Moto Guzzi V50 café racer project

stinuswr

MF'er
4 nov 2011
209
0
Nadat ik de laaste twee jaren bezig geweest ben met mijn versleutelde CB 400n is het ‘helaas’ weer beginnen kriebelen om aan iets nieuws te beginnen ! *O*

Zo kocht ik mijn cb’tje :
2yovmsh.png

Zo is hij nu :
9ap7xj.jpg


Een aantal maanden kwam ik –geheel onverwacht- een leuke guzzi V50 uit 1985 tegen. De vorige eigenaar had al wat spulletjes gekocht voor zijn project en de moto al deels gedemonteerd maar heeft daarna besloten hem weer te verkopen.
Ik dus gaan kijken naar de moto en hem gelijk opgeladen. Startte niet want de kabelboom was gedemonteerd maar het blok zat wel los.
Bij thuiskomst even de kapjes en het zadel er terug opgezet en dan deze foto geschoten :
Gelijk al even het M-stuurtje erop gezet, ik kon niet wachten :+
2w3z1iq.jpg


Ik kwam er vrij snel achter dat deze motor afkomstig is van de Nederlandse landmacht. Er zit namelijk een kickstarter op, een speciale ‘cockpit’ met aangepaste sleutel en overal aan de onderkant van de kader kan ik groene lak terugvinden !
Oorspronkelijk was het dus zo’n ding :
048.jpg


Ondertussen de zijpanelen verwijderd en het nieuwe zadeltje eens los op het frame geplaatst :
8ygw14.jpg
 
Bij mijn vorige project heb ik alle laswerken laten uitvoeren. Gezien dit toch vrij veel geld kostte heb ik voor ongeveer hetzelfde bedrag zelf een kleine halfautomaat aangeschaft. Na heel wat oefenen en experimenteren begon het lassen goed te lukken.
Oude steunen verwijderd en een eerste steuntje gelast voor het nieuwe zitje :
156ekg1.jpg

Tweede steuntje gelast :
2rdzsxv.jpg

En dan gelijk aan de achterkant van het frame begonnen.
Eerst inkorten :
j7d92o.jpg

U-bochtje op maat :
oeq14.jpg

En gelijk het bochtje er in gelast :
256wviv.jpg

Eindresultaat met het zadel gemonteerd :
6t32pz.jpg


Zadel en de bocht liggen mooi tegen elkaar, missie geslaagd :} _O-
 
Goed bezig..
Heeft deze motor nog de 350 koppen?


weet niet of er al andere koppen geplaatst werden.
De v50 NATO heeft kleinere kleppen lees ik.. Kan ik aan de kop ergens zien of het nog de originele is of moet de kop er daarvoor volledig af ?

Kleppen etc moeten nog gesteld worden dus heb de koppen ook nog niet echt bekeken en de deksels nog niet open gehad.. Pakkingen liggen wel al klaar :W
 
Laatst bewerkt:
Verschil kun je zo niet zien volgens mij. Kop eraf en klepdiameter opmeten is de manier.
Van de legermotoren is de primaire overbrenging ook korter, de civiele v50 liep rond de 150/160. De NATO fietsen lopen nooit harder dan 120. Kortom, Op de snelweg zit je konstant volgas te jengelen met zo'n ding.

En tenslotte, vóór je gaat rijden, controleer éérst of de kruiskoppeling van je cardanas speling heeft. Als dat ook maar een heel klein beetje voelbaar Is, vervangen! Deze loopt door de achterbrug en die is rechtstreeks verbonden met je frame. Als de kruiskoppeling breekt slaan de resten de lagering van je vork los van je frame met alle gevolgen van dien. Onderschat het niet!

Gaaf fietsje verder!
 
Verschil kun je zo niet zien volgens mij. Kop eraf en klepdiameter opmeten is de manier.
Van de legermotoren is de primaire overbrenging ook korter, de civiele v50 liep rond de 150/160. De NATO fietsen lopen nooit harder dan 120. Kortom, Op de snelweg zit je konstant volgas te jengelen met zo'n ding.

En tenslotte, vóór je gaat rijden, controleer éérst of de kruiskoppeling van je cardanas speling heeft. Als dat ook maar een heel klein beetje voelbaar Is, vervangen! Deze loopt door de achterbrug en die is rechtstreeks verbonden met je frame. Als de kruiskoppeling breekt slaan de resten de lagering van je vork los van je frame met alle gevolgen van dien. Onderschat het niet!

Gaaf fietsje verder!

Bedankt ;)

De kruiskoppeling is reeds gecontroleerd en vrij van speling :]
 
De volgende lading foto’s !

De achterkant van het frame is klaar. Er werd nog een plaat in de U-bocht gelast + een bakje onder het zadel waar alle elektronica en de batterij in zullen komen.
2m6la4l.jpg

Hierna heb ik met behulp van een M-unit een voorlopige kabelboom gemaakt om het blok te starten. Na een dik uurtje was deze ‘kabelboom’ klaar en kon er voor de eerste keer gestart worden. En ja hoor, na een aantal pogingen draaide het het blokje vrolijk rond op twee cilinders zonder bijgeluiden. Even een testritje gemaakt in de straat.. hij doet het prima !
Dus klaar voor de volgende stap : alles uit elkaar halen zodat het blok opgefrist kan worden en het frame naar de coater gebracht kan worden !
Het scheiden van blok en frame stelt gelukkig niet veel voor bij zo’n guzzi !
Het frame :
wguedw.jpg

Wat overblijft :
r2j8xu.jpg

Blokje aan het plafond voor een grondige poetsbeurt :
ogw5di.jpg

Bakje voor de elektronica afwerken :
2jd4z2u.jpg

& het frame volledig klaar en naar de coater !
Ondertussen ga ik me bezighouden met de wielen weer mooi te maken :+
 
Van de legermotoren is de primaire overbrenging ook korter, de civiele v50 liep rond de 150/160. De NATO fietsen lopen nooit harder dan 120.

Maar je kan er wel een tankbaan mee oversteken *O*

( ;) opleiding motor-ordonnans in veldhoven, we mochten 2 weken alles doen met zo'n Guzzi _O- , sorry voor de krassen op de uitlaat :+ )

Word idd een leuke fiets :t
 
Maar je kan er wel een tankbaan mee oversteken *O*

( ;) opleiding motor-ordonnans in veldhoven, we mochten 2 weken alles doen met zo'n Guzzi _O- , sorry voor de krassen op de uitlaat :+ )

Word idd een leuke fiets :t

Phuh, tankbaan oversteken kon ik ook. Volle bepakking en uzi in de hand. _O-
Bij de pantserinfanterie was dat de normaalste zaak van de wereld!
Hadden wij geen Guzzi voor nodig. Wij mochten dat met een YP408 Doen. Dat was óók leuk!

Maar met die korte overbrenging konden ze inderdaad overal doorheen baggeren :}
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe dag, een nieuwe reeks foto’s !

De voorvering is eerst aan de beurt :
Pootjes kaalgeschuurd :
344cwts.jpg

Rubber voor en na :
f9k48x.jpg

Alles in de primer en daarna zwart gelakt. Op de foto lijken ze niet zo mooi door de lichtinval helaas. Gelijk verse olie er in & daarna alles weer gemonteerd !
8xpkcg.jpg
 
Ondertussen zijn ook de wielen klaar :
Om te beginnen de velgen netjes gepoetst.
Dan verse lagers in de wielen. De vorige hadden enorm veel speling !
2u8j8t5.jpg

Nieuwe bandjes !
24ce329.jpg

Alle oneffenheden eruit geschuurd en dan de truc met de kaarten :
k4uh3m.jpg


Dit aan beide kanten en daarna het wiel opgehangen en gespoten.
Het resultaat is beter als ik verwacht had !
24v4lqt.jpg

Ondertussen de voorste remschijven ook zwart gelakt. (uiteraard niet het oppervlak waar de remblokjes hun werk doen :+ )
Wat boutjes onder handen genomen :
e0mp2w.jpg

En de remschijven terug gemonteerd met oog voor detail :
2vn2u7o.jpg


En deze is terug van de poederlakker :
21buot1.jpg

*O* *O*
 
Nou! Lekker tempo! :t (Of is een deel van de foto's ook van de afgelopen weken?) Komt helemaal goed zo te zien :Y

Afgelopen maanden zeg maar... :+ zo snel gaat het helaas niet :9

Hij is nog niet klaar maar momenteel hangt het blok er wel al terug onder, de laatste foto's - deze keer echt van de huidige stand van zaken- volgen morgen of overmorgen ;)
 
Motorblok hangt er weer in :
2ppmufq.jpg

Dekseltjes zullen achteraf nog gepolijst worden 
Voorvork en koplamp gemonteerd. In de koplamp zitten richtingaanwijzers weggewerkt.
2hr1f0j.jpg

Klein tellertje gekocht en een beugel gemaakt zodat hij mooi in het midden van de kroonplaat komt : (ja, ik had nog maar 3 mooie imbusjes, even naar de winkel voor een vierde :+ )
1zofad3.jpg

Totaalplaatje :
e7krwk.jpg

Als je goed kijkt kan je in het bakje onder het zadel een aantal gaten zien. Hier komen de schakelaars in die de M-unit bedienen & eveneens een contactslot.

Ik denk eraan om de tank kaal te schuren en daarna het blote metaal gewoon te vernissen voor een ‘klassieke’ look. Wat denken jullie ?
Verder staat er als volgende punten de carburateurs en de kabelboom op het programma. *O*
 
Blanke tank is cool, de vraag is wat er onder de oude lak zit.. Ik was dat ook van plan met mijn XS, maar met deukjes en dergelijke vond ik dat geen Porum :N
 
Blanke tank is cool, de vraag is wat er onder de oude lak zit.. Ik was dat ook van plan met mijn XS, maar met deukjes en dergelijke vond ik dat geen Porum :N

Daar heb je wel gelijk... Hopelijk zijn er geen deukjes of andere schade want dan gaat mijn plan de mist in...

Als alternatief ga ik ook eens kijken om hem in een kleurtje te laten spuiten. Maar welk kleurtje :? :z
 
Aan de slag gegaan met de kabelboom :

flx9n7.jpg


Schakelaars voor te starten, licht en toeter onder het zadel weggewerkt.. Eveneens het contactslot :
Op het stuur komt slechts 1 schakelaartje, voor de richtingaanwijzers
rs7cqg.jpg


Koplamp met ingebouwde richtingaanwijzers & de teller :

2v0mixg.jpg


5wzamo.jpg


*O*
 
Laatst bewerkt:
De volgende lading foto’s !

De kabels van de M-button heb ik door het stuur getrokken. De M-button is dan ook de enige schakelaar die op het stuur komt en zal gebruikt worden voor de richtingaanwijzers.
wr5p1.jpg


De rest van de kabelboom heb ik netjes ingepakt :
11hzec0.jpg

Deze heeft als voordeel dat hij gewoon weer open kan moest er een aanpassing nodig zijn aan de kabelboom.

Verder ben ik aan de slag gegaan met de carburateurs :
b7ym2t.jpg

Rubbers en dichtingen vervangen en alles goed proper gemaakt.
En de kelkjes geplaatst !
Zijn chinese dingen maar worden waarschijnlijk vervangen door K&N filters.
143gi03.jpg

Volgende stap: het uitlaatsysteem.
Inkorten voor de nieuwe dempers :
t5sunr.jpg

Andere kant ook ingekort en hierna waren ze klaar om te passen :
2ynpe9l.jpg

Staat knap zo ! Komt uiteraard nog heatwrap rond.
Hierna was het tijd voor de volgende grote stap : de moto weer op zijn wielen krijgen !
Vastgemaakt aan het plafond en de wielen gemonteerd :
339hnkk.jpg



Resultaat :
kapd0i.jpg

De benzinetank is ondertussen ook klaar.
Ben begonnen met hem kaal te schuren. Heel voorzichtig eerst in de hoekjes om te kijken of er plamuur zou onderzitten.
Na een half uurtje schuren vond ik hem er best mooi uit zien : rood met wat afgeschuurde stukken.
Ik was tevreden en heb hem dus zo gelaten en mat vernist. Ga er voorlopig zo mee rondrijden, hem volledig kaalschuren kan later nog altijd…
dpbfyw.jpg

Hierna zijn er nog wat details afgewerkt :
Bruine handvatten geplaatst
Gashendel geplaatst
Uitlaat voorzien van heatwrap
X-racer lithium-ion batterij gemonteerd (onzichtbaar onder het zadel.)
Kleppendeksels gepolijst
Uitaraard alle oliën ververst, kleppen gesteld etc..
Enige wat momenteel nog moet gebeuren zijn de voorremmen. Deze worden gereviseerd.
De leidingen worden op dit moment op maat gemaakt en kunnen daarna gemonteerd worden.
Voorlopig resultaat :
10o2mnb.jpg

21kklcy.jpg


Een flinke 'tegenvaller'is dat het nog maar 2 november is en dat mijn winter project al zo goed als klaar is |( :+ :+ :+

:]
 
Ook nog even een dankwoordje aan 'Guzzigek' die me met raad heeft bijgestaan om een oplossing te vinden voor de carterontluchting !;)
 
3 werf hulde! maar je hebt het over nieuwe dempers, volgens mij dempen ze niet zo veel? Misschien voor het mooi teller wat lager plaatsen, steekt er zo op het oog erg ver bovenuit, heb je nog wat te doen de winter......
 
3 werf hulde! maar je hebt het over nieuwe dempers, volgens mij dempen ze niet zo veel? Misschien voor het mooi teller wat lager plaatsen, steekt er zo op het oog erg ver bovenuit, heb je nog wat te doen de winter......


Bedankt ;)
De teller kan ik inderdaad nog een aantal centimeters laten zakken :P
En ja.. De 'dempers' zijn mooi maar veel dempen doen ze niet maar dat stoort me niet echt, horen ze me tenminste aankomen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan