Het gaat eindelijk gebeuren: Noordkaap!

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Omdat je als motorreiziger toch een keer naar de Noordkaap moet zijn gereden, wil ik dit volgend jaar eindelijk gaan doen. Is weer eens iets anders dan Albanië.

Voorpret is halve pret, dus ik zit al een opzetje voor de route te maken, al wil ik niet teveel plannen. Ik denk aan een mix van Zweden en Noorwegen (en misschien een stukje Finland). Waarom? Mij is gezegd dat Noorwegen erg mooi is maar stukken duurder dan Zweden. Om de kosten dus een klein beetje te drukken wil ik dus een mix maken tussen het mooie Noorwegen en het goedkopere Zweden. Ik wil sowieso met de tent gaan, B&B is niet te betalen geloof ik. Las wel over de zgn. Hytter die verhuurd worden door particulieren. Wat kost dat ongeveer per nacht? Misschien een alternatief of afwisseling voor de tent.

Maar de vraag is nu: welke stukken in Noorwegen moet ik ÉCHT zien? En verder zijn alle tips welkom natuurlijk! Bedankt mede kilometervreters 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het staat bij mij ook op TODO-lijstje............

Het moet er een keer van gaan komen! (?) In Engeland reeds geweest Lands End. In Spanje bij Finisterra (Cap Finisterre) en Italië op puntje Puglia: Capo di Leuca. Die oude FZ brengt me overal!

Een maand of 2-3 terug steeds een blog gevolgd van een Honda-Pan rijder die ook Nordkapp heeft gedaan. Kan het nu niet zo 1-2-3 terugvinden.

Die ging via Polen, Baltische landen, Petersburg-Finland naar de Kaap. Via Noorwegen terug.
Leuk om te lezen. Veel gedoe aan Russische grens. Ook veel slecht weer gehad onderweg. Vlgs mij heeft ie er 40 dagn over gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Noorwegen is ook een stuk mooier dan Zweden. Mijn tip zou zijn de ferry van Kiel naar Oslo te nemen en vanaf Oslo meanderend door centraal Noorwegen richting het noorden te rijden. Rij vooral langst de hardangervidda en het naeroyfjord trollstigen en de Atlantic road (beetje wondering op de motor misschien?). En zo door naar Trondheim.

Het stuk van Trondheim tot aan Bodø ik persoonlijk iets saaier. Bij Bodø het pontje naar Moskenes op de Lofoten nemen en via de Lofoten naar Narvik. Vanaf Narvik Zweden insteken en Zweden diagonaal doorkruisen langs het prachtige Abisko. Vervolgens Finland in en in Finland via Kaaresuvanto Noorwegen weer in. Door naar het noorden via Kautokeino naar Alta en vanaf daar door naar de Noordkaap. Werkelijk prachtige route wat een van mijn eerste grote motortoertochten gaat worden. Alleen rij ik nog even wat door naar het oosten ;-). Ben er met de auto onderhand al zo'n 7-8 keer geweest :)
 
Laatst bewerkt:
Ben ondertussen (zonder motor) in het grootste deel van Scandinavië geweest en ik kan je verklappen dat het merendeel van Zweden doodsaai is.
 
Ben ondertussen (zonder motor) in het grootste deel van Scandinavië geweest en ik kan je verklappen dat het merendeel van Zweden doodsaai is.

Eens. Maar nog altijd leuker dan in NL rijden. En Stockholm is in tegenstelling tot Oslo, in de zomer een hele gezellige stad.

Zuid Finland is overigens verbazen leuk rijden. Het mag er dan zo plat zijn als in NL, maar door de vele meertjes ben je constant bochtjes aan het draaien.
 
Ik ben ook via Finland Noordwaarst gereden, ik vond het vooral voordelig dat je daar in Euro kan betalen, is vooral niet Saai, vanwege de bochtige wegen langs de meren, en de wegen zijn er bijna altijd lekker golvend en zacht heuvelachtig.
Je mag er op de meeste wegen 100 rijden, dus dat vlot goed om noordwaarst te gaan.

Lees m'n blogje maar een keertje.

Alleszins geniet er maar van, heb ik ook gedaan.


grtz Drummer
 
Noord Finland is, mede ook omdat het wat minder druk bevolkt is (understatement ;)) ook wat meer rechte wegen. Wel weer iets heuvelachtiger en , in mijn ogen, landschappelijk aantrekkelijker. Maar het zuiden van Finland heeft met de mooie bossen en meertjes wel een aantal lekkere wegen om over te rijden.

Zweden heeft trouwens ook wel mooie plekken, met name het binnenland en het noorden. Maar valt inderdaad wel een beetje in het niet vergeleken met zuid Finland en al helemaal met Zuid Noorwegen.
 
Laatst bewerkt:


Ik zie bij "horizon" er enkele dagen tussen zitten van >500km.
Meer dagen zoveel km is aardig heftig. Weet je meer van deze reis?

Iemand die iets kan vertellen over het profiel van deze wegen?
Deze zomer op 1 dag 540km bergen gereden in de Pyreneeën. Ik was toen aardig versleten.
Terwijl ik een paar dagen later >1000km snelweg naar huis ben gereden en dat was makkie!
 
Ik heb afgelopen juni een soortgelijke trip gemaakt.

Reisroute heen: Ferry Kiel-Goteborg, via Zweden over de E45 omhoog gereden. Stukje door Finland en dan Noorwegen in. Bewust voor gekozen om "snel" omhoog te rijden, dus veel kilometers op een dag, rechte grote wegen en lange dagen. Vrijdag vertrokken, eerste dag alleen maar naar Kiel dus relatief korte afstand. Daarna door Zweden zo'n 650km per dag gemaakt. Goed haalbaar, rijden van 09:00 tot 18:00 ongeveer. Dinsdag einde van de ochtend was ik op de Noordkaap, binnen 4,5 dag dus. Kan nog sneller als je meer km's op een dag maakt (wat ook kan want het is lang licht in de zomer. Ik stond na 2900km op de Kaap (vanaf Amsterdam).

Daarna rust genomen en op het gemakje de kust naar beneden afgezakt. Via Lofoten en RV17 naar beneden gereden. De bekende toeristische wegen gereden, paar dagen rondom het Lysefjord gestaan en wat wandelingen gemaakt (Preikestolen en Kjerag). Geëindigd in Lindesnes (Zuidelijkste puntje van Noordwegen). Ferry Kristiansand-Hirtshals weer terug, daarna nog 1000km snelweg terug.

31 dagen, 9500km.

Paar dingen om rekening mee te houden:
Hoeveel tijd heb je? Ik kreeg de tip om te beginnen met de saaie kilometers naar de Kaap toe. Je kan best mooi rijden door Zweden en Finland, maar dat kost veel tijd en is lang niet zo mooi dan Noorwegen. Beste is dus om op de grote weg te blijven en te zorgen dan je zo snel mogelijk op de Kaap bent, dan heb je meer tijd om te genieten van Noorwegen. Doe je het andersom dan moet je de saaie 3000km vanaf de Kaap terug en heb je niets meer om naar uit te kijken. Als je van de Kaap afkomt en dan pas de rest van Noorwegen gaat bekijken dan ben je in wezen al op de terugweg en kan je beter inschatten hoeveel tijd je nog over hebt.

Verkijk je niet op de afstanden. In Zweden en Finland redt je makkelijk de 700km op een dag, in Noorwegen mag je blij zijn als je de helft haalt. Je komt langs de kust regelmatig veerboten tegen, die hoef je niet te reserveren maar kijk er niet van op dat je een uur staat te wachten voor hij vertrekt en dat de overtocht ook nog een uur kan duren. Omrijden kan, maar kan zomaar 150 tot 200km rijden zijn.

Wat prijs betreft, Noorwegen is inderdaad duur. Met kamperen kan je het redelijk in de hand houden, maar ook dat is niet altijd goedkoop. Voor één persoon was de goedkoopste camping omgerekend 10 euro per nacht, de duurste 25. Gemiddeld rond de 15 tot 20 euro per nacht. Levensonderhoud is daar gewoon erg duur. Ik heb elke dag boodschappen in de supermarkt gedaan en zelf gekookt. Zelfs dan is 15/20 euro per dag voor basic dingen echt niet overdreven. Zweden is redelijk vergelijkbaar met NL.

Wat de mooie plekken betreft, in Noorwegen zijn meerdere wegen als toeristische wegen aangemerkt. Deze zijn ook gemarkeerd met borden en dus makkelijk te volgen. Deze routes kan je online wel vinden. Sommige zijn maar een tiental kilometers, maar de RV17 bijvoorbeeld bijna 700km. Ik heb nu weinig tijd, maar ik kan komende week wel wat voor je opzoeken.

Mocht je verder nog wat willen weten, vraag maar raak!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie bij "horizon" er enkele dagen tussen zitten van >500km.
Meer dagen zoveel km is aardig heftig. Weet je meer van deze reis?

Iemand die iets kan vertellen over het profiel van deze wegen?
Deze zomer op 1 dag 540km bergen gereden in de Pyreneeën. Ik was toen aardig versleten.
Terwijl ik een paar dagen later >1000km snelweg naar huis ben gereden en dat was makkie!

Als ik zo globaal die routebeschrijving doorlees denk ik dat er vrij veel over grote wegen gereden wordt. Ik heb zelf eigenlijk zonder planning rondgereden, ook vooraf geen dagetappes bepaald. Gewoon tussen 09:00 en 10:00 opstappen, op het gemakje rijden, af en toe even stoppen om te kijken, wat eten, foto maken enz. en stoppen rond 18:00 uur. Gemiddeld zat ik dan zo op de 300km per dag. Soms iets meer soms iets minder. Ik vind dat wel een beetje de max wil je ook nog te tijd hebben om te genieten. Sneller kan wel maar dan doe je jezelf en het land echt te kort.

Ik vind die van Horizon ook wel erg duur. Dan zit je natuurlijk wel in hotels maar je benzine zit daar neem ik aan nog niet bij. Ik was voor 4-weken inclusief benzine en overtochten 2000 euro kwijt (exclusief een snelheidsboete van 320 euro :+ ). Dat is wel kamperen, maar ook ruim 2x zo lang dan die Horizon trip.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben naar Polen gereden, Gdansk-Helsinki gedaan, langs de Russische grens naar Rovanimie en Inaari, en Noordkaap. Eerst wildkamperen, maar door de kou (maar ook door het nachtelijk gehuil van wolven) toch maar voor hutten gekozen. Over de prijs valt buiten het seizoen goed te onderhandelen. Aanvankelijk kwamen we verkleumd en juichend binnen, vragen of er over de prijs te praten viel. Dat was de verkeerde insteek. We leerden echter snel. Daarna, motor buiten laten draaien, nonchalant naar binnen lopen, met een air van "als het te duur is ben ik zo weer weg". Hoe koud het ook was.

Maar mss dat je via booking ook koopjes kunt vinden.

We gingen via de Noorse kust naar beneden, eerste fjord was geweldig, de volgende 15 ook, maar dan heb je het wel weer gezien.
 
We gingen via de Noorse kust naar beneden, eerste fjord was geweldig, de volgende 15 ook, maar dan heb je het wel weer gezien.

Mee eens. Ik vond persoonlijk het Zuiden van Noorwegen het mooiste. Die Fjorden zijn prachtig, maar wat Bolski zegt, dat heb je na een tijdje ook wel gezien. Het Zuiden, laat ik zeggen vanaf de Trollstigen naar beneden vind ik het mooiste stuk. Prachtige natuur, Fjorden, bergen en ook heel mooi om te rijden. Die Atlantic road waar iedereen zo lyrisch over is vond ik persoonlijk geen zak aan.

En verwacht niet te veel van de Noordkaap! Zie het meer als een mijlpaal, een punt op zich, maar verwacht er niet te veel van. Het is veel te druk, super toeristisch, eigenlijk één grote souvenirwinkel en duur. Leuk om van het lijstje af te strepen maar ik ben veel dichter bij huis op veel mooiere plekken geweest. Dat is niet negatief bedoelt, maar rij geen 3000km met de gedachte dat je op de mooiste plek van Europa uit gaat komen want dat gaat een anticlimax opleveren. Nog een tip, het tolhuisje is bemand van 11:00 tot 01:00 uur, buiten die tijden kan je zo doorrijden. Ik zou ook vooral buiten die tijden gaan, anders betaal je 25 euro pp.
 
Laatst bewerkt:
http://www.wildernessroad.eu/
Prachtig gebied en mooi rijden. Alleen ff opeletten wat gaat pas na de eerste maandag in Juni open. En het is wel een eindje: plm 400km Maar zeer de moeite waard.

https://www.visitnorway.nl/listings/aursjøvegen-mountain-road/52157/
De Aursjovegen is een schitterende bergweg. Een van de mooiste van Noorwegen. Alleen hij is onverhard en 55 km lang incl. onverharde haarspeldbochten en een leuke, niet verlichte tunnel. Het grappige is ook nog dat auto's er ook nog tol voor mogen aftikken maar motoren dan weer niet.
Filmpje van deze zomer: https://www.youtube.com/watch?v=gzn55_97sBM

En op mijn kanaal ook meerdere filmpjes over Noorwegen. Naam kanaal is zelfde als mijn nickname hier.

En dan zijn er natuurlijk nog de Lofoten in het noorden. Prachtige eilanden en je kan er een walvismuseum bezoeken en een walkvissafari doen. Is ook leuk om ff wat anders te doen, want geloof me, ga naar Noorwegen en je leert hoe groot andere landen kunnen zijn, zonder dat je er hier een idee van hebt.

Neem dus o.a. een bandenreparatiesetje mee en hou rekening met kou want allemachtig het was koud toen wij er in juni waren. We maakten een heuse sneeuwstorm mee toen we kampeerden en het tentje woei bijna uit mijn handen tijdens het afbreken. Kamperen is echt leuk in Scandinavie. Op vrijwel elke camping heb je ook keukens waar je gebruik van kan maken voor niets, itt de douche die kost meestal wel wat. De campings gaan voor 15-20 pleuro (voor twee pers.) in het noorden. Alleen Finland is wel duurder qua campings.

In Zweden zijn de pondjes gratis, in Noorwegen niet. Maar op de tolwegen hoef je met de motor niet te betalen in Noorwegen.

Let op voor elanden en rendieren. Elanden zijn wat schuw en blijven meestal uit de buurt, maar niet altijd en ze wegen 500 kg minimaal. Rendieren interesseren zich niet voor je en gaan gewoon door met hun ding doen. Dat kan ook betekenen oversteken als je er net langs rijdt. En een rendier is heel wat groter dan bambi. Vooral in lapland zijn er veel, hele kuddes. Maar op de wilderness road zag ik de meeste, soms groepen van enkele honderden.
 
Laatst bewerkt:
Ga eens 's nachts de sterrenhemel bekijken en ervaar hoe oorverdovend stil het daar kan zijn. Echt zo stil dat je een diertje 20m verderop hoort ritselen. Geen achtergrondruis, wat we hier wel hebben.

En die rendieren.....
Ze blijven vaak op de weg staan, want die is nog warm van de zon. Maar ze zijn grijs en de weg is ook grijs. Goed opletten dus. De eerste keer dat je er een ziet op een km afstand maak je een noodstop om ze snel te fotograferen. Daarna struikel je er over.

En in Finland, als je op de "snelweg" ingehaald wordt, wijk je uit naar rechts en ga je even op de vluchtstrook rijden.
 
He mooi vooruitzicht! zelf geen ervaring mee met deze route of richting, maar vorig jaar heeft Jeroen Maat voor het goede doel die kant op gereden en elke dag een vlog gemaakt. Misschien leuk om te bekijken? Ik zag voornamelijk VEEL regen, dus misschien iets om rekening mee te houden? Ride 4 Fay heette het.
 
Ga eens 's nachts de sterrenhemel bekijken en ervaar hoe oorverdovend stil het daar kan zijn. Echt zo stil dat je een diertje 20m verderop hoort ritselen. Geen achtergrondruis, wat we hier wel hebben.

Maar ga dan niet midden in de zomer, want dan kan je lang wachten op je sterrenhemel :+ De stilte ervaren kan uiteraard wel.

Wat weersomstandigheden betreft moet je eigenlijk rekening houden met alles. Ik heb in juni ook echt alles gehad, van 25 graden en een strakblauwe hemel, tot -5 met sneeuw en werkelijk alles wat daar tussen zit.

Even uit een boekje een opsomming van de meeste van de toeristische wegen, kan je op het net wel meer over vinden:
-Ryfylkevegen
-Hardanger
-Hardangervidda
-Aurlandsvegen
-Gaularfjellet
-Sognefjellet
-Gamle Strynefjellsvegen (deels onverhard)
-Atlantic Road
-Trollstigen/Geiranger
-Tindevegen
-Aursjovegen (onverhard)

Voor zover ik me kan herinneren zijn ze afgezien van de Atlantic road voor motoren allemaal tolvrij. Edit: Ook Tindevegen is tolplichtig, 80nok dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
De Lofoten zou je mee kunnen nemen en dan in het bijzonder een walvissafari aldaar.
 
Kaartje wat ik een tijd terug had gemaakt van zuid-noorwegen met de toeristische wegen:
full
 
Dank allen :) Staan tips bij die ik zeker meeneem. Enne, georganiseerd reizen, no thanks, daar gaan m'n nekharen van overeind staan ;) Da's echt alles behalve avontuur.
 
Ik heb afgelopen juni een soortgelijke trip gemaakt.

Reisroute heen: Ferry Kiel-Goteborg, via Zweden over de E45 omhoog gereden. Stukje door Finland en dan Noorwegen in. Bewust voor gekozen om "snel" omhoog te rijden, dus veel kilometers op een dag, rechte grote wegen en lange dagen. Vrijdag vertrokken, eerste dag alleen maar naar Kiel dus relatief korte afstand. Daarna door Zweden zo'n 650km per dag gemaakt. Goed haalbaar, rijden van 09:00 tot 18:00 ongeveer. Dinsdag einde van de ochtend was ik op de Noordkaap, binnen 4,5 dag dus. Kan nog sneller als je meer km's op een dag maakt (wat ook kan want het is lang licht in de zomer. Ik stond na 2900km op de Kaap (vanaf Amsterdam).

Daarna rust genomen en op het gemakje de kust naar beneden afgezakt. Via Lofoten en RV17 naar beneden gereden. De bekende toeristische wegen gereden, paar dagen rondom het Lysefjord gestaan en wat wandelingen gemaakt (Preikestolen en Kjerag). Geëindigd in Lindesnes (Zuidelijkste puntje van Noordwegen). Ferry Kristiansand-Hirtshals weer terug, daarna nog 1000km snelweg terug.

31 dagen, 9500km.

Paar dingen om rekening mee te houden:
Hoeveel tijd heb je? Ik kreeg de tip om te beginnen met de saaie kilometers naar de Kaap toe. Je kan best mooi rijden door Zweden en Finland, maar dat kost veel tijd en is lang niet zo mooi dan Noorwegen. Beste is dus om op de grote weg te blijven en te zorgen dan je zo snel mogelijk op de Kaap bent, dan heb je meer tijd om te genieten van Noorwegen. Doe je het andersom dan moet je de saaie 3000km vanaf de Kaap terug en heb je niets meer om naar uit te kijken. Als je van de Kaap afkomt en dan pas de rest van Noorwegen gaat bekijken dan ben je in wezen al op de terugweg en kan je beter inschatten hoeveel tijd je nog over hebt.

Verkijk je niet op de afstanden. In Zweden en Finland redt je makkelijk de 700km op een dag, in Noorwegen mag je blij zijn als je de helft haalt. Je komt langs de kust regelmatig veerboten tegen, die hoef je niet te reserveren maar kijk er niet van op dat je een uur staat te wachten voor hij vertrekt en dat de overtocht ook nog een uur kan duren. Omrijden kan, maar kan zomaar 150 tot 200km rijden zijn.

Wat prijs betreft, Noorwegen is inderdaad duur. Met kamperen kan je het redelijk in de hand houden, maar ook dat is niet altijd goedkoop. Voor één persoon was de goedkoopste camping omgerekend 10 euro per nacht, de duurste 25. Gemiddeld rond de 15 tot 20 euro per nacht. Levensonderhoud is daar gewoon erg duur. Ik heb elke dag boodschappen in de supermarkt gedaan en zelf gekookt. Zelfs dan is 15/20 euro per dag voor basic dingen echt niet overdreven. Zweden is redelijk vergelijkbaar met NL.

Wat de mooie plekken betreft, in Noorwegen zijn meerdere wegen als toeristische wegen aangemerkt. Deze zijn ook gemarkeerd met borden en dus makkelijk te volgen. Deze routes kan je online wel vinden. Sommige zijn maar een tiental kilometers, maar de RV17 bijvoorbeeld bijna 700km. Ik heb nu weinig tijd, maar ik kan komende week wel wat voor je opzoeken.

Mocht je verder nog wat willen weten, vraag maar raak!
Goed verhaal! Bedankt :} Ben verder in de Scandinavische landen onbekend, ben in die hoek alleen in Finland geweest. Beviel goed, maar veel van hetzelfde inderdaad: bomen, bomen en nog eens bomen. Hoorde dat Zweden ook redelijk veel van hetzelfde is. Inderdaad de heenweg Zweden pakken: dan heb je nog wat om naar uit te kijken inderdaad.

Wat is de beste reisperiode? Ik kan me voorstellen dat buiten de zomer het redelijk koud kan zijn in het Noorden, dus ik denk aan juni/juli/augustus. Dan zijn de dagen qua licht ook langer.

Verder wil ik me niet al teveel voorbereiden, vind het juist mooi om de dingen tijdens een reis op me af te laten komen. Maar een "lijstje" met wegen of gebieden die je MOET zien als je daar bent is altijd welkom ;) Als een soort van rode draad als basis voor de route's die ik dan ga maken.

Las wel nog over hutjes die je kunt huren, dat schijnt ook goedkoper te zijn dan een B&B?

En verwacht niet te veel van de Noordkaap! Zie het meer als een mijlpaal, een punt op zich, maar verwacht er niet te veel van. Het is veel te druk, super toeristisch, eigenlijk één grote souvenirwinkel en duur. Leuk om van het lijstje af te strepen maar ik ben veel dichter bij huis op veel mooiere plekken geweest. Dat is niet negatief bedoelt, maar rij geen 3000km met de gedachte dat je op de mooiste plek van Europa uit gaat komen want dat gaat een anticlimax opleveren. Nog een tip, het tolhuisje is bemand van 11:00 tot 01:00 uur, buiten die tijden kan je zo doorrijden. Ik zou ook vooral buiten die tijden gaan, anders betaal je 25 euro pp.
Ga ik ook zeker niet doen, het is inderdaad puur als mijlpaal bedoelt en inderdaad om van het lijstje af te strepen :)
 
Laatst bewerkt:
In de zomermaanden kan je daar prima zitten, al kunnen de weersomstandigheden ook zomers nogal variëren. 2 jaar geleden zat ik op 5 juni met 25 graden in Finland, later hoorde ik van kennissen dat die op 25 juni op bijna dezelfde plaats een paar centimeter sneeuw hadden.
 
In de zomermaanden kan je daar prima zitten, al kunnen de weersomstandigheden ook zomers nogal variëren. 2 jaar geleden zat ik op 5 juni met 25 graden in Finland, later hoorde ik van kennissen dat die op 25 juni op bijna dezelfde plaats een paar centimeter sneeuw hadden.

Sneeuw in de laatste week van juni? Dat lijkt me héél uitzonderlijk.

's Zomers is het best prima vertoeven in Finland, qua temperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan