Yamaha YL1 opbouw project

Zojuist eens een (led) lichtje laten schijnen in de "expansie" uitlaten, en wat blijkt; er zitten twee schotjes in gelast.
Dus eerst het spulletje maar eens aan de praat krijgen, en dan eens verder kijken (luisteren)
 
Ook de benzine kraan maar eens gedemonteerd, en niet voor niets blijkt wel.
In het binnenste kwam ik een opzichzelfstaande biotoop tegen, een sopje doet dan wonderen.
Tevens de pakking en het rubber vernieuwd, hopelijk is alles in een keer dicht.
full
 
Laatst bewerkt:
Ook de benzine kraan maar eens gedemonteerd, en niet voor niets blijkt wel.
In het binnenste kwam ik een opzichzelfstaande biotoop tegen, een sopje doet dan wonderen.
Tevens de pakking en het rubber vernieuwd, hopelijk is alles in een keer dicht.[afbeelding]

Heb je de binnenkant vd tank ook al eens geeinspecteerd op roest ? Als er zoveel troep op de binnenkant van je benzinekraan zit....
 
De benzinetank ziet er van binnen perfect uit, dit in tegenstelling tot de buitenkant.
Die heeft 35 jaar op zolder gestaan gevuld met een mengsel van gasolie en smeerolie.
Er zat meer roest aan de buitenkant dan de binnenkant, daarom is de tank ook naar de verchromer.
 
Afgelopen weekend de ontsteking gemonteerd inclusief de nieuwe contactpuntjes.
De contactpuntjes op 0,3 mm gezet en de ontsteking op 1,8 mm voor TDC.
Tijdens de controle bleek alles netjes te vonken, dat geeft in iedergeval de burger weer wat moed.
Vandaag een tijdelijke benzine toevoer gemaakt en geprobeerd te starten.
De choke open en twee trappen later liep het motortje, zo blij als een kind natuurlijk.
Echter, na nog geen tien seconden vloog de rechter bougie uit de cilinderkop. De schroefdraad compleet kaduuk.
Cilinderkop eraf gehaald en naar de motorzaak gebracht en er een busje in laten zetten.
Terug thuis gekomen en de boel weer gemonteerd, motortje start goed maar blijft niet lopen zonder choke.
Dat zal ik deze week nog verder moeten onderzoeken, maar het begin is er, nu de rest nog.
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilters monteren, waarschijnlijk loopt hij te arm..
Hoe klinkt hij?
Maakt hij veel herrie met de expansies?
Ik heb een kawa kh400 S3 met higgspeed expansies, en die maken een behoorlijk lawaai :P
Groet
Sebas
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend de ontsteking gemonteerd inclusief de nieuwe contactpuntjes.
De contactpuntjes op 0,3 mm gezet en de ontsteking op 1,8 mm voor TDC.
Tijdens de controle bleek alles netjes te vonken, dat geeft in iedergeval de burger weer wat moed.
Vandaag een tijdelijke benzine toevoer gemaakt en geprobeerd te starten.
De choke open en twee trappen later liep het motortje, zo blij als een kind natuurlijk.
Echter, na nog geen tien seconden vloog de rechter bougie uit de cilinderkop. De schroefdraad compleet kaduuk.
Cilinderkop eraf gehaald en naar de motorzaak gebracht en er een busje in laten zetten.
Terug thuis gekomen en de boel weer gemonteerd, motortje start goed maar blijft niet lopen zonder choke.
Dat zal ik deze week nog verder moeten onderzoeken, maar het begin is er, nu de rest nog.

Zo hé dat zal behoorlijk schrikken zijn geweest!
 
Weet iemand nog een (betaalbaar) adres om de buddyseat opnieuw te laten bekleden?
Het schuim en de overtrek heb ik al, nu nog op maat snijden en de overtrek bevestigen.
 
Op het forum zit een gebruiker, HawkGT. Die knaap doet wonderen met buddy´s en overtrekken. Zoek hem even op en stuur hem een pb.



Service van de zaak

hawk gt
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilters monteren, waarschijnlijk loopt hij te arm..
Hoe klinkt hij?
Maakt hij veel herrie met de expansies?
Ik heb een kawa kh400 S3 met higgspeed expansies, en die maken een behoorlijk lawaai :P
Groet
Sebas

Vandaag de carburateurs nog een keer gedemonteerd en opnieuw schoongemaakt.
Vooral de stationair sproeiers zaten behoorlijk dicht, ik heb ze in de Dasty gelegd en een poosje laten weken.
Daarna voorzichtig doorgeprikt en alles weer in elkaar gezet
Het motortje loopt nu wel stationair *O* maar de gasrespons kan wat beter, ik zal de boel eens goed moeten synchroniseren en het luchtfilter aansluiten.
Verder zal ik eens een decibel app installeren dan kan ik een voorzichtige meting doen, de expansie uitlaten maken ondanks de schotjes welke er inzitten toch een behoorlijk kabaal.
Ik denk dat de keurmeester van het RDW hier niet enthousiast van zal worden
 
Vandaag de carburateurs nog een keer gedemonteerd en opnieuw schoongemaakt.
Vooral de stationair sproeiers zaten behoorlijk dicht, ik heb ze in de Dasty gelegd en een poosje laten weken.
Daarna voorzichtig doorgeprikt en alles weer in elkaar gezet
Het motortje loopt nu wel stationair *O* maar de gasrespons kan wat beter, ik zal de boel eens goed moeten synchroniseren en het luchtfilter aansluiten.
Verder zal ik eens een decibel app installeren dan kan ik een voorzichtige meting doen, de expansie uitlaten maken ondanks de schotjes welke er inzitten toch een behoorlijk kabaal.
Ik denk dat de keurmeester van het RDW hier niet enthousiast van zal worden
Je hoeft toch geen eigenbouw keuring? Het is toch alleen importeren? Dan maakt het geluid niet uit, dat is een statische keuring op nummers en verlichting.
 
Je hoeft toch geen eigenbouw keuring? Het is toch alleen importeren? Dan maakt het geluid niet uit, dat is een statische keuring op nummers en verlichting.

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om een import motorfiets.
Het gaat om een motorfiets waarvoor ooit een kenteken in Nederland is afgegeven.
De vorige eigenaar heeft dat niet meer (vraag mij niet waarom) en heeft de motor geheel gedemonteerd ongeveer 30 jaar lang op zolder bewaard.
In oktober heb ik de motor gekocht en mee naar huis genomen, het geheel lag opgeslagen in zes aardappelkistjes.
Het frame en motornummer komen overeen en het is een in Nederland toegelaten model.
 
Als dat zo is kijken ze alleen de nummers na,verder niets.
Keuringen zijn alleen nodig voor zelfbouw en motoren van buiten de EU zone.
Je kan zelfs een kaal frame zo op kenteken krijgen.
Maar omdat de regels nogal eens wijzigen zou je het beste eerst met de rdw contact kunnen opnemen en vragen wat de eisen zijn voor een voertuig wat al eerder een NL kenteken heeft gehad.
 
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden een auto opnieuw op kenteken laten zetten,had ook al ooit een nederlands kenteken gehad.

Dat was een uitgebreide keuring,incl remmentest etc!

Maar idd de regels veranderen,gewoon ff bellen.
 
Zojuist contact gehad met het RDW.
Tijdens de keuring moet de motor kunnen lopen, verder moet alle verlichting (inclusief remverlichting) werken op de manier zoals dat toen (1965) gebruikelijk was, ook de remmen moeten "deugdelijk" werken
Als er getwijfeld wordt aan de geluidsnorm volgt een geluidsmeting, ook dan geldt de toenmalige geluidsnorm.
Dingen die toen optioneel waren, denk hierbij aan richtingaanwijzers, hoeven er niet op te zitten. Dit om de eenvoudige reden dat deze toen nog niet verplicht waren.
Zitten ze er echter WEL op dan moeten ze OOK werken (weglaten dus)
Ook zou het volgens de keurmeester handig zijn om wat documentatie van de motorfiets mee te nemen.
Ook een koop overeenkomst kan positief bijdragen aan de administratieve afhandeling.
Op mijn vraag of het mogelijk was om met een kaal frame te komen en een kenteken hierop te verkrijgen was hij heel duidelijk: absoluut niet.
Conclusie: aangezien ik al een paar uitlaatbochten heb zal ik (op internet) een paar oude dempers moeten vinden om door de keuring te komen.
Dat de remmen en verlichting goed moet werken is niet meer dan normaal naar mijn mening.
 
Klopt allemaal. Je moet ook een koopovereenkomst hebben. Ik had een handgeschreven papiertje om aan te tonen dat hij niet gestolen is. Het liefst ook documentatie om het type en bouwjaar aan te tonen.
Anders loop je de kans dat het en ander type of bouwjaar wordt.
Je bent erg afhankelijk van het keuringstation en keurmeester.
Ik ben naar Tiel geweest en het enige wat er aan de motor gecontroleerd werd was het chassisnummer,niet hoeven starten,geen verliichtingscontrole niets.(Ik had ook foto's van het chassisnummer en de motor van voor de restauratie en veel documentatie.)
O ja, hij is wel gewogen en 30kg zwaarder dan de fadrieksgegevens???
 
Klopt allemaal. Je moet ook een koopovereenkomst hebben. Ik had een handgeschreven papiertje om aan te tonen dat hij niet gestolen is. Het liefst ook documentatie om het type en bouwjaar aan te tonen.
Anders loop je de kans dat het en ander type of bouwjaar wordt.
Je bent erg afhankelijk van het keuringstation en keurmeester.
Ik ben naar Tiel geweest en het enige wat er aan de motor gecontroleerd werd was het chassisnummer,niet hoeven starten,geen verliichtingscontrole niets.(Ik had ook foto's van het chassisnummer en de motor van voor de restauratie en veel documentatie.)
O ja, hij is wel gewogen en 30kg zwaarder dan de fadrieksgegevens???
Zo herken ik het ook. Als je nu weer de RDW belt krijg je weer een ander antwoord. In principe hoeft de motor niet te lopen. Maar je loopt het risico op een overijverige keurmeester die ziet dat de expantiepijpen niet bij de typegoedkeuring horen. Om dat risico uit te sluiten is het slim om desnoods een paar Jawa of Zundapp dempers te monteren. Je zult prompt zien dat er niemand naar kijkt |(
 
Ik ben vorig jaar mee geweest met Gijs Vijs naar de keuring van zijn Yamaha. Daar bleek dat motoren van meer dan 20 jaar oud (of 30, dat weet ik niet meer zo precies) op een aparte dag worden gekeurd door een keurmeester die affiniteit heeft met " de oudjes". Gelukkig had de aanwezige keurmeester dat ook, en ging het gewoon door, maar anders sta je daar toch mooi met je goeie fatsoen. Check dus even voor je gaat of je keurstation een "oldtimerdag" heeft.
 
Je kan beter een keurmeester treffen die helemaal geen verstand van motoren heeft,die heb ik een keer gehad,hij zei tegen mij kan je even kijken of de motor recht rijd als ik er mee aan kom rijden.Hij was natuurlijk perfect recht zei ik tegen hem :Y })
De goede man was blijkbaar ook geen motorfietsremmen gewend,hij dook bijna de
inspectieput in met de motor toen het voorwiel blokkeerde _O-
Verder moest ik aan hem uitleggen hoe de verlichting werkte :? ,nou die keuring was ondanks een bijna hartaanval van zowel de keurmeester als mijzelf gelukkig verder zo gebeurd. :Y *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan