Uitleg nodig.. Akrapovic uitlaat MT-09 / Z800

Arystosz

Rookie
20 sep 2016
3
0
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum dus ik zal me even voorstellen.
Ik ben Rene en heb sinds kort mijn motor rijbewijs. Nou heb ik een vraag waar ik met behulp van google etc niet uit kan komen dus hoop dat het via dit forum wel gaat lukken.

Ik heb op de yamaha mt-09 en op de kawasaki z800 een proefrit gemaakt en 1 van deze 2 beauty's zal het absoluut worden.

Nou wil ik na aanschaf van één van deze motoren er een full akrapovic uitlaat onder laten zetten.(is gewoon een must ik geniet van het geluid) :P

Voor de mt09 heb je een titanium versie en een carbon versie. Nu vind ik de carbon versie persoonlijk het mooist maar op de site staat dit erbij.

Akrapovic voor YAMAHA MT-09 (FZ-09) Compl. Systeem/Ligne Complete 2014 Racing Line Carbon demper niet gekeurd.

Wat bedoelen ze precies met demper niet gekeurd? Mag ik er wel legaal mee rijden ofniet?

Maar dat terzijde. Als het akrapovic systeem is gemonteerd. Krijgt de motor foutmeldingen? Hoe rijd de motor? Heeft de motor dan een ECU remap nodig op een testbank? En zoja wat zijn de kosten daarvan ongeveer, daar kan ik niet echt hoogte van krijgen.

Ik ben nog echt een ultieme noob kwa motoren en de techniek die erbij komt kijken. Maar als deze vraag beantwoord is heb ik een indicatie wat me te wachten staat bij het nemen van een full akrapovic uitlaatsysteem, en welke dingen daarbij komen kijken.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Mvg, Rene
 
Laatst bewerkt:
Een ongekeurd systeem is een race systeem. In nederland heb je je alleen te houden aan de geluidsnorm (en dus niets te maken met keurmerken op je uitlaat) en de hoeveelheid geluid tussen een e-keur systeem en een racesysteem is vaak hetzelfde, dus dat is niet zo'n probleem. Dat is wel met de db-killer er in dus.

Een e-keur systeem heeft een katalysator en eventueel een of meerdere vlinderkleppen indien het originele systeem dit ook heeft. De raceversie zonder keur heeft deze niet. Erschil in geluid met gemonteerde db killer is er zoals gezegd niet of nauwelijks, en again is dat het enige wat telt voor jou.

Remappen bij een vol systeem is bij een gekeurd systeem vaak wel en bij een ongekeurd systeem altijd noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dag Rene
De racing versie is zeer luid. Ik heb klanten die er toch wel een beetje spijt van hebben. Dan kan je beter de versie met e-keur nemen.
 
Dank jullie voor je reactie! Dan is dat helder! Maar heb je voor het remappen als je het goed wil doen ook een power commander nodig of heb je die zowieso nodig? En wat kost remappen ongeveer? (prijsindicatie).

En weten jullie misschien nog enkele goede bedrijven die hier goed in zijn?

Dus zoals ik het nu in m'n hoofd heb.
Stap 1: full uitlaat systeem laten monteren.
Stap 2: power commander laten monteren?
Stap 3: remappen?

En dan moet de motor fiets als t goed is rijden als een zonnetje of zit ik fout? Of vergeet ik iets?

Mvg, Rene
 
Dank jullie voor je reactie! Dan is dat helder! Maar heb je voor het remappen als je het goed wil doen ook een power commander nodig of heb je die zowieso nodig? En wat kost remappen ongeveer? (prijsindicatie).
Als je via Yamaha of een bekende tuner de mapping in je ECU kan laten veranderen verdient dat altijd de voorkeur. Een powercommander blijft een kastje dat slechts de ECU signalen leest en (probeert) te beinvloeden.
En weten jullie misschien nog enkele goede bedrijven die hier goed in zijn?
Bel Ott motoren in uitgeest eens, en anders Dynojet vd Meer in Uithoorn.
Dus zoals ik het nu in m'n hoofd heb.
Stap 1: full uitlaat systeem laten monteren.
Stap 2: power commander laten monteren?
Stap 3: remappen?

En dan moet de motor fiets als t goed is rijden als een zonnetje of zit ik fout? Of vergeet ik iets?

Mvg, Rene

Klopt helemaal, al kan stap 2 varieren zoals ik al zei.
 
Wat betreft het remappen, vaak is dit wel aan te raden. Er zijn echter ook wel uitzonderingen op de regel. Soms wordt een er een OEM demper door een andere leverancier (bijv. akrapovic) ontwikkeld specifiek voor 1 model. In zo'n geval is een remap niet altijd noodzakelijk omdat hier bij de ontwikkeling vd demper al rekening mee is gehouden.
 
Heb je al in je straat gevraagd of je buren ook blij zijn met je mogelijke keuze?

Haha nee is gelukkig niet nodig! De motor komt in vlakbij te staan in een garage op een industrie terrein. Dus voor die paar keer dat ik langs huis kom hebben ze het geluid maar te accepteren! :P

Wat betreft het remappen, vaak is dit wel aan te raden. Er zijn echter ook wel uitzonderingen op de regel. Soms wordt een er een OEM demper door een andere leverancier (bijv. akrapovic) ontwikkeld specifiek voor 1 model. In zo'n geval is een remap niet altijd noodzakelijk omdat hier bij de ontwikkeling vd demper al rekening mee is gehouden.

Aha duidelijk dan ga ik me daar is even in verdiepen of dat het geval is! Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan