BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Willem,

Ik kon je mailadres niet vinden.
Als je mij even een berichtje stuur op motormaniac58@hotmail.com dan kan ik je ook in kontakt brengen met mijn collega.
( bv als je jouw tel nr in het berichtje zet kan ik dat aan hem doorgeven)

Dan kunnen jullie het samen verder uitknokken of zijn ST mooi genoeg is voor jou :)
 
Denk dat Willem die ST vast wel mooi gaat vinden. Maar of die ST de ASC en ESA opties gaat hebben... Zou wel mooi zijn, scheelt een behoorlijke rit en gedoe..
 
By the weg, Willem als blauw je beter aan staat, tot vrijdag a.s. staat er hier ook 1 uit 2006 (datum 1e toelating 30-6-2006), zijkoffers blauw, topkoffertje met zilveren dekseltje, super bike stuurtje, alarm (2 afstandbedieningen), SW motech valbeugels, 59k, Michelin bandjes PR4 met 7k ervaring en onderhoudshistorie van MSA.
Voor €4.8 is ze op te halen, ik verwacht geen ruzie met Van Harten als ik met cash ipv motor kom...
Maar... wel EVO pomp (geen storing gehad...), geen ESA en ook geen ASC..
 
By the weg, Willem als blauw je beter aan staat...
Willem heeft zijn oog laten vallen op een ST 'Edition', aan het einde van de cyclus geproduceerd 'full options' en in nachtschwartz. Zeer mooie fiets, die in München is ook nog behoorlijk betaalbaar, meestal zijn ze fors duurder...
In NL kom ik ze niet tegen in deze uitvoering, ik heb er ook al 'ns naar gezocht

...dus Willem, gezien de scherpe prijs, goed proefrijden en je ogen de kost geven.... lekkage van de uitgaande assen van de bak en de koppeling komen regelmatig voor, maar verraden zich (die eerste) door een oliespoortje onder het rubber van de cardan en een slippende koppeling. Omdat de vorige eigenaar de koppeling en de seals al vervangen heeft, lijkt het dat 'ie hier ook last van heeft (gehad..). Garantie is een beetje onhandig in München, dus je moet het risico wel aandurven.
 
Een voorzetje voor de Betuwe-route op zondag 24 september.

Verzamelen om 10:30 uur bij de Bruine Kip in Beusichem voor het nuttigen van koffie met iets er bij.
http://www.debruinekip.nl
Vertrek ca 11 uur voor het eerste gedeelte van ca 80 km naar de lunchlocatie, de Hoenderik in Tricht.
Lunch | Fruitbedrijf de Hoenderik Tricht
Bij de Hoenderik bestaat de lunch uit producten uit de streek, wel zo leuk voor een Betuwe-route.
Na de lunch koersen we ca 65 km door de streek en eindigen we waar we begonnen zijn.
Daar kan eventueel nog wat genuttigd worden.

De route moet ik nog voorrijden maar is in principe klaar.
tzt ga ik hier belangstellende(n) bijhouden.
Het is tenslotte handig, voor de start en de lunch, om te weten hoeveel personen er mee gaan.

Groet,
Jan.

Alvast genoteerd.

Jan en Marian (janc'borg)
Thijs en Noortje (thijs67)
Peter (ppvandep)
Jeroen (Jeroen1969)
Leon (leonD)
Francis en Paul
Rob (bolrob)
Patrick
Roelof en Janny (far)
Petra (BoxerDame) ovb afhankelijk van de hoeveelheid bloed in haar alcohol :+
Rob (Boxertall) ovb sluit in de regel later aan :+
Peter (Popopeter)
Charles Bruns
Gé.eS.Aake


Vanmiddag deel 1 van de Betuwe-route voorgereden.

linkje Index van /janvanoverbeek/
Even met de muis op "Deel 1 De Bruine Kip tot De Hoenderik.GPX" gaan staan.
Rechts klikken en Download gekoppeld bestand als..... naam.GPX.

Deel 2 van de route voorgereden en geplaatst.

Met de muis op "Deel 2 De Hoenderik tot De Bruine Kip.GPX" gaan staan.
Rechts klikken en Download gekoppeld bestand als .... naam.GPX
 
Jeroen, dank voor de tip van jouw bijna ex-motor die bij Van Harten te koop komt (of via hen naar "de handel"), maar ik ga er geen gebruik van maken. Misschien overdreven voor sommigen, maar ik nwil toch echt liever een model van NA 08/2006 zodat ik de ABS zonder servopomp heb - minder storingsgevoelig.

Tja, in München staat een mooie... vind ik... Uit 2007 en met ASC en ESA en een km-stand van 71k... en volgens jullie hoef ik me over die km-stand niet zo druk te maken.

Ik heb die dealer gemaild en die wil - uiteraard - best mee werken aan een verkoop naar NL. Dat betekent natuurlijk wel dat ik dan eest moet gaan kijken...

Groeten, Willem

Willem, kijk ook ff op Mobile.de vaak groter aanbod.

BV bij BMW dealer net over de NL grens (Braunschweig) een fiets met all begeerde opties...


https://home.mobile.de/BLOCKAMRING#des_250080950
 
Willem heeft zijn oog laten vallen op een ST 'Edition', aan het einde van de cyclus geproduceerd 'full options' en in nachtschwartz. Zeer mooie fiets, die in München is ook nog behoorlijk betaalbaar, meestal zijn ze fors duurder...
In NL kom ik ze niet tegen in deze uitvoering, ik heb er ook al 'ns naar gezocht

...dus Willem, gezien de scherpe prijs, goed proefrijden en je ogen de kost geven.... lekkage van de uitgaande assen van de bak en de koppeling komen regelmatig voor, maar verraden zich (die eerste) door een oliespoortje onder het rubber van de cardan en een slippende koppeling. Omdat de vorige eigenaar de koppeling en de seals al vervangen heeft, lijkt het dat 'ie hier ook last van heeft (gehad..). Garantie is een beetje onhandig in München, dus je moet het risico wel aandurven.

Deze schoonheid..
$_32.jpg


Tja, als Willem zijn zinnen heeft gezet op een ST, Full Option, mooier dan dit ga je ze niet gauw vinden. . . Topkoffer is misschien niet super mooi, maar daar is via MP wel een mouw aan te passen dunkt me..

$_32.jpg


Denk dat deze fiets pekel vrij is... mijn 3 jaar jongere RT ziet er beduidend minder netjes uit....
 
Laatst bewerkt:
Ik kan bijvoorbeeld niet wachten tot het volgende week vrijdag 10:40 is....

Alvast veel voorpret gewenst *O*

Afgelopen week nog een mooi toertje gemaakt, tot er wat roet in mijn zorgvuldig uitgestippelde route werd gegooid:

full


Mooie kleurstelling ook :t
 
Was daar zeker mooi, de D76 naar Saint-Jean-en Royans (in het Parc Naturel Régional du Vercors), gereden van noord naar zuid. De afsluiting was ter hoogte van de splitsing met de D2. Jammer, want dat stuk van de D76 is werkelijk fantastisch om te rijden.
 
Willem,

Ik kon je mailadres niet vinden.
Als je mij even een berichtje stuur op motormaniac58@hotmail.com dan kan ik je ook in kontakt brengen met mijn collega.
( bv als je jouw tel nr in het berichtje zet kan ik dat aan hem doorgeven)

Dan kunnen jullie het samen verder uitknokken of zijn ST mooi genoeg is voor jou :)

Dankjewel.

Willem
 
Willem heeft zijn oog laten vallen op een ST 'Edition', aan het einde van de cyclus geproduceerd 'full options' en in nachtschwartz. Zeer mooie fiets, die in München is ook nog behoorlijk betaalbaar, meestal zijn ze fors duurder...
In NL kom ik ze niet tegen in deze uitvoering, ik heb er ook al 'ns naar gezocht

...dus Willem, gezien de scherpe prijs, goed proefrijden en je ogen de kost geven.... lekkage van de uitgaande assen van de bak en de koppeling komen regelmatig voor, maar verraden zich (die eerste) door een oliespoortje onder het rubber van de cardan en een slippende koppeling. Omdat de vorige eigenaar de koppeling en de seals al vervangen heeft, lijkt het dat 'ie hier ook last van heeft (gehad..). Garantie is een beetje onhandig in München, dus je moet het risico wel aandurven.

Klopt Thijs - dat vind ik heel mooi !!

Bytheway; dit is een heel fijn forum, mensen! Dank allemaal voor de bereidwilligheid om mee te denken, en uiteraard voor de belangstelling :-)


Wat garantie betreft, dat is wel een dingetje ja.

Ik kan natuurlijk naar München vliegen voor een proefrit, dat zal niet het probleem zijn.

Als ik het met die dealer eens zou kunnen worden, dan moet ik daarna een afspraak maken om de motor op te halen - dat betekent 1 dag daarheen rijden, daar overnachten, volgende dag terugrijden. Dat kan ik ook nog regelen.

Wat ik serieus wel problematisch vind is inderdaad de garantie-afhandeling. In Duitsland krijg je standaard 12 maanden garantie - dat zouden ze hier in NL ook best verplicht kunnen maken.... -, maar wat nou als ik in dat jaar inderdaad een aanspraak op die garantie zou moeten maken? Dan moet ik weer met motor en al naar München, waarschijnlijk zelfs twee keer (wegbrengen en daarna weer ophalen)...

Ik heb dus de Duitse dealer gemaild om te vragen of BMW dealers onderling een soort partnerschap hebben die het mogelijk zou maken om de garantieafhandeling over te dragen naar een andere dealer, dichter bij de grens (vanuit mijn woonplaats zijn Xanten en Krefeld het dichtste bij, en ook Düsseldorf is nog goed te doen).
Wat ik begrepen heb van een dealer in Nederland, is dat een dealer bij het verlenen van garantie een bedrag betaald aan BMW, en daarna alle kosten voor garantie-aanspraken bij BMW kan declareren. BMW schijnt daar per land een aparte pot voor te hebben, dus het niet mogelijk om dit tussen verschillende landen "uit te ruilen'.

Maar wellicht is het wel mogelijk om het binnen 1 land - Duitsland in dit specifieke geval - over te dragen aan een andere officieel BMW dealer.
Ik denk overigens niet dat ze hieraan willen meewerken hoor, maar ik heb het toch maar gevraagd...

Mocht dit allemaal niet lukken, dan denk ik toch dat ik deze motor in München, hoe mooi ook, aan me voorbij laat gaan, en dan dan verdierlijk voor een exemplaar dichterbij de grens...

Willem
 
. . . Topkoffer is misschien niet super mooi, maar daar is via MP wel een mouw aan te passen dunkt me..
Deze topkoffer is ronduit KUT. Hij staat helemaal achterop het rekje en bij een beetje belading geeft dat een geweldige kracht op het bagagerekje, dat dat rekje vervolgens helemaal niet aankan. Je wil niet weten welke krachten die 5 kg al opbouwen bij een beetje gehobbel. BMW verkocht als accessoire destijds ook alleen de kleine (sport) topkoffer bij de ST en de grote was bestemd voor de RT. Die grote BMW koffer past overigens wel, maar het rekje mag max. 5 kg gewicht hebben. Nou zou ik niet direct zweten van een paar kilo meer, maar als je zo'n 52 liter kreng vol stouwt heb je zo flink meer te pakken.

full


Dus mijn advies; for what it's worth... Als het tot aankoop komt, er direct afslopen die lompe topkoffer. En met een leuke korting zou ik geen probleem hebben de garantie te laten vallen, je risico is dan in ieder geval (deels) afgedekt, en de kans is ook aanwezig dat je er nooit aanspraak op hoeft te maken. Moet de korting natuurlijk wel een substantieel bedrag zijn....
 
Laatst bewerkt:
....en haal maar weer door, hij app'te verhinderd te zijn.....
Excuus....

De datum stond al maanden in m'n agenda maar ik moet helaas voorrang geven aan een familieaangelegenheid....anders was ik absoluut meegekomen met de 1200GT! Sorry dat ik het hier niet zo bijgehouden heb. Ben net van baan gewisseld, en dat kostte wat draad...

Volgende keer wil ik er zeker bij zijn!

Jeroen
 
Excuus....

De datum stond al maanden in m'n agenda maar ik moet helaas voorrang geven aan een familieaangelegenheid....anders was ik absoluut meegekomen met de 1200GT! Sorry dat ik het hier niet zo bijgehouden heb. Ben net van baan gewisseld, en dat kostte wat draad...

Volgende keer wil ik er zeker bij zijn!

Jeroen
Geeft niks, gewoon jammer... en leuk als je er volgende keer weer bij kan zijn (je hoeft aan ons geen verantwoording af te leggen...)
 
Het kleine topkoffertje (die ik ook bedoelde als MP oplossing) voldeed op de ST van Karin trouwens prima. Thijs heeft in zijn post een foto van dat kleine koffertje geplaatst, je ziet meteen dat die ook veel mooier is dan die rechthoekige doos die op de Müncher ST staat.
 
Enfin, ik moest op pad om wat spulletjes te halen (kit-rand van de douche moet vervangen worden), dus.... kon ik ook best wel ff nog eens gaan kijken bij RooS 2.0 en meteen ff het Puig ruitje daar er op zetten, alsmede de Alan Davies Navigation Mount Brackets (oftewel de iets hogere en naar voren geplaatste beugeltjes) en het Airbag Vest Trek Koordje.

Ze stond al op de brug, wielen er af want daar moeten de Road Smart III slofjes op (die er helaas nog niet waren, hmmm deja vu, maar met RooS 1.0 kwam dat ook op tijd goed).
RooS2.0-11-M.jpg


RooS 1.0 en 2.0 gezusterlijk naast elkaar, al het spat plastic was al omgeknutseld..(rode pijltjes)
RooS2.0-13-M.jpg

RooS2.0-12-X2.jpg

Het reflectortje onder de nummer plaat houder is er bij deze RS niet afgeschroefd. Hoeft van mij ook niet. Dubbel genaaid zit beter. En ja, die lompe reflector die ik er heb opgezet, dat is geen pan... Maar goed, wel een verbetering voor de zichtbaarheid. En rood. Die kleur zit tegenswoordigs ook in het pallet van de RS... (Waarop Karin fijntjes opmerkte dat er nog geen motor in de vloot is geweest die zo mooi bij haar jas kleurde.... :$ )

De "Belly Pan" vloeit qua vorm mooi over naar het voorste stuk spatbord dat er "af fabriek" dus niet op zit maar wel een boel viezigheid opvangt (zo leerde de ervaring de afgelopen 12 maanden). Het rode pijltje wijst naar de Avant Mud Guard.

Roos2.0-15-M.jpg

De Dikke Darm was er ff afgeschroefd, je kon zo bij RooS 2.0 haar slokdarm in kijken, je ziet haar huigje zo zitten:
RooS2.0-14-XL.jpg


Enfin, ruitje zou Tijmen wel ff doen en hetzelfde geld voor de beugeltjes, trekkoordje mocht ik er wel ff zelf op knuppen.

Doosje Navigator IV ingeleverd, alsmede boekjes en dat soort toestanden. En natuurlijk de gele kaart met de registratie code voor de volgende eigenaar van de Navigator IV. Kan die NT 2018.20 er op zetten (die er dus, Bij De Weg, nog steeds niet is, terwijl de NTU 2018.20 een week of 2 geleden al beschikbaar was...).

Nog ff zitten bomen met Roel. Over Karin (dat die zo lekker eerlijk is, over wat haar wel bevalt en wat niet). Over hoe wij er nu in stonden (nou, dat we er wel vrede mee hebben zo). Maar nu we het toch over eerlijk hadden, hoe lang zou dat nou hebben geduurd voordat er dan eindelijk een nieuwe bak in RooS 1.0 zou zijn geschroefd. Behoorlijk lang, ze zouden echt eerst toch van allerlei andere mogelijke oplossingen hebben geprobeerd. Iets zegt me dat het elektrisch probleem z.s.m. getackled gaat worden en dat vervolgens RooS 1.0 zo verkocht gaat worden. Je staat versteld over hoeveel mensen pas vanaf de 3e versnelling de Gear Shift Assist Pro (GASP, oftewel Quick Shift) naar boven en naar beneden gebruiken... Het zou zo maar kunnen dat "Old Skool" schakelend mijn 3->2 werd 3->N probleem zich niet gaat manifesteren... Hoe het ook is, de toekomstig koper krijgt weer 24 maanden garantie, daar troost ik me dan mee...

(Mijn buddy co, die dus 2 weken geleden gezwicht is voor een Multistrada Granturismo, vertelde me dat hij absoluut mijn RS gekocht zou hebben als hij vooraf had geweten dat ik hem zou verkopen, nou had hij dat kunnen weten want die oplossing heb ik al eerder geopperd....ben blij dat ik hem NIET aan hem heb verkocht, zou het n.l. heel vervelend vinden als er toch een lijk uit de kast kiepeRT, dat kan maar beter onder BMW garantie gebeuren).

Kan niet wachten tot vrijdag a.s. Qua regen kon het wel eens gaan meevallen. Hoe dan ook, die 210 km ga ik sowieso wegtokkelen en zaterdag neem ik op de terugreis van Schiphol een lekker ommetje richting huis. Dusss
 
Laatst bewerkt:
Spannend Jeroen en een erg mooie RS!

Ik heb wat gesleuteld aan de Bonneville (Euro 4), hij staat achter 1 cm hoger en voor 1 cm lager om wat kwieker in te sturen en ik heb een (Genuine Triumph!) katalysator vervanger gemonteerd.
full


Daarna wel weer de Db killers in de Remus uitlaten gedaan. Geluid van een Harley, trekt als een KTM en rijdt als een...Triumph. Ik rijd er nu veel meer mee, en heb hem onlangs ook zo 5 dagen mee gehad naar de Vogezen. Hij is nu bijna zoals het eigenlijk had gemoeten, ook met de betere Pirelli Scorpion II banden.
Dit ter info, vandaag iets wat mogelijk ook voor jullie van toepassing is: het vervangen van de knipperlichten door LED knipperlichten. Nu heb ik alleen aan de voorkant die dingen (weer Genuine Triumph uit Thailand, dus duur, 80 Euri per twee) geïnstalleerd en dan knippert hij dus te snel. Als je alle vier vervangt kun je dit in het Canbus menu aangeven en dan komt het ook goed. Ik moest dus een trucje uithalen. Een weerstand van ongeveer 8 Ohm en equivalent aan 18 tot 20 watt. Getest met draaiende motor uiteraard. Nu werkt het goed. Ik heb aan de voorkant LED knipperlichten en achter de gloeilampen.
Je kunt dus op deze manier het systeem beduvelen door met de juiste weerstand een gloeilamp te simuleren(LED + weerstand = gloeilamp).
Ook de RS bevalt nog steeds uitstekend, en is nog steeds mijn ultieme wapen als het snel en ver moet, zoals recent Gassen over de Oostenrijkse en Duitse Passen in gezelschap van de nieuwste GSA. Ik heb dan wel de originele uitlaat er weer onder vanwege rijden in Duitsland. Ik zie jullie over ruim een week op de 24 ste (al was het alleen maar om een stralende Jeroen te ontmoeten).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben echt benieuwd naar jouw ervaring met het opschakelen van de eerste 2 versnellingen met deze 2017 versnellingsbak. Bij mij gaat het soms stil, maar meestal nog steeds met een stuk meer geweld dan bijvoorbeeld onze RT. Het aantal kilometers heeft hier helaas geen verandering in gebracht, en jij beschikt volgens mij ook over een gevoelige schakelvoet :+

Vanaf de 3e versnelling gaat haast op z'n Japans, dus het kan wel.
 
Ik ben echt benieuwd naar jouw ervaring met het opschakelen van de eerste 2 versnellingen met deze 2017 versnellingsbak. Bij mij gaat het soms stil, maar meestal nog steeds met een stuk meer geweld dan bijvoorbeeld onze RT. Het aantal kilometers heeft hier helaas geen verandering in gebracht, en jij beschikt volgens mij ook over een gevoelige schakelvoet :+

Vanaf de 3e versnelling gaat haast op z'n Japans, dus het kan wel.

Ik ben niet zo onder de indruk van de QS. ook met een 2017 bak: ik rij vrij veel met duo en die vindt het QS schakelen niet prettig. Daarom schakel ik dan "ouderwets".

En inderdaad, des te hoger de versnelling des te soepeler het schakelen. Dit komt door het lagere koppel dat op de tandwielen staat bij hogere versnellingen en je moet dan is een goede timing met het gas en de QS om dat soepel te laten verlopen minder belangrijk.

Solo schakel ik vaker met de QS, vooral als ik "haast" heb.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan