FZR 1000 Insomnia 2

Ulleke

MF veteraan
16 sep 2012
3.420
25
Roosendaal
Bij deze na de ruil met de CBR 900 rr en de verkoop van de Buell X1 de start van een nieuw project.

Yamaha FZR 1000 Exup Insomnia 2 :9

Basis Exup FZR 1000 met een Dynojet stage 3 kit en K & N filter en Boss uitlaat

Basis set up nu.

Blade sc33 voorvork (wil wat anders dan alle UPSD vorken)
Blade wielen (omdat ik meer spaaks nou eenmaal mooier vindt)
fighter kont en masker
FZR achterbrug moet verlengd worden (tracht te zoeken naar een Dragfighter look)
200 achterband

spuitwerk wordt Yamaha blauw met witte racing stripe en wat insomnia airbrush in het wit })

Basis setup even snel na thuiskomst

dbnmhc.jpg


rw07xz.jpg


rswzrq.jpg


De velg is enkel ter illustratie, deze mag wel van eigenaar wisselen :X

Eindelijk thuis en toch even de FZR brug gepast ipv de R1 brug.

103in4k.jpg


Ik ga toch voor deze en wil die verlengen met circa 5 tot 10 cm voor het R1 effect zoals die brug geeft (R1 tov de FZR scheelt 6 cm)

Daarnaast heb ik een brace tot mijn beschikking en die past er mooie onder denk ik :9~

Nu echt het frame op het blok gebout:

Met kont

2sb3ho4.jpg


Verdere ideeën blok gedeeltelijk blauw met zwarte wrinkle. Bovenblok alu grijs en kleppendeksel... weet ik nog niet.

Planning deze week bekabeling en plaats accu bepalen. Volgende week subframe maken. Dezelfde week brug verlengen en brace lassen.

Daarna test kezen en uitelkaar spuiten en afbouwen.... Doel Motorrai weer aanwezig bij de custom afdeling :W
 
Laatst bewerkt:
Ik kan eventueel ook aan de originele voorvork komen met dito wielen....

Maar ik ga denk ik toch voor de sc33 vork. Dat staat lekker racy en dragracer achtig.

Iemand ervaring met het verlengen van een FZR exup achterbrug?

Ik heb de carbs ook eens bekeken die maar eens snel uit elkaar trekken en schoonmaken.

Blok lijkt in prima conditie en er zit zelfs verse olie en een olie filter in/ op.

Sub frame beugels komen enkel onder het zit vlak. Ik heb al een opzetje gemaakt lekker simpel. Ik wil wel nog een nieuwe alu undertail maken. die kan mooi doorlopen tot op het blok.

Ik ga zelf ook de kentekenplaat houder maken denk ik, iemand een idee voor een mooie klein lampje voor de kentekenplaat verlichting?
 
Ik kan eventueel ook aan de originele voorvork komen met dito wielen....

Maar ik ga denk ik toch voor de sc33 vork. Dat staat lekker racy en dragracer achtig.

Iemand ervaring met het verlengen van een FZR exup achterbrug?

Ik heb de carbs ook eens bekeken die maar eens snel uit elkaar trekken en schoonmaken.

Blok lijkt in prima conditie en er zit zelfs verse olie en een olie filter in/ op.

Sub frame beugels komen enkel onder het zit vlak. Ik heb al een opzetje gemaakt lekker simpel. Ik wil wel nog een nieuwe alu undertail maken. die kan mooi doorlopen tot op het blok.

Ik ga zelf ook de kentekenplaat houder maken denk ik, iemand een idee voor een mooie klein lampje voor de kentekenplaat verlichting?

Geen ervaring met het verlengen van de FZR brug, wel ervaring met het verlengen van een XTZ brug wat ook een koker brug was (9 cm langer).
Deze brug was van staal en heb ik aan laten passen en is door het midden gezaagd en een stuk tussen gelast (sterke constructie dmv een koker welke in de achterbrug delen past en en een koker welke tussen de kokerdelen past, welke tot 1 geheel is gelast. Dit was sterk zat, echter optisch is het nooit mooi geweest omdat de koker van deze achterbrug (en die van jou volgens mij ook) taps loopt en je dus op de plek waar hij is doorgeslepen en de koker is geplaatst geen mooie lijn krijgt. Bij jou is het nog extra moeilijk omdat je ook nog een brace hebt.

Dus als ik met je meedenk denk ik dat je het gedeelte wat je achterwiel verstelt er uit zou moeten slijpen en daar tussen een zelfbouw koker zou moeten lassen welke in lijn loopt met de koker van je achterbrug. Dit lijkt me echter best een uitdaging om dit goed (sterk genoeg) en mooi te krijgen. Ik kan me voorstellen dat een zelfbouw achterbrug met hergebruik van de voorkant van je achterbrug (pijp waar de lagers en as in zitten) en hergebruik van je achterwiel verstellers op de zelfde hoeveelheid werk uit komt en dus misschien nog wel een beter idee is?
 
Laatst bewerkt:
originele brug verlengen met wat kokerprofiel zal niet meevallen omdat het een tapse doorsnede heeft, maar waar een wil is is een creatieve weg.

Leuk om te volgen dit, FZR1000 was ook mijn eerste liefde en ik heb nog steeds een zwak voor die rammelbakken (maar wel beresterk).

Helaas heb ik mijn fighterproject nooit kunnen complementeren dus ik ga die van een ander wel volgen.
 
Thnx het idee om de originele verstellers te verlengen vind ik een mooie.

Van het weekend de vork en blade wielen ophalen dan kan ie op eigen poten
 
In afwachting het rijwiel gedeelte het frame/ brug en blok weer uit elkaar getrokken.

Begonnen met schoonmaken van het blok en ik zit alweer vol met ideeën voor de kleurstelling.

Enerzijds wil ik echt de fighter look dus met een blok in dezelfde kleurstelling als de bike. Dus het blok diepblauw met zwarte deksels, misschien wel bekleed met echt carbon :P :9~ .

Ander zijds zou kaal schoon alu of netjes grijs gespoten ook top zijn. deksels parelstralen en matzwart spuiten.

Keuzes...... _O- :X
 
Zo ze staat op eigen poten. Met de wat kortere voorvork had ik een iets meer duikende lijn verwacht. Enkel is het achter wat slapjes.

Nog steeds zit ze erg vlak en voelt achter erg slap aan. Als ik de dogbones los gooi en de boel op krik zit ze met ongeveer 15 tot 20mm verlenging pas in lijn.

Kan iemand me helpen hiermee? Andere veer wellicht deze voelt erg slap, zo ja wat zijn mooie vervangings optie's

Langere dogbones maken misschien?

Daarnaast de vraag, wie zou een goede veer kunnen missen om te testen (en wellicht over te nemen)? En wie heeft er toevallig een oud voortandwiel en ketting liggen, dan ik het achter wiel uitlijnen en checken of met het verhogen de ketting niet aanloopt op de brug.

Grt Dré aka Ulleke
 
wordt straks ook door MCR aangepast op de motor alsmede de voorvork. Komt Hyperpro in en op tzt
 
Nieuwe bandjes/ velgjes en voorvork (sc33)

t85h05.jpg


Dit wordt ongeveer de setup. Betreffende het ontbreken van de linkpijp heb ik overleg gehad met Ruud Frederiks. Het zal in de pk's schelen maar het is zeker mooi af te stellen op de bank in combiantie met de aanwezige stage 3 dynojet kit en K en N filter in het originele filterhuis.

106ww75.jpg


Voor de voorkant wil ik de lampen boven elkaar gaan plaatsen en zel een masker maken met als basis de puntvorm van de kont.
 
Klopt ieder zijn eigen smaak en das maar goed ook haha, persoonlijk vind de kont juist mooi. En het staat nog niet allemaal in dezelfde kleur scheelt ook
 
Laatst bewerkt:
CBR 1000rr veer geplaatst, die zakt iets door maar dat fix ik wel met andere dogbones. deze kan ik op maat laten maken (lasersnijden)

Zit even te kijken van voor mag ze iets omhoog, dus ik ga zelf een getrapte kroonplaat maken. Ik denk aan een samengestelde uit 3 delen uit 15mm gesneden aluminium. Die wordt met een bout bevestiging aan elkander gezet en afgelast.

Eens na laten rekenen bij ons op de zaak of dat de krachten aan kan.
 
Laatst bewerkt:
Zo gisteren alles uitgelijnd en de lijn bepaald.
Zoals eerder gemeld, de voorvork moet 2cm lager (dus de motor hoger). Ik wil erg graag de CBR vork behouden dus eens serieus aan het kijken wat een getrapte kroonplaat gaat doen.

Ik heb onderstaand uitgetekend (handig dat ik kan cad tekenen)

15mm RVS 304 tussenplaat
15mm RVS 304 onderplaten
6mm RVS 304 bovenplaat

het geheel aan elkaar bouten en rondom laat ik het aflassen.
Ons rekenprogramma geeft aan dat deze combi de stress aan moet kunnen welke op een kroonplaat komt. wat denken jullie?

jpzt60.jpg


Daarnaast nieuwe dogbones gemaakt maakt SJ235 5 x 30mm strip.

deze worden tzt ook gesneden ik heb nu de originele uitgetekend en als extra'tje "verstelbare" door slim de gaten te laten verspringen kan ik nu drie lengte maten in een dogbone hanteren.

Iemand meer nog dergelijke nodig, als ik ze laat snijden kan er voor een appel en ei andere mee in de sessie?

Ze zijn ook te koop maar dan betaal je circa 35 tot 50,- voor een setje geloof ik? Weet iemand waar ze te koop zijn, dan kan ik kijken of het de moeite waard is?

2cgbt6p.jpg
 
Hop en nog een fotoke van de CBR veer op zijn plekkie, paste erg goed. Nu nog 2 pasbusjes draaien, onder paste het als gegoten. Kan hem nu 2 voudig afstellen, traploos draaibaar stellen, en de druk aanpassen.

Mooie veer zo een CBR 1000rr "2007"

16kt9wm.jpg


Achter gaat het net nu met de ketting lijn, Loopt net over de kunststof geleider, maar ze veert nog iets in als je erop zit. Daarnaast wil ik misschien een iets groter achter tandwiel en dan is het helemaal geen probleem.

Ik ben erg blij met de lijn zo

seljpi.jpg


*O*
 
Ivm het laser snijden.

Alu wat normaal voorhanden is om te snijden gaat tot 10/ 12mm en is van een zachtere kwaliteit ivm eventuele zet werkzaamheden.

RVS kan zuiver gesneden worden en is tot 15mm in 304 en 316 voorhanden en op voorraad bij de meeste snijbedrijven.

Ik vind persoonlijk (en het rekenprogramma ook) iets te licht om 2 x 12mm te nemen voor de totale dikte.
 
Frezen uit een blok alu op hoge kwaliteit heeft mijn voorkeur enkel vind mijn budget van niet. :N -O-
 
Laatst bewerkt:
deze worden tzt ook gesneden ik heb nu de originele uitgetekend en als extra'tje "verstelbare" door slim de gaten te laten verspringen kan ik nu drie lengte maten in een dogbone hanteren.

Ze zijn ook te koop maar dan betaal je circa 35 tot 50,- voor een setje geloof ik? Weet iemand waar ze te koop zijn, dan kan ik kijken of het de moeite waard is?

[afbeelding]

Quad length lowering links select model

Duur zijn ze niet met de huidige stand van de Britse pond. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan