startprobleem suzuki gsx 600 f BJ 1989

Martijnwuck

MF'er
14 mrt 2016
59
0
hallo,

ik wil graag een vraagje stellen over een probleem met starten.
mijn gsxf wil vooral s'ochtends niet starten. Smiddags vanaf mijn werk starten en lopen.

S'ochtens:
motor staat onder zeil op de midden bok, rijd de motor naar de steeg en zet hem op de standaad, daarna loop ik de steeg uit naar de parkeer plaats, ga erop zitten en draai mijn contact om. (versnelling staat in neutraal) lampjes olie en neutraal gaan branden.

na het indrukken van mijn startknop gaan de lampje flauw branden en je hoort waarschijnlijk het startrelais opkomen, als ik dit een paar keer doe start de startmotor pas.

S'middags

motor staat de hele dag binnen en op de middenbok, ga erop zitten en rijd hem naar buiten. daar gaat het contact om en start ik hem in een keer.

accu is nog geen half jaar oud en had hem om te testen de hele nacht aan de oplader gehangen.

ik had wel eens eerder soortgelijk problemen gehad, als hij langere tijd op de zijstandaard stond, maar dan een of twee keer en lopen. wel zelfde euvel.

Als de motor loopt is er geen probleem.

je zou bijna zeggen dat het iets met de side stand relais of contact is, maar kan het niet thuis brengen waarom dat ook reageerd als er geen spanning op de motor zou staan en dan zou ik naar mijn mening ook tijdens het rijden een probleem moeten hebben, lijkt mij.

hebben jullie ook zoiets meegemaakt.

morgen ben ik vrij en ga ik hem meteen op de bok starten zonder hem op de zijstandaard te zetten.....

en anders moeten alle kappen er weer vanaf om alles door te meten.

ik hoop dat jullie nog ideeen hebben

met vriendelijke groet

martijn
 
Ik denk dat je het side stand relais uit kunt sluiten, want je beschrijft dat de startmotor wel rond gaat. Ik zou het in eerste instantie ook zoeken in de accu. Het kan ook zijn dat er ergens wat stroom weglekt bijvoorbeeld door een kabel die contact maakt met frame of iets dergelijks (toevallig laatst zelf meegemaakt dat de kabel van mijn navigatiesysteem lichte sluiting maakte waardoor de accu langzaam leeg liep. Meet de accu eens door en ga eens na of er genoeg wordt bijgeladen als de motor loopt.
 
accu gaat niet leeg van 12 uur stilstaan , accu is nog geen 6 maanden oud .

startmotor draait niet, , als deze het wel doet kan ik met gemak meerdere malen achter elkaar starten.

als het de accu is zou ik er smiddags ook last van moeten hebben , lijkt mij
 
dat tijdens het starten zie je de lampen zwak branden ( let er eigenlijk nooit op als hij wel normaal start of dat ook gebeurt) en je hoort een klik geluid alsof het start relais we inkomt.
als ik dan een paar keer de startknop indruk dan start hij wel , maar kan wel 10 x zijn .

ik vermoed zelf het start relais , maar kan niet thuis brengen waarom ik er op mijn werk geen last van heb....
 
Laatst bewerkt:
Van ochtend gestart op midden bok, in een keer lopen, buiten temp 18 graden.

multimeter erop , tijdens het starten(draaende startmotor) zakte de spanning naar 11.9

wel viel me op dat de laadspanning opliep naar boven de 15 volt.

dus denk dat de spanningsregelaar defect is , en waarschijnlijk heeft de temperatuur nu dus grip op het vermogen van de accu.

dus eerst maar een nieuwe spanningsregelaar en accu , dan maar kijken of het probleem weg blijft.
 
Van ochtend gestart op midden bok, in een keer lopen, buiten temp 18 graden.

multimeter erop , tijdens het starten(draaende startmotor) zakte de spanning naar 11.9

wel viel me op dat de laadspanning opliep naar boven de 15 volt.

dus denk dat de spanningsregelaar defect is , en waarschijnlijk heeft de temperatuur nu dus grip op het vermogen van de accu.

dus eerst maar een nieuwe spanningsregelaar en accu , dan maar kijken of het probleem weg blijft.
Even precies aangeven aub.

Welke voltages bij welke situatie.
 
begin situatie: contact aan spanning 12.7 volt
tijdens start : 11.8-11.9
met choke 3000 toeren 15+ volt laadspanning
stationair =/- 1500 toeren tussen de 14.0 en 14.4 volt laadspanning

ook met gasgeven zag ik de spanning oplopen naar 15+ volt

meetpennen vastgeklemd tussen de accupolen en is een fluke
 
Laatst bewerkt:
begin situatie: contact aan spanning 12.7 volt
tijdens start : 11.8-11.9
met choke 3000 toeren 15+ volt laadspanning
stationair =/- 1500 toeren tussen de 14.0 en 14.4 volt laadspanning

ook met gasgeven zag ik de spanning oplopen naar 15+ volt
15+ :?

15,0000001 of 15,9999999999999 ?

De rest is iig prima.
 
Weet niet wat voor een accu je hebt, al eens gekeken hoe het met het vloeistofniveau staat? Bij hoge(re) laadspanning kan wel eens te laag worden. In dat geval bijvullen met gedistilleerd water.
 
Ik denk eerder dat je een contactprobleempje hebt.
In de knop, of in het startrelais.

Nachtje onder zeiltje, wat meer condensvocht oid....
 
niveau van accu is goed ook nog naar gekeken .

@martel laadspanning mag toch niet boven 14.4 uitkomen om overkoken van accu te voorkomen.

Als dat wel goed zou zijn, dan is het enige wat ik anders heb gedaan is het NIET gebruiken van mijn zijstandaard.
 
Laatst bewerkt:
niveau van accu is goed ook nog naar gekeken .

@martel laadspanning mag toch niet boven 14.4 uitkomen om overkoken van accu te voorkomen.

Als dat wel goed zou zijn, dan is het enige wat ik anders heb gedaan is het NIET gebruiken van mijn zijstandaard.
Daar zit ook een contactje.
Kan ook een beetje brak zijn.

Waarom denk je dat bij 14,42 volt een accu stuk gaat, en bij 14,40 niet?

Nou is 15,2 lekker hoog hoor, daar niet van.
Maar dan zou ik juist vlak na rijden problemen met de accu verwachten. En niet een startprobleem na een nacht stilstaan.
Je hebt vloeistofniveau gecontroleerd, dat is al goed gedaan :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het vorige week bij het starten op de bok, stroom leek op weg te vallen en haperend we/niet starten/ tik startrelais.
Bleek de zijstandaard een beetje half te flipperen waardoor het contact onderbroken werd.
Maar het leek alsof de accu leeg was. Niet dus. :)

Ik denk eerder dat je een contactprobleempje hebt.
 
@ dat heb ik dus ook, maar snap niet wat de zijstandaard te maken heeft met starten in neutrale stand.

op mijn werk start ik ook vanuit midden bok geen probleem, vanochtend vanuit middenbok geen probleem.

normaal moet ik de motor eerst de staag in rijden en moet hij op de zij standaard en daarna start ik hem met opgeklapte zijstandaard.
 
Zelfde probleem gehad.. sochtends met veel moeite willen starten( choke aan, 5 a 10 seconde startknop in), smiddags nergens last van.

Bleek dat mijn accu een te lage CCA waarde had, dan dat ie had moeten hebben. Volgens het boekje moet die bij mij minstens 60 CCA hebben en er zat een accu van 30 CCA in. B|

Misschien is dit bij jou het geval.
 
als neutraal en olielamp opvallend minder hard gaan branden tijdens starten, zit je sowieso met een spanningsval. kan normaal niet veroorzaakt worden door het hele bedieningscircuit van het startrelais (startknop/neutraal schakelaar/koppeling/...).

probleem moet dus kwasi zeker in het circuit accu-relais-startmotor zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan