Het gaat eindelijk gebeuren: Noordkaap!

Zweden is qua natuur/omgeving vooral naaldbos. Wordt een beetje eentonig. Ik ben via de kust afgedaald, was wel leuk.
Als je toch door Zweden gaat, ga dan even langs bij de Red Wings Motorclub. Ze hebben kampeerplekken en voor een tientje een slaapplek in een hytte. Het zijn ook nog eens erg aardige gasten. Eén van de leden is bestuurslid van de Zweedse KNMV. Zij hebben kaarten voor motorrijders met de beste en mooiste routes aangegeven.

http://www.redwingsmoramc.se/index_eng.html

The clubhouse is open every night between
6 PM to 9 PM from 5 /6 to 13/8 2016.
Kijk! Dat zijn de tips, echter heb ik een kennis wonen in Gagnef, da's vlakbij. Gratis overnachten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ook. Wat ik meestal doe: ik ga gewoon rijden, 1 lange route thuis gemaakt, en dan zie ik wel waar ik wil overnachten als ik het zat ben. Dan stop ik ergens, open ik de Booking.com, zoek "dichtsbijzijnde accomodaties" en voilá ;)
Vrijwel elke camping heeft ook houten hutjes met goede bedden en met een klein kacheltje/ radiator. Bij regen is dat verdomd handig om alles weer lekker droog te krijgen. Wel fijn want in juni kan het 'boven' flink koud zijn, wij hadden 3 graden in 2010.
 
Alleen al alle ferries die je niet meer hoeft te nemen.
Ik zie dat nu nog als: Dat hoort er gewoon bij(?)
Mss als ik straks thuis kom dat ik ook wel klaar ben met al die ferries!

Als ik in de Betuwe een rondje maak, is het vaak juist een rustpunt om een pontje te pakken.
 
Ik zie dat nu nog als: Dat hoort er gewoon bij(?)
Mss als ik straks thuis kom dat ik ook wel klaar ben met al die ferries!

Als ik in de Betuwe een rondje maak, is het vaak juist een rustpunt om een pontje te pakken.

Ik vind het ook altijd een leuke tussenstop, maar hou wel rekening met de extra tijd die je het kan kosten. De pontjes in NL kosten je meestal hooguit 10 minuten, dus mis je hem dan kost het je hooguit 20 minuten. In Noorwegen kan het zomaar 2 uur kosten. Er zitten overtochten van 50/60 minuten tussen, en als je die toevallig net hebt gemist dan ben je 2 uur verder. Bij de eerste ferry die ik tegenkwam (op de Vesterålen), was het al einde van de middag en dacht ik die nog even mee te pakken om aan de overkant gelijk een overnachting te gaan zoeken. Vervolgens was ik dus 2 uur verder voordat ik aan de overkant was, en was het al laat voordat ik op een camping stond. Dat geeft allemaal niet, zeker niet als je geen strak schema hebt, maar je moet er even rekening mee houden. Bij de langere overtochten van meer dan een half uur heb je meestal wel een mooie ruimte om binnen te zitten, vaak met een kleine bar (koffie, wafels en broodjes :9~ ) en op sommige ferry's zelfs wifi, dus je kunt het ook gewoon als een leuk rustpunt gebruiken. Om een inschatting te maken, ik had op mijn hele reis 16 ferry's, en dat is exclusief de overtocht van en naar Noorwegen en de Lofoten.

Voor de RV17 (langste touristroute) heb je een handig boekje wat je in de omgeving (tankstations/campings/hotels e.d.) en op de ferry's zelf overal gratis mee kunt nemen. Staat handige informatie in, maar ook de vaarschema's en de duur van de overtochten op de route. Handig om een beetje in te schatten wat je tegenkomt. Boekje is zelfs te downloaden zie ik. Kystriksveien - verdens vakreste reiserute
 
Laatst bewerkt:
Al bij diverse verslagen 'Grense Jacobselv' tegengekomen. Wordt gewaardeerd voor rust en mooi gebied.
Ik twijfel nu met naar het noorden rijden door Rusland vanaf St.Petersburg (ga daar sowieso enkele dagen verblijven) naar Moermansk, of noordwaarts via Helsinki-Rovaniemi. In Rus kom je dan ook langs 'Kizhi Pogost' wat het bezoeken waard lijkt. Nog nooit in Rus geweest en weet niet wat daar te verwachten. Nee, ze zullen me daar niet opeten. Maar verder.....?
Via Fin zijn er geen wegen(?) om op het 3-landen-punt te komen. Flink stuk omrijden via Nor?
Beide routes wordt geen optie. Voorlopige keuze is Finland.(en dan niet naar de grens)
Plan terugweg is via de fjorden........

volgens mij (heb ik me ook maar laten vertellen/gelezen) heb je daarvoor een aparte visum voor nodig
als buitenlander mag je nog niet eens in die richting kijken
zelfs voor de gewone Rus :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er hier mensen die overigens nog bezienswaardigheden weten in dit gebied:

Google Maps

Ik trek na de Noordkaap naar het zuiden richting Helsinki, en wilde dat via de Zweedse grens doen. Mijn gevoel zegt echter, dat het daar erg dun bevolkt is en dat er niet al te veel te doen is? Wellicht zit ik er naast?
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen die overigens nog bezienswaardigheden weten in dit gebied:

Google Maps

Ik trek na de Noordkaap naar het zuiden richting Helsinki, en wilde dat via de Zweedse grens doen. Mijn gevoel zegt echter, dat het daar erg dun bevolkt is en dat er niet al te veel te doen is? Wellicht zit ik er naast?

als je Noorwegen hebt gezien dan zal alles erna tegenvallen ;)
ben in 2007 via Helsinki opgereden naar Inari langs de oostkant
alleen maar jagers,naaldbomen en gravel gezien (ook mooi)
en heel veel regen :( halverwege afgebogen richting Vaasa
maar na 2002 Noordkaap viel 't tegen
ach... je ben er geweest :+
 
Over rijden via Moermansk,
volgens mij (heb ik me ook maar laten vertellen/gelezen) heb je daarvoor een aparte visum voor nodig
als buitenlander mag je nog niet eens in die richting kijken
zelfs voor de gewone Rus :X

Ride-on Motortours rijdt ook georganiseerd naar Moermansk.
Waarom zou ik dat als eenling niet mogen. Maar ik zal er evt. nader naar informeren.

zie: Met de motor naar de Lofoten, Noordkaap, Moermansk en St. Petersburg, met Ride-on MotorTours

Plan is nu dat een maat meerijdt tot Helsinki. Dus wrs na St.P. direct de grens over.
 
Zijn er hier mensen die overigens nog bezienswaardigheden weten in dit gebied:

Google Maps

Ik trek na de Noordkaap naar het zuiden richting Helsinki, en wilde dat via de Zweedse grens doen. Mijn gevoel zegt echter, dat het daar erg dun bevolkt is en dat er niet al te veel te doen is? Wellicht zit ik er naast?

In Rovaniemi heb je het Arktikum, een groot museum over Lapland en de Sami. Als je daar in geïnteresseerd bent is het leuk om te bezoeken. Je hebt daar ook nog het Santaclaus Village, vreselijk toeristisch maar als je er toch langs komt en je vind het leuk kan je er kijken. Verder is er daar in die regio vrij weinig, veel bomen vooral.

Ik ben zelf 2 jaar geleden vanaf de grensovergang bij Pello via Rovaniemi doorgestoken naar Kuusamo en vanaf daar langs de Russische grens naar het zuiden gereden. 150km onder Kuusamo heb je Suomussalmi. Tussen Suomussalmi en Kuhmo heeft zich een groot deel van de Finse winteroorlog afgespeeld en vind je ook de nodige musea. Als je interesse heeft is het een bezoekje waard. Onder Kuhmo rij je het merengebied binnen, dat wel een mooi stuk om te rijden. De wegen slingeren daar een beetje om de meren heen, dus dat is met de motor leuk rijden. Als je tijd genoeg hebt zou ik persoonlijk via de Russische grens afdalen naar Helsinki.
 
Laatst bewerkt:
Ride-on Motortours rijdt ook georganiseerd naar Moermansk.
Waarom zou ik dat als eenling niet mogen. Maar ik zal er evt. nader naar informeren.

zie: Met de motor naar de Lofoten, Noordkaap, Moermansk en St. Petersburg, met Ride-on MotorTours

Plan is nu dat een maat meerijdt tot Helsinki. Dus wrs na St.P. direct de grens over.

Deze mannen zijn volgens mij ook via Moermansk gegaan: The Wrong Way Up

Hoop leesvoer maar een erg leuk verslag. Volgens mij hebben ze zelfs nog ergens kennis gemaakt met Russische politie/grenswacht.
 
persoonlijk zou ik via de baltische staten en via Tallin naar Finland/Noordkaap rijden
en Rusland links laten liggen (hoe mooi dat land ook is)
die gasten sporen niet
 
full

wildkamperen mag ook.

full

full

full

full


o, en van onverhard rijden wordt de motor vies.

full


juni/juli 2009
 
Laatst bewerkt:
Dat de Russen niet zouden sporen is mss toch iets te kort door de bocht!
Wel hebben ze vaak een andere manier van werken als wat wij gewend zijn.

Zoals gemeld, kan je er niet mee omgaan, dan beter om links te laten liggen.
Er is in de wereld soms ook nog een ander gelijk dan die van de EU.
 
En weer iets minder lang wachten! Tentje binnenkort kopen (Coleman Tasman 3) met Exped slaapmatje! Zin in :Y

Kunnen de Scandinavië experts eens naar deze route (gdb, Mapsource/Basecamp) kijken en hun mening geven? Misschien sla ik wel iets heel moois over ofzo. Zou zonde zijn.

https://ufile.io/1cjv0

Ik heb expres, om wat tijd te besparen, het midden van Noorwegen, vanaf Lofoten naar pak en beet Alesund even over de E6 laten lopen, omdat mij gezegd is dat het midden/zuiden van Noorwegen het mooist is. Ik wil ongeveer 3 weken er over doen (mag iets langer zijn).

Heb niks geboekt, tent gaat mee dus ik zie wel waar en wanneer ik stop. Lang leve het vrijkamperen 8-) Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Zit nog effe alle tips door te lezen. Van 11:00 tot 13:00 of écht van 11 in de ochtend tot 1u in de nacht?

Je zal het niet geloven, maar inderdaad tot 01:00 's-nachts. Ik heb het geprobeerd rond middernacht in dichte mist, dus geen hond te bekennen daar, en toch was het hokje nog bemand. Dus wil je er gratis in dan zal je tussen 01:00 en 11:00 moeten komen. Overigens is je toegangskaart wel 24 uur geldig, dus al je betaald kan je er de hele dag in.
 
Dat mag dan net weer niet :+

Binnen is trouwens binnen, dus als je voor 11 uur langs de lege tolpoortjes bent kan je er ook gewoon de hele dag blijven hoor. Ook het bezoekerscentrum is dan gewoon te bezoeken, daar hoef je geen kaartje voor te hebben.

Op 10km afstand ligt een camping, dus je kunt prima plannen wanneer je naar de kaap zelf toe wilt.
 
Waarom ga jij perse op campings staan terwijl je juist in die landen vrij mag kankeren? Da's toch juist het mooiste wat er is? Ja, douchen op z'n tijd en de pot op is natuurlijk af en toe wel fijn ;)

Eten ga ik buiten de deur doen, dus geen brandertje etc mee. Maar ik ga een mix van kamperen & B&B's doen.
 
Wildkamperen doe ik af en toe, maar meestal kies ook toch voor campings. Deels vanwege de faciliteiten, maar ook omdat ik nooit zin heb om geschikte plekjes te zoeken. Mijn ervaring is dat de mooie wildkampeerplekjes voor het oprapen liggen als je ze niet zoekt, en op het moment dat je aan het eind van de dag iets leuks zoekt om je tent neer te zetten dan vind je niks.
 
Campings genoeg daar, zelfs in het Noorden. Ik heb het POI bestand van Archies campings op mijn Garmin staan, en daar staan zelfs de kleinste campings op. Niet alleen voor Scandinavië maar voor heel Europa, en dat bestand is zo volledig dat ik me om een camping nooit druk maak of ik wel wat kan vinden. Ik plan ook niks, ik rij gewoon door tot ik geen zin meer heb en zoek dan de dichtstbijzijnde op. En mocht ik toch een camping vinden die er niet in staat of een die inmiddels is gesloten geef dat even door op de site, dan help ik anderen ook nog een handje.

Archiescampings
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ga ik de Exped Synthmat 7LW bestellen :] En v.d. week ga ik de Coleman Coastline 3 Plus halen, voorpret is halve pret! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan