Maar goed, tijdens de rit frontale stront aanval door de Puig ruit opgevangen zien worden! Die gaat er dus niet meer af en ook niet meer in de lage stand". :N~[/quote]






Jeroen, heb je al geprobeerd je versnellingspook in de allerhoogste stand te verstellen? Vind ik persoonlijk de fijnste stand waardoor je bij het terugschakelen makkelijker druk kunt uitoefenen op de pook. Heb zelden dat ik in een valse "N" terecht kom.

Ben ook uiterst tevreden met mijn RS met Givi ruit (in de hoogste stand); heb afgelopen woensdag proefgereden op een R1200GS Adventure '17 en een S1000XR '16, maar vind toch mijn RS het fijnste rijden.
De '17 Adventure met schijnbaar een verbeterde bak schakelde een stuk stroever dan de bak van mijn '16 RS (moest meer druk uitoefenen met mijn voet om met de QS in een andere versnelling te komen. De QS van de 4-pitter XR daarentegen werkt werkelijk als een tierelier, kortere schakelwegen, weinig voetdruk nodig, maar wat is dat ding een zenuwpees op de snelweg. Maakt gewoon een dikke 1000 toeren meer dan de RS bij bijvoorbeeld 140km/u. De Adventure is trouwens ook zo'n 250 toeren korter gegeard tov. een RS. Nee, mijn RS met een schuurdeur van een Giviruit is op de snelweg verreweg het meest relaxed te rijden :]

Misschien een '18 RS over een tijdje :P
 
Laatst bewerkt:
...neuh..., geen Alz-light...

...ik ben gelukkig behept met het ongekende talent, van..., het ene oor in, maar voordat het verhaal het andere oor uit is, ben ik het al compleet kwijt... :+







...geeft veel rust kan ik melden... :+
En strekt tot aanbeveling voor een autoverkoper???
 
@Malibuutjes; bij mij komt ie niet in een valse N maar een hele echte inclusief N lampje en N indicatie. Naar beneden komt ie daarna ook echt in 1 en naar boven ook echt in 2. Zoals ik schreef, in het begin iets regelmatiger dan op dit moment. Vandaag met Thijs, Roelof en Peter mee gedaan aan de VRO cursus expert (foto verslag volgt nog) en maar 2 keer deed zich dit euvel voor, komt neer dit moment denk ik 1 op de 30 keer. Op het internationale RS forum is hier ook door een aantal rijders melding van gemaakt, bij de meesten ging het na 20k (vandaag net overheen gekomen) vanzelf over. Ik heb het gevoel dat mijn schakelpookje wel goed staat zo. Omdat de frequentie waarmee het probleem zich voordoet steeds verder afneemt denk ik dat het in iets anders dan de stand van het pookje zit.
 
Heren, Thijs, Jeroen en Roelof, ik vond het tof vandaag. Ik ben nog blijer geworden van de RS, dan ik al was. Ik heb een paar doodsangsten overwonnen en een paar laten liggen, die komen later nog wel een keer...

Motorrijden is eigenlijk een gestoorde activiteit, waar je dood bij kan gaan, maar die tegelijk ook erg ontspannend is en mij heel erg bewust van mijzelf maakt. Ik heb erg genoten om 's ochtends voor dag en dauw op te staan en dan om 's avonds de hond in de pot te vinden.

Het biertje na deze VRO smaakte top! Als een verdiend biertje na een dag hard werken! En die zijn het lekkerst.

Vanavond komen foto's online, dus daarna kunnen we vast een leuk verslag maken Jeroen. Het is naast mensen van het forum leren kennen; super om te zien dat eigenlijk elke motorrijder enthousiast motorrijder is.

Ik heb in ieder geval genoten, thx, Thijs voor de suggestie van de activiteit een paar maanden geleden...
 
Peter, geen dank! Het was een heerlijke dag en het is goed te horen dat je dingen overwonnen hebt en ook nog doelstellingen hebt.
Gewoon volgend jaar weer een cursus doen en weer je ervaringen mixen met de tips en trucs.
 
Heren, Thijs, Jeroen en Roelof, ik vond het tof vandaag. Ik ben nog blijer geworden van de RS, dan ik al was. Ik heb een paar doodsangsten overwonnen en een paar laten liggen, die komen later nog wel een keer...

Motorrijden is eigenlijk een gestoorde activiteit, waar je dood bij kan gaan, maar die tegelijk ook erg ontspannend is en mij heel erg bewust van mijzelf maakt. Ik heb erg genoten om 's ochtends voor dag en dauw op te staan en dan om 's avonds de hond in de pot te vinden.

Het biertje na deze VRO smaakte top! Als een verdiend biertje na een dag hard werken! En die zijn het lekkerst.

Vanavond komen foto's online, dus daarna kunnen we vast een leuk verslag maken Jeroen. Het is naast mensen van het forum leren kennen; super om te zien dat eigenlijk elke motorrijder enthousiast motorrijder is.

Ik heb in ieder geval genoten, thx, Thijs voor de suggestie van de activiteit een paar maanden geleden...

Hier sluit ik mij graag bij aan; volgend jaar wordt het wellicht een circuittraining; ik vond met name het circuit rijden ronduit geweldig!!!!!! Zal naar verwachting mooie foto's opleveren

Roelof.
 
Ook ik wil Thijs67 ook op deze plek nogmaals bedanken voor de hint. Ik heb veel geleerd vandaag:
  1. Stoep op en af sla-lommen gaat veel makkelijker dan ik vooraf dacht
  2. Het rijden over een grote wip-wap was dan weer beduidend lastiger dan ik dacht
  3. Met de RS kan ik ook de door mij gehate oefening "langzame sla-lom" doen
  4. Ik hoef echt niet in een bocht naar buiten te leunen, de motor valt met snelheid echt niet om
  5. Een beste laag water is helemaal niet zo spannend. Meer wat er onder het wateroppervlak aan narigheid verborgen kan liggen (open putdeksels, bakstenen, dat soort narigheid)
  6. Mijn laarzen zijn toch niet waterdicht...

Mijn schaamrand voor de VRO cursus:
SchaamRachteRS.jpeg


Mijn schaamrand na de VRO cursus:
RVO-15.jpeg
 
Volgens mij is de band ook wat aan het cuppen geslagen....

Dan nog wat foto's van de dag van mijn EiFoon:
RVO-03.jpeg

Roelof kijkt serieus. En dat moet op zo'n cursus dag natuurlijk ook wel...

RVO-04.jpeg

Peter voor de kamelenbulten.

RVO-05.jpeg

Roelof tussen de kamelenbulten

RVO-02.jpeg

Thijs gaat van het dijkje af

RVO-12.jpeg

Jeroen gaat ook van het dijkje af

RVO-13.jpeg

Thijs heeft zijn zwemdiploma

RVO-14.jpeg

Twee RS-en staan na te druipen, een rode R1100RS gaat nog een rondje door de waterbak....
 
Over de Navigator VI:

  • Het verkeersinfo abonnement levert wel wat pessimistische informatie. Zowel op de heen als op de terugreis kondigde het ding vertraging aan (weliswaar slechts 1 tot 4 minuten) maar er was dan ter plaatse waar die vertraging werd aangekondigd (je kan een overzichtskaartje bekijken en op het navigatiescherm verschijnt een icoontje waarin de afstand tot het begin van de vertraging aftelt) niets bijzonders te beleven. Aangekondigde wegwerkzaamheden bleven beperkt tot 1 geel "UIT" bord i.p.v. een blauw
  • De maximumsnelheid die geldt klopt wel vanuit het Garmin abonnement (er verschijnt tekst "mobiele flitspalen op dit traject waar u 130 km/u mag) terwijl het max snelheidsbordje in beeld op dat moment 120 km/u aangaf. Andersom ook gezien, het bord langs de kant gaf aan "120 06:00-19:00", wij reden er om 08:15 en het max snelheidsbordje in beeld gaf 130 km/u aan. Kortom, beetje opletten kan geen kwaad.
  • Bellen gaat prima, ik heb gisteren avond nog een software update gedaan en kreeg zo waar een icoontje in beeld waarna ik kon kiezen, inkomend gesprek opnemen dan wel weigeren
  • Het kreng had ik voor de fun op "kronkelwegen" gezet en daar was ie moeizaam uit te krijgen waardoor de terugreis qua berekeningen niet geheel klopte met wat ik aan het doen was. Uiteraard was ie het nadat ik de snelweg had verlaten, compleet met me eens
  • Op de terugreis een spontane re-boot
  • De maximum gemeten snelheid in het motor parameter schermpje is de maximum snelheid vanaf aanschakelen tot afzetten. Bij het uitzetten van de motor reset deze zich. Ik heb nog niet gezocht naar de "oude" maximum snelheid die op het dashboard schermpje gepresenteerd stond van de Navigator IV
  • Het scherm is wel magnifiek af te lezen
  • Het ding mag dan wel een snellere processor hebben, heel veel vlotter gaat herberekenen nou ook weer niet. Wellicht omdat de graphics een stuk gelikter zijn
  • Ik ben aardig onder de indruk van de split screen afslag weergave. Ze hebben uiteraard een paar afslag uiterlijke kenmerken geladen en echt niet 400.000 afslagen in Europa gefotografeerd, dat snap ik ook wel, maar deze benadering maakt wel dat de getoonde afslag in het rechter schermhelftje verdomd aardig de werkelijkheid benaderd (positie van een brug, bomen, info matrixen, etc).
  • Al met al tevreden maar ik zie nog wel verbeterpunten voor een Navigator VII
 
Laatst bewerkt:
Over de Navigator VI:

  • Het verkeersinfo abonnement levert wel wat pessimistische informatie. Zowel op de heen als op de terugreis kondigde het ding vertraging aan (weliswaar slechts 1 tot 4 minuten) maar er was dan ter plaatse waar die vertraging werd aangekondigd (je kan een overzichtskaartje bekijken en op het navigatiescherm verschijnt een icoontje waarin de afstand tot het begin van de vertraging aftelt) niets bijzonders te beleven. Aangekondigde wegwerkzaamheden bleven beperkt tot 1 geel "UIT" bord i.p.v. een blauw
  • De maximumsnelheid die geldt klopt wel vanuit het Garmin abonnement (er verschijnt tekst "mobiele flitspalen op dit traject waar u 130 km/u mag) terwijl het max snelheidsbordje in beeld op dat moment 120 km/u aangaf. Andersom ook gezien, het bord langs de kant gaf aan "120 06:00-19:00", wij reden er om 08:15 en het max snelheidsbordje in beeld gaf 130 km/u aan. Kortom, beetje opletten kan geen kwaad.
  • Bellen gaat prima, ik heb gisteren avond nog een software update gedaan en kreeg zo waar een icoontje in beeld waarna ik kon kiezen, inkomend gesprek opnemen dan wel weigeren
  • Het kreng had ik voor de fun op "kronkelwegen" gezet en daar was ie moeizaam uit te krijgen waardoor de terugreis qua berekeningen niet geheel klopte met wat ik aan het doen was. Uiteraard was ie het nadat ik de snelweg had verlaten, compleet met me eens
  • Op de terugreis een spontane re-boot
  • De maximum gemeten snelheid in het motor parameter schermpje is de maximum snelheid vanaf aanschakelen tot afzetten. Bij het uitzetten van de motor reset deze zich. Ik heb nog niet gezocht naar de "oude" maximum snelheid die op het dashboard schermpje gepresenteerd stond van de Navigator IV
  • Het scherm is wel magnifiek af te lezen
  • Het ding mag dan wel een snellere processor hebben, heel veel vlotter gaat herberekenen nou ook weer niet. Wellicht omdat de graphics een stuk gelikter zijn
  • Ik ben aardig onder de indruk van de split screen afslag weergave. Ze hebben uiteraard een paar afslag uiterlijke kenmerken geladen en echt niet 400.000 afslagen in Europa gefotografeerd, dat snap ik ook wel, maar deze benadering maakt wel dat de getoonde afslag in het rechter schermhelftje verdomd aardig de werkelijkheid benaderd (positie van een brug, bomen, info matrixen, etc).
  • Al met al tevreden maar ik zie nog wel verbeterpunten voor een Navigator VII

Moet zeggen dat ik ook niet zit te wachten op melding als "1 minuut vertraging"
Het split screen is inderdaad heel handig; bij de 660 was je gedurende korte tijd je route kaart kwijt omdat full page de afslag werd getoond.
De snelheden komen m.i. uit het kaartmateriaal
Op het einde van mijn route, ging herberekenen snel; wellicht omdat het nog kort te gaan was; zal ik in de gaten houden hoe zich dat ontwikkelt bij langere routes.
Het scherm is inderdaad magnifiek en ook de aanraakgevoeligheid; een hele verbetering t.o.v. de 660.
Zal de max. snelheid schermindeling ook gaan opzoeken; ben benieuwd wat ik op het circuit heb gehaald
Moet er nog even aan wennen dat er in de houder geen aan en uitknop meer is; als je besluit de VI aan te laten, dan kun je hem alleen uitzetten door het contact even aan en uit te doen.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Roelof, ik kreeg een melding boven in beeld van mijn Smartlink Appie: "Zone van 130 km/u met mobiele flitspalen". Het was er ook daadwerkelijk 130 km/u volgens de bebording, volgens het kaartmateriaal (max snelheidsbordje rechtsonder in beeld), zou het 120 km/u moeten zijn. Eindje verderop op de terugreis was ie conditioneel 130 (namelijk alleen buiten 06:00 - 19:00) en toen gaf de VI toch nog vrolijk rechtsonder in beeld "130" aan. Het kaartmateriaal van de navigator VI lijkt dus niet om te kunnen gaan met die conditie qua tijd. Dat van de nieuwe Kuga die we hebben mogen proefrijden weer wel. Die heeft daar naast nog een optie om borden langs de kant van de weg te laten lezen en op het display recht voor de bestuurder te tonen.

Bellen gaat nu trouwens wel een stuk makkelijker dan voor heen met de telefoonknop van de Sena 20S alleen. Dikwijls moest ik tot 4 keer toe zeggen wie ik WEL wilde bellen. Nu is het een kwestie van door je contactenlijst scrollen met het draaiwiel en dan op het contact "klikken".

Fotomateriaal van de echte fotograaf heb ik nog niet online gezien, morgen nog eens proberen.

Man, wat zal ik vannacht lekker slapen zeg na zo'n intensieve maar vooral ook zeer leuke dag (waarbij de liefde voor de RS bepaald niet minder geworden is zeg maar)
 
Laatst bewerkt:
Ja, hier gaat nog iemand lekker slapen....

Wat is in jouw optie de beste communicatieset? Je gebruikt de Sena voor bike to bike radio communicatie en telefonie via de GPS en je mobiel?

Roelof.
 
@Malibuutjes; bij mij komt ie niet in een valse N maar een hele echte inclusief N lampje en N indicatie. Naar beneden komt ie daarna ook echt in 1 en naar boven ook echt in 2. Zoals ik schreef, in het begin iets regelmatiger dan op dit moment. Vandaag met Thijs, Roelof en Peter mee gedaan aan de VRO cursus expert (foto verslag volgt nog) en maar 2 keer deed zich dit euvel voor, komt neer dit moment denk ik 1 op de 30 keer. Op het internationale RS forum is hier ook door een aantal rijders melding van gemaakt, bij de meesten ging het na 20k (vandaag net overheen gekomen) vanzelf over. Ik heb het gevoel dat mijn schakelpookje wel goed staat zo. Omdat de frequentie waarmee het probleem zich voordoet steeds verder afneemt denk ik dat het in iets anders dan de stand van het pookje zit.

Dat is inderdaad heel apart.... Is het mechanisch überhaupt mogelijk om van z'n 3 naar z'n vrij te schakelen zonder de 2e versnelling te gebruiken???

Heb je nog je verandering in rijhoogte gechecked bij 1 persoon met koffertje?
 
Laatst bewerkt:
Het blijkt mechanisch via de Quick Shift mogelijk te zijn, dat Quick Shift systeem tikt hem bij mijn fiets dus kennelijk af en toe van 3->2 net eentje verder. Hoe dat elektrisch/mechanisch precies in elkaar steekt weet ik ook niet. Sowieso begrijp ik van de Quick Shift weinig. Met koppeling schakelen gebeurt er van alles onder mijn billen, Quick Shift schakelend verandert alleen de snelheid en het getalletje in het display van de versnelling...voel daar verder meestal helemaal niets van, snappen doe ik het niet. Ik heb nog niet getest hoe het met mijn motor is als ik van 1 helmpje naar 1 helmpje met koffertje ga.
 
Ja, hier gaat nog iemand lekker slapen....

Wat is in jouw optie de beste communicatieset? Je gebruikt de Sena voor bike to bike radio communicatie en telefonie via de GPS en je mobiel?

Roelof.

Ik heb tot op heden alleen met een Sena SMH5 en een Sena 20S set gewerkt. Bevalt mij verder prima. De IV heb ik maar kortstondig aan de Sena gehad. De VI zit wel aan de Sena en mijn iPhone dus ook. Wellicht zijn er andere/betere oplossingen. Maar dit werkt voor mij. Heb overigens de intercom nog niet gecheckt in deze nieuwe setup waarbij ik muziek van de iPhone via de Navigator op mijn Sena stream. Toen ik dat nog rechtstreeks deed was het mogelijk te intercommen met muziek op de achtergrond. Ik weet niet of dat nu nog zo werkt, moet ik binnenkort maar eens testen.
 
Het blijkt mechanisch via de Quick Shift mogelijk te zijn, dat Quick Shift systeem tikt hem bij mijn fiets dus kennelijk af en toe van 3->2 net eentje verder. Hoe dat elektrisch/mechanisch precies in elkaar steekt weet ik ook niet. Sowieso begrijp ik van de Quick Shift weinig. Met koppeling schakelen gebeurt er van alles onder mijn billen, Quick Shift schakelend verandert alleen de snelheid en het getalletje in het display van de versnelling...voel daar verder meestal helemaal niets van, snappen doe ik het niet. Ik heb nog niet getest hoe het met mijn motor is als ik van 1 helmpje naar 1 helmpje met koffertje ga.

Zover ik met mijn boerenverstand kan zien is dat een QS alleen een toefje tussengas geeft bij terugschakelen met gas dicht, en de ontsteking een milliseconde onderbreekt bij opschakelen met gas open......But correct me if I'm wrong....
 
Zover ik met mijn boerenverstand kan zien is dat een QS alleen een toefje tussengas geeft bij terugschakelen met gas dicht, en de ontsteking een milliseconde onderbreekt bij opschakelen met gas open......But correct me if I'm wrong....

Klopt.

Opschakelen met een quickshifter is makkelijk, onderbreek de ontsteking en hij glijdt in de volgende versnelling. Relatief eenvoudig, ook om op een motor te bouwen die dat helemaal niet heeft (gehad). Enige wat effe ingesteld moet worden is de onderbrekingstijd. Dat kan bij die universele setjes heel grof. De fabrieksfietsen hebben een hele mapping daarvoor, voor elke versnelling een aparte onderbrekingstijd, gecorrigeerd voor wat betreft het toerental en de gasstand. Klinkt complex maar valt mee.

Zonder koppeling terugschakelen is nog eenvoudiger maar (en daar komt het addertje) vereist een elektronische gasklep. Er moet immers tussengas gegeven worden voordat de bak terugwil naar een lagere versnelling. Verder; ook hier weet de ecu precies naar welk toerental de motor moet om in de vorige versnelling uit te komen. Een elektronische gasklep op een kabelbediende fiets bouwen is echter niet eenvoudig, daarom ga je daar ook bijna geen na-inbouwsetjes voor zien en de sets die er wel zijn zijn duur omdat dat hele mechanieken vereist om maar tussengas te kunnen geven, waarbij de ecu bij een e-gasklep die controle al heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er gaaf uit zo'n VRO! :o

Ik heb gisteren mijn fiets weer opgehaald van de monteur. Grote beurt uitgevoerd en verschillende zaken vervangen: remschijf achter, remblokken rondom, uitlaat en de clip-on aan de linkerkant (het gehele binnenwerk was losgekomen en kon niet meer fatsoenlijk vastgemaakt worden). Daarnaast is de valbeugel aan de rechterkant gelast, want daar was een bevestigingsstripje losgekomen (zonder dat ik ten val ben gekomen...getrild/vermoeid dan wellicht?). Al met al een rib uit het lijf, maar wat loopt zo'n blok toch fijn na een synchronisatie! *D Dan wordt het geld snel "vergeten" en tokkelt ik weer lekker iedere dag naar het werk uitkijkende naar het ritje op 2 april! :]
 
Ik ben op dit moment een nieuw type band aan het testen op de R100RT, maar deze zou ook op de Triumph passen. het gaat om de Cont Road Attack 2 CR (Classic Racing).
full

full

Ik las hierover in een Duits tijdschrift en deze is bedoeld voor de snelle motoren uit de 80 er jaren met de relatief smalle 18 inch banden, denk aan Suzuki's en Kawasaki's 750 waarmee ook nu nog op circuits worden gereden.
Ik heb deze band vrijdag avond even een km of 25 ingereden (bij Conti hoeft dat niet zo nadrukkelijk), zaterdag in de regen naar Heerde (Zwolle) en 's middags ook weer in de regen terug, 2/3 snelweg. Zondag een lokaal ritje achter een Ducati aan met opdrogende weggetjes en hij is nu wel degelijk ingereden. Bevalt goed, veel vertrouwen en ook het comfort is hoger (het is een radiaal band) op de klinkertjes. Wel relatief duur en ik heb ook een Pirelli Scorpion II trail in dezelfde maat gekocht om die straks op de Triumph te testen.
Je ziet nu dat met de populariteit van oudere motoren de fabrikanten passende varianten van moderne banden gaan produceren. Ook de Pirelli Phantom Sportscomp waarmee de Triumph wordt afgeleverd is daar een voorbeeld van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan