Motor vooraan laten zakken door middel van kroonplaat ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Ik zou vooraan mijn motor 5 cm willen laten zakken.
Nu dacht ik van dat eventueel te doen door middel van de kroonplaat aan te passen.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben ?
 
Hier maak je een denkfout denk ik,je bedoeld een bus over de demperstang vermoed ik.


Vork 5cm laten zakken is idd heel erg veel.Meestal wordt geadviseerd om stapjes van 5mm tegelijk te maken wanneer er wordt geexperimenteerd met scherper sturen.
Ik heb het wel eens gedaan bij een usd en dan zit het anders.
Bij een conventionele vork zit de terugslagveer (10.29) inderdaad op de demperstang en moet de bus ook om die stang.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat die prima rijdt.
Je moet wel 5 cm zakken om hem er beter(sportiever) laten uit te zien. Moeilijke discussie.
Als jij denkt dat een motor waarvan de uitlaten bijna aan de grond zitten als je er op gaat zitten, en waar waarvan de voorvork nog een veerweg heeft van een paar cm prima rijd, dan moet je je eigen vooral niet tegen laten houden en doen waar je zelf zin in hebt. Ik bewonder je zelfvertrouwen want dat is toch behoorlijk hoog te noemen voor iemand die het verschil tussen een moer en een bout niet weet.
Plaats even wat foto's als het klaar is, Ik ben benieuwd hoe het er uit komt zien (graag voor je er mee de weg op gaat)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt er nog geen meter mee gereden ook in normale rijhoogte ik zou dat eerst eens doen en eens voelen hoe dat karakter van zo'n BMW blok is dat blijft apart op gasreactie . (of ga je alleen voor de look's)
 
Ik rijd er al een jaar mee rond hoor in normale rijhoogte. Is natuurlijk voordeel van aanpassen van de kroonplaat, staat hij te laag kan ik hem steeds terug hoger zetten.
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je dat er met je stuurgedrag gebeurd als die motor 5cm lager komt staan?

Uiteraard moet ook de luchtkamer aangepast worden, deze moet even groot blijven als hij nu is, dus het olieniveau moet 5cm zakken.

Nogmaals, het is een oude fiets zonder extreme geometrie. Aannemen dat het niet stuurt vind ik not done. Zelfs al stuurt het niet, er zijn zoveel motoren die misschien slecht sturen. Simpelwel omdat ze destijds niet beter wisten, door beperkt onderhoud aan bijvoorbeeld lagers of demping, door schade, oude banden, of omdat looks belangrijker zijn dan rijeigenschappen.

In veel opzichten is een S1000RR ontzettend goed. Heel voorspelbaar, snel, al dat soort dingen. Ga je daar naar rijden, omdat het anders allemaal wat zinloos aanvoelt, dan kan dat ook gevaarlijk zijn. It's not how ... it is, it's how you ride it..

Als een 5cm lager olie niveau betekend dat de demping boven de olie uit komt, zou ik toch het niveau verhogen. Lucht of olie met luchtbellen dempt niet ideaal.
 
Nogmaals, het is een oude fiets zonder extreme geometrie. Aannemen dat het niet stuurt vind ik not done. Zelfs al stuurt het niet, er zijn zoveel motoren die misschien slecht sturen. Simpelwel omdat ze destijds niet beter wisten, door beperkt onderhoud aan bijvoorbeeld lagers of demping, door schade, oude banden, of omdat looks belangrijker zijn dan rijeigenschappen.

In veel opzichten is een S1000RR ontzettend goed. Heel voorspelbaar, snel, al dat soort dingen. Ga je daar naar rijden, omdat het anders allemaal wat zinloos aanvoelt, dan kan dat ook gevaarlijk zijn. It's not how ... it is, it's how you ride it..

Als een 5cm lager olie niveau betekend dat de demping boven de olie uit komt, zou ik toch het niveau verhogen. Lucht of olie met luchtbellen dempt niet ideaal.
Op het moment dat de poot helemaal is ingeschoven is er bijna geen luchtkamer meer over.
Als je een luchtkamer hebt van b.v. 12cm en je stopt de veer er bij dan loopt de poot bijna over.
Als je die luchtkamer na het verlagen niet aan zou passen dan zal de luchtkamer weg zijn al voor de poot geheel is ingeveerd.
 
Het enige en wat veel andere mensen stoort zijn die motoren met die een hels kabaal maken. Dat merk je wel wanneer je rustig op een terrasje zit aan de reacties.
 
Ja, dit soort eigenwijsheid, rijden zonder kroonplaat, 5 cm doorsteek, is bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

dat weet je gewoonweg niet.

als banaanman net hetzelfde topic zou openen en zeggen net hetzelfde te willen doen, zou je dan anders reageren ?

oeps, moest eigenlijk een andere ge-quote hebben, supersports400 :$
 
Laatst bewerkt:
Het internet geeft meer inzicht in gevallen die sommigen als gevaarlijk beschouwen. Zegt niet zoveel over hoe mensen omgaan met hun motor over de jaren.
 
Op het moment dat de poot helemaal is ingeschoven is er bijna geen luchtkamer meer over.
Als je een luchtkamer hebt van b.v. 12cm en je stopt de veer er bij dan loopt de poot bijna over.
Als je die luchtkamer na het verlagen niet aan zou passen dan zal de luchtkamer weg zijn al voor de poot geheel is ingeveerd.
?
 
Wat ik bedoel is dat wanneer je de vork 5cm inkort je de hoeveelheid olie aan moet passen want anders is er geen plaats meer voor wanneer de vork geheel in veert.
Als de luchtkamer standaard 12cm is zou ik nu weer ongeveer 12cm aanhouden. Misschien iets minder omdat de veerweg iets korter is geworden.
 
dat weet je gewoonweg niet.

als banaanman net hetzelfde topic zou openen en zeggen net hetzelfde te willen doen, zou je dan anders reageren ?

oeps, moest eigenlijk een andere ge-quote hebben, supersports400 :$
Als Bananenman dit zou doen had ik er alle vertrouwen in dat het op een veilige manier gemaakt zou worden.
Maar in dit geval ben ik bang dat de zaak afbreekt bij het wegrijden.
 
Wat ik bedoel is dat wanneer je de vork 5cm inkort je de hoeveelheid olie aan moet passen want anders is er geen plaats meer voor wanneer de vork geheel in veert.
Als de luchtkamer standaard 12cm is zou ik nu weer ongeveer 12cm aanhouden. Misschien iets minder omdat de veerweg iets korter is geworden.
max invering blijft gelijk
 
luchtkamer meet je met poot ingeschoven
Dat weet ik. Maar zodra je de poot weer uit schuift zal er minder plaats zijn voor lucht dan eerst.
Als de poot 5cm korter wordt zal de inhoud kleiner worden en met dezelfde hoeveelheid olie wordt de ruimte boven de olie kleiner. Moet dan de luchtkamer niet iets groter worden?
 
Dat weet ik. Maar zodra je de poot weer uit schuift zal er minder plaats zijn voor lucht dan eerst.
Als de poot 5cm korter wordt zal de inhoud kleiner worden en met dezelfde hoeveelheid olie wordt de ruimte boven de olie kleiner. Moet dan de luchtkamer niet iets groter worden?
nee, de veerweg wordt korter en het progressieve van de luchtkamer wordt belangrijker en blijft minimaal net zo noodzakelijk op het eind van de veerweg. Ga je de luchtkamer vergroten, is het constant klonk onderin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan