Yamaha YL1 opbouw project

Alleen maar mooi heb je toch niks aan? Een racestuurtje is om te racen en dat gaat niet op de openbare weg. Als je lekker aan het toeren bent rijdt het zwaar klote, dat gehang op je polsen.
 
Ik rij er al jaren mee op mijn GT750, hangt er helemaal van af wat voor M-stuur je hebt en hoe lang je wilt rijden, uren achtereen is misschien geen pretje maar is dat op de gemiddelde moderne supersportmotor wel??
 
Laatst bewerkt:
Misschien zou het kunnen met twee imitatie Zundap uitlaten van €40 per stuk.
De keuring is toch ook maar een moment opname, misschien weet "Gijs Vijz" wel raad.
Die heeft toch ook zijn RD opnieuw moeten laten keuren begreep ik.
 
Misschien zou het kunnen met twee imitatie Zundap uitlaten van €40 per stuk.
De keuring is toch ook maar een moment opname, misschien weet "Gijs Vijz" wel raad.
Die heeft toch ook zijn RD opnieuw moeten laten keuren begreep ik.


RD's heb ik nooit laten keuren, de voorgangers wel. Allebei germaanse wrakken, maar voor deze motoren is vroeger in Ned een goedkeuring afgegeven.
De eerste, de paars/witte was helemaal klaar op een uitlaat na, waar de demper niet in kon, omdat er een schotje losgetrilt was.
Daar maakte ik me zorgen over. Maar dat had niet gehoeven, keurmeester keek naar frame/motornummer en of er goede banden opzaten. Thats all!!!
Tweede motor paar jaar geleden, liep, alles deed ut en..zelfde verhaal. Alleen gekeken naar enz.

Samengevat: als hij vroeger in NL als gekeurd type bekend is, ben je zo klaar.
Zou er idd effe een paar andere piepkes onder hangen en dan moet het een piece of cake zijn....... :Y
 
Wat je in je samenvatting zegt denk ik dat wel klopt.
Ik heb contact gehad met het RDW, deze vertelde mij dat het vooral staat of valt met de frame en motorbloknummers.
Bij de vroegere Japanse motoren was het niet ongebruikelijk dat blok en frame nummer niet overeen kwamen.
Wel hoort bij een bepaalde serie frame nummers een bepaalde serie blok nummers.
Volgens de persoon van het RDW werden deze blokken "random" in de frame's gehangen.
Als het blok nummer niet overeenkomt met de serie welke in deze frame's horen heb je een serieus probleem, en zal het zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn om een kenteken te verkrijgen, aldus deze persoon.
Ik heb even op internet gezocht naar frame nummers van Yamaha; bij de "Y33" serie heb ik ook mijn motorblok nummer gevonden, er is dus hoop.
 
Dat is niet helemaal waar. Bij ajs/matchless komen de frame en motornummers niet overeen. En bij de meesten hangt het orginele blok er al lang niet meer in. Toch worden ze ook zonder problemen goed gekeurd.
 
Bij de vroege Yamaha's zijn de frama en motor nr gelijk.
YL1
Frame nr Y33-......
Motor nr L1-......
YDS3
Frame nr Y23-.....
Motor nr D9-.....
CS3
Frame nr CS3-......
Motor nr. CS3-......
YDS5
Frame nr DS5-.....
Motor nr DS5-.....
 
YDS,

Het klopt wat je zegt, zojuist even de nummers vergeleken, en ze zijn hetzelfde.
Dan zal het zeker wel goedkomen.
Ook zijn vanmorgen de lagers binnengekomen, en ze zitten inmiddels in de carters.
De krukas een poosje in de diepvries gelegd en daarna voorzichtig de krukaslagers erop getikt.
De keerringen zijn onderweg, die komen weer uit de USA
Nu is het wachten op het frame en de spaken, de velgen zouden vandaag binnenkomen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik al een paar motoren laten keuren ook een YL1, zonder problemen heb ik een kenteken gekregen.
 
Volgens mij moet het ook geen probleem worden dat kentekenbewijs. Heb er 1 gezien op een sloperij toen ik 17 was,had al jaren ergens in een schuur gestaan.Ik reed toen Kreidler,maar had een FS1 staan met een verrot gesleuteld en gereden blok.Wilde toen die YL1 kopen voor het blok,maar kreeg hem niet gekocht. Deze was voorzien van een kentekenplaat,dus ze zijn wel geleverd hier. :)
 
Als ik alles eens op een rijtje zet, dan denk ik dat het kenteken het minste probleem gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
full


Zo het blokje is voorzien van nieuwe lagers en keerringen :Y
Tijdens het monteren van de koppeling kwam ik nog een uitdaging tegen: het plaatsen van de afstands ringen tussen het binnen en buitenhuis O-). Nog eens kijken hoe dat precies zit.
Ook is het frame terug van de plaatwerker, het gaatje in het achterspatbord :( is netjes dichtgelast. *O*
De lagertjes op de krukas hebben een krappe passing, pas nadat de krukas een ochtendje in de diepvries had gelegen gingen ze erop.
Nu de cilinders aan de buitenkant nog eens mooi schoon en opnieuw zwart maken, iemand suggesties hiervoor?
 
Verder ben ik aan het rondkijken voor een compleet nieuwe elektronische ontsteking, en dan tegelijk overstappen naar 12V.
Op mijn GT 750 had ik die ook; die kwam van Eric Potze en was "plug and play", dit werkte gewoon goed *O*
Zou dit er ook voor deze brommer zijn? O-)
 
Nu komt het eerste probleem(pje); volgens het schema moet de driedubbele bruine kabel naar de plus van de accu, en de oranje en de grijze naar de bobines.
Maar volgens de oude kabelboom gaat de oranje naar de min van de accu, wat is wijsheid?
Als je de oude kabelboom op de grond bekijkt gaat er een grijze en bruine kabel (kroonsteen) naar de bobines
full

Wie weet raad? |(
 
Laatst bewerkt:
Welke kleur zit er aan de bobine? Die zou dan toch overeen moeten komen?
 
Geen, er is gewoon niets meer aanwezig, ik bouw heel het spul op vanuit 6 aardappelkistjes
Volgens het "originele" schema zou er een oranje en een grijze draad naar de bobines moeten gaan.
Maar de vorige eigenaar heeft er een andere visie op gehad
 
Laatst bewerkt:
Hij gebruikt ook een nieuwe kabelboom, vandaar het verschil met de huisvlijt kabelboom.
 
Zojuist heb ik ontdekt dat er een bobine aangesloten is geweest op de kroonsteen.
De afgeknipte draden welke nog in de kroonsteen zitten komen overeen met de restanten op de bobine,
Op de driedubbele bruine draad staat een plus op de tape, op de oranje draad, welke van de contactpunten komt staat een min op de tape. (Dit op de oude kabelboom)
Zou het dan zo zijn dat de plus van de accu op de driedubbele bruine draad moet worden aangesloten en de min van de accu op het frame?
 
Ik heb hier nog een paar setjes NOS contactpunten liggen die zouden moeten passen op de YL1. Kijk even naar de plaatjes of dat inderdaad zo is, dan zijn ze voor jou.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan