BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Gisteren na een heen-en-weertje Londen doorgevlogen naar Berlijn. Mijn co-piloot opperde een week of wat geleden om eens te kijken of we misschien de BMW motor fabriek konden gaan bezoeken. Of ik dat misschien kon uitzoeken, want zijn Duits is niet heel goed.
Enfin, die Duitsers hebben dat dus heel goed geregeld, je kan je online aanmelden en betalen (8 Euro pp).

Om de hoek van het hotel een U-bahn. Wel gedonder om kaartjes te kopen. 3 apparaten stonden ons keurig in het NL te woord, maar mooi dat er geen kaartjes uit kwamen. Bovengronds ouderwets flappen getapt, 1 van de 3 kaart automaten was voorzien van een voedergleuf voor cash, toen kon ons legaal op pad.

BMWBerlijn.jpeg


Met ongeveer een kleine 30 deelnemers verzamelden we ons voor bij de ingang. Een vader en zoon met vrouw/moeder waren geheel in BMW Motorrad stijl gekomen:
BMWBerlijn03.jpeg


De BMW fabriek is voor een deel gevestigd in de oude bakstenen gebouwen uit 18-honderd-nog-wat, voorheen zat er een buskruit fabriek in. Tot 1945 deden onze Oosterburen met grote regelmaat nog aan een robbertje knokken, buskruit was er niet gauw genoeg.
BMWBerlijn04.jpeg


In 1918 legde Duitsland het in een Europees robbertje knokken af. Het verdrag van Versailles stond niet toe dat BMW nog vliegtuigmotor bouwde, dus ging de club over op het fabrieken van motorfietsen. Bij de Weg, nog voordat BMW 4-wielers bouwde, was er in 1920 al een motor in elkaar geknutseld! Het was geen echte flinke jongen, toch heet het ding "Flink":

Flink.jpg


In 1923 werd de eerste boxer in elkaar geknutseld. Het boxer concept is nadien in basis niet meer veranderd en tot op de dag van vandaag min of meer hetzelfde concept maar dan voorzien van allerhande nieuwerwetse toevoegingen (benzine injectie, waterkoeling). In 1929 zag een boxer er dan zo uit:
BMWBerlijn12.jpeg


In 1925 werden ook 1 cilindertjes geknutseld:
BMWBerlijn11.jpg


Niet bepaald ESA en waarschijnlijk ook lang zo comfortabel niet....

Ondertussen was een driftige Oostenrijker die zich tot Duitser had laten Naturaliseren druk bezig zich onder het verdrag van Versailles uit te wurmen. Spoedig kreeg deze schreeuwerd wat uitbreidingsdrang en werden er uitsluitend motorfietsen door BMW en Zündapp voor de Wehrmacht gemaakt, de Wehrmacht bepaalde wie hoeveel fietsen mocht bouwen...

In 1939 kocht BMW de Berliner Motor Werken (Bermo) op, de Bermo hadden jaren daarvoor al het pand van de buskruitfabrikant gekocht, vanaf dat moment werden in Berlijn vliegtuigmotoren gebouwd voor Messerschmidt en Junker vliegend oorlogstuig. Na de capitulatie was het de Duitsers geruime tijd verboden nog oorlogstuig te maken, toen werden kleine huishoudelijke apparaten in de Berlijnse vestiging gebouwd.

Ondertussen ging het de autofabrikant in München voor de wind en groeide de aantallen te bouwen auto's gestaag...

In 1959 kwam BMW in München wat ruimte te kort, geleidelijk werd de productie van motoren overgeheveld naar Berlijn. Vanaf 1969 gebeurde de hele fabricage in Berlijn.

BMWBerlijn10.jpeg

Vandaar dit jaartal op het glas bij de ontvangstruimte/presentatie ruimte waar we eerst een filmpje keken en naar wat motoren mochten kijken. En mochten fotograferen. Eenmaal buiten gold er een vrij strikt fotografie verbod.

Enfin, het filmpje vertelde een aantal interessante feitjes. Zoals dat heden ten dage er dagelijks vrachtauto's aan komen rijden omdat lang niet alle componenten van onze motorfietsen nog in Berlijn worden gemaakt. 60% van de aangeleverde componenten wordt nog wel in Duitsland gemaakt. Overige componenten komen uit China en Amerika. Vanuit India komt sinds dit jaar een tweetal volledig gemonteerde fietsen, de G310R en de G310GS. BMW wil ook in de wat goedkopere marktgroep een deuntje mee blazen en heeft besloten de volledige fabricage van de G motoren in India uit te besteden. Dan zijn er nog de z.g.n. bouwpakket vestigingen ivm het zo voordelig mogelijk mogen invoeren. Dat is in het verre Oosten het geval (Thailand) en in Brazilië. De motoren die als "lego blokjes" in elkaar worden gezet in Brazilië zijn uitsluitend voor de Braziliaanse markt, die in Thailand zijn dan maar meteen voor de hele regio. Twee vliegen in 1 klap.

Idee over getallen: totaal wereldwijd geproduceerd in 2016: 134.000 motoren waarvan 30.000 in Thailand, India en Brazilië. Overigens van die 134.000 zijn er 45.000 een GS. Dat is dus ongeveer 1/3 deel. Van de 24 varianten die BMW maakt (inclusief de scooters).

In die ruimte ook wat goodies te bekijken:
BMWBerlijn09.jpeg


BMWBerlijn08.jpeg


Een "blote" GS:
BMWBerlijn07.jpeg


De fiets achter mijn geboortejaar:
BMWBerlijn06.jpeg

Een R9T variant.

Ook ontbreekt natuurlijk de R80GS niet, de oer GS:
BMWBerlijn13.jpg


Enfin, ik ben ook maar eens gaan zitten op zo'n dikke K1600GTL Bagger uitvoering. Zit magnifiek:
BMWBerlijn16.jpeg

BMWBerlijn15.jpeg

Zou zo'n ding best wel eens een dagje willen huren, stukkie tuffen. En dan gauw weer inleveren. Het blijft wel een motor met een achteruit. En van zo'n €30k.

Ook op een S1000RR, zie me kijken en denken: "Vindt ik het wat of niet??"
BMWBerlijn14.jpeg


Mijn maat ging nog ff op zo'n GS verkoopkanon zitten:
BMWBerlijn05.jpeg


Vervolgens de hal in en het strikte fotografie verbod. Wat krijg je te zien? Nou dat BMW goed voor zijn medewerkers zorgt. Ontspanningsruimtes worden geboden, medewerkers staan maximaal 2 uur aan 1 stuk achter de band, ze rouleren de werkzaamheden zodat ze niet de hele maand hetzelfde schroefje staan in te draaien. En . . . . 20% korting op een nieuwe motor!!

Dat de nokkenassen in Landshüt, vlakbij München worden gegoten en in een 8 stappen plan geconverteerd naar nokkenas. Dat het hele motorblok dan wel daar in de fabriek in elkaar word geknutseld. En dan getest en getest. Dat de zuigerstangen door een robot worden gemaakt en gewogen en vergeleken zodat ze maar dan ook exact en precies hetzelfde zijn zodat de motor soepel loopt, die robot aan het werk zien was een aparte gewaarwording. Dat er elke 4 minuten een motor de fabriek uit rolt.
Dat elke motor in principe besteld is, de gids prikte er zomaar 1 tussen uit (een GS), die bleek voor een meneer in Amerika te zijn.

Dat er een meneer is die een rijtest doet op rollerbanken, dat er op een scherm verschijnt wat ie moet doen (zet hem in zijn 1, ga gassen, zet hem in zijn 2, versnel, ... zet cruise control er op. Vertraag met cruise control. Versnel met cruise control) en uiteraard zijn deze opdrachten gematched met de uitrusting die op de motor moet zitten en zoals die door de klant is besteld.

Tig GS-en gezien. 2 RT-s. EN 2 RS-en!! Jippie! Nog niet gek veel meer blauw-witte RS-en zullen de fabriek gaan verlaten, de kleurenschema's vanaf augustus zijn als volgt voor de RS:
RSBruin.jpg

Bruin (ik ben er zelf nog niet uit of ik dit heeeeel mooi vindt...)

en ...
RSZwart.jpg

zwart.

Gelukkig worden onze fietsen in 2018 dus nog gebouwd...

Na 2 en half uur heel veel informatie gehad, een dikke stortbui over de fabriek horen gaan (daar ook wel wat spatjes van gevoeld tijdens de rondleiding lopend van het ene naar het andere gebouw). Een aanrader, hopelijk voor jullie dat dan de motorblok band wel loopt, bij onze rondleiding hadden ze pauze en begonnen ze net weer toen we door moesten lopen. Het spannendste stukje mag je helaas weer niet zien (bang voor bedrijfsspionage?).

Nog 1 maal plechtig geknikt naar de mooie fietsen die bij de ingang staan uitgestald:
BMWBerlijn02.jpeg


Het was een leuk uitje, om 19:55 waren we terug in het hotel en moesten we nog eten. Om 04:00 ging het wekkertje weer, maar we waren het samen eens, het was absoluut de moeite!
 
Laatst bewerkt:
Ron, dat schuine streepje had ik ook op de tank gezien. Hecht daar zelf dan weer niet zo verl waarde aan: "Gelände/Strasse" of "Gelände Strasse", het idee achter de motor is hetzelfde. Diagonaal streepje leek mij op enig moment dior iemand te gedateerd geacht, ik ben het denk ik met die persoon eens.
Overigens werd de R80G/S zoals ie daar stond, wel verkocht als zijnde de "oer" GS... en ik weet er dan weer net niet genoeg van om daar dan aan te twijfelen..... Hoop dat de rest van zijn boeiend verhaal wel klopte...

Waaronder een leuk feitje: in Berlijn worden remschijven gemaakt.... Maar die zijn voor auto's. De remschijven vd BMW fietsen komen van Brembo (dat vertelde de jongeman gids tenminste...)
 
Jeroen, leuk verhaal. En GS of G/S; uiteindelijk rijden we er allemaal een... 😂

Ik heb net mijn schijven vervangen omdat ze te veel rammelden. De verkoper zei precies hetzelfde of er Brembo of BMW op staat ze komen allemaal van Brembo....
 
Ahhhh, hier herken je dus de kenneRT! Ik zag echt de verschillen met die op het plaatje aan de wand en die daar stond niet... Ik moet mij diep gaan schamen . . . oh nee toch niet, want ik ben uiteindelijk nog niet zo'n GS-adept. Vandaag heeeeeeerlijk met de RS en de ST op pad geweest. Wat een topfietsen. Mijn buddy co de hele dag op de RS en ik op de ST. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil tussen die twee hem in de goodies zit (en de ST heeft in ruil voor de goodies dan weer een iets grotere tank).
 
Vandaag heeeeeeerlijk met de RS en de ST op pad geweest. Wat een topfietsen. Mijn buddy co de hele dag op de RS en ik op de ST. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil tussen die twee hem in de goodies zit (en de ST heeft in ruil voor de goodies dan weer een iets grotere tank).

Die "goodies" in een lijst van jouw "Pro" RS is dan wel een indrukwekkende lijst.... Wel is het verschil in koppel - 115 Nm om 125 Nm- niet echt groot.

Roelof.
 
Hee mannen!

Heb al even niks meer laten horen. Ben sinds 13 juni jongstleden motorloos, toen is de R1150RS voor een schappelijke prijs verkocht aan iemand die net als ik destijds wat zwaarder wilde gaan rijden. Het deed even behoorlijk pijn, maar al snel heb ik me verzoend met de gedachte. Het woon-werken met de Fiesta valt me zeker niet tegen, en een auto heeft toch ook wel wat voordelen tegenover enkel een motor hebben. Ooit komt er nog wel een motor, vast! Ik mis het rijd af en toe natuurlijk wel.

Ik lees dus nog met een scheef oog mee hier, en mocht er een ritje zijn dan zal ik eens kijken of ik iets met twee wielen kan regelen om me bij jullie te voegen...altijd gezellig!

Groet,
Jeroen
 
Ik lees dus nog met een scheef oog mee hier, en mocht er een ritje zijn dan zal ik eens kijken of ik iets met twee wielen kan regelen om me bij jullie te voegen...altijd gezellig!
Groet, Jeroen
Je wordt op je wenken bediend Jeroen, 24 september is er een RS ritje in de betuwe gepland, misschien kun je die dag de 'K' van je vader alvast reserveren.....
 
Je wordt op je wenken bediend Jeroen, 24 september is er een RS ritje in de betuwe gepland, misschien kun je die dag de 'K' van je vader alvast reserveren.....
Top Thijs, staat genoteerd! De 'K' mag mee! Zie er ontzettend naar uit! :)

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Ken je die jongens die naar de Eiffel gingen voor een leuk tochtje?

Nou, die gingen niet...

Gisteravond heb ik iets heel nieuws meegemaakt en ik ben benieuwd of het een bekend probleem is.

Rijdend met een gangetje van 130kmh in Nederland richting Duitsland is de bout van de nokkenas in de cilinderkop eraf gelopen. Met de man van de wegenwacht zijn we uurtje of twee mee aan de slag geweest en helaas we kregen het niet meer aan de praat. Tot grote teleurstelling van de mensen van de wegenwacht; bij de bus en op kantoor.

Op het tandwiel net achter de kop zit de nokkenas aandrijving en die zit met een inbus 8 vast. En nu na 113890 km is deze los geschoten?

Ik sta nu nergens meer van te kijken, maar deze had ik nog niet meer gemaakt. Ik verbaasde me erover dat er geen borg spie in zit. De bout zit met 65nm vast en dat was het.

Ik hoor graag van de techneuten hier of dit normaal is bij de eerste serie R1100.

grt Peter
 
Ken je die jongens die naar de Eiffel gingen voor een leuk tochtje?

Nou, die gingen niet...

Gisteravond heb ik iets heel nieuws meegemaakt en ik ben benieuwd of het een bekend probleem is.

Rijdend met een gangetje van 130kmh in Nederland richting Duitsland is de bout van de nokkenas in de cilinderkop eraf gelopen. Met de man van de wegenwacht zijn we uurtje of twee mee aan de slag geweest en helaas we kregen het niet meer aan de praat. Tot grote teleurstelling van de mensen van de wegenwacht; bij de bus en op kantoor.

Op het tandwiel net achter de kop zit de nokkenas aandrijving en die zit met een inbus 8 vast. En nu na 113890 km is deze los geschoten?

Ik sta nu nergens meer van te kijken, maar deze had ik nog niet meer gemaakt. Ik verbaasde me erover dat er geen borg spie in zit. De bout zit met 65nm vast en dat was het.

Ik hoor graag van de techneuten hier of dit normaal is bij de eerste serie R1100.

grt Peter

Peter,

Wat een pech!.

Het is mij niet bekend dat dit een bekend probleem is. Verwonderlijk om te zien dat na ruim 100k km zoiets gebeurd.

Waarom lukte het overigens niet: lukte het niet om de nokkenas weer "op tijd" te krijgen?

Roelof.
 
:} Precies, we kregen de nokkenas niet meer op tijd; hij zat 180* verkeerd; terwijl precies hebben gedaan wat in het boekje stond, dat we via internet hadden gevonden.

Fijn om te horen dat het niet een bekend probleem is. Ik ben nu in de regen binnen maar even surfen naar nieuwe luxe paardjes...

Alleen, diep van binnen wil ik nog niet aan een nieuw monstertje... Mijn rode duivel }) is zo'n fijn beestje...
 
Je rode duivel is vast een lekker beestje... Maar... een R1200ST bijvoorbeeld is toch echt al een beetje lekkerder.... (nietwaar Thijs?) en een R1200RS dan weer nog lekkerder (nietwaar Roelof en Michel?)

Als je zelf liever rijdt dan sleuteld is het zoeken naar een wat jonger exemplaar met wat minder kilometers misschien niet eens zo'n slecht plan...
 
:} Precies, we kregen de nokkenas niet meer op tijd; hij zat 180* verkeerd; terwijl precies hebben gedaan wat in het boekje stond, dat we via internet hadden gevonden.

Fijn om te horen dat het niet een bekend probleem is. Ik ben nu in de regen binnen maar even surfen naar nieuwe luxe paardjes...

Alleen, diep van binnen wil ik nog niet aan een nieuw monstertje... Mijn rode duivel }) is zo'n fijn beestje...

Een ervaren BMW monteur heeft jouw machine in een uur weer op tijd; dus m.i. geen reden om hem weg te doen.

Roelof.
 
Ik lees dit net en heb er ook nog nooit van gehoord. Die nokkenassen draaien met de halve snelheid van de krukas en de ketting draait (gezien vanaf zittend op de motor) linksom en de rechter ook (daarom zitten de nokkenas ketting dempers ook links boven en rechts onder op het 'slappe' deel van de kettingen)
Misschien dat daar een denkfout is gemaakt. Als de rechter kop op tuimelen staat (einde uitlaatslag en begin inlaatslag), dan is de linker in TDC dwz begin compressie slag (en kun je links de kleppen stellen). Elke keer staat dan OT zichtbaar in het raampje.
Ik ben het met Roelof eens, geen reden om daarom afscheid te nemen. En waarom zou je een nieuwere en sterkere motor kopen voor veel geld als je al die power toch niet benut???😜
Mocht je repareren, dan zou ik die bout (laten)kitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan