BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Lang stilstaan is voor een fiets niet goed, zeker ABS systemen hebben dan nog wel eens de neiging vast te gaan zitten door vervuiling/ bezinksel in de vloeistof. Vandaar het advies van BMW om elk jaar te spoelen. (in tegenstelling tot de oorspronkelijke instructie om dat eens in de 2 jaar te doen). Licht de ABS lamp wel op als je 'm op contact zet?

Bij normaal rijden en remmen met de voorrem rem je door het deelintegraal systeem dus ook met de achterrem. Het kan geen kwaad af en toe 'm echt flink in de ABS te remmen.
Ik zie inderdaad in RealOEM dat de laatste generatie 2007 ST fietsen de integraal ABS type 2 heeft. Maar die is volgens mij niet meer servo ondersteund, dus daar kan je het aan horen. Als er geen pomp hoorbaar draait zou het kunnen zijn dat je generatie 2 ABS hebt (of de servo motor is stuk natuurlijk).
 
Ik heb met pomp, abs lampje brandt en gaat uit, geeft op de computer ook geen storing. Mogelijk dat de sensor van de achterrem vastzit. Nu met de nieuwe olie en paar keer stevig remmen hoop ik dat het goed komt. De fiets had 18k gelopen toen ik hem kocht, Is als nieuw,ik zit nu op 23k.
 
Wat ik ook raar vond, was dat ik hem een beurt laat geven inclusief synchroniseren en kleppen stellen, zegen ze tegen mij bij het afgeven van de motor, mogelijk dat een staafbobine niet goed is, moet ik een nieuwe afspraak maken??????
 
Dat is irritant....ook een reden voor mij om zelf het onderhoud te doen.

Mét pomp zal deelintegraal ABS I zijn. De sensor kan niet vastzitten. Hij kan wel vervuild zijn of er kan een kabelbreuk zijn, maar als je snelheidsmeter gewoon goed de snelheid aangeeft is het dat zeer waarschijnlijk niet, die gebruikt namelijk dezelfde sensor voor het uitlezen van de omwentelingen van het wiel en daarmee de snelheid. Bij kabelbreuk zal ook het ABS lampje gaan branden denk ik.
 
Lang stilstaan is voor een fiets niet goed, zeker ABS systemen hebben dan nog wel eens de neiging vast te gaan zitten door vervuiling/ bezinksel in de vloeistof. Vandaar het advies van BMW om elk jaar te spoelen. (in tegenstelling tot de oorspronkelijke instructie om dat eens in de 2 jaar te doen). Licht de ABS lamp wel op als je 'm op contact zet?

Bij normaal rijden en remmen met de voorrem rem je door het deelintegraal systeem dus ook met de achterrem. Het kan geen kwaad af en toe 'm echt flink in de ABS te remmen.
Ik zie inderdaad in RealOEM dat de laatste generatie 2007 ST fietsen de integraal ABS type 2 heeft. Maar die is volgens mij niet meer servo ondersteund, dus daar kan je het aan horen. Als er geen pomp hoorbaar draait zou het kunnen zijn dat je generatie 2 ABS hebt (of de servo motor is stuk natuurlijk).

Welk onderdeel van de test kwam ie niet doorheen? Testuitslag zat als het goed is bij je factuur.

Als ie geen storing geeft is er niets veiligheidstechnisch aan de hand. De test is nogal uitgebreid.
 
Ik heb het zelfde gehad met mijn gs uit 2006.
Een nieuwe accu erin loste het op en er later geen storingen meer mee gehad...
Misschien dat eens onderzoeken ??
 
Je kunt heel gemakkelijk de werking van ABS testen door even fors achter te remmen. Werkt dat en heb je geen meldingen en doen alle lampjes het normaal dan zou ik me verder even niet druk maken. Dat spoelen is wel goed van je, regelmatig gebruik en regelmatig schone vloeistof is het behoud van het systeem.
 
Dat heb ik gedaan en alles werkt mijns inziens naar behoren.
Maar bmw had het over evt module vervangen a €1500,00, als er storing op treed. Nu heb ik nog garantie, maar ja je gaat dan toch na denken, en bij de GS heb ik toch veel plezier van de abs gehad.
 
Ik heb nu twee oude (1993) RS sen en daar eigenlijk nooit problemen mee. De hele ABS mikmak van de eerste rijdt nu bij Peter PP in een rode RS van 94/95? Ik heb zijn oude unit hier en zal die eens openmaken en vind dan waarschijnlijk vuil en of corrosie binnenin. Het komt wel eens voor dat remvloeistof op/in de printplaat terecht komt en dat is nogal corrosief. Maar ik begrijp jouw redenering over garantie wel.
Laat je plezier er niet door bederven, vervangen van die module is zo ongeveer het enige wat een dealer mag concluderen gebaseerd op zijn test uitdraaien. Mocht je nu probleemloos rijden en later heb je dit probleem weer terug, dan is er nog veel te doen, uiteindelijk kun je de sensoren vervangen of die unit laten repareren/reviseren of het hele spul verwijderen. Het is maar een hulpmiddel en de staart moet niet de hond gaan kwispelen.Ik heb ABS op twee van de zes motoren en gebruik die door elkaar, sterker nog, als het nat en glad is in de winter geef ik de voorkeur aan de 1990 R100RT met smalle bandjes.
 
Mijn plezier laat ik gelukkig niet bederven, over 2 1/2 week hebben we i ieder geval Zwitserland gepland, afhankelijk van geopende passen.
 
Mijn standaard velgen hebben overigens erg te lijden van de winter, de verf bladdert er nu echt af. Ik wil ze laten poedercoaten in het Dark Graphit 919, passend bij mijn fiets. Heeft iemand een tip waar dat goed en degelijk gebeurt, liefst tegen een nette prijs en niet te ver weg van Midden NL?

Overigens eergisteren ook een ritje gemaakt naar Nijmegen en ook even een stuk op de fiets van Noortje gereden. Zij heeft een setje Metzeler Roadtec01 gemonteerd. Fijne band, manoeuvreert en stuurt makkelijk en licht. Bij hogere (100+) snelheden wordt 'ie wat onrustiger. Vandaar haar verzoek om even een stuk snelweg op haar fiets te karren. Nu heeft Noortje haar fiets laag staan, met weinig veervoorspanning en ook nog een laag gewicht op de fiets, dus dat helpt ook niet. Met een strakkere veervoorspanning wordt het al en stuk minder. Minpuntje voor deze banden.
Het gebruik van de fiets van Noortje beperkt zich min of meer tot toertochtjes binnendoor (en een behendigheidstraining zo nu en dan... *D ) en zo min mogelijk snelweg, dus daar is dat niet zo erg. Ik ga ze eerdaags nog even overzetten op mijn fiets om te kijken of ik dat gevoel dan nog ervaar. Vooralsnog een reden voor mij om toch gewoon Michelins PR4 te blijven monteren....
en nog een opfrisser voor uw geheugen....
Vandaag ben ik de balans aan het opmaken geweest over de renstal. Mijn fiets (de grijze) heeft ruim 110k gelopen en vertoont mede door de winterse omstandigheden waaraan ik de fiets bloot stel toch wel wat 'aandachtspuntjes'; de velgen bladderen af en moeten eigenlijk naar de poedercoater. Ik heb reservewielen (spaak) maar daarvoor heb ik nog niet de juiste wielbouten (13 mm langer), die komen morgen als het goed is. Ook moeten daar nieuwe banden op als ik er serieus mee wil gaan rijden. Mooiste zou zijn ook een setje schijven omdat ik dan de boel niet hoef over te zetten in de winter. Nu heb ik ook een setje wielen met nieuwe banden én schijven in het vizier, dat maakt het ook wel makkelijk natuurlijk. De remklauwen vóór zitten deels vast en hebben dus een revisie nodig, ik heb inmiddels een gebruikt reservesetje klauwen liggen. Voorlopig rijd ik in ieder geval even op Noortje d'r fiets (de Blauwe), dan krijgt die ook nog wat km's (nu ca. 43k) op de klok. :]
Nou het liep allemaal anders.....
Mijn setje spaakwielen hebben dus langere wielbouten nodig en die staan nog steeds in bestelling bij de Hobbyist... in de tussentijd ben ik tegen een setje velgen, mét vrijwel nieuwe Metzeler Roadtec 01 én redelijk frisse remschijven 'aangelopen'. Ja, u leest het goed, die banden waarover ik wat twijfel uitte, zie de quote hierboven. Dus even afgezien van dat nadeel ben ik in een keer klaar met een zomersetje in een iets donkerder kleur.... :]
Dus dat zaakje gemonteerd, incl. nieuwe remklauwen (want die van mij blijven een beetje 'hangen' lijkt het, en dus waarschijnlijk tijd voor een revisie). En vandaag een proefritje gemaakt. Even in de ABS geremd om dat ook even te testen.... alles pico bello.... en die 'niet zo heel stabiele banden op hoge snelheid' dan? hoor ik u denken.... ja, ehh nou, dat valt erg mee. Deze set is de HWM uitvoering, zeg maar het equivalent van de GT in Michelin-land.... én ik heb op de grijze ST Wilbers voor en achter. Alles bij elkaar scheelt dat een slok op een borrel kan ik u zeggen. De instabiliteit van de fiets is nu pas merkbaar op hóge snelheid, veel hóger dan op 's heeren wegen is toegestaan is uit een testje gebleken vandaag. De fiets voelt 30 kg lichter aan door het lichte sturen en bij het manoeuvreren, misschien wel net zo lekker als de Roadsmart III.... :+
En hoe ziet dat er dan allemaal uit? Tja, daar kan ik kort over zijn, prima combi van grijstinten zo op deze fiets. Soort van 'Triple grey' of 'More shades of grey....' })
Nu op naar de poedercoater voor de originele set, en die dan toch maar in gewoon zilver denk ik....


full
 
Waarom de orginele naar de poedercoater voor zilvergrijs Thijs ?
Vindt het huidige plaatje met die grijze zeker niet verkeerd staan.
 
Nee Ab, je hebt helemaal gelijk, ik twijfel ook nog even verder. De achterbrug, bagagerekje (ook aangetast en daarom op bovenstaande foto al gedemonteerd), schetsplaten en delen van de voorvork zijn ook zilvergrijs, dus zilvergrijze wielen zijn dan weer een 'match' zunnememaarzegge.... maar een donkerder kleur (als vertoonde foto) is zeker in de winter ook wel heel prima...
De nieuwe velgen komen overigens van een R1200R uit 2010, spaakpatroon is ook net ff 'chiquer' vind ik zelf.
full
 
Doet zo een beetje denken aan de snoet van de Ducati Paso van 2e helft jaren 80.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Maxim refereert aan de gespoten 'ruit' van de stroomlijn.
Mooi Thijs, en een grijs kort ruitje?
Ja, dat ruitje had ik nog liggen, een vorige eigenaar van de fiets heeft het originele ruitje zo laten spuiten. Ik vond dat toen (ruim 3 jaar geleden) echt jammer, maar nu ik de keuze heb tussen drie ruit'smaken' vind ik het wel weer even leuk staan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan