Carbon tank maken

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Voor een circuit projectje wil ik een carbon brandstoftank maken. Na wat zoekwerk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Een houten dummy tank, originele tank bekleden, mal maken van glasvezel etc. Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die hier al ervaring mee heeft :)

Ik zit te twijfelen om een mal te trekken van de originele tank (met glasvezel). Hier pur in te spuiten. Pur qua vorm aan te passen. Vervolgens weer een glasvezel mal hiervan maken. En de laatste mal te gebruiken zodat ik hier carbon matten in kan leggen.

Zijkant en bovenkant van de tank wordt één stuk.
En de onderkant wordt één stuk.

In de onderkant komt een gat voor de benzinepomp. Deze wil ik ook verwijderbaar maken. Ik ga hiervoor de standaard pomp + ring gebruiken met de pakking. Gaatjes boren voor de bouten. Hoef ik alleen maar te zorgen dat ik moertjes vast epoxy/plamuur aan de binnenkant, zodat ik de pomp kan vastzetten.

Sommige boren een gat en plamuren de pomp vast. Dat betekend dat je de boel open moet zagen als er iets met de pomp is :X

Bovenkant van de tank wordt helemaal dicht. Hier komt een dubbele tankdop in, en die zaag ik er t.z.t. wel in.

Maar de twee helften moeten ik uiteindelijk weer netjes sluitend aan elkaar zien te krijgen. Maar hier zit de uitdaging heb ik het idee. Wat zou ik hiervoor gebruiken? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet gaat lukken om het 100% passend te krijgen.

Tips/trucs/advies a.u.b.
Scheelt mij weer wat gevloek en getier als ik met de epoxy aan het kloten ben :+
 
Doorboring een fictief probleem? Zoek voor de gein eens om wat er in een F1 tank zit en met wat voor reden. Metaal kan plastisch vervormen voordat het scheurt, carbon vrijwel niet. Als er schade ontstaat, is de carbon tank dus meteen lek. Dat is bij een metalen tank zeker niet het geval.
 
Doorboring een fictief probleem? Zoek voor de gein eens om wat er in een F1 tank zit en met wat voor reden. Metaal kan plastisch vervormen voordat het scheurt, carbon vrijwel niet. Als er schade ontstaat, is de carbon tank dus meteen lek. Dat is bij een metalen tank zeker niet het geval.

:^

Daarom schreef ik ook brand & gevaarlijk maar goed dat werd niet zo geapprecieerd !

Dit is de tank van MvdMark........ was dit carbon geweest :?

64w0d3twxkju4.jpg




 
Laatst bewerkt:
Gewone hars zal bij kamertemperatuur ook uitharden, soms niet altijd zo hard als zou kunnen, 2 uur in een oventje op 50 graden is meestal goed genoeg, maar het best is het wel te doen met je pakket onder vacuum.

Prepreg moet echt in een autoclaaf.
Nee hoor, is afhankelijk van het soort pre-preg, het moet wel onder vacuum in de oven "afgebakken" worden. Ik werk er wekelijks mee
knie-enkel-voet-orthese-3.jpg
 
Het is gewoon een container, verder niets.

Wel eentje waar de sportieve rijder zijn been tegen legt om in de bocht er steun aan te hebben.. voor bijvoorbeeld een kneedown. Of waar je een motor bij beet kan pakken als je m een kar op rolt, en er een kleine 200 kg mee probeert in balans te houden.

Als alle aansluitingen dicht zijn is het goed.

Allemaal? sure?

~halflive schreef op 24 september 2016 @ 20:07:
Doorboring en klotsende brandstof zijn fictieve problemen.


Misschien is klotsen een wat ongelukkig voorbeeld. Maar als een motor valt dan kan 10 15kg plus een paar kilo tank toch best wat kracht op de bevestigingspunten uitoefenen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het verschil? Ja, je zegt iets doms. ;)

Nou ja omdat ik de indruk kreeg van de posts voor mij dat het maken van een heel carbon ding moeilijker is dan wat knutselen met glasvezel en epoxy. Dus daarom vroeg ik me af of je dan niet gewoon een glasvezel tank kan knutselen en dan als laatst een laagje carbon erop doen voor de mooi. Maar dat is dus niet hoe het werkt :+
 
Grappig, niemand die mijn hele post quote.
Een goede carbon tank is vele malen sterker dan een metalen tank van misschien 0,8mm. De deuken die jullie aanhalen maken op een carbon tank geen indruk. Mocht je het voor elkaar krijgen om een tank te kraken heb je echt wel een groter probleem als een beetje lekkage.
En die 18 tot 20Kg brandstof maakt natuurlijk helemaal geen indruk. Als je bijvoorbeeld 5G zou weten te maken zal de tank de motor niet verlaten, die tachtig kilo kan je makkelijk aan een carbon lipje kwijt.
En die explosafe in een F1 tank? dat zat ook al in de oude stalen tanks. Als je toch naar de F1 wil kijken, kijk dan naar die carbon cocon waarmee ze met 200+ in de banden duiken en dan zwaaiend uitstappen.
 
Grappig, niemand die mijn hele post quote.
Een goede carbon tank is vele malen sterker dan een metalen tank van misschien 0,8mm. De deuken die jullie aanhalen maken op een carbon tank geen indruk. Mocht je het voor elkaar krijgen om een tank te kraken heb je echt wel een groter probleem als een beetje lekkage.
En die 18 tot 20Kg brandstof maakt natuurlijk helemaal geen indruk. Als je bijvoorbeeld 5G zou weten te maken zal de tank de motor niet verlaten, die tachtig kilo kan je makkelijk aan een carbon lipje kwijt.
En die explosafe in een F1 tank? dat zat ook al in de oude stalen tanks. Als je toch naar de F1 wil kijken, kijk dan naar die carbon cocon waarmee ze met 200+ in de banden duiken en dan zwaaiend uitstappen.


ik lees en volg het :Y

het meer inhoudelijke waar jullie op ten duur over praten is zeker interesant
n
waar het mij uiteindelijk om gaat is hoe je het zelf kan maken ;) dan uiteindelijk toch bij de persoon uitkomt die voor hans zx10 een tank heeft gemaakt ;) ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een stuk of wat spatborden gemaakt van carbonweefsel in een zelf geknutselde mal. Het is , met de nodige handigheid prima te doen. En ik denk dat een drie laags tank door de vorm meer dan sterk genoeg is.

Ik denk ook dat een spatbordje of een kettingscherm als eerste werkstuk moeilijk genoeg is. D'r zijn namelijk best veel puntjes waar het mis kan gaan. De vorm van de mal ivm het lossen, losmiddelen, luchtinsluiting, zeker als je zonder vacuum werkt zoals ik. Hittebestendigheid, wat toch wel een puntje schijnt te zijn ivm zonbelasting. M'n spatbordjes heb ik daardoor afgebakken in een elektrische oven. Maar daar pas een benzinetank weer niet in.

Als ik jouw was oefende ik op een airbox :Y


Hier staat mijn spatbord gekuntsel
 
Ik ga dit volgen, want je gaat keihard falen als je denkt een tank te maken met alleen wat instructies en info via internet. Niemand die voor het eerst met carbon/composiet gaat werken kan een tanken bouwen. Ik durf te wedden dat zelfs meer dan 50% van composietwerkers die dagelijks met composiet werken zullen falen om een tank te maken zoals geshowed op de eerste pagina.

Ga beginnen met simpele dingen en met droog koolstofdoek en wetting met een epoxy. Gewoon wet lay up dingetjes. Goede resin is EA9396. Voor het verlijmen van zaken EA9394 (kunstof filling) of EA9395 (alu filling).

Voor een tank heb je verstevegingslagen nodig bij de openingen/gaten en bij de ophangpunten. Overlappingen etc. Er zijn meerdere manieren van bagging die invloed hebben op de uitwerking van de oppervlakte uitkomst en hoeveelheid vacuum toe te passen (750 Mbar is een aardige richtlijn).

Ik lees in 3 pagina's hier behoorlijk wat onzin. Maar vind het vermakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook vermakelijk :P
Vooral om reacties van mensen te lezen die nog nooit een schroevendraaier in handen heben gehad. En het lijkt erop dat sommige zichzelfs aangevallen voelen.


De tank op de eerste pagina is gewoon vakwerk. Is dat resultaat te bereiken als beginner? Nee, natuurlijk niet. Maar er is genoeg te vinden op het net van mensen die daadwerkelijk een tank hebben gemaakt i.p.v. commentaar te leveren op een forum. De mensen die wel verstand van zaken hebben, bedankt voor de reactie :t


Met dit topic wilde ik alleen peilen of iemand van hier dat al eens heeft gedaan. Of ik dan ook echt een carbon tank ga maken is nog de vraag. Ik ben bezig aan een airbox waar al genoeg tijd inzit.

Hopelijk kan iedereen weer rustig slapen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit volgen, want je gaat keihard falen als je denkt een tank te maken met alleen wat instructies en info via internet. Niemand die voor het eerst met carbon/composiet gaat werken kan een tanken bouwen. Ik durf te wedden dat zelfs meer dan 50% van composietwerkers die dagelijks met composiet werken zullen falen om een tank te maken zoals geshowed op de eerste pagina.

Ga beginnen met simpele dingen en met droog koolstofdoek en wetting met een epoxy. Gewoon wet lay up dingetjes. Goede resin is EA9396. Voor het verlijmen van zaken EA9394 (kunstof filling) of EA9395 (alu filling).

Voor een tank heb je verstevegingslagen nodig bij de openingen/gaten en bij de ophangpunten. Overlappingen etc. Er zijn meerdere manieren van bagging die invloed hebben op de uitwerking van de oppervlakte uitkomst en hoeveelheid vacuum toe te passen (750 Mbar is een aardige richtlijn).

Ik lees in 3 pagina's hier behoorlijk wat onzin. Maar vind het vermakelijk.




hehehe laten maken ;) ook goed :D
 
Ik vind het ook vermakelijk :P
Vooral om reacties van mensen te lezen die nog nooit een schroevendraaier in handen heben gehad. En het lijkt erop dat sommige zichzelfs aangevallen voelen.


De tank op de eerste pagina is gewoon vakwerk. Is dat resultaat te bereiken als beginner? Nee, natuurlijk niet. Maar er is genoeg te vinden op het net van mensen die daadwerkelijk een tank hebben gemaakt i.p.v. commentaar te leveren op een forum.


Met dit topic wilde ik alleen peilen of iemand van hier dat al eens heeft gedaan. Of ik dan ook echt een carbon tank ga maken is nog de vraag. Ik ben bezig aan een airbox waar al genoeg tijd inzit.

Hopelijk kan iedereen weer rustig slapen :+



:^
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan