BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Eerst morgenvroeg de deutsche dealer weer bellen, kijken wanneer ik een proefrit kan maken. Bijvoorkeur vrijdagmiddag al of zaterdag.

Hij vertelde dat er op mobile.de al behoorlijk naar de motor gekeken is; daar krijgt hij blijkbaar een overzicht van. Dus ik hoop dat ik voor vrijdagmiddag kan afspreken...

Willem
 
Vraag ook eens hoe het zit met die banden. Die zijn na het bj van deze fiets op de markt gekomen en kunnen dus geen 1e montage zijn maar binnen 8,8K nieuwe set klinkt ook vreemd.
Ff dot code sjecken voor productei datum banden
 
Vraag ook eens hoe het zit met die banden. Die zijn na het bj van deze fiets op de markt gekomen en kunnen dus geen 1e montage zijn maar binnen 8,8K nieuwe set klinkt ook vreemd.
Ff dot code sjecken voor productie datum banden

Als het een "eerlijke" fiets is, dan mag je verwachten dat er een onderhoudshistorie bij is.
Aan de productiedatum kun je mooi zien of en wanneer ongeveer banden zijn gewisseld. Het kan zijn dat de banden zijn gewisseld op basis van ouderdom en niet slijtage. Daarom is het belangrijk dat er zo'n onderhoudshistorie bij zit.
Ik ben er zelf ingetrapt dat een motor met 20K op de teller, 120K had gereden.. ook hier geen onderhoudshistorie.

Roelof.
 
Heden ochtend de heerlijk werkende R1200ST na iets meer dan 2 jaar trouwe dienst en plezier voor Karin (die heeft op die ST veel meer lol in het motor rijden gekregen), de rit naar Van Harten..
P9150368-M.jpg

Aan de achterkant geparkeerd. Roos 1.0 stond nog buiten.

Roos 2.0 stond te glimpoepen in de showroom. Ja, ja, maak nou maar gauw die papier winkel in orde, ik wil gaan. Nee, ik hoef geen uitleg. Chips... destijds i.p.v. deel 1 van de tenaamstellingscode in de blance vakjes van het formulier van deel 2 van de tenaamstellingscode, had ik dus iets meer dan 2 jaar terug de MELD code in dat vakje in gevuld. Lekker handig. Enfin, geen nood, voor de grote investering van wel een hele euro stuurt RDW je een nieuwe code toe. De ST blijft dus nog een paar daagjes langer "van ons". Maar goed, al met al door die flauwe kul is het al gauw 11:55 voordat je eens weg rijdt..

Traditioneel ging de rit over de Posbank. Dat deed ik in juli vorig jaar met de huur RS (geen enkele issue mee gehad op welk vlak dan ook), met Roos 1.0 op de dag dat ik haar vorig jaar had opgehaald en na de wissel van de Quick Shifter. Met die twee ritten (en nog een stuk of 4 keren met RooS 1.0 over de Posbank, maar dan in groepsverband...) had ik steevast een keer of 8 op zo'n rit de misschakeling (dat die niet in 2 maar in Neutraal terecht kwam). Bij bepaalde punten op de route had de fiets dat dan ook meer dan eens gedaan. U kunt zich wellicht voorstellen dat mijn hartslag toch een tikje omhoog ging bij het naderen van dat eerste punt. Wacht ff, ik toon u de positie net na die bocht van 3 nr 2:
Roos2.0-24-M.jpg

De eerste haarspeld komende vanaf Roozendaal.
En.... ging gewoon goed! Ha ha! En het weer viel ook al niets tegen.

Dus ff een plaatje van de Nieuwe Liefde met Posbank op de achtergrond:
Roos2.0-23-M.jpg


Ja, blauw blijft wel mooi... dus ff slikken dat ik zo'n adembenemend mooie blauwe ST en dito RS heb achter moeten laten voor deze beauty. Maar, eerlijk is eerlijk, ik vindt haar in dit jurkje ook wel heel fraai..

P9150380-M.jpg


Schaapjes op de hei bleven dan weer wel op respectabele afstand..
Roos2.0-22-M.jpg


Wellicht omdat het GEEN weekend is en ze dan dus last hebben van de herrie?
P9150381-L.jpg


Gerwin, als jij ooit eens in het weekend deze route wil doen, dan wel ff je originele uitlaatje er op schroeven he, in het weekend is het er namelijk STILTE gebied..

Mijn bevindingen:
  • Shift Assist werkt gelukkig net zo "smooth" als op mijn oude RS
  • Van 3 naar 2 krijg je solide een 2, het voelt ook allemaal wel wat "geprononceerder" het schakelen met Quick Shift op deze RS, alsof je toch iets meer kracht nodig hebt om hem van de ene naar de andere versnelling te krijgen. Bij de vorige "gleed" die er bijna in, soms glibberde ze dan dus van 3 naar 2 maar ff door.
  • De Anti Hop functie van de nieuwe schakelbak is magnifiek, veel beter dan op mijn vorige RS. In zijn 1 gas los "glijdt" de fiets naar het stoplicht in plaats van dat ze er heen hobbelt..
  • "Old School" schakelend van 2 naar 3 gaat met deze RS vlekkeloos (op verzoek van bommep nog een paar keer extra geprobeerd).
  • Van 1 naar 2 gaat soms gepaard met een klein "hopje" en soms dan weer super soepel. Op dit moment ongeveer Fifty-Fifty. Een "heftige hop" zodanig dat ik met een achterpassagier de helmen tegen elkaar op zou hebben gehad, die heb ik vandaag niet meegemaakt.

Toch op de terugreis nog ff naar Van Harten. Even gedacht of ik nog "grappig" zou gaan zijn, maar ik heb gewoon meteen gezegd dat ik een Heel Blij Mensch ben. En na vandaag met zekerheid kan stellen dat het euvel op de vorige RS dus niets met Operator Error te maken heeft. Nou gingen ze daar zelf ook niet echt van uit. Toch nog maar weer gevraagd hoe het voor hen nu verder gaat. Wel, in overleg met BMW gaan zo nog een paar dingetjes proberen om het verhelpen. Lukt dat niet, dan gaat die RS het BMW Dealer circuit uit en "Naar De Handel" met de mededeling dat de Shift Assist niet goed werkt. Zou mij niet verbazen als het dan daar uiteindelijk op uit draait en dat die RS t.z.t. te bewonderen is in de collectie van ene De Jong te Enkhuizen..
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, ook nog even een plaatje van de twee dames samen:
P9150384-L.jpg


De configuratie als Karin en ik samen op pad gaan. Niet meer zo vanzelfsprekend een ANWB setje...

En nee, voorlopig geen bezoekjes naar Friesland, niet om de blauwe grijs met wit en rood te maken en ook niet om de grijs/wit/rode dan weer blauw te maken. Die RS is namelijk OOK van Karin, nu ze vandaag haar ST heeft "verloren", dus zij heeft zeer zeker ook wat in de melk te brokkelen en zij vindt deze kleurstelling echt mooier dan de Lupin blauwe... En ik vindt het zeer zeker niet lelijk of saai...
 
OH ja, ik heb bij deze fiets voor die "opleg" letters gekozen. Uiteraard op de foto iets gefotoshopt om het echte kenteken niet te grabbel te gooien. 24 september in levende lijve te bewonderen bij de Betuwe RS rit.
 
Nou, vandaag even 875km gereden heen en weer naar Deutschland.... met de auto weliswaar...

Samenvatting: ich hab das Motorrad gekauft! Hele dag Deutsch lullen, blijft een beetje hangen :-)

Mooie R1200ST, uit 11/2007, nachtschwarz, slechts 8.850km gelopen, met zo'n beetje alle opties: ESA, ABS (nieuwere versie zonder servo), ASC, RDC....

Plaatjes volgen wel; de foto's die ik heb gemaakt zijn blijkbaar te groot om hier te plaatsen grrrr...

De ST heeft 1 vorige eigenaar gehad, een garagehouder die het zo druk had met z'n bedrijf dat-ie nauwelijks gereden heeft. Wel steeds onderhoud laten doen. Nou ja, "steeds" is dan de afleverbeurt, de 1000km beurt en de kleine jaarlijkse controles voor zover nodig. De 10.000km beurt wordt bij de levering aan mij gedaan.
De vorige bezitter heeft hem ingeruild op een nieuwe scooter, met als gedachte dat-ie daar meer aan zal hebben...

De banden zijn uit 2013, voor en achter, en nauwelijks versleten.

Afijn, vanuit mijn woonplaats - hoofdstad van Noord-Brabant - is het toch wel ruim 420km's rijden naar de dealer in Grosswallstad, net voorbij Frankfurt. Met regen en een tussenstop na 2 uurtjes was het dus toch al snel 14.00 toen ik daar het terrein opreed. Gelukkig was de verkoper in gesprek, dus ik werd gestald met kaffee en mocht ff uitrusten.

Daarna een proefrit, wat plaatselijke wegen, een mooi stukje langs rivier de Mainz, ff de snelweg op. Ik heb uiteraard op alle knopjes gedrukt en een remproefje gedaan - niet op de snelweg natuurlijk :-)

Eigenlijk wist ik al wel dat ik hem wilde, anders rijd je geen 875km.... Dus na de proefrit in overleg met de dealer. Die wist uiteraard ook wel vrij zeker dat ik hem wel wilde... Dus het onderhandelen over prijs leverde niet heel veel op, haha.

Maar dat geeft niks. Ik ben blij met de motor, en de voorwaarden zijn goed. Inclusief een kortingsbon op kleding haha, en - belangrijker: een jaar officiele BMW garantie die in heel Europa geldig is.

Afijn, het duurt nog wel ff voordat-ie in NL is... Eerst de 10k beurt en dat lukt hen zeker niet de komende week. Dan ophalen met aanhanger: daar ben ik 2 dagen mee bezig want ik ga zeker geen 875km rijden met aanhanger op 1 dag - vandaag was al behoorlijk vermoeiend vond ik. Eens kijken of ik mijn vrouw kan overhalen om mee te gaan... Dus al met duurt dat waarschijnlijk nog wel anderhalf of twee weken. En dan nog ff naar de RDW...

Maar goed - door even goed in DE te kijken heb ik nu wel de motor die ik zocht! Plaatjes volgen.

Hartelijk dank voor alle suggesties en het meedenken !

Willem
 
Oh ja, dat zadel is gewoon het standaard zadel, maar het stond inderdaad in de laagste stand. Ff snel aangepast naar iets hoger, en dat zit prima denk ik.

Willem
 
Willem, van harte gefeliceteerd met een prachtige fiets. Eén van de zeer weinigen in deze uitvoering in NL. Ik hoop je bij een RS toertje eens te kunnen ontmoeten en de fiets 'live' te kunnen aanschouwen. Succes met de verdere afhandeling met RDW en dergelijke.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen schreef over de kleuren:

En nee, voorlopig geen bezoekjes naar Friesland, niet om de blauwe grijs met wit en rood te maken en ook niet om de grijs/wit/rode dan weer blauw te maken. Die RS is namelijk OOK van Karin, nu ze vandaag haar ST heeft "verloren", dus zij heeft zeer zeker ook wat in de melk te brokkelen en zij vindt deze kleurstelling echt mooier dan de Lupin blauwe... En ik vindt het zeer zeker niet lelijk of saai...

Dan mag je het blok er ook af halen, het frame is namelijk mooi rood gemaakt :+

Anyway, toevallig herkende ik het gebied waar je voor het dressuur hek stond te shoppen: https://goo.gl/maps/MZC6GSk1rDU2
Zelf ook al een paar keer langs gereden en een heel mooi stukje daar om tussen de bomen door te rijden!

Veel plezier in ieder geval van de nieuwe machine, denk dat de bandjes nu wel mooi uitgevet zijn!
 
Nou, vandaag even 875km gereden heen en weer naar Deutschland.... met de auto weliswaar...

Samenvatting: ich hab das Motorrad gekauft! Hele dag Deutsch lullen, blijft een beetje hangen :-)

Mooie R1200ST, uit 11/2007, nachtschwarz, slechts 8.850km gelopen, met zo'n beetje alle opties: ESA, ABS (nieuwere versie zonder servo), ASC, RDC....

Plaatjes volgen wel; de foto's die ik heb gemaakt zijn blijkbaar te groot om hier te plaatsen grrrr...

De ST heeft 1 vorige eigenaar gehad, een garagehouder die het zo druk had met z'n bedrijf dat-ie nauwelijks gereden heeft. Wel steeds onderhoud laten doen. Nou ja, "steeds" is dan de afleverbeurt, de 1000km beurt en de kleine jaarlijkse controles voor zover nodig. De 10.000km beurt wordt bij de levering aan mij gedaan.
De vorige bezitter heeft hem ingeruild op een nieuwe scooter, met als gedachte dat-ie daar meer aan zal hebben...

De banden zijn uit 2013, voor en achter, en nauwelijks versleten.

Afijn, vanuit mijn woonplaats - hoofdstad van Noord-Brabant - is het toch wel ruim 420km's rijden naar de dealer in Grosswallstad, net voorbij Frankfurt. Met regen en een tussenstop na 2 uurtjes was het dus toch al snel 14.00 toen ik daar het terrein opreed. Gelukkig was de verkoper in gesprek, dus ik werd gestald met kaffee en mocht ff uitrusten.

Daarna een proefrit, wat plaatselijke wegen, een mooi stukje langs rivier de Mainz, ff de snelweg op. Ik heb uiteraard op alle knopjes gedrukt en een remproefje gedaan - niet op de snelweg natuurlijk :-)

Eigenlijk wist ik al wel dat ik hem wilde, anders rijd je geen 875km.... Dus na de proefrit in overleg met de dealer. Die wist uiteraard ook wel vrij zeker dat ik hem wel wilde... Dus het onderhandelen over prijs leverde niet heel veel op, haha.

Maar dat geeft niks. Ik ben blij met de motor, en de voorwaarden zijn goed. Inclusief een kortingsbon op kleding haha, en - belangrijker: een jaar officiele BMW garantie die in heel Europa geldig is.

Afijn, het duurt nog wel ff voordat-ie in NL is... Eerst de 10k beurt en dat lukt hen zeker niet de komende week. Dan ophalen met aanhanger: daar ben ik 2 dagen mee bezig want ik ga zeker geen 875km rijden met aanhanger op 1 dag - vandaag was al behoorlijk vermoeiend vond ik. Eens kijken of ik mijn vrouw kan overhalen om mee te gaan... Dus al met duurt dat waarschijnlijk nog wel anderhalf of twee weken. En dan nog ff naar de RDW...

Maar goed - door even goed in DE te kijken heb ik nu wel de motor die ik zocht! Plaatjes volgen.

Hartelijk dank voor alle suggesties en het meedenken !

Willem

Aardig ritje met een positief gevolg. Veel plezier van de motor!
 
Nou, vandaag even 875km gereden heen en weer naar Deutschland.... met de auto weliswaar...

Samenvatting: ich hab das Motorrad gekauft! Hele dag Deutsch lullen, blijft een beetje hangen :-)

Mooie R1200ST, uit 11/2007, nachtschwarz, slechts 8.850km gelopen, met zo'n beetje alle opties: ESA, ABS (nieuwere versie zonder servo), ASC, RDC....

Willem

Willem,

Veel plezier met je aankoop....had je nu maar met aanhangwagen gegaan, dan stond ie nu mooi in de schuur of garage te pronken!

Jammer dat het a.s. RS ritje niet kunt halen.

Roelof.
 
Willem,

Veel plezier met je aankoop....had je nu maar met aanhangwagen gegaan, dan stond ie nu mooi in de schuur of garage te pronken!

Jammer dat het a.s. RS ritje niet kunt halen.

Roelof.

Hee Roelof, de dealer moet nog wel de afgesproken 10.000km beurt doen, natuurlijk...

Eerlijk gezegd zie ik wel een beetje op tegen dat rijden met motor op aanhanger; ik heb niet zo veel ervaring met aanhangers. Dat wordt dus rustig aan doen, en rechts houden op de snelweg haha.
Ik laat de dealer de motor goed vadtzetten op de aanhanger, daar hebben ze ruime ervaring mee.

Willem
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd zie ik wel een beetje op tegen dat rijden met motor op aanhanger; ik heb niet zo veel ervaring met aanhangers. Dat wordt dus rustig aan doen, en rechts houden op de smeleeg haha.
Je kan natuurlijk ook overwegen een bus te huren/lenen en 'm daar in vervoeren, blijft 'ie ook nog droog en schoon en je mag een beetje meer doorrijden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan