Lak laat los van tank

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
532
216
HOORN
Goedenavond allen,

Vandaag wilde ik met mijn motor gaan rijden en toen zag ik dat de lak van mijn tank boven mijn benzinekraan helemaal aan het loslaten is, dit terwijl de tank een half jaar geleden helemaal is gespoten. Ik zie nergens lekkage, ook heb ik een half jaar terug de pakkingen van de kraan allemaal vervangen. Waar zou dit aan kunnen liggen?
full
 
Vraag de spuiter om ook verharder aan de basecoat toe te voegen. Plak het pasvlak af maar verwijder de tape direct na spuiten zodat de 2K clearcoat net over de randen kan vloeien als "afdichting" van de basecoat.
Wat denk je in dit geval te bereiken met verharder toevoegen aan de basecoat ? Ook met verharder is basecoat niet benzine bestendig, net zo als dat geldt voor 2k lak , of dat nou kleur heeft of blank is. Blanke lak hecht dusdanig slecht op blanke plaat dat het ook niet echt veel zin heeft dit iets verder te spuiten dan de basecoat. Zorg gewoon voor een glad, vlak en blank oppervlak waar je afdichting zit, dan is er ook geen probleem.
 
Waarom zou je het afdichtvlak van de kraan blank laten? Nog nooit gezien op een door de fabriek gespoten tank. Zolang het oppervlak glad is is de afdichting prima. Maargoed dan moet de lak wel de juiste zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wel zeker bij 2 motoren die ik heb, beide tanks zaten in de fabriekslak, pasvlak zat niks op, waarom zou je er wel lak op doen??
Heeft geen enkele zin en voorkom je dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je het afdichtvlak van de kraan blank laten? Nog nooit gezien op een door de fabriek gespoten tank. Zolang het oppervlak glad is is de afdichting prima. Maargoed dan moet de lak wel de juiste zijn.
Waarom? om dit soort ellende te voorkomen. In de meeste gevallen is het spuitproces en de gebruikte materialen vanuit de fabriek ook niet te vergelijken met reparatiemethodes. Maar je hebt gelijk, als de lak de juiste zou zijn zou het prima kunnen. Vraag is dan , welke lak is de juiste?
 
Daarnaast geven de meeste mensen de lak geen tijd om goed uit te harden helaas en zit er na het spuiten binnen een week al benzine in. Zelfs als we het er nadrukkelijk bij zeggen.

BTW motoren van na circa "95" zelf geconstateerd.

Honda geen lak op hun aansluitingen
Harley geen lak op hun aansluitingen
Kawasaki geen lak op hun aansluitingen
Suzuki (was een GS caferacer) geen lak op de aansluitingen originele tank.

Nieuwe aftermarket kale tanks alu of ijzer (custom Harley's)
nadrukkelijk de vraag in de bijgeleverde documentatie ivm garantie geen lak op de pasvlakken of draad welke met benzine in aanraking komt.
Geldt voor de benzine kraan/ pomp en de benzine dop.

Gewoon nadien niet doen en er ruim vandaan blijven. Discussie blank net door spuiten is persoonlijk en er valt voor beide wat te zeggen. persoonlijk ruw ik het materiaal wat op voor hechting. ik zie graag de base in geseald als ware. Maar bv Vampire heeft er veel meer ervaring mee, dus ik ga zijn advies voortaan ter harte nemen :-)
 
Waarom zou je het afdichtvlak van de kraan blank laten? Nog nooit gezien op een door de fabriek gespoten tank. Zolang het oppervlak glad is is de afdichting prima. Maargoed dan moet de lak wel de juiste zijn.
de afdichting op de lak zal in het begin prima zijn maar die zelfde lak zal aangevreten worden en oplossen in de benzine. en daarmee vervormd het pasvlak en dus ook de afdichting.
en in de fabriek wordt vaak niet gelakt maar gemoffeld waarmee je een veel betere hechting kan krijgen als met welke vorm van lakken ook.
Voor TS voordat je hem wegbrengt naar de spuiter zet even de kraan terug en omteken die even met een kraspen zodat je een kras in het metaal krijgt. dan heb je na het spuiten een duidelijke referentie tot waar de lak weg moet zijn. en als tip voor de spuiter voor het spuiten het stuk binnen het lijntje even licht invetten dan hecht de lak daar niet en is het weer makkelijk schoon te krijgen.
 
Voor TS voordat je hem wegbrengt naar de spuiter zet even de kraan terug en omteken die even met een kraspen zodat je een kras in het metaal krijgt. dan heb je na het spuiten een duidelijke referentie tot waar de lak weg moet zijn. en als tip voor de spuiter voor het spuiten het stuk binnen het lijntje even licht invetten dan hecht de lak daar niet en is het weer makkelijk schoon te krijgen.

gewoon het pasvlak afplakken dat werkt een stuk beter dan na het spuiten de verf weer verwijderen
 
Laatst bewerkt:
de afdichting op de lak zal in het begin prima zijn maar die zelfde lak zal aangevreten worden en oplossen in de benzine. en daarmee vervormd het pasvlak en dus ook de afdichting.
en in de fabriek wordt vaak niet gelakt maar gemoffeld waarmee je een veel betere hechting kan krijgen als met welke vorm van lakken ook.
Voor TS voordat je hem wegbrengt naar de spuiter zet even de kraan terug en omteken die even met een kraspen zodat je een kras in het metaal krijgt. dan heb je na het spuiten een duidelijke referentie tot waar de lak weg moet zijn. en als tip voor de spuiter voor het spuiten het stuk binnen het lijntje even licht invetten dan hecht de lak daar niet en is het weer makkelijk schoon te krijgen.

Bedankt voor de tip, helaas heb ik dit niet meer kunnen doen omdat ik de tank reeds naar de spuiter heb gebracht. Hij verzekerde mij dat het nu helemaal goed moet komen want dit is voor beide partijen erg vervelend. Als ik de tank terug heb dan wacht ik nog wel een week of 2 met het vullen zodat de lak goed kan uitharden, het is immers mijn 2e hobbymotor.
 
Vandaag een kort SMSje gekregen van de spuiter waarin hij verteld dat hij weet hoe het komt dat de lak loslaat, "er zitten gaten in je tank".
Gaten lijkt mij erg onwaarschijnlijk want dan had ik zelf toch wel iets van lekkage gezien moeten hebben, misschien dat er een microscopisch gaatje inzit waar heel af en toe een drupje heeft gelekt.
Maar goed, morgen probeer ik (mits het werk het toelaat) langs de spuiter te rijden en horen wat hij te zeggen heeft......
 
Jouw spuiter heeft zo natuurlijk altijd gelijk. De vraag is alleen of die gaten gaatjes zijn naast de bestaande gaten die er in horen te zitten. Op de foto in je openingspost zie je een eindje naar achter richting de buddy seat net boven de velsrand ook een luchtbel zitten die daar niet hoort. Zou best kunnen dat de tank plaatselijk doorgeroest is, maar daar net rond de kraan is wel heel toevallig, maar daarom ook niet onmogelijk.
 
Vandaag een kort SMSje gekregen van de spuiter waarin hij verteld dat hij weet hoe het komt dat de lak loslaat, "er zitten gaten in je tank".
Gaten lijkt mij erg onwaarschijnlijk want dan had ik zelf toch wel iets van lekkage gezien moeten hebben, misschien dat er een microscopisch gaatje inzit waar heel af en toe een drupje heeft gelekt.
Maar goed, morgen probeer ik (mits het werk het toelaat) langs de spuiter te rijden en horen wat hij te zeggen heeft......

Benzine onder de lak inderdaad, kan ook zijn dat de tank rot is.
 
Vandaag langs de spuiter geweest en er zitten inderdaad een stuk of 4 hele kleine gaatjes rond de kraan.
Gelukkig wilt hij het helemaal oplossen. Morgen wordt de tank gelast en dan weer gespoten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan