Olieaftapplug zit vast, krijg 'm onmogelijk los. Wat nu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Bij mijn gs500 krijg ik de olieaftapplug niet los. De kop is 6-kantig 17mm, met een 12-kantige ringsleutel heb ik het al geprobeerd, maar die sloeg er een paar keer weer van los.

Nadat ik de uitlaat eraf heb gehaald, kon ik er beter bij en kon ik beter druk zetten op de bout. Nu blijft ie nog even vast zitten als eerst, geprobeerd om aan te draaien, zelfs een tikkie met de hamer erop gegeven maar dat werkt ook niet.

Deze plug is een paar maanden geleden (4000 km) nog los geweest - volgens de dealer.

Op het einde heeft het motorblok zonder olie gereden, daardoor is het blok ook kapot en wil ik een nieuwe erin zetten. Het blok was op het einde, héél erg heet. Misschien doordat ie te weinig olie had daardoor overhitte en de olieaftapplug helemaal vastzit?

Wat zal ik doen? Verhitten met een aansteker? WD40?
 
Weet je zeker dat het de aftapplug is waar je mee bezig bent?
Waar zit die plug bij jou precies?

Is die grote moer in het midden van je stuur toch?

TS, koop eerst een knappe gedeedschaps set, lijkt duur maar kan je veel geld besparen aan dingen die je anders sloopt.
Je hebt er toch een nodig als je je blok wilt verwisselen.
En je kan best je olie laten zitten als dit blok toch de kliko in gaat. Of wil je het weer voor je nieuwe blok gebruiken? :+
 
...een mooie doppen set 1/2" en een erg handige wringijzer. Kost me wel 65 euro, duur...
Als je €65 veel geld vindt voor een 1/2"doppenset dan denk ik niet dat zelf sleutelen iets voor jou is.

Want na die 1/2"set kom je erachter dat een 1/4"set handiger is voor veel 6-kanten <12mm. En 3/8" voor de maten t/m +19mm. Tel er nog een paar goede tangen bij, setje goede binnen6-kantsleutels, momentsleutels enz.

Plus een onderdelenbudget en €150 voor dingen die je molt terwijl je leert te sleutelen.
 
..Zonder er een gereedschaps-topic van te willen maken, een alu aftapplug, of ijzeren krijg je toc ook wel los met een hema ringsleutel of er moet wel iets heel geks aan de hand zijn?
@ TS, kun je een plaatje schieten van het inferneuze object?
 
Als je €65 veel geld vindt voor een 1/2"doppenset dan denk ik niet dat zelf sleutelen iets voor jou is.

Want na die 1/2"set kom je erachter dat een 1/4"set handiger is voor veel 6-kanten <12mm. En 3/8" voor de maten t/m +19mm. Tel er nog een paar goede tangen bij, setje goede binnen6-kantsleutels, momentsleutels enz.

Plus een onderdelenbudget en €150 voor dingen die je molt terwijl je leert te sleutelen.

Vind ik op zich niet veel geld. Ik weet dat goed gereedschap ERG veel waard is, Datona is ook helemaal niet duur dus valt best mee.

Is vooral als je idd alles samen begint op te tellen. eerst een 1/2 set, daarna een 1/4, momentsleutel en een mooi wringijzer,...

Ik kreeg er al de koorts van :X , maar je komt altijd wel op 100'n uit als je alles samen koopt.

Waarom zou je trouwens ooit een 3/8" doppen moeten hebben?
Die 1/2" heeft toch bijna elke maat?

Kijk bv. deze set: Doppenset 1/2" opname 20-delig

Gaat van 8 tot 32 mm, alles wat je nodig hebt. Een aparte set van 1/4" of 3/8" is dan toch nooit nodig?
 
..Zonder er een gereedschaps-topic van te willen maken, een alu aftapplug, of ijzeren krijg je toc ook wel los met een hema ringsleutel of er moet wel iets heel geks aan de hand zijn?
@ TS, kun je een plaatje schieten van het inferneuze object?

Morgen maak ik zelf een foto ervan.

Ik heb (en een ander heeft het ook al geprobeerd) al mijn kracht op dat ding gezet met een ringsleutel. 0 beweging.

Ik ga wel met een nieuwe set het proberen.
 
Vind ik op zich niet veel geld. Ik weet dat goed gereedschap ERG veel waard is, Datona is ook helemaal niet duur dus valt best mee.

Is vooral als je idd alles samen begint op te tellen. eerst een 1/2 set, daarna een 1/4, momentsleutel en een mooi wringijzer,...

Ik kreeg er al de koorts van :X , maar je komt altijd wel op 100'n uit als je alles samen koopt.

Waarom zou je trouwens ooit een 3/8" doppen moeten hebben?
Die 1/2" heeft toch bijna elke maat?

Kijk bv. deze set: Doppenset 1/2" opname 20-delig

Gaat van 8 tot 32 mm, alles wat je nodig hebt. Een aparte set van 1/4" of 3/8" is dan toch nooit nodig?
Begin met een goede 3/8" set.
 
Ik gebruik al een paar jaar vrij intensief een doppensetje van de Action van 11 euro en het valt mij 100% mee. Ik heb er drie setjes bij gekocht voor in de auto's.

En wat het losdraaien betreft, je zet de dop er overheen, wringijzer laat je naar rechts wijzen en je trekt het naar je toe. :D
 
Koop je dit setje, low budget en redelijk knap spul
Mannesmann 94 Delige Doppenset 1/4
Dit is inderdaad een mooie set om mee te beginnen, zit 1/4 en 1/2 in.
Heb hier inmiddels 2 setjes van liggen, 1e kwam van de lidl, maar na een paar jaar begaf de ratel het, en het scharnier van de koffer is kapot, 2e koffer nog nauwelijks gebruikt.
Die doppen zijn zeskant, en kunnen aardig wat mishandeling hebben, ook met een meter pijp op de sleutel blijven ze heel.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je trouwens ooit een 3/8" doppen moeten hebben?
Die 1/2" heeft toch bijna elke maat?

Kijk bv. deze set: Doppenset 1/2" opname 20-delig

Gaat van 8 tot 32 mm, alles wat je nodig hebt. Een aparte set van 1/4" of 3/8" is dan toch nooit nodig?
Uiteraard kun je een dopje 8 makkelijk op een ½'' ratel steken, je moet alleen nogal wat sleutelervaring hebben om aan te kunnen voelen hoe vast je met deze combi een bout of moer zet, bovendien werkt het gewoon niet handig en vaak helemaal niet omdat je te weinig plaats hebt. Omgekeerd kun je een 32 mm dop met wat verloopjes ook best op een ¼'' inch rateltje kwijt. Uiteindelijk gaat er iets stuk...
De set uit je link bestaat alleen maar uit de doppen. Ratel, wringijzer etc. moet je evengoed nog aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je trouwens ooit een 3/8" doppen moeten hebben?
Die 1/2" heeft toch bijna elke maat?

Gaat van 8 tot 32 mm, alles wat je nodig hebt. Een aparte set van 1/4" of 3/8" is dan toch nooit nodig?
Je kunt M5/8mm en M6/10mm vastdraaien met een 1/2"ratel of wringijzer. Maar dan moet je een gevoelsmens zijn of je blunder/sleutelleerbudget verhogen.

Het is een beetje hetzelfde als boter smeren op een dunne cracker met de grootste maat koksmes.

Mijn ervaring is hetzelfde als de tip van Martell: een 3/8"set is fijn voor een motorfiets, een goed begin. JIS-schroevendraaiers ook en een goede waterpomptang is zijn gewicht in whisky waard
 
..Zonder er een gereedschaps-topic van te willen maken, een alu aftapplug, of ijzeren krijg je toc ook wel los met een hema ringsleutel of er moet wel iets heel geks aan de hand zijn?
@ TS, kun je een plaatje schieten van het inferneuze object?
Bij de laatste beurt gemonteerd met loctite omdat hij anders bleef lekken?
 
Als TS nog iets wil bijleren kan hij misschien mee met Daphne2612.
Dan leert hij gelijk welk gereedschap wel of niet zinvol is.

zie ander topic: Technieken leren motor KLIK

Ja 't is een beetje uit de hand gelopen met het gereedschap :o .

Overigens is dat een zeer interessant topic, ik zat zelf al aan zo'n cursus te denken.

Jammer dat mijn vervoer nu kapot O-) is en dat ik niet in NL woon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan