BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Jammer Gerwin, maar uiteraard veel plezier gewenst zondag.
Het weer is ons - althans in de voorspelling- gunstig gestemd! *O*
full
 
Gisteren de ST voor het eerst dit jaar op pad gestuurd met het zadeltje in de lage stand: samen met Karin op "kraam bezoek" bij mijn zus. 3 weken geleden is daar hun hond overleden na 13 jaar een heel fijn leven op de boerderij te hebben gehad. Vorige week woensdag heeft mijn zusje hun nieuwe pup opgehaald, Fellow, een kruising Mechelse herder - Bouvier. ..

Route binnendoor met BaseCamp gemaakt en voor het eerst een voorgebakken route gereden met de Navigator VI. Er kwam een pictogrammetje in beeld dat ik ik de navigator IV nog nooit had gezien. Bleek bij nader inzien "Omrijdend om vertraging" te zijn geweest want ik ben daar al doende achter gekomen. Die vertraging meet het Appie van Garmin waarschijnlijk middels het transport gedrag van gebruikers. Zo ben ik er achter gekomen dat flink wat van de vooraf aangekondigde vertraging bij stoplichten was. Die dan inderdaad langer dan gebruikelijk (als in, langer dan een minuut of 3) op rood stonden. Bij Bunschoten dachten we net met zijn allen dat het stoplicht waarschijnlijk defect was toen die van ons op groen sprong. Enfin, het omrijden om die vertraging was evengoed een heel mooi stukje en we arriveerden dan ook keurig op de vooraf voorspelde aankomst tijd bij mijn zus
Fellow01.jpeg


Enfin, kruising Mechelse herder - bouvier . . . zeg maar het soort hond waar je zo vroeg mogelijk een fijne band mee op wil bouwen. Dus naar het dorp van Thijs en Noortje en daar een speeltje gekocht waarmee we onze affectie van het beest hebben zeker gesteld, het speeltje viel gelukkig in hele goede aarde:
Fellow04.jpeg


Ik was er toch, dus meteen maar een 13 kg zak brokken voor onze eigen Sproet mee achterop
Fellow05.jpeg

Spinnetje en spanbandje standaard in de zijkoffer... je weet nooit waar het goed voor is...

Enfin, allebei dus uitvoerig geknuffeld met de aanwinst van mijn zus en haar gezin, Karin wilde uiteraard wel even op de foto met de kleine spruit:
Fellow02.jpeg


Terug bleek ik geheel per ongeluk toch best een geinige route in elkaar te hebben geknutseld. Leuke bochtjes door een liefelijk platteland landschap, inclusief heerlijke platteland luchten. Eigenlijk best wel zodanig geinig dat die route wat mij betreft in aanmerking komt voor een toekomstige RS rit editie. Je struikelt onderweg over de leuke lunch/koffie/Radler met gebak gelegenheden. De navigators VI en IV deden dit gedeelte in volledige harmonie. Klein ergenisje van mijn kant: bij het overpompen krijg ik de melding dat de kaart van BaseCamp een andere versie is dan de kaart van de Navigators. Terwijl ik bij het updaten toch echt heb aangeklikt dat de kompjoetor ook bijgewerkt mag worden. Enfin, ik ga toch maar eens die video cursus van Mr.GPS eens aanschaffen.

Bij thuiskomst stond Karin er op haar ST zelf te keren. En meteen op de juiste plek voor de garage af te leveren aan me. Keurig Karin!
Fellow03.jpeg



Ze zit nu ernstig te dubben of ze zondag mee wil. Ik ben er niet tot aan de lunch.... Straks gaat iedereen zich aan haar ergeren . . . omdat ze pas 1 keer gereden heeft dit jaar . . . en niet de snelste is . . . Verkering van onze dochter is net uit . . . die komt dit weekend . . . misschien . . . moet ze dan niet als goede moeder er zijn voor haar dochter . . .

Enfin, de uitkomst van al dat gewik en geweeg zal ik hier tijdig communiceren.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, bij het hond uitlaten voor het slapen gaan, stuurt mijn buddy co, u weet wel, mijn maat die er een meerjaren plan van heeft gemaakt welke fiets aan zijn vloot moet worden toegevoegd om te gaan dienen als woon-werk buffel en tevens leuke ritjes/weekenden weg machine (in dat proces lijkt hij nu toch bijna richting R1200RS te gaan neigen . . . waar je mee omgaat wordt je mee besmet zou je bijna gaan denken...niet in de laatste plaats omdat de RS wellicht DE beste Sport/Toer machine is die er nu te krijgen is .. .omdat BMW met de originele RS het hele Sport/Toer gebeuren zeg maar heeft uitgevonden en op de kaart gezet . . . ik dwaal af . . . ), mij deze foto:
NavigatorSteun.jpeg


Tja, de navigatie unit komt zo wel wat makkelijker in de kijk lijn naar het verkeer. Al te duur is dat ding ook niet.(<-Klik!)....

U zult begrijpen waar ik die nacht over gedroomd heb...

Bij mij zit het ding dus zo:
NavVIlampjeBrand1.jpeg


Toch een stuk lager...
 
Laatst bewerkt:
En ook nog een stuk dichterbij.... Wat met de neiging naar een leesbril niet persé een goed ding is...
 
Laatst bewerkt:
Ze zit nu ernstig te dubben of ze zondag mee wil. Ik ben er niet tot aan de lunch.... Straks gaat iedereen zich aan haar ergeren . . . omdat ze pas 1 keer gereden heeft dit jaar . . . en niet de snelste is . . . Verkering van onze dochter is net uit . . . die komt dit weekend . . . misschien . . . moet ze dan niet als goede moeder er zijn voor haar dochter . . .

Enfin, de uitkomst van al dat gewik en geweeg zal ik hier tijdig communiceren.

Karin kan met een gerust hart mee hoor. Ik heb zelf net voor het eerst in een jaar weer op de motor gereden en zal ook niet de snelste zijn. Dus voor eventueel getreuzel valt de schuld met gemak af te schuiven.
 
Zonet NTU 2018.10 geïnstalleerd en geen problemen gehad. Wel heb ik de route voor morgen herberekend en daar moest een puntje extra worden gezet ter correctie.
Ik zat nog op de vorige bladzijde toen ik dit tikte, Jeroen, ik download altijd in twee gedeelten, eerst de confuser en dan het toestel. Tussendoor kijk ik dan (BaseCamp even herstarten) of het gelukt is. Soms niet, soms komt Mr GPS met een noodbulletin en deze keer ging het gesmeerd. Vlak voor een belangrijk rij weekend durf ik zoiets niet aan....
 
Laatst bewerkt:
De foto is volgens mij niet van de Hornig steun, die steekt aan weerszijde uit. Volgens mij is het een foto van de Vortex Custom GPS Mount. De link van Jeroen verwijst naar de Hornig steun voor de RT.
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen1969:

Deze manier van montage komt van het R1200RS.com forum?

Roelof.

Daar heb ik nog niet gekeken of iemand hier al mee aan de gang is geweest. Ik zal daar een posting doen. Net op de motor naar De Speeldoos gereden, scheelt ongeveer 30 graden ogen draaien. Ik kreeg de tip van mijn buddy co (buddy co wil zeggen dat de indelingscomputer ons wat vaker met elkaar laat vliegen dan zonder buddy bieding)
 
Daar heb ik nog niet gekeken of iemand hier al mee aan de gang is geweest. Ik zal daar een posting doen. Net op de motor naar De Speeldoos gereden, scheelt ongeveer 30 graden ogen draaien. Ik kreeg de tip van mijn buddy co (buddy co wil zeggen dat de indelingscomputer ons wat vaker met elkaar laat vliegen dan zonder buddy bieding)

Hier heb ik het gezien: Loading...

Alleen kan ik nu de goede foto's vinden die laten zien hoe de GPS wordt gemonteerd: achter de schroeven van het windscherm.

Roelof.
 
Mijn navi zit gewoon links op mijn stuur, tegen de spiegelsteun aan. Ik zou 'm niet in m'n blikveld willen denk ik....? Ik laat er af en toe mijn oog op 'vallen', ...vooral om te kijken of de cijfers van de snelheid al rood kleuren.... maar misschien moet ik eens ervaren om 'm recht voor me in beeld te hebben.... dat leesbrilletje O-) , ja dat heb ik wel nodig om het scherp te kunnen zien.....anders kost het teveel tijd om scherp te stellen en zie ik weer niet wat voor me gebeurt. En ik bedenk me dat ik al die info over mijn fiets }) niet op m'n navi kan zien. Alleen de kaart, snelheid en koers en -indien geprogrammeerd- de route in magenta streep...
 
Laatst bewerkt:
De foto is volgens mij niet van de Hornig steun, die steekt aan weerszijde uit. Volgens mij is het een foto van de Vortex Custom GPS Mount. De link van Jeroen verwijst naar de Hornig steun voor de RT.

Volgens mij is dit inderdaad een Vortex mount.


Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit inderdaad een Vortex mount.


Roelof.
Volgens mij ook, hier is er meer over te vinden. Het een van de mooiste oplossingen die ik gezien heb. Maar ik wil een TomTom 400 monteren, en dat gaat niet zomaar passen.
 
Mijn navi zit gewoon links op mijn stuur, tegen de spiegelsteun aan. Ik zou 'm niet in m'n blikveld willen denk ik....? Ik laat er af en toe mijn oog op 'vallen', ...vooral om te kijken of de cijfers van de snelheid al rood kleuren.... maar misschien moet ik eens ervaren om 'm recht voor me in beeld te hebben.... dat leesbrilletje O-) , ja dat heb ik wel nodig om het scherp te kunnen zien.....anders kost het teveel tijd om scherp te stellen en zie ik weer niet wat voor me gebeurt. En ik bedenk me dat ik al die info over mijn fiets }) niet op m'n navi kan zien. Alleen de kaart, snelheid en koers en -indien geprogrammeerd- de route in magenta streep...

De RS wordt geleverd met een steun die al recht voor je zit, op het stuur in het midden. Dan zit ie nog ietsje meer van je af en naar beneden dan hoe die nu bij mij zit. Via het RS forum heb ik meteen bij aanschaf al beugeltjes gekocht (voor het astronomisch bedrag van €25,-) waardoor de unit iets meer richting het display ging en iets naar me toe kwam. De navigatie van Karin zit ook ietsje uit het midden. Zelf denk ik dat hoe minder je je blikveld hoeft te verleggen om op het nav display te kunnen kijken, hoe minder onveilig het is.
 
Ik heb op alle motoren de Zumo op een korte RAM mount zitten ter hoogte van het rechter rempotje en deze blokkeert geen zicht op andere zaken. Dat vind ik handig om te bedienen en te kijken. Alleen bij de Honda, lange tank, ietwat voorover liggend, zit hij aan de grens vwb nabijheid. Ik rijd graag een beetje door, rijd ook meestal voorop en gebruik geen audio (meer) en dat werkt prima. Wat Thijs al zegt, ik kijk uitsluitend naar de nav voor mijn snelheid. Misschien ben ik er aan gewend, maar zo kan het ook goed werken.
 
Zo, de eerste kilometers staan erop :]


Laat de zomer maar beginnen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ze zit nu ernstig te dubben of ze zondag mee wil. Ik ben er niet tot aan de lunch.... Straks gaat iedereen zich aan haar ergeren . . . omdat ze pas 1 keer gereden heeft dit jaar . . . en niet de snelste is . . . Verkering van onze dochter is net uit . . . die komt dit weekend . . . misschien . . . moet ze dan niet als goede moeder er zijn voor haar dochter . . .
Gewoon meerijden :] !
Zal wel bij haar blijven en dan zijn we samen niet de snelste :P
 
@Jeroen, volgens mij is het moto samen uit, samen thuis; dus als Karin mee gaat rijdt zij voorop, achter de voorrijder en de rest komt er lekker achteraan! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan