BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Oh ja, en dat brede stuur maakt het een gooi-en-smijt fiets terwijl je oksels voirtdurend van frisse koelwind worden voorzien.
 
Morgen spannende dag: Karin gaat voor het eerst RS rijden..
Net getankt en in "RAIN" modus gezet, dan is ze net iets gemoedelijker.
Ik voorzie voor Karin het ontstaan van een nieuwe leffe morgen...

Wordt dus vervolgd...
 
Top Jeroen! ....en jij erachter aan met de ST? :)

Vandaag de fiets weer uit de garage gerold omdat ze morgen weer 'dienst' heeft, net als haar baasje....
Ik heb de fiets erg gemist op vakantie in Kroatië en de reis erheen, we hebben een 'roadtrip' gemaakt via de mooiste binnenwegen.
Had eigenlijk met de motor gemoeten, maar dat is:
1. een pest end rijden... :Y
2. met 3 kinderen mee (die zelf nog geen motorrijbewijs hebben) wat lastig... :X
3. en voor drie weken bagage, niet te doen... |(

De kustweg van Kroatië is een bekende panoramische route, maar vooral het binnenland van Kroatië en ook Slovenië heeft me aangenaam verrast. Ik heb met de dashcam wat gefilmd en zal kijken of ik hier tzt een linkje kan posten van de mooiste weggetjes.
Wegdek meestal in prima staat, maar er waren momenten dat we ons een GS (of voor deze reis een Cross-Touran) toewensten.... aan de andere kant heeft onze trouwe 'standaard' 1.9Tdi Touran geen krimp gegeven, ook niet met 42 graden C. Wat waren wij blij dat we de airco hadden laten maken.... *O*
De tracks zijn voor eenieder opvraagbaar om via de mail te ontvangen, mocht je eens die kant op willen.
Overigens nog nooit zo blij geweest met de Garmin Zümo. Slechts op één punt van de ruim 4200 km gereden kilometers een afwijkende werkelijkheid vanwege renovatie en verlegging van een weg. Kaartmateriaal is werkelijk perfect! :} In de Touran werd het scherm egaal grijs van kleur bij het passeren van de grens van Italië-Slovenië.....
 
Laatst bewerkt:
Een globaal overzicht van de afgelegde route..... alles ten zuiden van München zonder één km snelweg! Volgende keer graag op de ST!
full

Vooral ook de Alpenhochstrasse en de Edelweiss spitze was een leuke belevenis, kost een slordige 35,- tol (auto) maar daar heb je een boel lol van! vooral als je mag sturen, want achterin werd er toch wel wat gemopperd in de haarspelden...
 
Laatst bewerkt:
Morgen spannende dag: Karin gaat voor het eerst RS rijden..
Net getankt en in "RAIN" modus gezet, dan is ze net iets gemoedelijker.
Ik voorzie voor Karin het ontstaan van een nieuwe leffe morgen...

Wordt dus vervolgd...

Spannend....

Roelof.
 
Klnkt goed Thijs! Doe mij die tracks maar!

Ik ga morgen inderdaad per ST achter Karin aan of voor haar uit. Vandaag de oude SMH5 uit de kast getrokken en in mijn reserve helm gemonteerd omdat mijn helm nog ter reparatie bij VH te A ligt.

Ab, op dit moment is er nog geen sprake van opvolging vd ST, voor zover daar op middellange termijn sprake van gaat komen. Mijn vermoeden is dat de RS net iets makkelijker door de bochten vloeit dan de ST wat deels door het rubber en deels door de geometrie van de RS komt. Verder zal ik niet van verbazing steil achterover slaan als ik morgen te horen krijg dat de Quick Shifter erg in de smaak valt. En de navigator VI.

Mocht dat zo gaan uitpakken, dan volgen nog een paar ritjes in deze configuratie. Wellicht dat dan tzt de vraag zich gaat voordoen of het aantal ritten dat wij per jaar samen doen het hebben van 3 fietsen waarvan 2 sport toer, rechtvaardigt.
Maar die vraag is nu nog niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:
Bij de SMH5 nieuwe firmware geïnstalleerd, was tenslotte al een jaartje of 2 en half geleden. Zag dat de Sena inmiddels ook het Nederlands machtig is. Wel een tikje chagrijnig naar mijn smaak...die Nederlandse mevrouw tov die vrolijke Engelse juf die me eerder heel jolig "Hello" toewenstte bij het opstarten. Na de firmware update lijkt de accu vd SMH5 zich verder op te laten laden. Enfin, de SMH5 en de 20S zijn iig "On Speaking Terms", mocht Karin die RS maar nix vinden, dan hoor ik dat snel genoeg...
 
Laatst bewerkt:
Navigator VI: die had ik vandaag in de software stress: ik kon hem alleen maar stoppen door de batterij te verwijderen. En bij het verwijderen van het stekkertje van de accu brak het borglipje van de connector af :(

Omdat het batterijvakje nu alleen open gaat met een schroevendraaiertje, moest ik de rit afbreken en richting huis gaan (wij reden solo en niet met iemand anders die ook navigatie en route had, maar waren bijna aan het einde van de rit)

Bij een volgende vakantie zal ik zorgen dat ik zo'n schroevendraaiertje bij me heb!

Roelof.
 
Wel extreem balen dat zo'n nieuwe unit in software stress kan schieten. Die van mij snapt sinds kort niet meer dat de RS een motorfiets is. Ondanks dat de unit wel netjes alle BC data kan tonen...
 
Wel extreem balen dat zo'n nieuwe unit in software stress kan schieten. Die van mij snapt sinds kort niet meer dat de RS een motorfiets is. Ondanks dat de unit wel netjes alle BC data kan tonen...

Ik had een .GPX route, een TankTasTour van ProMotor, en die wisselde mijn motorfiets profiel in autoprofiel.......vreemd voor een motortour....

Dit profiel hangt normaliter aan de houder die op een motor of eventueel auto zit: aan de bovenkant van het schermbeeld kun je het profiel wijzigen.

Roelof.
 
Klopt. En dan zet ik hem naar "motor", maar de eerst volgende keer dat ik hem dan weer in de cradle vd RS doe vraagt ie "Overschakelen naar Auto Modus?", dit gedrag vertoond ie sinds de laatste firmware update. Ik heb de vraag bij Garmin neergelegd, nog geen antwoord.. ik verwacht dat dit euvel bij een volgende firmware update wel weer verholpen is..
 
ST en RS uit de schuur getrokken, met BaseCamp een mooie binnendoor route gemaakt (wat sinds het kijken van de video cursus van MrGPS beduidend makkelijker en beter gaat) naar boer Jan in Zijderveld uitgestippeld, hier was ik van 1980 tot 1989 knecht geweest. Karin het eerste stukje op de ST "om er even in te komen", daarna vrij vlot van motor fiets gewisseld.

De RS beviel haar dus uitstekend. Tot boer Jan heeft ze wel "Old Skool" geschakeld.

Bij boer Jan aangekomen bleek deze druk met het binnenhalen van de hooi oogst bezig te zijn:
JanB01.jpg

JanB03.jpeg


We zijn even het weiland in gewandeld, hebben kort bijgekletst en zijn toen via Hei-en-Boeicop, Lexmond langs de Lek richting Nieuwpoort gereden. We hadden eigenlijk een plaspauze ingepland bij boer Jan, die had dus ff geen tijd, geen nood, dan de plaspauze bij de snackbar in Hei-en-Boeicop, maar die bleek dicht (maandag), dan maar in Lexmond (die was ook dicht), gelukkig was de tent waar Ab en Jan waren neergestreken bij de vorige RS rit in Nieuwpoort wel open... pfffff...

JanB07.jpeg

JanB05.jpeg


Na de Radler met bittergarnituur ging Karin weer een stukje op haar ST, voor het betere vergelijkend waren onderzoek:
JanB04.jpeg


Maar na een kort stukje werd er weer gewisseld, deze keer nam Karin het Quick Shift gebeuren (Shift Assist Pro) er ook bij. Daar werd ze al heel gauw dikke vriendjes mee. Om haar niet direct van haar fiets te laten vallen als ze iets te enthousiast aan het gas zou trekken, had ik de fiets in RAIN modus aan haar overgedragen. Met haar Navigator VI, reed zij dus voorop (omdat "mijn" Nav IV niet geheel precies de geplande route leek te volgen, bovendien komt het wel eens voor met de Nav IV dat deze een bocht wat later neemt dan de fiets zelf, m.a.w. het paarse lijntje komt wel eens onder een gekke hoek). De liefde groeide met de minuut, het vertrouwen dus ook. Komende uit een bocht met een mooi stukje rechtdoor trok Karin vol aan het gas, ik had dat net iets te laat in de smiezen, dus toen ik de achtervolging in ging zetten was ik net ff te laat met mijn 7.000 toertjes. En dat vond Karin dus prachtig, de Cyclops koplamp kleiner zien worden in haar spiegeltjes..... Ik moest even wennen aan dit idee....

JanB09.jpeg


Conclusie na deze dag: Karin vindt de RS een beduidend fijnere fiets dan ze vooraf had verwacht. Dat was voor mij niet zo'n verassing. Wel dat ze op zo'n eerste rit bij het eerste de beste mooie stukje rechtdoor het gas vol open zou trekken en goed gebruik zou makken van de SA (QS).

Dus na afloop het zadeltje van de ST maar omhoog gezet. Voorlopig gaan we ritjes samen in de configuratie Karin-RS, Jeroen-ST doen. Als Karin zich solide blijft voelen op de RS, dan een paar ritjes Karin-RS en ik op de RT. En dan gaan we na een aantal ritten analyseren welke motor Karin het beste bevalt, de RS of de ST.
 
Ik denk dat de ST wordt ingeruild voor nog een RS.....:)

En daarom Jeroen, laat ik Shirley liever niet op de GS rijden....Dan blijft zij de Tiger trouw..
 
Laatst bewerkt:
bolrob ziet Jeroen zijn geliefde RS kwijt raken aan zijn geliefde...:
Oh jee Jeroen😳 Waar ben je aan begonnen. Je bent je RS kwijtgeraakt☺️

Nou, niet helemaal.... Voorafgaand aan deze "ruil-rit" is er uitvoerig gesproken over de gevolgen van een mogelijke uitkomst.... Daarbij de afspraak gemaakt dat ik net zo vaak RS kan blijven rijden als ik nu doe (behalve dan als we samen een ritje doen...). Dus ik ben de RS alleen maar kwijt bij de ritjes samen, maar dan zit ik op een ST, ook niet echt een straf, jij kan dat beamen denk ik zo maar... ;)


motormaniac58 kijkt in zijn glazen bol...:
Ik denk dat de ST wordt ingeruild voor nog een RS.....:)

En daarom Jeroen, laat ik Shirley liever niet op de GS rijden....Dan blijft zij de Tiger trouw..

Dat het feit dat Karin een RS eigenlijk wel een hele fijne fiets vindt, mogelijk iets gaat betekenen voor de vlootsamenstelling, daar kon je heel best gelijk in hebben... Maar dat zal dan "gefaseerd" worden ingevoerd, als in, waarschijnlijk eerst zien de ST particulier te gaan verkopen (er van uitgaande dat de liefde tussen Karin en de ST van het duurzame soort is). Omdat we allebei de ST een leuke fiets vinden, is er een duidelijke ondergrens wat er voor die fiets gevangen moet worden. Dan na verloop van tijd eens kijken of er weer zo'n fijne demo fiets met weinig kilometers te scoren valt bij VH te A. Heb vandaag met Roel zitten filosoferen, t.z.t. de ST inruilen behoord ook tot de mogelijkheden (deze optie is mij via de What'sApp ook al ingefluisterd), de kans bestaat echter dat via het particuliere circuit er voor de ST meer wordt betaald dan een inruilwaarde (de huidige demo slet is ook zonder inruil gekomen).

Tussentijds ga ik waarschijnlijk ergens volgend jaar toch eens op zo'n waterkokeRT zitten. Volgens Roel van Van Harten is de geometrie van die fiets zodanig anders dat het weer wat makkelijker rijdt dat de DOHC RT die ik nu heb, vergelijkbaar met de stap ST -> RS zei hij.
...Ron... heeft op zo'n fiets gereden, ik kan me niet herinneren dat hij dat ook zo had ervaren.

abhteh weet hoe assertief Karin is...:
6-8 schreef ik het al 'ze pakt gewoon de RS' :W
Ab->wat is jouw mening over hoeveel makkelijker of juist niet die nieuwe waterkokeRT rijdt?
Popopeter gunt Karin veel motorplezier:
Ik vind het prachtig, een dikke duim voor Karin!

*O* *O* Ze vindt de fiets makkelijker rijden en de ST vond ze weer makkelijker rijden dan de R1150R. Zelf denk ik dat ze op een R1200R LC misschien weer nog makkelijker uit de voeten komt. Maar inmiddels is ze gehecht geraakt aan het kuip-concept van de Sport Toerders... Zou ook zo maar kunnen dat de R1200R en de R1200RS min of meer hetzelfde aan rijgevoel/beleving te bieden hebben.

Hoe het ook is, stiekem moest ik wel lachen in mijn helm toen ze er ineens vandoor ging...
 
Laatst bewerkt:
Jazeker heeft hij dat zo ervaren.

Fiets stuurt heel kort van zich af. Zeer lichtvoetig. Makkelijker nog weer dan de DOHC-RT.

Maar..., ik had (ook) geschreven dat die leenbrommeRT op die ellendige (...) MichelinPilot Rot4 stond...

En als je die Dunloppen lekker gewend bent, dan doet die MPR3 eerder afbreuk aan de WaterkokeRT, dan dat het ook maar iets toevoegt.


...vind ik... :/
hmmmm.... Dus als je zo'n LC op Dunlopjes zet of Roadtec 1 bandjes . . . dan heb je een waanzinnig lichtvoetige fiets...

R1200RT-18-1.jpg


En lelijk is ze ook al niet echt . . .

Een configuratie R1200RS LC en R1200RT LC, dus van 3 naar 2 fietsen zou ook tot de mogelijkheden kunnen behoren . . . .

Maar de huidige configuratie (ST, RT en RS) onveranderd laten kan ook, alleen van fiets wisselen bij de weekend en vakantie ritjes als in, Ka op de RS en ik op de ST. Komt er t.z.t. dan weer wel een navigator VI bij, is echt een stuk prettiger scherm, heerlijk duidelijk, ook in het vette zonlicht (waar we gister mee gezegend waren) en het ding is net een tandje sneller met rekenen.

En als de huidige configuratie blijft (wel de "goedkope" oplossing om samen Sport Toer te kunnen rijden en Karin de makkelijkste fiets van de twee Sport Toerders uit de vloot te gunnen) gaat het zadel ook nog eens langs Tijger Leathers in Den Haag. Configuratie zo houden, kan op termijn altijd de ST nog omgeruild voor een RS of in de verkoop. Enfin, Karin heeft uiteraard ook een hele beste stem in te brengen in dit verhaal.
 
Kan mij in Ron zijn bevindingen wel vinden, de LC is inderdaad nog speelser dan mijn vorige DOHC, dit dan ook met wat meer vermogen en op RoadSmart 3.
Klinkt gek maar het voelt allemaal kinderlijk eenvoudig totdat je de snelheid laat doordringen waarmee e.e.a. gebeurt en op je teller ziet staan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de RT LC en de DOHC gehad (de laatste in dezelfde kleur als Ron) en ook ik ben van mening dat alles nog weer even wat makkelijker gaat. Waarbij de SA ook een groot voordeel is. Daarnaast is de power weer wat meer en de centrale sluiting van de koffers is ook ideaal. Bij de topkoffer is ook een 2de remlicht verkrijgbaar wat de veiligheid, zeker ook op de donkere dagen, een stuk verhoogd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan