´78 CX500 monoshock project

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.399
1.409
Grunn
Instagram
Mede motor liefhebbers,

Even voorstellen, Ik ben Steven, 25 jaar en student uit Groningen.
Al sinds ik een kleine man was helemaal gek van alles wat 2 wielen en een motor heeft en altijd al een sleutelaar geweest, begonnen met de tv en Hifi set van mn ouders en later brommers, minibikes en andere 2 wielers.

Heb vanalles al gehad en gereden! zo heb ik bijv. samen met een vriend een LTD305 omgebouwd tot bratstyle achtig apparaat, maar gaandeweg werd de behoefte om een grote motor te verbouwen die ook echt in het dagelijks leven te gebruiken is steeds groter.

Tot ik in een gekke bui bij een winkeltje die wat handel bedrijft een CX500 zag staan...

Je weet hoe het gaat, je ziet het ding staan, kruipt thuis achter de computer om te kijken wat je er allemaal mee kan, en meteen kan je de eerste week ´s avonds steeds de slaap niet vatten omdat je zo druk bezig bent met al die hersenspinsels over de motor.

Het apparaat opgehaald zonder dat ik ook maar een idee had van technische staat (hij stond al 10 jaar stil) bouwjaar of km-stand, maar ach, zon trouwe Friese verkoper zal de boel niet snel bedonderen dacht ik maar.

En zowaar, een beetje schoonmaakwerk en een verse accu waren voldoende om de CX weer tot leven te wekken.

Zo kocht ik de machine...
Sa6hDx.jpg


En ik ben blijkbaar niet de enige geïnteresseerde..
hmimWx.jpg


Het idee om het lelijke subframe te lozen kwam als snel, want met alle respect, alle verbouwsels met het orginele subframe spreken met gewoonweg niet aan.

Ik kan heel lang doorgaan maar foto's zeggen toch meer en zijn ook leuker dan mijn gelul.

AYEr02.jpg


Dik staal, en ook aan de koker vast waar de as doorheen komt.

DmGRvo.jpg


Tsja, je moet toch wat eh
2mTR5t.jpg


Het nieuwe subframe klaar, later nog wat netter gemaakt.
Is4911.jpg


En ook hiervoor maar karton en een schaar gebruikt
4d5dPo.jpg


En zo ziet het er nu uit!
e8f7Xq.jpg



Wat ik nog kwijt wil, de bedoeling is dus een custom bike, zonder etiket, geen cafe racer, tracker of scrambler dus. Gewoon mijn creativiteit de vrije loop laten gaan en kijken wat eruit komt.
 
Laatst bewerkt:
Zonder die hele sofa is hij ook vast 25kg lichter _O-

Ziet er al goed uit, ben benieuwd hoe je hem gaat afwerken. Al een kleur voor ogen? Er zijn hier wat lui goed in Photoshop die een idee kunnen visualiseren.

En gewoon bouwen zoals jij hem voor ogen hebt - en niet bijv. er clip-ons op zetten 'omdat dat moet bij dit soort motoren'.
 
Zat te denken aan zwart met donkergrijs en rode details!

Zit wel te twijfelen aan een USD vork, vernomen dat die van een ZXR750 er vrij goed inpast, zal alleen wat bussen moeten draaien, maar dat geld ook voor de as, omdat ik wel 2 dezelfde velgen wil houden.

en als er dan een USD inzit zullen er toch ook clip-ons op komen, maar ik begrijp de boodschap!
 
ziet er goed uit!
de vork van een cbr600 zou volgens mijn met alleen andere lagers moeten passen. er is ook erg veel te vinden op het Amerikaanse cx500 forum, ook over het inbouwen van een USD

succes met de verder verbouw en je hebt er een volger bij :)
 
CBR600 is inderdaad een optie, echter is het budget helaas niet oneindig, en slaat een CBR vork dat een niet te dichten gat in.

Nou heb ik mijn oog laten vallen op een TL1000R voorvork met t-stuk, lijkt me niet gek...

Ik ben niet zo thuis in de banden en de maten hiervan, maar ik wil graag een zo breed mogelijke achterband, (ik weet dat dit de stuur eigenschappen niet ten goede doet, maar daar heb ik ander speelgoed voor) maar wel op dezelfde velg, ik heb bij de achterbrug wel ruimte, en hier kan evt. nog wel meer ruimte gemaakt worden.

Nou is de velg natuurlijk niet zo breed, en ligt er standaard een 120/90/18 op, maar hoe breed kan ik gaan ?

Dit is behoorlijk breed

rear4.jpg
 
Op mijn kawa lag ook een 120 breed, heb ik vervangen voor een 150 breed. Daarna moest ik hem iets uit het midden spaken omdat hij tegen de ketting aanliep. Maar het rijdt super.
 
Carbs zo laten, gewoon mooie powerfilters erachter *O*

Is daar iets mee wat ik zou moeten weten, dus een reden dat je dat expliciet vraagt ?
 
Laatst bewerkt:
Dat was een topic door mij gestart inderdaad :]

Allemaal leuk enzo belasting van 1100 kilo met 2 personen en dat soort grappen, Feit is dat dat nooit meer kan, want mono zadel, en er zijn al zoveel CX500's gebouwd met een minder degelijke constructie dat ik er meer dan genoeg vertrouwen in heb om het wel zo te bouwen *O*

Iedereen die eraan twijfelt, vooral niet doen :W
 
Carbs zo laten, gewoon mooie powerfilters erachter *O*

Is daar iets mee wat ik zou moeten weten, dus een reden dat je dat expliciet vraagt ?

Ben ook met een maatje bezig met een cx500 ombouw naar caferacer. Heb veel gelezen over dat de motor slechter gaat lopen met power filters en aangepaste sproeiers, ik hoor het graag van eerste hand of het zoveel slechter is dat je er echt last van hebt.
 
Laatst bewerkt:
Even aan de moderatoren vragen of ze dit topic bij het andere willen voegen. Is al vaker gebeurd, dus het kan. Het driehoekje in de Op aanklikken en de vraag indienen is alles wat nodig is.

Mooi onderwerp dus waarom zou je het versnippert laten?
 
Laatst bewerkt:
Nope die gaat waarschijnlijk niet passen. 140 is het breedste wat ik gelezen heb wat iemand er op gegooid heeft, en die moest zijn brug er voor aanpassen. Ik heb er een 120/90 K60 op en heb aan beide kanten ongeveer een halve cm over.

Toch even iets belangrijks over je monoshock. Ik weet dat er altijd veel om te doen is en je hebt er vast al een hoop van gelezen, dus ik zal het redelijk kort houden ;)

Het is er niet op gemaakt, maar het kan natuurlijk wel. Door veiligheidsfactoren is die brug 3x sterker van hij hoeft te zijn dus zo snel zal je niet tegen problemen aan lopen (in ieder geval op de korte termijn). Omdat je monoshock dicht bij de as van de brug zit wordt het moment veel groter en flext je brug dus ook harder. Rechts is die poot dikker dan links ivm je cardan en dus gaat je brug torderen. Het zal er niet direct van kapot gaan, maar houdt er rekening mee. Je koopt een cx niet voor de prestaties, dus ga ik er van uit dat wat extra instabiliteit geen dealbreaker is. Een stukje plaat op de linker brugpoot lassen scheelt al een hoop trouwens, mocht je hem toch wat stijver willen hebben.

Nu toch even iets belangrijks voor je veiligheid, die bevestiging van je shock op je brug is lekker stevig van dik staal, maar je bevestigd hem op een gusset die absoluut niet gemaakt is om vanaf die kant te belasten en daarnaast flink weggerot kan zijn aan de binnenkant omdat er water in blijft hangen (de mijne was zo lek als een mandje).
Doe wat je wil met je monoshock, de boel blijft over het algemeen allemaal heel, maar die bevestiging moet je echt versterken anders ga je daar binnen de kortste keren doorheen. Las gewoon een dikke plaat over die gusset heen en dan zit je al redelijk safe.
Ik zie ook al een gat zitten in je frame en je brug ziet er van buiten al best roestig uit, dus kijk er goed naar en zorg dat niet alle kracht op dat dunne roestige plaatje komt.
 
Bedankt voor je verhaal, aan dit soort verhalen heb ik iets!

De roest op de brug is alleen oppervlakte, dat gat in het frame is geen roestgat maar gewoon een hoekje waar die plaat stopt. Wellicht is het geen verkeerd plan om die dicht te lassen.

Die "gusset" verstevigen is geen slecht idee, ik ga er naar kijken!
 
Laatst bewerkt:
Het project ligt een beetje stil ivm tentamens en werk en dus weinig tijd voor de CX. Heb alleen een paar avondjes in het weekend met een biertje erbij wat kleine dingetjes zitten uitvogelen.

Zoals op de foto te zien is ben ik bezig geweest met het bevestigen van het achterlicht. Zit nu mooi in het kontje, vanaf de zijkant steekt ie net een beetje uit en kan je hem zien schijnen.

15107449_1141764105879193_5296039690220039080_n.jpg



Ook heb ik een USD voorvork van een GSXR gekocht (voor heel weinig) die helaas na inspectie een beetje was aangepast ( -O- ) door een vorige eigenaar. Die heeft hem ingekort zoals je op de foto kan zien.

Gelukkig heb ik een neef die goed is met een draaibank en hij gaat even een nieuwe stem draaien zodat ik zometeen in deze vork dezelfde diameter stem heb zitten als in de orginele vork en hem dan dus netjes kan monteren met nieuwe conische balhoofdlagers die ik reeds gekocht heb.

15156925_1141763995879204_1688030148644570101_o.jpg


Heb op marktplaats en toevallig in Groningen voor leuk geld een rem - schakelsetje van een R6 gekocht en deze een beetje aangepast zodat deze op de CX past. Om de achterrem te laten functioneren heb ik een systeem geklust met een kabel en stelbouten zodat de achterrem nu zeer soepel werkt en prima is af te stellen. Blij mee!

Van dat systeem ben ik vergeten een foto te maken. O-)

15171215_1141763802545890_26701029972474302_n.jpg


Zoals ik hiervoor al gewaarschuwd was (maar ik dat stellig ontkende) was mijn achterbrugje inderdaad behoorlijk rot. Zo rot zelfs dat ook de cardan huls (weet de naam niet, dit dekt de lading) door gerot is! |(

Niet getreurd, wel weer wat geleerd! :Y

Ik heb ondertussen een nieuwe (uiteraard 2de kansje) gekocht en deze meteen verstevigd en aangepast zodat deze de krachten van de monoschok beter zal verdelen en aankan.

To do in de komende weken, want ik heb waarschijnlijk iets meer tijd:

- uitlaatpijpen verlengen en dempers monteren en pasmaken.
- adapters maken voor de remklauwen op de nieuwe vork.
- nieuwe voorwiel as draaien.

En ik hoop dat ik dan wel weer eens een nieuwe post heb geplaatst met nieuwe vorderingen!
 
Laatst bewerkt:
Vrienden,

Ik ben een beetje aan het brainstormen qua kleur.

Voor het frame, velgen, achterbrug ga ik voor hoogglans zwart (poedercoating)
Het blok krijgt een laagje Cast Iron (VHT) met Gestraalde details.

Voor de kont en tank zat ik te denken aan Mat donkergrijs, En dan alles met kleine rode details, zoals rode schokbreker, rode stiksels in het zadel en remleidingen.

Echter, toen kwam ik dit tegen...

95829_CB1100TR_Concept-1.jpg



Roept u maar...
 
Ik persoonlijk heb wel wat met de HRC kleurstelling. Daar zit dit plaatje nog niet eens zo héél ver vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan