Motor vooraan laten zakken door middel van kroonplaat ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Ik zou vooraan mijn motor 5 cm willen laten zakken.
Nu dacht ik van dat eventueel te doen door middel van de kroonplaat aan te passen.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben ?
 
Je kan ook de veer 5cm inkorten en dan een bus van 5cm op de terugslagveer leggen. Zo kan je de bovenkant laten voor wat hij is en wordt je veer ook een stukje stugger waardoor deze minder ver zal veren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem opgelost, een kennis gaat de huidige kroonplaat aanpassen.
Vraag is wel, wanneer ik nu mijn huidige kroonplaat op de vorken vastzet met de twee moeren(dus niet de moer onderaan) mag ik dan heel voorzichtig enkele km's met de motor rijden om deze weg te doen ?
 
Probleem opgelost, een kennis gaat de huidige kroonplaat aanpassen.
Vraag is wel, wanneer ik nu mijn huidige kroonplaat op de vorken vastzet met de twee moeren(dus niet de moer onderaan) mag ik dan heel voorzichtig enkele km's met de motor rijden om deze weg te doen ?
Een verwarrend verhaal met die verkeerde benamingen.
Zijn het bouten of moeren?
Je wilt de poten vastzetten met enkel de doppen boven in de poten maar de onderste bouten er niet in?
Waarom?
 
Probleem opgelost, een kennis gaat de huidige kroonplaat aanpassen.
Vraag is wel, wanneer ik nu mijn huidige kroonplaat op de vorken vastzet met de twee moeren(dus niet de moer onderaan) mag ik dan heel voorzichtig enkele km's met de motor rijden om deze weg te doen ?


Begrijp ik nu dat je wilt gaan rijden zonder de vorkpoten aan de bovenzijde te ondersteunen met een kroonplaat?

Geen slim plan.
 
Die kennis woont enkele km's hiervandaan en daar staat een draaibank en wat nog meer nodig is om de kroonplaat aan te passen. Hij had liever de motor daar zodat hij direct kan passen of het goed zit.
34ipqua.jpg
 
Hoeveel werk is het om die poten en de kroonplaat even te monteren zoals het hoort?
10 minuten?
Hoe zit je kroonmoer zo vast?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eén keer remmen en je voorband zit klem tegen het blok (of erger)...
Niet slim dus. En wat houdt het aanpassen van de bovenste kroonplaat in? De gaten groter maken zodat de poten kunnen doorsteken? Hoe worden de poten dan vastgeklemd? Daarnaast betwijfel ik of die kroonplaat wel voldoende "vlees" heeft om de gaten groter te maken zonder dat de veiligheid in het gedrang komt...
 
De vorken zitten onderaan toch ook stevig vast geklemd. Maar ik heb de plaat tijdelijk terug gezet.
De kroonplaat is best wel stevig en we gaan er nu twee verstevingen op lassen waarmee ik de vorken kan vastzetten. Of zouden jullie onder de kroonplaat nog een extra plaat lassen?
 
De vorken zitten onderaan toch ook stevig vast geklemd. Maar ik heb de plaat tijdelijk terug gezet.
De kroonplaat is best wel stevig en we gaan er nu twee verstevingen op lassen waarmee ik de vorken kan vastzetten. Of zouden jullie onder de kroonplaat nog een extra plaat lassen?
Tenenkrommend, echt waar :/

Zorg voor een goede passende bovenste kroonplaat, als je zo graag de poten wilt laten doorzakken.
Niet kloten en lassen aan de onderste, zeker niet rijden zonder bovenste.

Geen idee hoe dik die bovenste is, maar wellicht kun je daar de gaten van laten uitdraaien naar precies diameter vorkpoot. En dan een inkeping maken met een bout om aan te klemmen, Net als bij de onderste. Maar dat zal afhangen of je voldoende plek hebt om een bout er goed op te krijgen.
 
Volgens mij zijn de bovenste kroonplaten bij dit type bmw maar 5 of 6 mm dik.

Je kan het beter origineel laten en de poten zelf inkorten.
Dat is waarschijnlijk veel minder werk dan wat je nu allemaal moet doen om de boel veilig te houden.
De bovenste kroonplaat doet nu helemaal niks meer omdat de poten daar niet geklemd zijn.

Zal nu ook lekker rijden zo. :o
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoelde ik eigenlijk dat de bovenste kroonplaat een duplicaat gaat worden van de onderste vorkhouder. Plaats is er genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoelde ik eigenlijk dat de bovenste kroonplaat een duplicaat gaat worden van de onderste vorkhouder. Plaats is er genoeg.
Het wordt tegenwoordig vaker gedaan. Een onderste kroonplaat rond de balhoofdpen af frezen tot de 4mm die nodig is. En dan ondersteboven bovenop monteren. Ik vind het eng, een stalen plaat vervangen door een dun stukje aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Waarom kort je die veren niet een stukje in en plaats dan een bus op de terugslagveer?
Dan wordt de vork zeker niet zwakker, het is veel minder werk en die poten steken niet zo lelijk boven de kroonplaat uit.
 
@v.d.v , dat is allemaal snel gezegd maar zo simpel lijkt het me allemaal niet. Wordt de vering dan ook niet veel stugger ? Moet je dan ook niet de boragen en olie mee vervangen ?
Mijn idee was dit dus.
2i1022u.jpg
 
Laatst bewerkt:
@v.d.v , dat is allemaal snel gezegd maar zo simpel lijkt het me allemaal niet. Wordt de vering dan ook niet veel stugger ? Moet je dan ook niet de boragen en olie mee vervangen ?
Mijn idee was dit dus.
[afbeelding]
Die kroonplaat frezen lijkt je simpeler?
Als je 5cm van een veer van 50cm af haald zal hij 10% stugger worden. Waar hij nu 10cm in veert zal hij dat dan nog 9cm doen. Ik denk dat alleen maar gunstiger is voor een motor die zo op zijn neus komt staan. Wat denk je dat er met je stuurgedrag gebeurd als die motor 5cm lager komt staan?
je moet de binnenpoot uit de buitenpoot halen. je maakt een bus van 5cm lang die over de binnenpoot past en tegen de terugslagveer komt liggen. de veren kort je 5cm in. En voila, je hebt een motor die niet meer stuurt, in de bocht en van de stoep af meteen de grond raakt en die je niet meer kan opbokken.
Wat zijn boragen?
Uiteraard moet ook de luchtkamer aangepast worden, deze moet even groot blijven als hij nu is, dus het olieniveau moet 5cm zakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boragen = dichtingen
Dat was toch om te lachen veronderstel ik dat wanneer de voorkant 5 cm zakt de motor niet meer stuurt en dergelijke ?
Ik begrijp de drukte niet zo goed over die 5 cm die je vooraan zakt, je ziet niet eens dat de motorblok lager hangt nu, de benzinetank hangt ook nog steeds horizontaal.
 
Boragen = dichtingen
Dat was toch om te lachen veronderstel ik dat wanneer de voorkant 5 cm zakt de motor niet meer stuurt en dergelijke ?
Ik begrijp de drukte niet zo goed over die 5 cm die je vooraan zakt, je ziet niet eens dat de motorblok lager hangt nu, de benzinetank hangt ook nog steeds horizontaal.
Nee dat is niet om te lachen. Als je hem 5mm verlaagt zal je het verschil al gaan merken. Je motor zal Nerveuzer gaan sturen en de bocht in vallen. Jouw motor zal niet zo extreem sturen dan veel sportmotoren maar 5cm verlagen is absurd, tenzij het je niets kan schelen dat het stuurgedrag veel verslechterd.
 
Die kroonplaat frezen lijkt je simpeler?
Als je 5cm van een veer van 50cm af haald zal hij 10% stugger worden. Waar hij nu 10cm in veert zal hij dat dan nog 9cm doen. Ik denk dat alleen maar gunstiger is voor een motor die zo op zijn neus komt staan. Wat denk je dat er met je stuurgedrag gebeurd als die motor 5cm lager komt staan?
je moet de binnenpoot uit de buitenpoot halen. je maakt een bus van 5cm lang die over de binnenpoot past en tegen de terugslagveer komt liggen. de veren kort je 5cm in. En voila, je hebt een motor die niet meer stuurt, in de bocht en van de stoep af meteen de grond raakt en die je niet meer kan opbokken.
Wat zijn boragen?
Uiteraard moet ook de luchtkamer aangepast worden, deze moet even groot blijven als hij nu is, dus het olieniveau moet 5cm zakken.
Hier maak je een denkfout denk ik,je bedoeld een bus over de demperstang vermoed ik.


Vork 5cm laten zakken is idd heel erg veel.Meestal wordt geadviseerd om stapjes van 5mm tegelijk te maken wanneer er wordt geexperimenteerd met scherper sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan