Carbon tank maken

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Voor een circuit projectje wil ik een carbon brandstoftank maken. Na wat zoekwerk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Een houten dummy tank, originele tank bekleden, mal maken van glasvezel etc. Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die hier al ervaring mee heeft :)

Ik zit te twijfelen om een mal te trekken van de originele tank (met glasvezel). Hier pur in te spuiten. Pur qua vorm aan te passen. Vervolgens weer een glasvezel mal hiervan maken. En de laatste mal te gebruiken zodat ik hier carbon matten in kan leggen.

Zijkant en bovenkant van de tank wordt één stuk.
En de onderkant wordt één stuk.

In de onderkant komt een gat voor de benzinepomp. Deze wil ik ook verwijderbaar maken. Ik ga hiervoor de standaard pomp + ring gebruiken met de pakking. Gaatjes boren voor de bouten. Hoef ik alleen maar te zorgen dat ik moertjes vast epoxy/plamuur aan de binnenkant, zodat ik de pomp kan vastzetten.

Sommige boren een gat en plamuren de pomp vast. Dat betekend dat je de boel open moet zagen als er iets met de pomp is :X

Bovenkant van de tank wordt helemaal dicht. Hier komt een dubbele tankdop in, en die zaag ik er t.z.t. wel in.

Maar de twee helften moeten ik uiteindelijk weer netjes sluitend aan elkaar zien te krijgen. Maar hier zit de uitdaging heb ik het idee. Wat zou ik hiervoor gebruiken? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet gaat lukken om het 100% passend te krijgen.

Tips/trucs/advies a.u.b.
Scheelt mij weer wat gevloek en getier als ik met de epoxy aan het kloten ben :+
 
niet in een oven maar in een autoclaaf.

Ik heb zelf een paar kleine onderdelen gemaakt die uit een enkele mal gemaakt konden worden, ik vond het zelf nog aardig lastig om de carbonvezels niet te verschuiven. Wel een mooi project(je) waarbij je heel nauwkeurig moet werken wil je het mooi krijgen. Het is ook lastig om schrpe of rare hoeken te maken zonder de vezels gaan schuiven.

Ik wens je iig veel succes en als je het gaat doen houd ons op de hoogte :)
 
Dat heb ik nog nergens gelezen (even los van speciale industriele zaken)

Het carbon wat ze in de formule-1 en zo gebruiken wordt afgebakken, dacht ik, of zoiets.
Ik meen dat het dan pas zijn echte sterkte krijgt,
jij wilt waarschijnlijk gewoon met epoxy aan de gang.


Oven Gemaakt Voor Carbon Onderdelen


Ik lees wel ergens dat zonlicht niet echt bevorderlijk is, niet dat ik je wil weerhouden van het hele avontuur maar goede materiaal info inwinnen is wenselijk, denk ik.
Zou zonde zijn als alles goed gaat(mallen en zo) en dat dan de tank na 2 weken in elkaar zakt bij een terras vol met toeschouwers.
 
niet in een oven maar in een autoclaaf.

Ik heb zelf een paar kleine onderdelen gemaakt die uit een enkele mal gemaakt konden worden, ik vond het zelf nog aardig lastig om de carbonvezels niet te verschuiven. Wel een mooi project(je) waarbij je heel nauwkeurig moet werken wil je het mooi krijgen. Het is ook lastig om schrpe of rare hoeken te maken zonder de vezels gaan schuiven.

Ik wens je iig veel succes en als je het gaat doen houd ons op de hoogte :)
:t

Heb je al meer ervaring met carbon?
Zo niet, zou ik met iets kleiners beginnen.
Mocht dat goed gaan kun je altijd nog een tank doen.

Groeten en succes ermee.
Nee, behalve wat met glasvezel en epoxy gekloot.
Groot beginnen, dan kunnen kleinere werkstukken alleen maar meevallen _O-

:t Zal eens kijken of hij wat info heeft gepost

Het carbon wat ze in de formule-1 en zo gebruiken wordt afgebakken, dacht ik, of zoiets.
Ik meen dat het dan pas zijn echte sterkte krijgt,
jij wilt waarschijnlijk gewoon met epoxy aan de gang.


Oven Gemaakt Voor Carbon Onderdelen


Ik lees wel ergens dat zonlicht niet echt bevorderlijk is, niet dat ik je wil weerhouden van het hele avontuur maar goede materiaal info inwinnen is wenselijk, denk ik.
Zou zonde zijn als alles goed gaat(mallen en zo) en dat dan de tank na 2 weken in elkaar zakt bij een terras vol met toeschouwers.
Formule-1 spul is ook even iets anders dan hobbybob in de garage :+
Zag laatst nog ergens iets van carbon aandrijfassen, die werden ook afgebakken.

Enige krachten die op de tank komen zijn mijn benen die klemmen. Maar daar maak ik mij geen zorgen over.

En ja m.b.t. het zonlicht klopt. Ik heb hier een 996R staan waar ze met carbon zijn gaan experimenteren bij Ducati. Daar hebben ze geen 2k lak over het carbon gedaan. Vandaar dat je bij heel veel fietsen ziet dat het vervaagd of geel wordt. Die van mij is gelukkig nog top :j Sommige epoxys kunnen tegen zonlicht. En anders aflakken met 2k blanke lak. Gaat het ook mooi blinken.
Maar mijn tank wordt toch overgespoten. Dus foutjes en oneffenheden is geen ramp. Het gaat echt puur om het gewicht.
 
Laatst bewerkt:
als het je puur om het gewicht gaat zou ik toch voor de autoklaaf manier kiezen want als je het op de zelfde manier gaat doen als met glasvezel dan gaat de epoxy een veelvoud wegen van de vezels en dan kan je net zo goed glasvezel gebruiken. en onderzoek ook even goed of het geheel wel goed tegen benzine kan want ik ken een aantal fiber tanks die het hebben opgegeven door de samenstelling van moderne brandstoffen. (en die waren in een fabriek gemaakt.)
 
De autoclaaf is toch alleen voor het afbakken? Volgens mij is de carbonvezel zelf niet vloeistofdicht. Dus daar zal sowieso een epoxy overheen moeten.

Ik heb al eens een carbon tank gehad. Die was behandeld met een tank coating. En zat best dik in de epoxy/matten. Maar was nog altijd een heel stuk lichter dan de stalen tank.
De epoxy moet uiteraard wel benzinebestendig zijn. Hoe goed dit werkt moet ik nog uitzoeken.
 
Hier een tank die hij gemaakt heeft.



full
 
Ik denk dat ik een mal zou maken van de orginele tank .
Denk dat dat makkelijker en beter werkt dan .
Met purschuim .

Ik denk wel dat je ook een speciale epoxy nodig heb die benzine bestendig is .
En een facuum pomp
Denk dat je dan een heel eind kom
Suc6
 
De autoclaaf is toch alleen voor het afbakken? Volgens mij is de carbonvezel zelf niet vloeistofdicht. Dus daar zal sowieso een epoxy overheen moeten.

Ik heb al eens een carbon tank gehad. Die was behandeld met een tank coating. En zat best dik in de epoxy/matten. Maar was nog altijd een heel stuk lichter dan de stalen tank.
De epoxy moet uiteraard wel benzinebestendig zijn. Hoe goed dit werkt moet ik nog uitzoeken.
nee een autoclaaf is niet alleen om te bakken dat kan ook in een oven. een autoclaaf zorgt er ook voor dat er druk op staat (een zak met vacuüm met de carbondelen er in en de ruimte er om heen op overdruk) waardoor de lucht tussen de vezels wordt weggedrukt en je veel minder epoxy nodig hebt voor een veel sterker of dunner geheel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tank van hem gezien,ongelooflijk mooi.Tis wel zijn dagelijks werk.Ook ander carbon spul van hem op zijn fiets gezien.Als je hem je originele tank levert maakt hij hem na van carbon.

Ik heb deze foto's al eens vaker gezien op motor-forum, als mijn tank er zo uitzag ging er echt geen lak meer over! ;) :9~
 
Laatst bewerkt:
Toch maar eens even weer wat posten op m-f..

Ik heb 5 jaar lang met carbon gewerkt, onderdelen voor de Apache helicopter.

Er zijn 2 methodes, nat laminaat en pre preg (koolstofmat met hars er in), nat laminaat is droge koolstofvezel matten waar je kunsthars doorheen tamponeerd, of de prepreg wat je in vorm legt, en in de autoclaaf (een oven die onder druk staat) loopt de hars er uit in wordt het uitgehard.

Zonder de juiste gereedsschappen is dit niet echt makkelijk!
Ook moet je bij beide methoden een vacuumtafel hebben, als je een laag of 3 hebt gelamineerd moet je je pakket een minuutje of 10 vacuum laten trekken, hier door worden de matten mooi tegen de mal gedrukt, doe je dit niet, dan krijg je kroepoek zoals we dat noemden.

Je moet ook een lossingsmiddel over je mal smeren, anders krijg je met geen mogelijkheid je product van je mal.
De mal moet ook zo glad mogelijk zijn.

Ik zeg absoluut niet dat het onmogelijk is wat je wilt gaan doen, maar onderschat het niet!

Dit spul moet je als hars gebruiken, niet goedkoop, maar ongelooflijk sterk!!
 
Laatst bewerkt:
Toch maar eens even weer wat posten op m-f..

Ik heb 5 jaar lang met carbon gewerkt, onderdelen voor de Apache helicopter.

Er zijn 2 methodes, nat laminaat en pre preg (koolstofmat met hars er in), nat laminaat is droke koolstofvezel matten waar je kunsthars door heen tamponeerd, of de prepreg wat je in vorm legt, en in de autoclaaf (een oven die onder druk staat) loopt de hars er uit in wordt het uitgehard.

Zonder de juiste gereedsschappen is dit niet echt makkelijk!
Ook moet je bij beide methoden een vacuumtafel hebben, als je een laag of 3 hebt gelamineerd moet je je pakket een minuutje of 10 vacuum laten trekken, hier door worden de matten mooi tegen de mal gedrukt, doe je dit niet, dan krijg je kroepoek zoals we dat noemden.

Je moet ook een lossingsmiddel over je mal smeren, anders krijg je met geen mogelijkheid je product van je mal.
De mal moet ook zo glad mogelijk zijn.

Ik zeg absoluut niet dat het onmogelijk is wat je wilt gaan doen, maar onderschat het niet!

Dit spul moet je als hars gebruiken, niet goedkoop, maar ongelooflijk sterk!!
Hysol is voor een amateur niet mee te werken, veel te taai. Je moet dan inderdaad tussendoor vacuum trekken. Als amateur moet je dun vloeibare hars hebben, zo dun als polyesterhars.
Een rolletje pre preg aanschaffen is natuurlijk helemaal onzin, dan is het goedkoper om een nieuwe motorfiets te kopen _O- Als je al aan dat spul kunt komen.
Drie lagen is wel de max voor een tank. Anders wordt hij zwaarder als een stalen tank.

Mooie anekdote: Ik had een collega die reed in de BOTT met een zwaar opgepepte Harlie 883. Dat ding moest natuurlijk lichter. Geheel volgens luchtvaart normen trok hij een nieuw drie laagjes glasweefsel spatbord van het zware Harlie spatbord. En zoals te verwachten was, het originele stalen spatbord was lichter.

Dan blijft nog de vorm van de tank. Een moderne tank is bijna een bal. De enige mogelijkheid die ik zie is een deelbare uitwendige mal van een originele tank maken. Dan heel netjes lamineren en de mal vullen met een zak die je met zand vult. De bodem moet je op dezelfde manier maklen.
De tanks die hierboven staan hebben de velsrand die een stalen tank ook heeft, ik vermoed dat deze tanks ook zo gemaakt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan