Motor vooraan laten zakken door middel van kroonplaat ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Ik zou vooraan mijn motor 5 cm willen laten zakken.
Nu dacht ik van dat eventueel te doen door middel van de kroonplaat aan te passen.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben ?
 
Hier zie je dat ook, ongeveer een 5 tal cm.
Maar is dat bij elke motor mogelijk om die vorkpoten door te laten steken zonder enige aanpassing van kroonplaat of dergelijke ?
suzuki-gs750-cafe-racer.jpg
 
Hier zie je dat ook, ongeveer een 5 tal cm.
Maar is dat bij elke motor mogelijk om die vorkpoten door te laten steken zonder enige aanpassing van kroonplaat of dergelijke ?
[afbeelding]

Of dat bij elke motorfiets mogelijk is weet ik niet, maar je ziet het gauw genoeg of het kan.
Deze Suzuki is waarschijnlijk achter ook aangepast, de verhouding tussen voor en achter klopt aardig, anders zou die veel meer op de voorkant staan, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Let wel, je past hiermee ook de rij eigenschappen aan.
Dat kan zowel positief werken als negatief in de zin van tankslappers als het wat sneller gaat.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hij dan uit het niets ineens kan gaan klapperen.

Zoals reeds gezegd, 5 cm doorsteek is echt behoorlijk veel.
 
Nee, ga ik wel eens goed bekijken.
Heb net even gekeken en ofwel gaat het juist wel of net niet.
[afbeelding]
[afbeelding]

V.d.v bedoelt de onderkant met remmen, als je in je veerweg zit met je kroonplaaten heb je in eens geen vering meer onder aan de slag, en dat is niet bevorderlijk voor je grip.

Je moet het als balans zien tussen voor en achter, als je de voorkant meer laat zakken krijg je meer gewicht op de voorkant en je balhoofshoek veranderd en dus ook het stuur karakter als je hem veel laat zakken (en 5 cm is heel veel) krijg je waarschijnlijk een hele nerveuze en gevaarlijk sturende motor.
Je kan dit compenseren Door achter je vering ook omlaag te gooien.
 
Wat een bang gedoe zeg. Het is een oud gebakje zonder scherpe geometrie of extreme acceleraties met een zwevend voorwiel.

Rekening houden met de maximale veerweg lijkt me wel een heel nuttige. En indien van toepassing met de flex van de voorvork, bij hard remmen.

Edit: oops, om wat voor machine gaat het nu precies?
 
Laatst bewerkt:
neem een ziptie en doe deze strak om een binnenpoot vlak boven de vork seal.
Ga proefrijden en maak 1x een flink harde remactie met de voorrem. (uiteraard op een droge rustige weg met stroef wegdek)
De ziptie is na de remproef opgeschoven tot op de plek waarop de binnenpoten maximaal zijn ingeveerd geweest.
Dat geeft een aanwijzing of je na doorsteken van de poten nog genoeg veerweg over hebt.
 
Nog iets om rekening mee te houden is dat je de middenbok en zijstandaart moet inkorten.
Ook zul je veel sneller de voetsteunen e.d, aan de grond rijden.
 
Nee, ga ik wel eens goed bekijken.
Heb net even gekeken en ofwel gaat het juist wel of net niet.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het lijkt er op dat je bovenste kroonplaat ook een stop is voor de vorkpoot. Hoewel de foto net niet geheel duidelijk is.

Lijkt me dat je zo zelf kunt zien of je eea kunt doorsteken en weer kunt vaststellen. als je dat niet kunt zien of inschatten, lijkt het me ook verstandig dat je dan niet zelf dit soort dingen gaat proberen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan