BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Even "inbreken" hier. Een paar foto's spammen van een test die ik gedaan heb voor KicXstart in de Ardennen. Verhaal komt waarschijnlijk pas deze winter in het blad maar hier vast een voorproefje in fotovorm.
Foto's door Emma Balt :}
full

:]
full
 
Laatst bewerkt:
Leufie1970: die foto's stralen plezier uit!!! Hoe beviel de 2017 RS LC in de Ardennen??
full

De motor heeft mij positief verrast. Alles klopt aan de motor. Zitpositie, kuip, blok!!!
Je kan er heerlijk rustig mee touren, woon werk, op vakantie, maar een circuitdag doet hij ook lachend. Vind je een GS mooi maar te veel in de all road hoek zitten dan hou je van de R1200RS *O*
Vertellen er alles over in de KicXstart. :]
De Ardennen zijn een prachtig terein voor dit feest beest! :)
 
Laatst bewerkt:
Net terug van een aantal dagen Franse alpen, met gezin, dus helaas zonder motor deze keer. Het viel mij wel op, dat de RS veelvuldig langs kwam rijden op de verschillende passen in de buurt (Izoard, Agnel, Lauteret). Nog geen match voor de GS trouwens, ik ben op een gegeven moment gaan tellen. Meer dan 55% van de motoren die ik ben tegengekomen was een 1200 GS. Dat is echt bespottelijk veel. Zeker als je je indenkt hoe het zou zijn wanneer dit bij auto's het geval was, dat 55% van de auto's op straat hetzelde merk en type is, ondenkbaar!
 
En wat een beauty van een helm heeft die Leuffie1970... :P een heuse Reitenberger! :Y
full

Klopt :} Als je een goed zittende kwalitatief goede helm zoekt die bij je BMW past moet je de BMW RACE helm hebben. Ook bij 130+ snelheden op de autobahn of circuitdag. Goede pasvorm, redelijk stil en gewoon mooi.. :]
Heb ook nog een witte in maat L, vrij nieuw, 3x gedragen tot ik Reitenberger tegenkwam :+ . Die mag trouwens de deur uit.. PM voor de liefhebber
 
Laatst bewerkt:
Klopt :} Als je een goed zittende kwalitatief goede helm zoekt die bij je BMW past moet je de BMW RACE helm hebben. Ook bij 130+ snelheden op de autobahn of circuitdag. Goede pasvorm, redelijk stil en gewoon mooi.. :]
...I know.... kost wel de nodige centen, maar is lekker licht en draagt zeer comfortabel.
 
Volgende week gaat mijn brommert na een kleine 13k km van Z8 op een setje Roadtec 01; ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Roelof.
 
Volgende week gaat mijn brommert na een kleine 13k km van Z8 op een setje Roadtec 01; ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Roelof.
Ik denk dat die je prima gaan bevallen Roelof, beter op nat wegdek dan de Z8 en verder gewoon lekker licht sturend...
 
Donderdag Roelof! Je hebt stevig doorgebrommerd! 13k.... Ik met mijn RS 11k in iets langere tijd... Maar goed, ook 8k met de RT in die periode. Grappig: de RS was in principe de "Fun fiets voor erbij", nu ik jouw kilometers met die van mezelf vergelijk blijkt dat de cijfers zeggen dat mijn RT de praktische fiets voor erbij is...
Mijn RS kan nog een 2 à 3k op de RS3. Op basis van mijn ervaring met die band ben ik geneigd weer voor RS3 te gaan. Maar de Roadtec 01 klinkt ook aanlokkelijk...

Die Kickxtart ga ik kopen!
 
...never change a winning team... ;)

Unless they do it for you and there is no choice at that point!
Was super tevreden met de bridges, vanaf woensdag zit er een setje metzeler onder.


(lees zo af en toe mee, best een leuk draadje)

Net terug van een aantal dagen Franse alpen, met gezin, dus helaas zonder motor deze keer. Het viel mij wel op, dat de RS veelvuldig langs kwam rijden op de verschillende passen in de buurt (Izoard, Agnel, Lauteret). Nog geen match voor de GS trouwens, ik ben op een gegeven moment gaan tellen. Meer dan 55% van de motoren die ik ben tegengekomen was een 1200 GS. Dat is echt bespottelijk veel. Zeker als je je indenkt hoe het zou zijn wanneer dit bij auto's het geval was, dat 55% van de auto's op straat hetzelde merk en type is, ondenkbaar!

Ik zat met mijn tentje onderaan de stuwdam bij de Croix du Fer. Als ik kijk naar het percentage toermotoren dan was BMW oververtegenwoordigd. Veel boxers (lees GS) maar ook een hoop K1600's.
Sportmotoren was ongeveer 25% van hetgeen wat omhoog reed, diverse merken gezien en gehoord. Ook de nodige choppers gezien, weinig tot geen Yanks maar juist Jappen...
 
dTQpc_lGoqhzCwqdXehXCngNsDbX4Ry_-cbMsuGo0y3AtYvDbqd_ZSS2Qoj-qgU8t89C_OKSGHfvtJQfoyKOhEIWNMLzZEKImig7mE-WotBORZPLcRrlgaBPyXgruJJ7sA3Vx0R75B5EGuNXc9N9WloY6_fdgRIeIV6Uz2iRG8ZTlzMtxMlDlBm8Z2LxoUrMEvULv7hSV2DOL2SCvZxlOp3iFdjEokzpEzQw7eBHu1IRUnDCTOPuNCMlsjrTA_6zAxiMgFGVzSQuYWdq2QiPE95-_ztnKZgoM-4Knnv1VNTQXOcJXIWmRVLyuwWA4LlP1tUVNwBiLjq6qSKwVEmgtTSMyEQBFKvX93l2Z0AZwlbnvNNVdbfFwPGfcb1GVgS4OP1QWZUilDm59IBFq6hViZjeDFk51xbpQGBF5ZrTpT7X34Boeb_tlYjoAY6LTPdiBdPftzgH60FaXelusFI4a4i2xzfqSkcdyAOkIW0QxxF27bJCOcO9HO4VQ1msLJDK00qt0NEjXcyaywz-EpD6ucp6xXmQYlD4WQPIToMts8lgzBrniJrAj0DfAUJxm2PR9-Y090x2_yKTRwABkIfKIBXmrR2kJ0bEc_v9-7MvqByxD3WWCHy3=w1024-h768-no



v8Zf0YljCZZlfsSNARXML39sajcPN67AXLp0-6FjHim5fNsOyFy3ttEFUtuEUBQrSElgDY7WHCTs-CwfczjtIcRItoqfTBRl5vAyl56cxa-xSQGSWLyuETe069ZOPYePFHpG_hvREtlLTbclMitk8m7w_ODKXGeGVGQ7jE1uqo8lNveBwEmKAA-vZkIJosQFuTfFzW9_SFdoUHZby_RPEGw2ZyW9Lq1PkkWs5EAdgFJnK10LCvGaelDv0jrprTk_v2DrmKuWyPBwLp5T0xiNriyo3XfC0r2CU6c20QPDfTxgsad0HZR18j5tDyGS8CJiU0NsE9WCprB2AXy3430R559vLDuoqi_SoTwcNm8q6mznla3oWSYi-BBcmM2FrSCnaFVsbNivLt6-urvGd03nWxyILcYot_m3gU7ow9a9K_XBdaazTseiZftzn6Dn1fRYQXg7hkWpB09eBwdgDUZvYQVbbtl93h4X507F3t537-kMIBMstYnj_gAP0IPzht4VwkYmD5eg3PwsdomNtKglGaaCLEfyn4ffbqycOiKkcWuSYWp3hXZ_2M4QtkxPvsCdbPbmiR07Ah1upw4AVw2wjDTRRnB5pxP8Dq2ih4KTAnW6HnafWgc1=w1024-h768-no


Afgelopen dagen eens zitten kijken naar "aanvullend" fietsen. Als ik nu een combi doe van een S en een RT dan heb ik een leuke verzameling voor elke gelegenheid...

of niet dan? })
 
Laatst bewerkt:
Peter, ik kan de foto's niet zien. Qua aanvullende fietsen, ...Ron... heeft de combi R1200S en R1200RT staan. In de praktijk rijdt hij het meest duo ritten met de RT.
Ik heb de combi R1200RS en R1200RT staan. Theoretisch zou ik alles wel met de RS moeten kunnen doen en het ook met 1 fiets moeten kunnen redden. In de praktijk heeft de RT net wat meer ruimte achterop, net iets grotere zijkoffers en topkoffer en net iets meer weer bescherming. Weer bescherming kan voor de RS gekocht worden bij Wunderlich, het ruimere bagage rekje niet, voor zover ik weet.
Concluderend: als je niet gaat woon-werken door het hele jaar heen, dan is de R1200RS de ideale fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat de foto's nu wel zichtbaar zijn...

Ja, dat ervaar ik nu ook, dat de RS de ideale fiets is en dan is de nieuwste RS de logische stap...

Ik kwam een R1200S in het zwart tegen.... :9~
 
Kopie%20van%20M4110014.JPG
Hoi Forum-bezoekers;
Ik ben net weer wezen rijden met mijn BMW R 1100 RS, en wat ik de laatste tijd merkt is dat hij bij 50 / 80 / 110km/hr. trilt in het stuur ?????.
Wie weet waar ik aan moet denken ??? / kijken ???.
Laat eens weten.

Kan het iets te maken hebben met de vernieuwing van mijn (voorband) ???.
Schijfrem ???.
Vanuit het blok ??, maar waarom dan niet bij elke snelheid ??.

Ik ben benieuwd.
Dank Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan,

Is dat bij hetzelfde toerental?

Als dat het geval is dan kan het zijn dat de motor niet goed synchroon is afgesteld. Toen ik een half jaar geleden bij PopoPeter was; gaf hij aan dat mijn motor niet goed synchroon stond. Later alles beter afgesteld en toen was dat trillen in het stuur weg, vooral bij stationair draaien, maar ik merkte op hogere snelheden en vooral bij de 5000tpm dat de trillingen minder waren.

Maar als alles goed is afgesteld en je hebt net een nieuwe voorband, dan kan het zijn dat het voorwiel niet goed is gebalanceerd.

Schijfremmen en trillen van het stuur kan je alleen voelen als je remt; dan zijn de schijven krom. Of de remschijven moeten heel krom zijn, dan kan je het tijdens het rijden in het stuur voelen.

grt Peter
 
Vandaag met een soort van zondagsrust respecterende snelheid door de Bible Belt gekropen, en voor het eerst een gemiddelde van 1 op 20 aangetikt. Het kan dus wel *D

En in het kader 'omdat het kan' ook weer met een schermpje aan het spelen geweest. Meer stelmogelijkheden om een compromis te vinden tussen windgeruis, turbulentie en bescherming tegen de elementen dan dit gaat er niet komen :')

full


:]
 
[afbeelding]Hoi Forum-bezoekers;
Ik ben net weer wezen rijden met mijn BMW R 1100 RS, en wat ik de laatste tijd merkt is dat hij bij 50 / 80 / 110km/hr. trilt in het stuur ?????.
Wie weet waar ik aan moet denken ??? / kijken ???.
Laat eens weten.

Kan het iets te maken hebben met de vernieuwing van mijn (voorband) ???.
Schijfrem ???.
Vanuit het blok ??, maar waarom dan niet bij elke snelheid ??.

Ik ben benieuwd.
Dank Jan

Als het is ontstaan na vervanging van je voorband ga ik uit van een slecht gebalanceerd wiel. Even terug naar de garage zou ik zeggen
 
Afgelopen maandag nog een toertje gedaan met Karin, zuid van de Lek langs. We hadden de smaak te pakken, waren gister bij de buurman, hij had ook wel trek in een toertje langs het water. Toertje beetje verbouwd naar noord van de Lek langs, via Haarzuilens, Breukelen en de Vecht weer terug. Ongeveer zo, want dat stukje Breukelen, de Vecht, Gageldijk, Fort Ruigenhoeksedijk, Groenekan naar huis werd er om een andere reden later ingelast....
LekNoord01.jpeg


Eerste stukje dus langs de noordkant van de Lek, gewoon toegankelijk voor motorfietsen, mits keurig 60 km/u rijdend. Veel strandjes gepasseerd, lekkere bochtjes gedraaid, regelmatig in de ankers voor andersoortig zondagvertier verkeer...

Neer gestreken bij Haarzuilens voor een Radler, die hadden ze dus niet Nul-Punt-Nul, waarop Karin en de buurman een cappucino namen en ik een gewone malt.
LekNoord02.jpeg


Voor deel 2 moest ons nog even een benzine pomp aandoen. De F650GS van onze buurman had het reserve lampje al aan. De ST van Karin (ja, ze wilde toch erg graag weer op "haar eigen fiets", heb toch echt 3 keer voorgesteld dat ze de RS zou pakken, maar daar had ze toch echt geen behoefte aan...) lustte ook een slokje.

Dus toertje beetje verbouwd. We waren nog geen 2 kilometer voor de BP en er werd driftig getoeterd door buurman Ruud. Ik dacht al ff dat de motor al aan het sputteren was van hem en dat ik dan maar met een jerry can op en neer zou moeten, maar dat bleek het euvel niet te zijn...
LekNoord03.jpeg


Voorbandje lek. Volgens Ruud de buurman ligt dat aan de aardstralen bij Harmelen, eerder had hij op precies die plek met die motor ook een voorband lek. En toen deze band nieuw gekocht... Bandje rondgedraaid, we konden niet iets vinden dat de lekkerij kon verklaren. Dan maar de ANWB Wegenwacht gebeld. Die zou er binnen 25 minuten zijn...

LekNoord05.jpeg

Geeft niks, dan bruinen wij toch even lekker bij??

LekNoord04.jpeg


En ja hoor, daar was de vriendelijke Wegenwacht meneer al!
LekNoord06.jpeg


Die concludeerde vrij vlot dat de binnenband totaal aan gort moest zijn. Er viel geen zuchtje lucht in de band te pompen.... Restte buurman Ruud helaas niets anders dan de sleepdienst af te wachten..
LekNoord07.jpeg


Ondertussen gingen Karin en ik weer verder. Had ik het tweede deel helaas verklust waardoor de terugreis verrassend grappig uitpakte (langs een heeeeeel smal dijkje dat volgens mij toch echt een fietspad was, maar waar mijn Navigator VI toch echt een paars lijntje over had getekend). Enfin, zodanig grappig dat ik de track daarvan eerdaags toch maar eens ga inladen.

Ondanks de pech op 3/4 van de rit, toch een fijne dag gehad. Voorlopig gaat de R1200ST dus nergens heen. Karin concludeerde met mij dat wij beiden het Sport Toer gebeuren op zo'n dagje wel erg leuk vinden. Tuurlijk had de configuratie ook R1200RT en R1200RS kunnen zijn. Maar toen Karin mij op de man af vroeg wat ik op zo'n dagje leuker vindt om te sturen....kon ik niet anders dan biechten dat voor mij de favoriete fiets voor dat soort dingetjes de RS is. Met de ST als goede tweede. En de RT als fraai 3e alternatief.

Kortom, zolang ons niet failliet gaat, blijven er 3 motoren in de schuur waarvan 2 Sport Toer.
 
Ander dingetje: mijn RS had vandaag wel weer heel vaak last van het Shift Assist vaudje 3->2 wordt 3->N, gebeurde in totaal op dit ritje denk ik gauw zo'n 8 tot 10 keer. Ik heb toch echt het gevoel dat dit vaker is dan "normaal" gevonden kan worden.
Toen ik de fiets vorige maand voor een onderhoudsbeurtje had aangeboden, is dit ook ter sprake gekomen. Volgens Roelof van Van Harten valt er weinig aan te doen. Des te meer bevreemd mij het dat ik kennelijk 1 van de weinigen ben die zo uitgesproken last van dit euvel heeft (toen Karin met de RS reed deed het zich ook voor en ook toen mijn buddy co op de RS zat).
Nu heb ik nog garantie op de fiets. Wat vinden jullie? Kan ik Van Harten er nog eens op aanspreken? Ik denk er over om BMW Motorrad NL dit voor te gaan leggen en om een oplossing te gaan vragen. . .
 
~
Maar toen Karin mij op de man af vroeg wat ik op zo'n dagje leuker vindt om te sturen....kon ik niet anders dan biechten dat voor mij de favoriete fiets voor dat soort dingetjes de RS is. Met de ST als goede tweede. En de RT als fraai 3e alternatief.
quote]

Laat ik het daar nu helemaal mee eens zijn..... :}

Roelof.
 
Ander dingetje: mijn RS had vandaag wel weer heel vaak last van het Shift Assist vaudje 3->2 wordt 3->N, gebeurde in totaal op dit ritje denk ik gauw zo'n 8 tot 10 keer. Ik heb toch echt het gevoel dat dit vaker is dan "normaal" gevonden kan worden.
Toen ik de fiets vorige maand voor een onderhoudsbeurtje had aangeboden, is dit ook ter sprake gekomen. Volgens Roelof van Van Harten valt er weinig aan te doen. Des te meer bevreemd mij het dat ik kennelijk 1 van de weinigen ben die zo uitgesproken last van dit euvel heeft (toen Karin met de RS reed deed het zich ook voor en ook toen mijn buddy co op de RS zat).
Nu heb ik nog garantie op de fiets. Wat vinden jullie? Kan ik Van Harten er nog eens op aanspreken? Ik denk er over om BMW Motorrad NL dit voor te gaan leggen en om een oplossing te gaan vragen. . .

Natuurlijk altijd nog eens aankaarten. Het is nogal een klus om de bak uit te bouwen (de complete motor moet er onderweg) en zal Van Harten niet om zitten te springen. Verder zal er dan ook wel "iets nieuws" in de bak moeten.

Je mag ook nog wel eens op die van mij rijden om te proberen of je bij mij ook een vaudje kunt vinden...wellicht nog beter is eens te rijden op een met dezelfde bak als die jij hebt? Motor huren? Heeft Van Harten nog niet een "oud model" staan?

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan