Lak laat los van tank

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
532
216
HOORN
Goedenavond allen,

Vandaag wilde ik met mijn motor gaan rijden en toen zag ik dat de lak van mijn tank boven mijn benzinekraan helemaal aan het loslaten is, dit terwijl de tank een half jaar geleden helemaal is gespoten. Ik zie nergens lekkage, ook heb ik een half jaar terug de pakkingen van de kraan allemaal vervangen. Waar zou dit aan kunnen liggen?
full
 
Part 66 bedankt voor je reactie.

Toen de tank net gespoten was liet de lak ook al los op dezelfde plek, dit gebeurde toen omdat er brandstof uit de bovenkant van de kraan lekte omdat ik pakkingringen vergeten was.
De spuiter heeft hem toen opnieuw gespoten en het gedeelte boven de kraan blank gelaten zodat "volgens zijn zeggen" er geen benzine onder de lak kon kruipen. Ik heb ook geen idee of het benzine is dat onder de lak zit (nogmaals, ik zie geen lekkage en er zitten nieuwe pakkingringen op de bevestiging van de kraan).
 
laat me raden je hebt 1K lak gebruikt in plaats van 2K(omponenten). 1K heeft maar een heel klein beetje benzine nodig om volledig te vergaan en los te komen van het gespoten object.
enige oplossing is uithuilen, kaal maken en op nieuw beginnen met de juiste lak.
 
Het hoeft maar een haarscheurtje te zijn. De benzine heeft er immers een half jaar goed ingezeten. Heb je originele pakkingen gebruikt? Of Universele O-ringen? In het buitenland E-10 getankt? Zitten de schroeven van de kraan nog vast?

Honderd mogelijke oorzaken...
 
De tank was volledig roestvrij van binnen en buiten.
Ik heb de originele pakkingen besteld via CMSNL.
E10 heb ik nooit getankt (motor is maar 250cc dus deze gebruik ik voor ritjes in de omgeving).
Vwb de lak, ik heb geen idee of de spuiter 1k of 2k lak heeft gebruikt, is 2k echt benzinebestendig?
De kraan en alles wat erom heen zit is helemaal droog, ook hangt er geen benzinelucht in het schuur tje waar de motor in staat.
 
De tank was volledig roestvrij van binnen en buiten.
Ik heb de originele pakkingen besteld via CMSNL.
E10 heb ik nooit getankt (motor is maar 250cc dus deze gebruik ik voor ritjes in de omgeving).
Vwb de lak, ik heb geen idee of de spuiter 1k of 2k lak heeft gebruikt, is 2k echt benzinebestendig?
De kraan en alles wat erom heen zit is helemaal droog, ook hangt er geen benzinelucht in het schuur tje waar de motor in staat.

Je kunt je nu allerlei dingen bedenken, maar geloof de kenners en ervaringsdeskundigen nu maar, dit is typisch een geval van benzine onder de lak..nu moet de boel weer kaal en uitzoeken waarom, jammer maar is niet anders
 
De tank was volledig roestvrij van binnen en buiten.
Ik heb de originele pakkingen besteld via CMSNL.
E10 heb ik nooit getankt (motor is maar 250cc dus deze gebruik ik voor ritjes in de omgeving).
Vwb de lak, ik heb geen idee of de spuiter 1k of 2k lak heeft gebruikt, is 2k echt benzinebestendig?
De kraan en alles wat erom heen zit is helemaal droog, ook hangt er geen benzinelucht in het schuur tje waar de motor in staat.
over het algemeen is 2K lak redelijk goed benzine bestendig voor het blijven vast zitten het kan wel verkleuren door invloed van benzine.
was het pasvlak waar de kraan gemonteerd zit blank staal of zat daar ook lak? als daar lak zat maakt de benzine dus contact met de lak en ookal zit er dan een pakking op de lak je hebt dan permanente inwerking van benzine op de lak en dat kan ook dit als gevolg hebben.
 
was het pasvlak waar de kraan gemonteerd zit blank staal of zat daar ook lak? als daar lak zat maakt de benzine dus contact met de lak en ookal zit er dan een pakking op de lak je hebt dan permanente inwerking van benzine op de lak en dat kan ook dit als gevolg hebben.

Precies, pasvlak zou ik geen lak op willen hebben.
 
De tank was volledig roestvrij van binnen en buiten.
Ik heb de originele pakkingen besteld via CMSNL.
E10 heb ik nooit getankt (motor is maar 250cc dus deze gebruik ik voor ritjes in de omgeving).
Vwb de lak, ik heb geen idee of de spuiter 1k of 2k lak heeft gebruikt, is 2k echt benzinebestendig?
De kraan en alles wat erom heen zit is helemaal droog, ook hangt er geen benzinelucht in het schuur tje waar de motor in staat.
1K !! Het staat zelfs op je benzinekraan!
 
over het algemeen is 2K lak redelijk goed benzine bestendig voor het blijven vast zitten het kan wel verkleuren door invloed van benzine.
was het pasvlak waar de kraan gemonteerd zit blank staal of zat daar ook lak? als daar lak zat maakt de benzine dus contact met de lak en ookal zit er dan een pakking op de lak je hebt dan permanente inwerking van benzine op de lak en dat kan ook dit als gevolg hebben.

Ik heb vandaag bericht gekregen van de spuiter en die gaat het oplossen.
Ik heb vandaag de tank eraf gehaald en de kraan gedemonteerd. Er zat geen lak op het pasvlak (zie foto). Misschien is het pasvlak niet genoeg blank gemaakt zodat de benzine(damp) evengoed onder de lak kon komen.
full
 
Mhhh ik zie toch wel degelijk blanke lak op het pasvlak zitten :-(

En het rood loopt iets te ver door, Dat zie je aan de afdruk.

Benzine en lak gaat gewoon niet goed, het is erg agressief namelijk.

Bv als je te vol tankt en het randje benzine krijgt vat op de lak, dan heb zo een blaas helaas.

Kwestie van opnieuw spuiten en geen lak ook geen blanke lak op je pasvlak voor je benzine kraan. met dit soort kranen heb je het helaas erg snel.

Grt Dré
 
Vraag de spuiter om ook verharder aan de basecoat toe te voegen. Plak het pasvlak af maar verwijder de tape direct na spuiten zodat de 2K clearcoat net over de randen kan vloeien als "afdichting" van de basecoat.
 
Vraag de spuiter om ook verharder aan de basecoat toe te voegen. Plak het pasvlak af maar verwijder de tape direct na spuiten zodat de 2K clearcoat net over de randen kan vloeien als "afdichting" van de basecoat.

Bedankt voor de tip, ik zelf heb er totaal geen kaas van gegeten maar leg het voor bij de spuiter.
 
Lak is lak en die reageert niet leuk met benzine.

In dit geval met deze aansluiting kleur spuiten tot 5mm van de rand van de kraan, blank 2 mm eroverheen maar nog 3mm van de rand.

Geheel na montage verzorgen van een vettig laagje tegen roest

Lak en continue belasting benzine is vragen om problemen helaas
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan