BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Schuurband had ik nog niet aan gedacht, je zou verwachten dat de ruit gaat smelten.
 
Schuurband had ik nog niet aan gedacht, je zou verwachten dat de ruit gaat smelten.

Klopt en dus een nieuwe en niet te fijne band nemen en voorzichtig met de temperatuur en niet te sterk aanzetten. Geduld is belangrijk.
Grote stukken met decoupeerzaag met scherpzaagje en afplakken en aftekenen met schilderstape. Denk om beschadigingen.

Roelof.
 
Oké bedankt, ik heb een schuurband, een slijptol, een decoupeerzaag en verschillende schuurmachines dus dat moet lukken.
Laat ik morgen maar eens beginnen met een mal te maken.
 
Ik zal tzt ook eens een hoog-laag duo foto's maken van de Puig. Morgen doorwaaiertje aan, ruitje laag. Ga dan maar eens beleven of er nog wat langs het lijf waait. Standaard zadel voldoet voor mij voorlopig prima. Kniehoek is ietsje scherp, maar goed te doen. Zit comfort op het zitvlees verassend goed eigenlijk. Af-fabriek velletje oogt wat fragiel, tijd zal het leren.
 
Het Givi scherm voelde bij het in hoogte verstellen toch wat fragiel aan, daarom maar een hendeltje erop gezet. En dat werkt verrassend goed, kan rijdende weg met 1 hand de schermhoogte goed aanpassen. Alleen bij 140+ staat er wel veel druk op, maar gaat nog wel.
 
PuigLaag.jpeg

Puig schermpje laag...


PuigHoog.jpeg

Puig schermpje hoog...

Er gaat niet gek veel wind door de doorwaaier, ook niet met het schermpje in de stand "Laag" (wat theoretisch nog lager zou kunnen als ik het schermpje in het onderste setje gaatjes had gemonteerd).
Maar de wind gaat net aan over het bovenste deel van mijn helm en zo pakt de ventilatie opening aldaar voldoende wind om mijn kale schedeldak te ventileren.

Keflar spijkerbroek is vrij dicht van stof, word toch aardig warm. Met de benen wijd rijdend koelt het nog wel iets. Er is tegenwoordig een nieuwere keflar spijkerbroek variant met het weefsel wat meer "open" waardoor het beter ventileert.

Wijk02.jpeg

Karin heeft dus zo'n broek.

Doorwaaiertje van Damen wat ik hier vorig jaar gescoord had, draagt ze nauwelijks tot zeg maar: niet. Denk er hard over om dat jasje dan maar weer te verpatsen...
 
Nou vraag ik me af.... als ik het schermpje in de onderste set gaatjes monteer.... dan komt het schermpje toch hoger? Gauw ff kijken hoe ik dat ding nou heb vast geschroefd...

Edit: brain fart van mijn kant.. setje gaatjes zit uiteraard niet in het ruitje, maar in de houder... ding staat dus of Hoog-Hoog of Laag-Hoog zoals ik hem nu heb gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, afgelopen weken vrij veel RT gereden. Bekroop mij dus een schuldgevoel. "Was die aanschaf van die RS nou echt nodig? RT is toch ook een prima fiets? Zeker op de Roadsmart III bandjes?".

Tot het ritje afgelopen zondag met Karin naar mijn vader ivm vaderdag. Oh ja. Daarom staat dat ding ook in de schuur! Wat een heerlijke fiets. Wel jammer van die misschakeling af en toe. Enfin, wellicht dat ze daar bij VH bij de eerst volgende beurt, die nog slechts 1.500 km verwijdert is vanaf nu, wat aan kunnen doen.

Maar goed, dat smaakte dus naar meer. Met Buddy Co en een Ducati maat van hem (ook KLM collega) een toertje Noord Holland gedaan. Was interessant omdat dit pas de 2e keer was dat ik een Track importeerde in de Navigator VI. Het navigeren naar het beginpunt ging foutloos:
NH01.jpeg


Dat dit het startpunt van de route was, dat was nota bene per bord aangegeven, dus het kon niet fout zijn:
NH02.jpeg


Jammer genoeg hadden mijn maten aan den overzijde van het water net de boot gemist:
NH02b.jpeg


Aangezien het al aardig richting lunchtijd liep, het voorstel per telefoon om vast te beginnen en bij de Firezone aan de A9 te tanken en verder te rijden als 3 tal.

Dat ging mis toen ik per ongeluk bij het wegrijden de eerste afrit van de rotonde pakte. Vroegâh met de Navigator IV kon ik dan de route opnieuw inladen en dan gewoon het paarse lijntje op rijden en dan pakte ie wel de boel weer op. Maar nu, als ik de route inlaad moet ik kiezen uit "Navigeren naar Begin" of Navigeren naar Einde". Abusievelijk nam ik aan dat het ding dan, via de geselecteerde voorkeur, opnieuw de route zou uitrekenen naar begin resp. einde. Dat bleek niet zo te zijn. Als je maar op het paarse lijntje zit, dan pakt ie het weer op. Ondanks dat we ge3en een track hadden ingeladen, bleek er op een paar puntjes wat onenigheid tussen de TomTom apparatuur van de Ducati gangers en mijn Navigator VI te zijn. Waarbij in 2 gevallen de wetenschap achteraf leerde dat de suggestie van de navigator VI zo gek nog niet was (de VI voorkwam een onnodig rondje over een industrie terreintje en in een tweede geval nam het een dijkweggetje waar de StomStom via twee kaarsrechte lijntjes verderop precies hetzelfde dijkje op ging). Met dank aan Buddy Co Ingmar die, nadat ik eindeloos aan het prutsen was geweest, met het idee kwam om "Navigeer naar het Einde" ook eens een kans te gunnen.

Hilarisch was dat ik bij die Firezone begon te tanken. Niet bewust van het feit dat er een betaalpaal was waar een mevrouw met een klein brommobielautootje net haar passie in had gedaan. Bleek ik op heur kosten te hebben getankt. Geen nood, mijn buddies hadden cash en droegen dat aan haar af, vervolgens gaf ik de slang aan haar. Ze deed er 1 hele liter in dat apparaat. En nou maar hopen voor haar dat het ding ook op benzine loopt...

Prachtig ritje, tikje "geleend" van Motoplus hoorde ik van mijn buddy co die de GeePeeIks met track had aangeleverd. Ik kan nu zeggen dat ik iets meer van Noord Holland heb gezien.
De rit ging ook door Bergen, prachtig daar. Virtueel was ik daar al geweest, een aantal romannetjes van Saskia Noort brachten me daar. En het echt toch mooier dan uit de boeken bleek. Dikke villa's daar en met een reden dus.
De trek diende nodig gestild, neergestreken bij Loetje waar een eerlijke en lekkere burger werd geserveerd met 3 maal een Radler.
NH04.jpeg


Was het ons bij de start vanaf de Firezone gelukt om met zijn 3-en over de Sena com setjes te kunnen communiceren, om volstrekt onverklaarbare reden viel dan de ene Duc rijder, dan de ander weer uit de groep. Soms voorafgegaan door bizarre audio vervorming alsof de heren vanaf Mars stonden te zenden. Zo nu en dan dus de fiets aan de kant gezet om te trachten de communicatie weer op orde te krijgen. Wel zo handig, waarschuwen voor grint op de weg of een naderende tractor als de voorste rijder die net na een bocht al zag.
NH05.jpeg

Op dit stukje overigens niet gek veel bochtjes...

Het toetje was erg lekker, fijn bochtig weggetje (net na Edam richting Amsterdam Noord). Wel voorzien van wat onopvallende kamelenbulten, geen verkeersdrempels. Eenmaal "airborne" geraakt met de RS waarbij de DTC protesterend begon te knipperen...

Al met al een zeer geslaagde dag. Met bizarre temperatuursverschillen. Bij Amsterdam noteerde de BC een 27.5 graden. Verderop het noorden in liep dat terug naar 21.5. Vlak voordat we weer de warmte opzochten bedacht ik me dat ik het ruitje natuurlijk ook omhoog kon trekken. Het was me namelijk best iets fris. Het ruitje omhoog zou me mooi van de wind van voren kunnen beschermen. Die van opzij was namelijk nu en dan pittig en fris genoeg...
 
Laatst bewerkt:
Wel 1 puntje van kritiek.... Na zo'n 5 uur in het BMW standaard RS zadel te hebben gezeten, ondervond ik toch lichtelijk wat last van zadelpijn. Iets dat mij op de RT met de gereviseerde Corbin zadel nooit gebeurt. Laat Corbin daar nou wat op gevonden hebben...
CorbinRS01.jpg


En het ziet er ook nog eens prachtig uit.

Op de verlanglijst voor mijn verjaardag... Waarschijnlijk pas die van 2019. Dan hoop ik ook eens te weten waar die Abraham dat mosterd gebeuren nou haalt. En dat mag dan best gevierd met een mooi zadeltje denk ik zo.
 
Heb je de prijs ook gezien? Ik heb de smuggler in bestelling staan en ben nog steeds niet uitgeslikt.
 
Ha ha, voor de trapfiets wel Roelof! Meer uit nood geboren: wilde voor een kleine boodschap eens per trapfiets. Nu had ik tot voor zeer kort 2 mountainbikes ter beschikking. Waarom 2? 1 verbouwd tot boodschappenfiets (zijstandaard, baggage drager, licht voor/achter, slot er op) en 1 om door het bos hier te jakkeren.
Enfin, fiets 1 had een lekke band en fiets 2 een slepende rem.

Dus de relatief nieuwe trapfiets van Karin gepakt. Streepje gezet op de zadelpen om te zien in welke hoogte zij hem wil hebben, zadeltje omhoog en fietsen maar. Dat rechtop zitten beviel meteen erg goed. Op beide mountainbikes zit ik beduidend meer voorover dan op de RS....
Na dat akkefietje van mij van vorig jaar zit ik niet zo graag meer in een mountainbikefietshouding.. Ten tweede: dat fietsje van Karin had een beduidend hoger energie rendement als in: minder hard hoeven trappen voor dezelfde gang.
Daar had ik dus de balen van.
Hup, 2 mountainbikes op Marktplaats: "gratis af te halen". En op jacht gegaan naar een tweedehandsie. Die dus gevonden "Van een oud meneertje geweest, ja echt waar! Die heeft hem hier ingeruild voor een elektrische". Hmmm... zal wel...
Hoe het ook is: het ding fietst magnifiek!

Tegen de tijd dat Abraham nadert, ga ik wel proefritje doen op zo'n cardan fiets. Wellicht dat nl tegen die tijd de eerste sloop zadeltjes of spijtoptant zadeltjes te koop verschijnen die ik door Tijger Leathers onder handen kan laten nemen.

Zag trouwens dat Corbin ook verwarmde zadels verkoopt! Iets wat doorrijders (Thijs?) wellicht kunnen waarderen. Niet gezien hoe eea op de elektra wordt aangesloten of bedient. Daarvoor is Abraham nog net ff te ver weg..
 
Zag trouwens dat Corbin ook verwarmde zadels verkoopt! Iets wat doorrijders (Thijs?) wellicht kunnen waarderen. Niet gezien hoe eea op de elektra wordt aangesloten of bedient. Daarvoor is Abraham nog net ff te ver weg..
Ik heb Abraham ook nog niet gezien en heb zeker geen behoefte aan verwarmde billen.....té decadent gewoon....
Waar ik wél behoefte aan heb, zijn goede handschoenen die niet te dik en toch in de winter te gebruiken zijn (met handvatverwarming).
Ik heb de laatste tijd helaas last van het "fenomeen van Raynaud' en dat wordt steeds erger, zo lijkt het tenminste. En dan alleen op de vingers die in textiel zitten, de duim, ringvinger en pink (in leer verpakt) blijven gewoon prima. Typisch ook dat BMW er voor kiest bij de Summer Pro handschoenen de wijs- en middelvinger in textiel te verpakken en de overige vingers in leer...? Ga maar eens naar de Difi Fusion kijken denk ik, is ook iets betaalbaarder dan de BMW Summer Pro's ....
 
BMW Summer Pro's ....die mijn maat (11) niet meer leverbaar waar bij de BMW dealer...pas in december weer voor het nieuwe seizoen.
Er is mij verteld: "Per 1 januari 2018 komt er een verplichte keur op motorhandschoenen" (en ik verwacht ook motorkleding? Nu hebben alleen de protectors een keurmerk en tot mijn verbazing geen keurmerk voor de kleding)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar handschoenen met OutDry, hebben we sinds een jaar ofzo is echt geweldig, zeker voor handschoenen. Vroeger van die dingen de dan van binnen nog wel droog waren maar zoveel water hadden opgezogen dat het nog steeds nat werd. OutDry blijft echt kurkdroog, membraan zit nl aan de buitenzijde.
Behoorlijk aantal merken verwerken het, zie: Outdry Waterproof Footwear & Gloves | Columbia Sportswear
Dank voor de tip, ga ik zeker even bekijken. De Difi's trokken mijn aandacht (MotoPlus adv.) vanwege de uitgebreide afwijkende maten. Ze hebben namelijk ook standaard maten in kort of lang, dwz dus met lange of juist korte vingers. Mijn maat is meestal een grote M of kleine L maar ik moet vaak een grotere maat kiezen vanwege de vingerlengte, die blijkt bij mij iets langer dan gemiddeld. sommigen hebben lange tenen }) en ik heb dan weer lange vingers.... Voor de vorige handschoenen (Macna) had ik maat 9 en dat paste prima (maar die zijn onvoldoende waterdicht). De summer Pro's die ik nu draag hebben maat 11 vanwege de vingers, maar zitten verder dus eigenlijk iets te ruim.

EDIT: Ik zie nu dat dit niet alleen bij Difi is, Held heeft ook lengtematen voor handschoenen.... en ook modellen met outdry...
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 7 juli heb ik een leuke afspraak om 17:00. Rondleiding door de fabriek in Berlijn, ik ga met de buddy co eens kijken waar onze BMW's geboren zijn. Wel jammer: mag niet filmen of fotograferen..

Goed geregeld, inclusief info van hoe je er per OV komt. Geïnteresseerd in die info? Klik hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan