Het gaat eindelijk gebeuren: Noordkaap!

Sneeuw in de laatste week van juni? Dat lijkt me héél uitzonderlijk.

's Zomers is het best prima vertoeven in Finland, qua temperatuur.

Het was waarschijnlijk ook heel uitzonderlijk, maar het lag er wel :+

Afgelopen jaar was ik in januari in Lapland met -2, terwijl het de week daarvoor nog -33 was. Ook daar doet het klimaat vreemde dingen.
 
Laatst bewerkt:
Het was waarschijnlijk ook heel uitzonderlijk, maar het lag er wel :+

Afgelopen jaar was ik in januari in Lapland met -2, terwijl het de week daarvoor nog -33 was. Ook daar doet het klimaat vreemde dingen.

Dat is al een stuk minder uitzonderlijk dan sneeuw in de laatste week van juni. Een beetje nachtvorst is al vrij ongewoon.
 
Grove opzet gemaakt qua route :) Snel heen via Zweden (toch saai), de mooi wegen via Noorwegen terug. Route is nu 22 dagen, ex. rustdagen uiteraard, dus ik ga van een maand uit. Let wel: ik wil het liefst zo weinig mogelijk plannen, dus elke dag wel zien waar en wanneer je stopt, maar enigzins een rode draad is wel fijn. Route tot zover: http://www.gpsvisualizer.com/display/20160927081142-00246-map.html

Alle input en nog meer tips (zoals Eggnum!) zijn welkom! 8-) PS Frazer had je ook al PM gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Ook wij (misses dogface en ik) hebben plannen voor de noordkaap in 2017. Ik ga dit topic eens lezen/volgen om de do's en dont's te leren.

bedoeling is half juni tot half juli ervoor uit te trekken en we willen eigenlijk de huttes gebruiken voor overnachtingen, maar verder zijn we nog niet concreet met plannen.
 
Vergeet niet dat je ook dagenlang regen kunt hebben. Dan is het huren van een houten hut op een camping ideaal. Ieder hutje heeft nl wel een kleine radiator of kacheltje , een must om je kleren droog te krijgen.
S' morgens vertrekken vanuit een tent met natte/klamme kleren lijkt me vreselijk en ook niet best voor je gezondheid want wij hadden in juli 3 graden toen we bijna bovenin noorwegen waren.
Neem ook reserve koeken/rantsoen mee, niet overal kun je te eten krijgen hebben wij in 2010 ervaren. Het eten is heel duur en heel vaak niet lekker...
Ook voldoende sjorbanden om de motor vast te zetten, niet iedere boot heeft er voldoende.
Als ik terug kijk vind ik het prima dat ik er geweest want het is er heel mooi en naarmate je omhoog rijdt veranderd het landschap ziender ogen wat ook zijn bekoring heeft. Maar ik ga er vanwege de kleredure tarieven en het slechte eten niet meer naar toe. Dan heeft duitsland/oostenrijk toch mijn voorkeur, maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.
 
Vrijwel iedere camping heeft ook prima faciliteiten om droog binnen te kunnen zitten in een gezamenlijke ruimte, en die kan dan ook weer prima dienst doen om je natte kleding te drogen. Ik gebruik tijdens vakanties met regen ook eigenlijk altijd een regenpak, ook al is mijn pak waterdicht. Dan zit je niet met een zeiknat pak in je tentje. Regenpak hang je over je motor of in een plastic zak en droog je later gewoon weer. Bovendien is een regenpak ook veel sneller droog. Maar uiteraard is het in een hutje nog wat makkelijker.

Wat eten betreft, in de supermarkt kan je over het algemeen prima dingen krijgen, ook groente. Wat assortiment betreft verschilt het volgens mij weinig van hier, afgezien van de prijskaartjes. Je moet er alleen even rekening mee houden dat je lang niet in elk dorp een winkel hebt. Zorg dus dat je overdag op tijd boodschappen haalt en niet wacht tot het laatste moment want dan kan het zomaar zijn dat je niks meer tegenkomt. Wat noodvoedsel is altijd aan te raden voor mocht je het om wat voor reden dan ook niet redden of vergeten een winkel te zoeken. Tanken is trouwens ongeveer hetzelfde verhaal. Tankstations zijn in principe niet schaars, ook niet in het Noorden, maar die afstanden zijn wel wat groter als hier natuurlijk. 50 kilometer kan er zomaar tussen zitten, dus laat het niet op het laatste moment uitkomen.

Sjorbanden is zeker een goede tip. Op de lange overtochten hebben ze vaak genoeg maar op veel veerponten hebben ze niks of te weinig. Het is daar overigens lang niet altijd nodig om je motor vast te zetten, maar dat hangt natuurlijk ook van het weer af. Ik deed het voor de zekerheid eigenlijk altijd, maar dat is ook omdat mijn motor op de zijstandaard vrij rechtop staat en daar door redelijk makkelijk omvalt.
 
Laatst bewerkt:
Deze zomer in Noorwegen viel me op: Is minder duur dan gedacht, is een mooi land; maar ik had vaak wel meer plezier in zweden (eindeloze gravelwegen, minder opletten op overdriven snelheid en mijn routes waren er misschien ook beter).

Ik heb veel regen gehad, maar niet echt extreem. Gore-Tex pro shell werkt perfect en heeft niet veel tijd nodig om te drogen. Snelwegen heb ik nooit gebruikt.
 
Wij hebben vanaf eind Mei drie weken gereden door Noorwegen, Finland en Zweden. De temp varieerde van -2 tot +25 en soms was het nat.
Ik had gewoon mijn Rukka Pajenne pak aan (Losse Gor-Tex voering) en wat laagjes voor er onder. Ook bij buien was het geen probleem om het weer droog te krijgen.

Wij hebben gekampeerd, behoudens de dagen dat het met bakken uit de hemel viel (plm 4 dagen) Eten was eigenlijk overal goed verkrijgbaar. Zoals we altijd doen: vroeg beginnen en rond 15:30 a 16:00 supermarkt bezoeken en wat te eten scoren. Het eten is er allemaal wel wat duurder dan in Nl, maar bijv. niet heel veel duurden dan Frankrijk. De keus aan groenten en zo is wat minder. Vlees is ook wat minder en ik hou niet zo van rendier. Dat kan je overal krijgen. Heerlijke zalm is overal verkrijgbaar. We hebben nooit misgegrepen.
Is het but weer: dan een Stuga (hut huren) die hebben meestal ook een keuken. Maar sowieso heb je op vrijwel elke camping een keuken (of meerdere) waar je pannen en kookspullen vindt.) We hebben maar een enkele keer onze eigen kookspullen gebruikt.
Als je gaat kamperen vergeet de Deet niet, er zijn muggen ter grote van wespen :) en ze steken als dollen. Mijn vrouw liep er overigens een tekenbeet op in de knieholte en kreeg inderdaad Lyme van (rode vlek met scherpe rand en centrale opheldering)Kuur voor gedaan
De benzine is wat duurder dan in Nl, plm 15- 20 ct per liter meer dan hier bij de "goedkope tankstations, meer snelwegprijzen)
Ik denk dat we 10 ferry's hebben gehad, nimmer misgegrepen naar spanbanden. En altijd heel behulpzaam personeel.

Tank inderaad als je nog voor 75-100 km hebt want het kan zo maar 50 km duren voor je weer wat tegenkomt.
 
Als je gaat kamperen vergeet de Deet niet, er zijn muggen ter grote van wespen :) en ze steken als dollen.

Beter nog om het daar te kopen, daar hebben ze tenminste spul wat echt goed werkt. Ik heb er afgelopen jaar trouwens erg weinig last van gehad. Mijn ervaring is dat het in Noorwegen minder erg is dan in Zweden en Finland, maar dat kan toeval zijn.
 
Vroeg in het seizoen gaan scheelt sowieso, in juni gaat het nog, juli en augustus zijn echt killing op sommige plekken. Als je ergens stopt om te kamperen, eerst even paar minuten op dezelfde plek blijven wachten en afwachten of je aangevallen wordt.
 
Beter nog om het daar te kopen, daar hebben ze tenminste spul wat echt goed werkt. Ik heb er afgelopen jaar trouwens erg weinig last van gehad. Mijn ervaring is dat het in Noorwegen minder erg is dan in Zweden en Finland, maar dat kan toeval zijn.

Idd. Muggenspul daar kopen bij een outdoor winkel. Vervolgens drie keer de max dosis doen en niet zeuren over het feit dat ze je alsnog kapot steken.
Ik zat in Finland op een camping in de natste zomer sinds jaren en alles had ik afgedekt en ingespoten. De muggen vonden een plekje tuseen mijn joggingbroek en sokken en staken alles wat ze maar raken konden. Heeft een week als een malle gejeukt. Soms zo erg dat ik moest stoppen met rijden om te krabbelen.
Aan de Noordzeekant van Noorwegen heb ik nog nooit muggen gezien en ik ben daar een keer of acht geweest totaal.
 
Beter nog om het daar te kopen, daar hebben ze tenminste spul wat echt goed werkt. Ik heb er afgelopen jaar trouwens erg weinig last van gehad. Mijn ervaring is dat het in Noorwegen minder erg is dan in Zweden en Finland, maar dat kan toeval zijn.
Tip:
Het enige dat werkt, is spul met DEET er in.
De rest hoef je niet eens naar te kijken.
 
Ik ga er dit jaar ook heen, terug via de Baltische staten, heb 4 weken, moet lukken denk ik.

Ik vond dit:
206 Motorwegen Noorwegen

De rode routes zijn waarschijnlijk interessant :)

Op 18sept jl heb ik nog in dit topic gemeld dat Noordkaap ook op mijn TODO-lijstje staat.

Inmiddels besloten om deze reis komende vakantie daadwerkelijk te gaan maken. Veel info verzamelen.
Mijn rijdrichting wordt tegen de klok in. Ik mag er wel iets langer over doen, nl 6 weken. (4 wkn in jouw geval moet best kunnen lukken)

Plannen zijn om de hele Oostzee te ronden incl bezoek St. Petersburg waar veel te zien is. Daarvoor enkele dagen uitgetrokken. Verder staan ook meerdere dagen de Lofoten- oa Andenes op de lijst voor walvis/ orka-spotten en zeekayakken. De fjorden verder langs de Noorse kust mag je natuurlijk ook niet missen.
Van 'horen-zeggen' zouden Riga en Tallinn ook erg mooi moeten zijn. Dat zal ook wel dagen gaan kosten. Dat moet ik nog uitzoeken. En als ik dan toch een Russisch visum heb ga ik onderweg Kaliningrad/ Königsberg ook niet overslaan.

In het zuiden van Noorwegen kijk ik wel hoe de vlag er dan voor hangt. In te vullen naar gelang nog tijd, zin en weer. Mooi zal het daar zeker wel zijn, de verhalen lezende.

Ik heb er goed zin in. Jouw melding bestbikingroads ga ik zeker bekijken.

nb.
Ik had ook nog een interessante site gevonden met mooie routes in Norge:
The 18 Scenic Routes - National Scenic Routes in Norway (wellicht veel dezelfde?)
 
Laatst bewerkt:
Van 'horen-zeggen' zouden Riga en Tallinn ook erg mooi moeten zijn. Dat zal ook wel dagen gaan kosten. Dat moet ik nog uitzoeken.

Beide steden zijn inderdaad erg mooi. Tallinn is vrij klein, het historische en het moderne centrum zijn volledig los van elkaar gebouwd. Als je alleen in het oude gedeelte blijft dan heb je aan één dag zeker wel genoeg. Moderne centrum ben ik niet geweest. Riga ook mooi. Mocht je gaan kamperen, Riga heeft een stadscamping van waaruit je zo het centrum inloopt. Als je spul kan je daar dus gewoon laten staan en de camping is bewaakt. Riga heb ik een half dagje rondgelopen, toen was ik een beetje hoofdstad moe... Ik ben niet echt een stadsmens, en na binnen 4 dagen de 3e hoofdstad (Helsinki, Tallinn en daarna dus Riga), was ik er een beetje klaar mee. Jammer dus voor Riga.
 
nb.
Ik had ook nog een interessante site gevonden met mooie routes in Norge:
The 18 Scenic Routes - National Scenic Routes in Norway (wellicht veel dezelfde?)

Deze routes zijn mooi en ook goed te volgen. Ze staan met bordjes aangegeven en ook de bezienswaardigheden langs de route zijn bijna niet te missen. Ze variëren wel erg in lengte, van een kleine 40km tot ruim 400km.

Vergeet ook zeker de Tindevegen en de Aursjovegen niet, dat zijn beiden geen officiële toeristische wegen, maar zeker de moeite waard. Die Aursjovegen is wel onverhard, ik meen 55 km.

Als je van de Tindevegen afkomt en je volgt de RV55 richting Lom dan kom je na ongeveer 40 km bij een afslag naar de Juvashytta. Dit is een doodlopende weg van 14 richting de berghut Juvashytta en naar ik me heb laten vertellen de hoogste weg (ruim 1800 meter) van Noorwegen en zelfs van Noord Europa. Wat mij betreft een uitstapje zeker waard. Het is wel geasfalteerd, maar het lijkt verder wel alsof je op de maan rijdt. De hut zelf is niet bijzonder, maar de weg erheen zeker wel.

En nog een aanrader, als je dan na een uitstapje naar de Juvashytta weer terug op de RV55 bent, vind je een paar kilometer verder nog een afslag naar de berghut Spiterstulen. Deze ligt eigenlijk aan de andere kant van de berg dan de Juvashytta. In het hoogseizoen is het hier druk met wandelaars, maar daar buiten is het vrij rustig. Een onverharde (maar goed begaanbare) weg leidt naar de Spiterstulen, een prachtig gelegen (en gezellige) berghut waar je natuurlijk binnen kunt overnachten, maar ook tegen een zacht prijsje (ik dacht 100 nok), op een paar honderd meter afstand je tent kunt opzetten. En dan krijg je dit soort plaatjes:

DSC04610_zpsjrqnfmrz.jpg


Maar met elke mooie weg die je noemt doe je weer een andere tekort. In Noorwegen kan je bijna niet fout zitten!

Hier nog een handige site: Norway
 
Ik heb dit topic nog eens helemaal doorgelezen en kwam toch weer dingetjes tegen waar ik voordien overheen had gelezen. :t

Vergeet niet dat je ook dagenlang regen kunt hebben. Dan is het huren van een houten hut op een camping ideaal. Ieder hutje heeft nl wel een kleine radiator of kacheltje , een must om je kleren droog te krijgen.
S' morgens vertrekken vanuit een tent met natte/klamme kleren lijkt me vreselijk en ook niet best voor je gezondheid want wij hadden in juli 3 graden toen we bijna bovenin noorwegen waren.

Maar ik ga er vanwege de kleredure tarieven en het slechte eten niet meer naar toe. Dan heeft duitsland/oostenrijk toch mijn voorkeur, maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik begrijp heel goed dat het zo mooi als in Z.Italië niet zal gaan worden.
Camping incl prima eten en een wijntje samen voor iets meer dan 20 euries. Daar is (bijna) altijd mooi weer en als het dan toch regent sta je onder een warme douche. In de laars meestal prima rijden met motorjeans en een doorwaai-jas. Maar dan is 40'C toch nog te warm! De benzine was daar wel weer akelig duur: €1.80 plus.
Een mens kan niet alles hebben.......

Voor Noorwegen heb ik me al ingesteld op hogere kosten.
Biertjes dan met mate. Dat is weer jammer. ;( Het is ten slotte toch vakantie!
Voor het mindere weer Goretex handschoenen en laarzen aangeschaft. Vlgs Büse zou mijn motorkleding ook droog moeten zijn met regen. Binnenkort maar eens proberen bij temps net boven nul. Tevens op een dag met heel veel regen voor test een flinke trip maken. :]

Ik houd zeker van lekker eten. Diverse keren in Italië en N.Spanje in vissersplaatsen bij de haven heerlijk kunnen eten. Ik verwacht dat dat in Noorwegen langs de kust ook wel kan gaan lukken.
Toch als het een dag allemaal niet zo past, kan ik ook genoegen nemen met een simpele 1-pans-maaltijd.
In ca 15 min klaar en toch je maag gevuld. Kook rijst en dan laatste 2 min een mini-blikje erwten(droog) erbij gooien en een blik cocktail-worstjes(droog). Even weer aan de kook brengen, afgieten en klaar!
O ja, en ook een blikje bier open trekken......
 
Laatst bewerkt:
Anders gewoon een regenpak voor erbij, dan weet je zeker dat je goed zit. Regen ga je sowieso krijgen, maar op de meeste campings zijn de faciliteiten prima. Zelfs al zou je geen hutje huren dan heb je bijna overal wel de mogelijkheid om in een slecht-weer ruimte je kleding op te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben helemaal geen liefhebber van slecht weer. Zit dan liever binnen.

Het motorpak heb ik eigenlijk nog nooit met echt slecht weer getest.(mooi-weer-rijder!)
Ik wil nu weten in hoeverre het pak werkelijk kou- en regenbestendig is.

Mijn regenpak, dat werkt prima. Afgelopen vakantie op terugweg hondenweer gehad, zo erg dat auto's het mistachterlicht aan hadden staan. Reed toen ook niet sneller dan 90. Heel slecht zicht!! Bij kleding uittrekken slechts een paar drupjes langs de hals gelopen. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan