BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Net geen 59.000 km. Er zitten Michelin PR 4 bandjes onder die nu ongeveer 8k onder zich hebben doorgerold.

De ST is echt een wereld fiets! Qua rijplezier schurkt ie heeeeeel dicht tegen het plezier aan dat de RS geeft. Door de ietwat kortere wielbasis is de RS een fractie makkelijker te manoeuvreren dan de ST (vooral bij het terug in de garage duwen scheelt dat 1 keer steken). Maar oh oh oh, wat vindt ik het rijden op die ST een feestje. En dan is het rijden op de RS weer net een iets groter feestje.

Ik schaal hem ongeveer zo in: Rijplezier RS (mits vrij van kuren dan he...) 9.8 (ik ga als Calvinist natuurlijk geen 10 uit zitten delen, maar dat is dan ook eigenlijk de enige reden dat ik geen 10 uit deel), ST een 8.8.

Ik weet niet of ze met Cruise Control bestaan, maar dat vindt ik op de RS dus een heel handige goodie. Kan me voorstellen dat op de jongste ST's die ook al ESA en ASC hebben, ook CC geïnstalleerd is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik weet niet of je in de buurt van Amersfoort woont, maar ga anders gerust eens kijken na vrijdag 15 september. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat ze deze motor vlot doorschuiven naar "De Handel", dus als je echt geïnteresseerd bent, dan is het wellicht een idee dat je ff voor die tijd bij mij langs komt om te kijken, dan zou ik Van Harten kunnen doorgegeven dat er een geïnteresseerde klant is...

Zoals je zegt: waarschijnlijk naar de handel, vinden het naw helemaal niet erg als je hem niet bij ze inlevert, maar 'm particulier verkoopt... 8-)

BTW, Willem: als het toch uit Duitsland moet komen is dit verplicht leesvoer:

How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België
 
@Jeroen1969:
Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe RS, in een kleurstelling om je vingers bij af te likken.... :P
Leuk verslagje van je Veluwe tripje. Jammer dat jullie niet beiden op je eigen fiets konden rijden, dat was een wat eervoller ontslag geweest van de ST. Maar goed, eind goed, al goed. Zie Karin 'ns lekker glimmen op die nieuwe..... *O* leuk!

@willem: Je moet altijd even goed het VIN checken voordat je tot aankoop overgaat, hier een ST uit 08/2007 (registratie) in België. Maar je ziet op de tank het bekende waarschuwingsstickertje zitten voor de rembekrachtiging. Dus kennelijk toch productiemaand van vóór de wijziging. (geen sticker is overigens geen garantie, mijn ST's zijn van de lelijke sticker ontdaan.....)

En denk inderdaad, zoals Rob tipt, aan de kosten bij invoer in NL het is niet moeilijk, maar kost ook nog het nodige....
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen1969: Proficiat met "jullie" nieuwe aankoop, een prachtige fiets! Hij is dan nog wel niet blauw, maar jij weet vast wel een adresje waar ze 'm prachtig blauw kunnen maken :} En anders laat je de RT maar in de RS kleurstelling spuiten O-)

Mij bekruipt echter wel het gevoel dat de dealer er niet alles aan gedaan heeft om de problemen met de QS afdoende op te lossen. Ik weet natuurlijk niet of de deal qua prijs extra gunstig voor jullie is uitgevallen, maar als je 'm niet ingeruild had, had de QS natuurlijk gewoon onder garantie/coulance vervangen moeten worden. Dat proces duurde mijn inziens al te lang...

Ik ben benieuwd of de blauwe RS in deze staat wordt doorverkocht! Dan wordt de volgende eigenaar opgezadeld met dit probleem. Van een officiële BMW dealer verwacht je dat dit soort zaken keurig en snel opgelost worden. We hebben het hier wel over een bijna nieuwe motor!
 
Ow ja, tuurlijk! Feli Jeroen met de nieuwe fiets.
Zetten ze de goodies die je op je huidige fiets hebt zitten netjes over op de nieuwe?
 
Ow ja, tuurlijk! Feli Jeroen met de nieuwe fiets.
Zetten ze de goodies die je op je huidige fiets hebt zitten netjes over op de nieuwe?

Thx 4 de felicitaties!

Yep, a.s. donderdag gaan ze de boel over sleutelen. Ik heb zelf het ruitje al gewisseld, de Airbag vest bevestiging, de tanktas bevestiging en de navigatie steun beugeltjes.

Het enige dat achterblijft op RooS 1.0 zijn de Grip Puppies, Karin vindt die niet fijn en RooS 2.0 is "onze" fiets (vandaar ook topkoffertje).
 
@Jeroen1969: Proficiat met "jullie" nieuwe aankoop, een prachtige fiets! Hij is dan nog wel niet blauw, maar jij weet vast wel een adresje waar ze 'm prachtig blauw kunnen maken :} En anders laat je de RT maar in de RS kleurstelling spuiten O-)

Mij bekruipt echter wel het gevoel dat de dealer er niet alles aan gedaan heeft om de problemen met de QS afdoende op te lossen. Ik weet natuurlijk niet of de deal qua prijs extra gunstig voor jullie is uitgevallen, maar als je 'm niet ingeruild had, had de QS natuurlijk gewoon onder garantie/coulance vervangen moeten worden. Dat proces duurde mijn inziens al te lang...

Ik ben benieuwd of de blauwe RS in deze staat wordt doorverkocht! Dan wordt de volgende eigenaar opgezadeld met dit probleem. Van een officiële BMW dealer verwacht je dat dit soort zaken keurig en snel opgelost worden. We hebben het hier wel over een bijna nieuwe motor!

Kleur blijft zo, Karin (mede gebruiker van de motor) vindt hem prachtig zo, zoonlief ook en ik vindt hem ook zeker niet lelijk. Voor dit moment vindt ik het meest aantrekkelijk aan de nieuwe fiets de nieuwe schakelbak.
De RT blijft absoluut zo (hooguit dat ik ooit op jacht ga naar kekke zilveren biesjes). Als we dan samen rijden zijn we Hollands Motor Duo: Rood-Wit-Blauw! Nog een Oranje wimpel en het spul is compleet ...

Tja, ze deden een stappen plan. Eerst software update... toen bij de beurt opnieuw "calibreren" (QS inleren), toen QS vervangen..... Met eindeloos geduld zou zonder twijfel uiteindelijk de bak wel eens vervangen worden. Maar de grens aan ergernis tolerantie was aardig bereikt en omgekeerd evenredig aan het vertrouwen in de fiets.

Van Harten heeft een hele nette prijs voor de ST gegeven en een forse korting op het pakket dat er is aangeschaft (nieuwe RS met "Stijl Pakket", setje koffers incl topkoffer MET kussentje, setje Road Smart 3 rubber en Navigator VI). We hebben er zo vrede mee.

RooS 1.0 wordt een lang lopend project en gaat pas in de verkoop (wel als Premium Occasion, dus de nieuwe eigenaar "krijgt" ook weer 24 maanden garantie!) als de lekken boven zijn. Ik ga uit nieuwsgierigheid wel een vinger aan de pols houden hoe dit verhaal af gaat lopen...
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, maar ook zeker Karin gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Ik begrijp dat je langzaam aan het vertrouwen verloor in RooS 1.0, want dat onderhuidse knagen zou ik ook hebben gehad.
 
Gefeliciteerd Jeroen en Karin. Mooie motor in sportieve kleuren! En Jeroen, wat je ipv rood wit blauw ook kunt doen is natuurlijk zo'n mooie witte RT LC ernaast zetten 😉, dat kleurt ook goed met elkaar 😃
 
Ik heb ongeveer 1500 km geleden een setje Metzeler Roadtec 01 gekocht/gemonteerd.

Zijn er op dit forum nog meer mensen die dit gedaan hebben?

Zodat we eventueel ervaring kunnen uitwisselen. Ze bevallen mij prima, maar ik vind beoordeling altijd moeilijk omdat je in de praktijk van versleten banden overstapt op nieuwe banden en dat voelt "altijd" een stuk beter.

Ik mijn geval van Metzeler Z8 die mij prima bevielen op de voorband na die begon te cuppen ("hobbelen")en ik heb ze bij 12,5 k km vervangen.

Reden overigens iets betere "nat weer" prestaties t.ov. de RoadSmart 3.

Roelof.
 
~
Van Harten heeft een hele nette prijs voor de ST gegeven en een forse korting op het pakket dat er is aangeschaft (nieuwe RS met "Stijl Pakket", setje koffers incl topkoffer MET kussentje, setje Road Smart 3 rubber en Navigator VI). We hebben er zo vrede mee.
quote]

De "oude" Navigator VI gaat op de RT?

Roelof.
 
Ik heb ongeveer 1500 km geleden een setje Metzeler Roadtec 01 gekocht/gemonteerd.

Zijn er op dit forum nog meer mensen die dit gedaan hebben?

Zodat we eventueel ervaring kunnen uitwisselen. Ze bevallen mij prima, maar ik vind beoordeling altijd moeilijk omdat je in de praktijk van versleten banden overstapt op nieuwe banden en dat voelt "altijd" een stuk beter.

Ik mijn geval van Metzeler Z8 die mij prima bevielen op de voorband na die begon te cuppen ("hobbelen")en ik heb ze bij 12,5 k km vervangen.

Reden overigens iets betere "nat weer" prestaties t.ov. de RoadSmart 3.

Roelof.

Noodgedwongen deze keuze gemaakt met de 1200RT. Afgelopen zomer in Frankrijk de achterband, eenmaal terug in Nederland de voorband.
Na een kleine 2000 km nog geen spijt van. Lange termijn weet ik over een goed half jaar, als de banden 'op' zijn.
 
\
Van Harten heeft een hele nette prijs voor de ST gegeven en een forse korting op het pakket dat er is aangeschaft (nieuwe RS met "Stijl Pakket", setje koffers incl topkoffer MET kussentje, setje Road Smart 3 rubber en Navigator VI). We hebben er zo vrede mee.
quote]

De "oude" Navigator VI gaat op de RT?

Roelof.

In 1 keer goed. Scheelt weer wat discussie als we samen op pad zijn en de Navigator IV "rechts af" instrueerde en de VI "links af", iets met NT kaarten en NTU kaarten...
 
Een voorzetje voor de Betuwe-route op zondag 24 september.

Verzamelen om 10:30 uur bij de Bruine Kip in Beusichem voor het nuttigen van koffie met iets er bij.
Gasterij en partycentrum De Bruine kip
Vertrek ca 11 uur voor het eerste gedeelte van ca 80 km naar de lunchlocatie, de Hoenderik in Tricht.
Lunch | Fruitbedrijf de Hoenderik Tricht
Bij de Hoenderik bestaat de lunch uit producten uit de streek, wel zo leuk voor een Betuwe-route.
Na de lunch koersen we ca 65 km door de streek en eindigen we waar we begonnen zijn.
Daar kan eventueel nog wat genuttigd worden.

De route moet ik nog voorrijden maar is in principe klaar.
tzt ga ik hier belangstellende(n) bijhouden.
Het is tenslotte handig, voor de start en de lunch, om te weten hoeveel personen er mee gaan.

Groet,
Jan.

Alvast genoteerd.

Jan en Marian (janc'borg)
Thijs en Noortje (thijs67)
Peter (ppvandep)
Jeroen (Jeroen1969)
Leon (leonD)
Francis en Paul
Rob (bolrob)
Patrick
Roelof en Janny (far)
Petra (BoxerDame) ovb afhankelijk van de hoeveelheid bloed in haar alcohol :+
Rob (Boxertall) ovb sluit in de regel later aan :+
Peter (Popopeter)
Charles Bruns
Gé.eS.Aake

Vanmiddag deel 1 van de Betuwe-route voorgereden.

linkje Index van /janvanoverbeek/
Even met de muis op "Deel 1 De Bruine Kip tot De Hoenderik.GPX" gaan staan.
Rechts klikken en Download gekoppeld bestand als..... naam.GPX.

Deel 2 van de route voorgereden en geplaatst.

Met de muis op "Deel 2 De Hoenderik tot De Bruine Kip.GPX" gaan staan.
Rechts klikken en Download gekoppeld bestand als .... naam.GPX
De zon breekt weer door.
24 september nog maar eens onder de aandacht brengen.
Inmiddels 18 personen en daar kan nog meer bij :Y .
Na al die regen heb ik wel zin in een Betuwe-route :W
En Jeroen komt vast zijn nieuwe R1200RS tonen :t
 
Gefeliciteerd Jeroen en Karin. Mooie motor in sportieve kleuren! En Jeroen, wat je ipv rood wit blauw ook kunt doen is natuurlijk zo'n mooie witte RT LC ernaast zetten 😉, dat kleurt ook goed met elkaar 😃

Bedankt Leon!

Vandaag weer op pad geweest met de DeeOoHaaCee. Blijft een hele fijne fiets. Dus die blijft nog wel ff in de vloot. De kans is groot dat, als ze al vervangen gaat worden door een water koeleRT, dat dit dan een jong gebruikte Spezial Planet Blue met platina striping zal zijn. Maar niet voor 2019.
 
De zon breekt weer door.
24 september nog maar eens onder de aandacht brengen.
Inmiddels 18 personen en daar kan nog meer bij :Y .
Na al die regen heb ik wel zin in een Betuwe-route :W
En Jeroen komt vast zijn nieuwe R1200RS tonen :t
JC600 heeft eerder ook aangegeven te komen....
 
Ja Jan, als de nieuwe WEL starten wil noem me dapper, maar ik durf daar wel van uit te gaan.., dan kom ik zeer zeker met RooS 2.0, moeten jullie nog wel af en toe op me wachten want ik zit met RooS 2.0 dan nog in de Witte Broodsweken als in: eerste 1.000 km tikje rustig aan
 
Jeroen, dank voor de tip van jouw bijna ex-motor die bij Van Harten te koop komt (of via hen naar "de handel"), maar ik ga er geen gebruik van maken. Misschien overdreven voor sommigen, maar ik nwil toch echt liever een model van NA 08/2006 zodat ik de ABS zonder servopomp heb - minder storingsgevoelig.

Tja, in München staat een mooie... vind ik... Uit 2007 en met ASC en ESA en een km-stand van 71k... en volgens jullie hoef ik me over die km-stand niet zo druk te maken.

Ik heb die dealer gemaild en die wil - uiteraard - best mee werken aan een verkoop naar NL. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dan eest moet gaan kijken...

Groeten, Willem
 
Jeroen, dank voor de tip van jouw bijna ex-motor die bij Van Harten te koop komt (of via hen naar "de handel"), maar ik ga er geen gebruik van maken. Misschien overdreven voor sommigen, maar ik nwil toch echt liever een model van NA 08/2006 zodat ik de ABS zonder servopomp heb - minder storingsgevoelig.

Tja, in München staat een mooie... vind ik... Uit 2007 en met ASC en ESA en een km-stand van 71k... en volgens jullie hoef ik me over die km-stand niet zo druk te maken.

Ik heb die dealer gemaild en die wil - uiteraard - best mee werken aan een verkoop naar NL. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dan eest moet gaan kijken...

Groeten, Willem

Je kunt eventueel ook nog even kijken op autoscout24

Roelof.
 
Willem,

Volgens mij kan je makkelijk en snel met het vliegtuig op en neer; dat kost ook geen fortuin meer!

Succes,


Jeroen,

Gave fiets ga je krijgen! Ik ben heel benieuwd de 24ste!

Ik twijfel zelf nog ff verder; de reparatie is erg goed geweest en met de km rijdend is het vertrouwen dat het toch wel goed zit met deze Rode Duivel en mij...

Tot snel Grt Peter
 
Dank Peter!

Omdat DropBox foto's plaatsen op fora niet meer ondersteund, moest ik de boel migreren. Kwam toen deze foto tegen:
R1200RS2017Rood-X2.jpg


Vorig jaar oktober geschoten, ze was net als showroom model bij Arie Molenaar gearriveerd. Geen haar op mijn hoofd die toen kon bedenken dat bijna een jaar later haar tweelingzusje onze kant op zou komen.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, dank voor de tip van jouw bijna ex-motor die bij Van Harten te koop komt (of via hen naar "de handel"), maar ik ga er geen gebruik van maken. Misschien overdreven voor sommigen, maar ik nwil toch echt liever een model van NA 08/2006 zodat ik de ABS zonder servopomp heb - minder storingsgevoelig.

Tja, in München staat een mooie... vind ik... Uit 2007 en met ASC en ESA en een km-stand van 71k... en volgens jullie hoef ik me over die km-stand niet zo druk te maken.

Ik heb die dealer gemaild en die wil - uiteraard - best mee werken aan een verkoop naar NL. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dan eest moet gaan kijken...

Groeten, Willem


Als je een R1200 ST zoekt.....een collega van mij heeft er een te koop. 40.000km uit 2006. 3 bmw koffers en grijs van kleur. Alarmsysteem. Hij vraagt 5k
 
Als je een R1200 ST zoekt.....een collega van mij heeft er een te koop. 40.000km uit 2006. 3 bmw koffers en grijs van kleur. Alarmsysteem. Hij vraagt 5k

Hee, bedankt voor het meedenken !

Ik zoek niet "een" R1200st haha, maar een hele mooie met productiedatum 08/2006 of later en bijvoorkeur met asc en esa :) :)
Een ouder model uit 2005 kan ik redelijk eenvoudig kopen bij dealers in Nederland, maar ik zoek dus een later model...

Misschien kan je me in een PB (werkt dat zo hier op deze box?) wat meer vertellen over de motor van je collega? Nogmaals bedankt!

Groeten, Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan