BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Zij is de best rijdende vrouw die ik heb meegemaakt
En dat is zeer beperkt: een Premeet en een Heimbach weekend per jaar, in een groep etc. Je kunt iemands atletische prestaties ook niet beoordelen tijdens een wandelingetje in het park. En ze weet hoe ik over haar denk, maar als we niet 'vrij 'hebben kunnen rijden is er weinig van te zeggen. Van Roelof weet ik het wel; ooit hebben we achter een zekere Chris Gras, de snelle man van BMW Club Noord Nederland, aan mogen jakkeren in Friesland, twee K1600's haakten af, maar Roelof en ik bleven erbij met een grote grijns op het gezicht.
Ik krijg ook steeds meer de indruk dat het verhaal van Venus en Mars ook op motorrijden van toepassing is...Je stopt voor een open brug, de klappen gaan omhoog en iedereen heeft een grote grijns op z'n gezicht. Blijkbaar niet uit te leggen aan de achterblijvers.
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen
PR3 en R1150RS combi: tot 2x toe dik 20k.... Waar zit dat bandje van jou nu op? Kan je een beetje "Aftellen"
Ik heb die motor op 3 december vorig jaar gehaald met bijna nieuwe Michelin PR3's en iets van 82000 km. Nu 96.000 en de achterband heeft nog 3 tot 4 mm, de voorband is met een mooi egale 1 mm al gewisseld en de Pirelli Angel GT (van de oude groene) voor heeft ook 3 a 4 mm. Uiteraard rijd ik in de winter ook wat voorzichtiger. Woensdag op de dijkjes gaf dat geen problemen (die Michelin achter en Pirelli voor). Ik geef ook steeds eerder en meer gas bij het uitkomen van bochten omdat die MPR3 kennelijk zoveel grip heeft. Ik zoek eigenlijk de grens op, maar nog niet gevonden. Als dat zo doorgaat dan is die voorband ook op samen met de achterband en dan heb ik nog een half versleten Angel GT achter over en geen voorband erbij (nou ja een nieuwe Pirelli Angel ST die ik als setje wil verkopen). Sinds vorig jaar slijten bij mij de voorbanden harder dan de achterbanden. Ik dacht eerst dat het aan de Triumph lag, maar nu op de RS ook al. Ik maak er wel een sport van om hard in het binnenste hoekje van een bocht te duiken en hem dan krap om te leggen, een beetje zoals in haarspeldbochten. Mogelijk is dat wat zwaarder voor de voorband, ik merk het niet aan het gedrag.
Maar het is een luxe probleem omdat er een complete set wielen met Dunlop Roadsmart 3 's klaarstaan. Die zijn dan voor de langere en wildere ritten naar het buitenland...
 
Vandaag een setje spaakwielen gekocht, dezelfde die ook onder de R1200R classic zitten. Ik ga ze 's zomers gebruiken op de ST, ik ben benieuwd hoe het staat. Ik zal volgende week een foto posten als ik ze eronder heb gehangen.
 
OK, dat had ik me niet direct gerealiseerd, dat is wel jammer.
Zo weer het dak op voor de dakrenovatie, hoop dat het verder droog blijft.
 
Thijs, ik ben benieuwd hoe het er uitziet. Vandaag ben ik lekker aan de RS aan het klussen geweest. Het ene is gemaakt en ik zie iets nieuws dat aandacht vraagt...

Maar ben na het klussen toch echt ff gaan toeren... De motor rijdt nu super... Ik heb de inlaat vervangen en de afstelling op mijn gevoel afgesteld samen met mijn dochter dan 5...

En tijdens de proefrit zit er heel veel meer pit in de machine. Ik heb het idee dat ik het nog beter kan maken, maar dan moet ik meer meters hebben....

Ik irriteerde me wel aan de andere weggebruikers. Ik bedoel in dit geval de auto's. Ik ben gelukkig zelf erg alert, maar verschillende keren werd ik bijna van mijn sokken afgereden. De BMW's, Audi's, MB's, Porsches letten ten minste op je... ook als je van achteren aankomt rijden...

Het meest bijzondere van vandaag was de Rolls Roys! Deze maakt ruim baan voor me om er lekker langs te knallen!!!!

Maar wat zijn dat eigenlijk grote auto's...

Goed een live verslag van mijn dag met de motor. Ik heb heerlijk genoten. Ik ben voornemens om begin mei naar klanten van mij in Milaan met de motor te gaan. Volgens mij niet de verstandigste keuze, maar ik wil graag eens echt lang met mijn motor in de weer zijn....

Tot die tijd veel Rode Duivel groeten! :)
 
Ik irriteerde me wel aan de andere weggebruikers. Ik bedoel in dit geval de auto's....
Herkenbaar. Zeer regelmatig denkt een auto ook wel op de linkerbaan te kunnen, en ziet dan pas laat dat ik er al rijd... |(
Ik redeneer altijd maar dat ze het niet expres doen, dat vergeeft wat makkelijker.... O-)
Maar lekker geknutseld dus, met goed resultaat. Hier thuis ook, maar dat heeft niets met dit draadje te maken.
 
Op een gemiddelde woon-werk rit word ik ook minimaal 1 keer zowat omvergereden. Tot op heden nog niet door mensen die me hadden gezien EN waargenomen. Gek genoeg gebeurt het helaas erg vaak dat autorijders ons wel zien maar niet waarnemen, dus in hun "visie" van de werkelijkheid "zijn" wij er niet. Een mooi experiment waarin het verschil tussen zien en waarnemen werd aan getoond was het basketbal wedstrijd waarneming experiment. Twee groepen waarnemers werd gevraagd naar een wedstrijd te kijken tussen een blauw en een rood team en het aantal geslaagde passes te tellen. De waarnemer die het dichtst bij het juiste aantal zat, zou een prijs verdienen. 1 van de waarnemers had het precies goed. Toen werd de vraag gesteld op welk moment in de wedstrijd de man in het gorilla pak het veld op kwam lopen. Geen enkele proefpersoon had waargenomen dat dit was gebeurt terwijl alle proefpersonen hem hadden gezien...

Het enige dat je kan doen om meer kans te maken waargenomen te worden is opvallende kleding dragen. Dat is de reden waarom je steeds meer motor rijders in fluo op de weg ziet. Had de gorrila uit het experiment een fluo helm op gehad, was ie ongetwijfeld door een paar proefpersonen wel waargenomen..
 
Het enige dat je kan doen om meer kans te maken waargenomen te worden is opvallende kleding dragen. Dat is de reden waarom je steeds meer motor rijders in fluo op de weg ziet. Had de gorrila uit het experiment een fluo helm op gehad, was ie ongetwijfeld door een paar proefpersonen wel waargenomen..
En als je een gorilla pak op de motor draagt dan wordt je door niemand gezien. Dat zou een oplossing zijn voor de Lekdijk!! _O- _O- _O-
 
In de filmpjes van Victor Mids van Mind F*ck zie je ook vaak een man (vrouw?) in gorilla pak... omdat we die niet waarnemen denk ik...

Gorilla pak op de motor voor op de lekdijk-> wel nog wat plukken haar op de helm plakken, anders zien ze je nog! En DB killer in de uitlaat...anders horen ze waar ze moeten kijken.
 
En DB killer in de uitlaat...anders horen ze waar ze moeten kijken.
Daarom heb ik de (gedeukte) stille standaard uitlaat van de oude weer gemonteerd, ook met het oog op vele tripjes naar Duitsland. Hij is ook nog eens 'groen'.....ha ha ha. Oh ja, en er zit 'groene' (Motorex) olie in....
 
Ut giet oan...het weer ontwikkelt zich dusdanig gunstig dat ik a. het weekend met de RS ga rijden en, b. donderdag mijn 'blaas' tripje naar de Eifel in select gezelschap door laat gaan. Het zal wel koud zijn, maar belooft nu droog te zijn en geen sprake van natte sneeuw oid.
Te dien einde heb ik net het achterwiel met de Pirelli Angel GT op de RS gezet, met de modder van de crash hier en daar nog zichtbaar. Voor zaten er grassprieten tussen velg en band(kun je nagaan wat een klap en kun je ook niet zomaar verwijderen) maar die gaat al weer een paar ritten zonder problemen mee(Petra vond het er zelfs mooi uitzien in de bocht zaterdag ha ha ha).
 
Zo eerst verkeerd geplaatst :$
Wilde mijn ervaringen met de ST delen.
Heb de ST nu 3mnden en bijna 5000 km verder, moest in het begin best even wennen, de GS is veel speelser en met de ST rijdt je ongemerkt te hard (getuige mijn eerste bekeuring in de eerste week :] ) merk ik ook door dat ik soms te hard een bocht in duik, gelukkig zeer goed remsysteem. De ST is ook gemiddeld 4km per liter zuiniger wat een prettige bijkomstigheid is. Zadel heb ik laten aanpassen bij Tijgerleathers, omdat ik daar problemen mee had.
Eind Mei eerste grote rit in de planning, longweekend Duitsland en dan door naar Zwitserland, afhankelijk van de geopende passen, anders door kan van alles worden.
De GS heeft mij probleemloos 180k ver gebracht, als de ST dat nu ook doet ben ik een zeer tevreden ST rijder. Groetjes Peter
 
Zo eerst verkeerd geplaatst :$
Wilde mijn ervaringen met de ST delen.
Heb de ST nu 3mnden en bijna 5000 km verder, moest in het begin best even wennen, de GS is veel speelser en met de ST rijdt je ongemerkt te hard (getuige mijn eerste bekeuring in de eerste week :] ) merk ik ook door dat ik soms te hard een bocht in duik, gelukkig zeer goed remsysteem. De ST is ook gemiddeld 4km per liter zuiniger wat een prettige bijkomstigheid is. Zadel heb ik laten aanpassen bij Tijgerleathers, omdat ik daar problemen mee had.
Eind Mei eerste grote rit in de planning, longweekend Duitsland en dan door naar Zwitserland, afhankelijk van de geopende passen, anders door kan van alles worden.
De GS heeft mij probleemloos 180k ver gebracht, als de ST dat nu ook doet ben ik een zeer tevreden ST rijder. Groetjes Peter
Leuk Magnaatje ..Nickname uit vervlogen tijden...?! hadden we je al eerder gezien op dit draadje? In ieder geval welkom met je ST! Het karakter van de GS vs ST is inderdaad even iets anders. Je kan de ST ook voorzien van een superbike stuur, dan komt de wendbaarheid van de GS (deels) terug...
Die ST doet ongetwijfeld ook wel 180k km. Mijne zit nu op 110k en nog geen grote reparaties gehad. Wel enkele storingen door elektriek malheur..... De zuinigheid kan ik beamen, ik zit gemiddeld (zomer/winter) op circa 1:20 oftewel 4,95l/100km.
 
Ik had me al voorgesteld op 11-03-2017 😆.
Maar ik had nog niet echt gereageerd.
Tot nu bevalt het stuur me wel, heb er weinig problemen mee.
Enigste probleem tot nu toe is een schroef in mijn nieuwe achterband, plugje er in en klaar.
 
Sorry Magnaatje/ Peter, ik was het even vergeten, nu je het zegt herinner ik het me weer.

Gisteren 'tussen de bedrijven door' even een tochtje gemaakt met Noortje naar Nijmegen. Even naar Jensen, fietsie kijken...
Was nog heel lekker weer, ondanks de niet heel erg goede voorspellingen.
Noortje doet morgen de training voertuigbeheersing in Almere, met dank aan Markus90 :t
Vorige VRO was met de Honda, dus dit zal weer even wennen zijn met de ST, die zo'n lange wielbasis heeft, en een beetje zwaarder is...maar alles zal wel goed komen, je blijft ervan leren. Dus elke training is goed dunkt mij.
 
Jensen mijn GS gekocht, goede motor geweest. Echter die verkopen mij geen motor meer.
Misschien dat het verandert is.
Wel jammer is voor mij toch vlakbij.
 
Gisteravond even mijn velgen gewisseld voor de spaakvelgen, althans dat was het plan. Het achterwiel heeft langere wielbouten nodig. 53 i.p.v. 40 mm. Uiteraard hetzelfde als de GSA of R Classic, had ik me niet gerealiseerd |( . Dus nu een setje wielbouten voor een GSA besteld. Natuurlijk wel even het achterwiel eraan gehangen voor de 'looks' en de foto.... staat wel 'kek' aldus Noortje. :) Wordt vervolgt....
full
 
Mijn standaard velgen hebben overigens erg te lijden van de winter, de verf bladdert er nu echt af. Ik wil ze laten poedercoaten in het Dark Graphit 919, passend bij mijn fiets. Heeft iemand een tip waar dat goed en degelijk gebeurt, liefst tegen een nette prijs en niet te ver weg van Midden NL?

Overigens eergisteren ook een ritje gemaakt naar Nijmegen en ook even een stuk op de fiets van Noortje gereden. Zij heeft een setje Metzeler Roadtec01 gemonteerd. Fijne band, manoeuvreert en stuurt makkelijk en licht. Bij hogere (100+) snelheden wordt 'ie wat onrustiger. Vandaar haar verzoek om even een stuk snelweg op haar fiets te karren. Nu heeft Noortje haar fiets laag staan, met weinig veervoorspanning en ook nog een laag gewicht op de fiets, dus dat helpt ook niet. Met een strakkere veervoorspanning wordt het al en stuk minder. Minpuntje voor deze banden.
Het gebruik van de fiets van Noortje beperkt zich min of meer tot toertochtjes binnendoor (en een behendigheidstraining zo nu en dan... *D ) en zo min mogelijk snelweg, dus daar is dat niet zo erg. Ik ga ze eerdaags nog even overzetten op mijn fiets om te kijken of ik dat gevoel dan nog ervaar. Vooralsnog een reden voor mij om toch gewoon Michelins PR4 te blijven monteren....
 
Terug
Bovenaan Onderaan