BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Kan de conclusie alleen maar onderschrijven, ik vind het dan ook een topfiets!
Alleen die 1 op 23, daar moet ik nog even aan werken..
 
Enfin, Hemelvaart zag er heel erg veelbelovend uit, eerst de nodige klusjes afgewerkt, daarna de ST en RS uit de schuur getrokken. Met de Navigator VI heb je niet echt OnRoute meer nodig, het Appie "Rond Reis" werkt best geinig: begin punt, tussen punt, gewenste tijdsduur, gaan met die banaan.
OliePeil.jpeg


Enfin, wij knutselen ons zo tussen de hordes toeristen door, al slingerend door het fraaie Utrechtse Landschap, verschijnt er plotsklaps een driehoekje op mijn Navigator scherm, daar op geklikt en de volgende verontrustende boodschap: "Olie niveau kritisch laag, vul olie bij". Nou had ik bij de Motorbeurs mijzelf getrakteerd op een litertje dat in die LC kan (weer ander spul dan wat er in de DOHC/RT en de ST gaat, spulletje laten keuren door PeterD en Roelof tijdens een recent ritje), toch maar het gezwier afgebroken en op huis aan. 150 ml toegevoegd, na 8.000 km spielerij sinds 19 september 2016 (onderbroken door pekeltoestanden en een gedoetje met de knietjes). Want ik had begrepen dat die LC niet tot het bovenste randje moet worden gevuld omdat het schakelen anders minder soepel gaat, dus nu ziet het er zo uit:
Oliepeil2.jpeg


Het suffe is dat ik voor mijn gevoel nog niet zo heel lang geleden het oliepeil gecontroleerd had en toen zag het plaatje er precies zo uit.... Dus tussen dat moment en Hemelvaart heb ik 150 ml olie verloren. Hele erge schrik heb ik er nou ook weer niet van, want gek veel is dat nou ook weer niet op 8.000 km.

Wat is de mening van de deskundigen over het target niveau olie i.v.m. die "natte" schakelbak??
 

1:18.... Zo'n verbruik heb ik alleen genoteerd bij mijn Duitsland ritje, daar ging het gas bij gelegenheid dan ook tot de stop en dan voor iets langer dan 90 seconden.....

Met mijn woon-werk kom ik op net iets meer dan 1:20. Daarbij gaat het gas ook geregeld vol open, alleen voor relatief korte duur. Mijn goede voornemen was/is om niet meer continu de max+45 km/u op te zoeken. Dat gaat me redelijk goed af, ik zit nu meestal op de max+15 a 20. En dan rolt er dus die 1:20-komma-nog-wat uit.

In de MotoPlus staat er bij die 1:23 ook "rustig rijden", ik stel mij zo voor dat men dan per definitie niet boven de max toegestane snelheid komt en dat de engine mapping niet op Dynamisch is ingesteld. Als je dan vooral over B-wegen gaat, zit je al gauw op een max van 80 km/u en dan rolt er met gemak 1:23 uit.

Toen ik mijn R1200RT nog maar net had en zwaar onder de indruk van dat gevaarte was, haalde ik de eerste week ook makkelijk 1:23.... Dat is nu dus een tikje anders. Met die fiets haal ik net de 1:20 niet, zit zo rond de 1:19 te prutsen met die fiets.
 
Met gemak 1:23... kan me er vooralsnog niet veel bij voorstellen, moet wel leuk blijven :]

Wat anders, bij het los halen van het zijkapje om bij de accu te komen, zag ik dat het bovenste rubbertje (tule) verdwenen was, en de onderste lag er ook al bijna uit. Na het vervangen van het bovenste rubber tule, drukte ik deze gelijk al de eerste keer door de uitsparing heen. Met een beetje vaseline op het kunststof pinnetje bleef de tule wel zitten, wel iets om in de gaten te houden.
 
Laatst bewerkt:
Want ik had begrepen dat die LC niet tot het bovenste randje moet worden gevuld omdat het schakelen anders minder soepel gaat, dus nu ziet het er zo uit:
[afbeelding]

Het suffe is dat ik voor mijn gevoel nog niet zo heel lang geleden het oliepeil gecontroleerd had en toen zag het plaatje er precies zo uit.... Dus tussen dat moment en Hemelvaart heb ik 150 ml olie verloren. Hele erge schrik heb ik er nou ook weer niet van, want gek veel is dat nou ook weer niet op 8.000 km.

Wat is de mening van de deskundigen over het target niveau olie i.v.m. die "natte" schakelbak??

Jeroen,
Ik kan niet uitleggen waardoor je kennelijk 150ml olie bent kwijtgeraakt. Heb je na de melding in de display ook het oliepeil gecontroleerd bij het glaasje?

De LC's hebben de naam geen olie meer te verbruiken... en eventueel is b.v.b. 100 ml over 10K km ook "niets".

Die van mij staat na 5500 km (na de 1000 beurt) nog steeds op ongeveer hetzelfde peil en zijnde iets over het maximum niveau van het cirkeltje op het peilglaasje. En door de dealer op dit niveau gevuld.

Overigens zou 150ml een "druppel op de gloeiende plaat" zijn omdat er tussen min en max niveau ca.1 liter zit. En als ik van jouw foto uitga na het bijvullen, dan verwacht ik niet "midden in het glaasje" na slechts 150ml bijgevuld te hebben na een melding over kritisch olieniveau van de elektronische niveaumeting.

Of het waar is, dat bij max. niveau het verschil uitmaakt v.w.b. schakelen zou ik niet weten. Lijkt mij sterk....

My 10 cents....

Roelof.
 
Het verschil tussen min en max is toch 500 nl? Of is het bij de LC zoveel meer als bij de vorige 1200?

Ja, het is inderdaad zoveel meer; het is nu bij de LC om precies te zijn 0,95L of te wel 950ML

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
OK, komt natuurlijk door de natte plaat koppeling en geïntegreerde bak, of is er een andere reden? De carter is niet (veel) groter geworden.....

edit: Ik bedoel, er gaat nog steeds 4 liter in neem ik aan, dus de 'marge' is van ca. 10 % naar 20% gegaan...
 
Laatst bewerkt:
Bij mij bleek het " rubbertje " ook verdwenen. V Harten heeft er even een nieuwe in gedrukt. Ze pakte er zo eentje uit het rek, lijkt dus zeker meer te gebeuren.

Vandaag eerst eens naar Lobith gereden en gekeken waar de Rijn ons land binnen stroomt. Was er eigenlijk nog nooit geweest. Daarna heerlijk binnendoor via diverse pontjes terug gereden.
Onderweg opeens een hoog gehalte aan Ferrari's op de weg. Maar even gestopt nabij Leersum om eens langs de weg te gaan kijken. Bleek feestje 70 jaar ferrari te zijn. Genieten dus van de looks en de sound.

Tevens nog eens naar mijn gemiddeld verbruik vanaf begin gekeken. Hij geeft 5,1 l per 100 km aan. Mi best netjes.
Lijkt wel een diesel, mijn 220d coupe gebruikt dat ook :)
 
Laatst bewerkt:
Dus waarschijnlijk was het een foutieve melding van de BC (van de 28 minuten file die de Nav VI vandaag aankondigde stond er ook maar 0 minuten). De overige boxers vulde ik steeds per ongeveer 200 ml bij. Omdat iemand mij gezegd had dat ik de natte plaat koppeling motor niet tot vol moest bijvullen en ik nog miet zo lang geleden het glaasje had gecontroleerd, begon ik maar eens met 150 ml. De melding "bijvullen" op de Navigator VI was toen al verdwenen trouwens, ook het olie kan symbooltje op het dashboard was vertrokken.
 
Vandaag het zomerse weer maar eens ten gunste van de garage aangewend en de vloer voorzien van een coating. Ik hoop dat het nu minder stoffig is..... meteen een goede gelegenheid om de garage weer eens van overtollige spullen te ontdoen en een ritje naar de stort maken.... :r
full
 
Overigens vind ik de accu in de R1200RS beduidend makkelijker bereikbaar dan de accu in de R11x0RS, daar zit ie onder de tank, bij de LC zit ie achter een driehoekig plastic kapje aan de zijkant. Kapje er af met een torx, dan friemel je zo het bakje waar de accu in zit naar voor en kan je er bij.
Nou... Vandaag eens gekeken, maar het zit bij een 2017 model dan blijkbaar toch weer anders:

full


Je hoeft geen bakje naar buiten te friemelen, maar direct de accu. Alleen moet je eerst nr.3, de bevestigingsplaat, zien los te krijgen. En dat val nog niet mee. Het pinnetje aan de onderzijde van de bevestigingsplaat moet eerst omhoog, zodat je de bevestigingsplaat uit de geleiding aan de zijkant kan schuiven. Probleem is alleen dat daarvoor de accu en de opvulplaat (blok schuim van een centimeter of 5 dik) onder de accu (zit dus een kleine maat accu in) omhoog moet. Maar aan de bovenzijde zit niet zoveel ruimte zonder het e.e.a. weg te sleutelen.

Zo zit het waarschijnlijk bij jou:

full


De massakabel loopt bij mij ook heel anders, boven de accu langs.


Of dat na het monteren van het zijdeksel het rubbertje is blijven zitten, kun je vanaf de buitenklant ook zien:

full


En ook mijn dealer had ze volop op voorraad, dat zal niet voor niets zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo zal het bij inderdaad zitten. Heb de accu er maar 1 keer uitgehad, vrij vlot nadat ik hem had gekocht. Om de Optimate oplaad kabel er op te prutsen, voor het laden in de winter, ben inderdaad tikje aan het friemelen geweest maar vond het uiteindelijk beduidend makkelijker dan toen met de RS..

Laden kan ook met de CAN bus aansluiting met de Optimate Duo, maar op 1 of andere gekke manier heb ik meer feducie in het rechtstreeks laden. Nergens op gebaseerd, alleen op gevoel.
 
Wat mij opviel was het formaat van de accu, ik denk zomaar 1/3 lager dan normaal.

Bij verdere inspectie viel mij het gaatje in het blok op, waar lekkage van de waterpomp zichtbaar wordt:

full


Als je de onderdelenlijst bekijkt, zou hier een zgn. schuimstof inzetstuk (nr.4) in moeten zitten.

full


Zit dat bij jullie erin?
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opviel was het formaat van de accu, ik denk zomaar 1/3 lager dan normaal.

Bij verdere inspectie viel mij het gaatje in het blok op, waar lekkage van de waterpomp zichtbaar wordt:

[afbeelding]

Op de foto inmiddels schoon gemaakt, maar er zat een behoorlijke groene spray rond het gaatje ;(
Hopelijk lost dit zichzelf op..

Als je de onderdelenlijst bekijkt, zou hier een zgn. schuimstof inzetstuk (nr.4) in moeten zitten.

[afbeelding]

Zit dat bij jullie erin?

Nog nooit opgevallen dat daar iets zit....Bij mij zit niets...

Wel zit er ongeveer boven het oliefilter een messing inschroefpijpje dat ongeveer 2 cm uitsteekt, hol met het lijkt wel een filterje. Geen idee waarvoor dat is.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
De eerste LC fietsen hebben daar geen pijpje zitten, daarna is er een pijpje op gekomen en is de locatie naar onder de cilinder verplaatst, daarna is er eindelijk ook nog een slangetje op gekomen die weer naar onder de motor wegloopt.


Een beetje spray zou geen probleem moeten zijn, blijft het zich herhalen en is de hoeveelheid aanzienlijk is een bezoekje naar een dealer wel aan te raden ter inspectie.
 
De eerste LC fietsen hebben daar geen pijpje zitten, daarna is er een pijpje op gekomen en is de locatie naar onder de cilinder verplaatst, daarna is er eindelijk ook nog een slangetje op gekomen die weer naar onder de motor wegloopt.


Een beetje spray zou geen probleem moeten zijn, blijft het zich herhalen en is de hoeveelheid aanzienlijk is een bezoekje naar een dealer wel aan te raden ter inspectie.

Op die van mij geen slangetje en hij is gebouwd in W35 2016 (de eerste serie van modeljaar 2017, Euro 4)

Roelof.
 
Een pijpje, slangetje of filtertje kan ik niet gewaar worden, terwijl de RS toch net als die van far een model 2017 is.
Dat pijpje, zit dat in het gaatje en zou het kunnen zijn dat ik dat verloren ben?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een prachtig lang weekend gereden in de Eifel en Luxemburg, prachtig weer, fijn hotel en zeer mooie routes. De avond voor vertrek had ik de remblokjes achter vernieuwd en het achterste systeem gespoeld en ontlucht. Onderweg naar Nederweert begon ik druk te verliezen . moest dan nog een keer drukken etc. Rond de middag had ik geen achterrem meer. Vrijdag morgen eens kijken en bleek het potje leeg, iemand bij een tankstation wat vloeistof gehaald en ik de motor ontmantelen om bij het ABS systeem te kunnen want ondertussen was natuurlijk lucht in het systeem gepompt. Dit allemaal nog rond het ontbijt. Systeem gevuld en ontlucht en alles leek toen weer in orde, maar het was nog niet duidelijk waarom er geen olie meer in het reservoir zat ??? Klaar voor de start houd ik de achterrem vast en voel het pedaal zakken. vloeistof op het achterwiel. Kort en goed: de slang was lek dwz alleen onder druk spoot er een fijn straaltje uit. Dat verklaarde alles. Die dag, zaterdag en zondag dan maar zonder achterrem gereden, iets eerder en vaker terugschakelen etc. Vandaag had ik niet eens meer de neiging die rem te gebruiken, alles went kennelijk. Waarschijnlijk pak ik de hele remklauw met slang over van de oude en dan zijn we weer klaar.
Ook had ik veel plezier van de vorig jaar aangeschafte doorwaai-jas. De Dunlops RS 3's zijn nu wel ingereden (1150 km) maar voelen eerder solide en vertrouwenwekkend aan dan wendbaar. Vanmorgen waren er in de Ardennen en Luxemburg buien geweest en dus wisselde droog en nat wegdek zich snel af, dus wel of niet onder bomen, of in de zon, soms tien keer in een lange bocht. Aan de banden (en grip) kon ik niets merken, dus uitstekend.
Het wordt misschien wel eens tijd om de Bonneville wakker te maken met dit weer....
 
Een pijpje, slangetje of filtertje kan ik niet gewaar worden, terwijl de RS toch net als die van far een model 2017 is.
Dat pijpje, zit dat in het gaatje en zou het kunnen zijn dat ik dat verloren ben?

Ik denk dat je hem inderdaad wellicht verloren bent. Vind het een beetje vreemd dat het "gaatje" op een andere plaats dan die bij die van mij.

Overigens als je de VIN nummer opgeeft op realoem.com, dan kunt je mogelijk zien of bij jouw fiets het gaatje op deze plaats hoort te zitten.

Zal het ook eens bij die van mij doen...

Roelof.
 
Ik denk dat je hem inderdaad wellicht verloren bent. Vind het een beetje vreemd dat het "gaatje" op een andere plaats dan die bij die van mij.

Overigens als je de VIN nummer opgeeft op realoem.com, dan kunt je mogelijk zien of bij jouw fiets het gaatje op deze plaats hoort te zitten.

Zal het ook eens bij die van mij doen...

Roelof.

realoem.com geeft geen verschillen...

Roelof.
 
Ik denk dat je hem inderdaad wellicht verloren bent. Vind het een beetje vreemd dat het "gaatje" op een andere plaats dan die bij die van mij.

Overigens als je de VIN nummer opgeeft op realoem.com, dan kunt je mogelijk zien of bij jouw fiets het gaatje op deze plaats hoort te zitten.

Zal het ook eens bij die van mij doen...

Roelof.
Volgens de gegevens is mijn RS gebouwd op 31-08-2016, dus week 35.
En die foto met dat gaatje is van mijn RS genomen, gaatje zit schuin boven het oliefilter.
 
Bij verdere inspectie viel mij het gaatje in het blok op, waar lekkage van de waterpomp zichtbaar wordt:

Op de foto inmiddels schoon gemaakt, maar er zat een behoorlijke groene spray rond het gaatje ;(
Hopelijk lost dit zichzelf op..


Ook ik, maar dan op de RT LC, heb dezelfde lekkage sporen vanuit dat gaatje :(
Ik wacht niet tot het zichzelf oplost, heb tenslotte nu nog garantie.
Op de Duitse RT site paar keer gelezen dat er een aantal eigenaren ook dit soort problemen hebben gehad met de waterpomp.
Bleek dat er serie is geweest met slechte afdichtingen in de waterpomp, deze zijn allen onder garantie vervangen.
Dus aanstaande vrijdag afspraak bij de BMW dealer Harrie Meijer.
Laat wel weten hoe het afloopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan