Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lekker rijden, minder sleutelen! :) Het eerste weekend van mei ruim 800km in de Eiffel gereden en gisteren ook een lekker rondje gemaakt in de achterhoek. De standaard vering voldoet voor mij nog steeds prima!
full
 
Cool, heb ik vorig jaar ook gedaan, en daarna dus zelf een Tracer gekocht :+
We zijn ook nog the Rock van Gibraltar opgereden, echt super.

Ik had hem hier gehuurd
Motomercado Motorcycle rental Spain, Motorbike Rental Malaga, Motor Bike Hire, Motorverhuur Spanje Malaga

[afbeelding]

En @Breezer013: wij hebben ook bij Rentabike gehuurd via Jac van Gestel bij Travel moto.com , Tomtom met routes en overnachtingen erbij huren en rijden maar. Prima fietsen, goede service en niet te duur. Met vliegtuig naar Malaga, met taxi in 5 minuten naar hotel aan het strand in Torremolinos, de motoren 300m verder opgehaald en 7 dagen later weer ingeleverd. Wij doen dit al de nodige jaren omdat we geen zin hebben om 2x2300km te rijden in tegenstelling tot 2 man van onze groep die dit wel doen. Eerste jaren in de buurt gereden, later op andere plaatsen overnacht, teveel aan bagage kan in het hotel worden opgeslagen totdat we terug zijn.
Ik ben al overal geweest met de motor maar er kan niks tippen aan Andalucie..

Staat zelfs een fotootje van ons op hun fb site (17mei):
https://www.facebook.com/motomercadorentabike/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag ook de originele Yamaha Quick-shift laten monteren bij MotoPort. Rijdt inderdaad geweldig fijn :) :).
Is echter geen kwestie van eenvoudig inpluggen. Er moest wel het e.e.a. (tank/kappen) worden verwijderd om te kunnen inpluggen. Waren ze best wel een tijd mee bezig voordat het goed functioneerde.

Welk bouwjaar heeft die van jou?
 
Ik had een 700 Tracer gehuurd en moet zeggen dat ik bijna mijn 900 wilde inruilen.
Zo'n 700 2cilinder stuurt en rijdt echt lekker maar nadat ik gisteren weer op mijn eigen motor heb gereden toch maar besloten om deze te houden ;)




full
 
Update van BRS Suspention voor mijn Tracer. De man heeft mijn verschillende opties gegeven. Ik ben gegaan voor een van de duurdere: Volledige nieuwe cartridges van Andreani voor en Ohlins shock achter (wel geen racing shock, maar een gewone emulsieshock).

Ik kom net terug van een hevig ardennentripje met bagage. Eigenlijk heeft de standaard vering het er beter van af gebracht dan ik had gedacht. Feit is dat ik vanaf 160 km/u moet opletten dat ik geen gewiebel ('pendelen' in het mooi nederlands) uitlok en eigenlijk bijna niet meer dan 180 durf te rijden. Ook raakt de tracer snel uit balans als ik een oneffenheid in de bocht raak of onrust breng in het rijwielgedeelte. Op een slechte weg heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Op een goede weg geen echte problemen. Tot je echt snel gaat...

De dunlop sportsmart 3's bleken eens te meer niet minder dan goddelijk te zijn op een mooie warme dag... Holy shit wat is een luxe is dat.

BRS meende dat de olie flow niet zo goed is in de vork door die ene demper en ook een beetje door de 'basic' kwaliteit van het zaakje. Dus bij hoge inveersnelheden vloeit de olie niet snel genoeg, eenvoudig gezegd. Dus bij high speed demping voelt de vork hard. Daarom hebben ze, althans dat is mijn theorie, een vrij zachte veerconstante vooraan moeten steken om dat oncomfortabel aanvoelen een beetje af te zwakken. Statisch voelt die veer inderdaad heel zacht.

Dus je kunt al heel wat bereiken met het binnenwerk in orde te zetten. Maar het fundamentele blijft die ene demper en ik ben er gewoon bezeten van. Daarom tast ik in de buidel voor demping in élk vorkbeen omdat ik gewoon super nieuwsgierig ben wat het verschil gaat zijn!!

Even relativeren. Die standaardvering is bewezen goed genoeg om heel flink mee door te knallen in de Ardennen met ongeveer 25 kg bagage mee (tent etc). Dus ik ben gewoon een verwende luxetrut. De meeste rijders zullen gewoon goed verder kunnen met de standaardvering. Ik ben fysiek zwaar en rijd ruw. En ik ben een varken. Al moet ik wel zeggen dat het zwabberen op hoge snelheid mij flink op de zenuwen werkt en dat dit iets is waar Yamaha had op moeten reageren.

Even mijn ervaringen na 2000+ km.

Voordelen
+ Karaktervolle en krachtige motor die ik niet snel beu zal zijn. 2de versnelling is monsterachtig efficient.
+ De totale motor is eigenlijk erg licht. Een voordeel dat ik onderbelicht vind. 210 kg nat is heel goed. Een kawa versys 1000 weegt 40! kilo's meer (nat)
+ Moto is netjes afgewerkt en komt mooi uitgerust. Middenbok standaard, heel handig. Traction control, geen wheelie control. Volledig dashboard. 12v stekker voordaan.
+ Flinke kont die bagage vastmaken gemakkelijk maakt. Heb hem om te reizen en ik ben er gek op
+ Uitlaatje die niet asociaal maar goed klinkt en die niet in de weg zit. Opnieuw een godsgeschenk door de tourders.
+ Vederlicht en supersnel sturen. Lekker breed stuur. Leuke zithouding.
+ 18 liter brandstof is een mooie hoeveelheid voor een lichtere motor
+ Funbike en een echte duivel-doet-al. Ik ga die motor erg lang houden...

Nadelen
- Bekende veringprobleem
- Standaardbanden ONMIDDELIJK er af gooien en er deftige op leggen.
- Standaard windscherm is voor veel mensen gewoon niet te tolereren
- Gasrespons is een beetje wennen in het begin. Maar later heb je er geen problemen meer mee. I blame EURO4
- Motor loopt soms, echt heel soms, niet zo lekker na koude start. Ik denk dat het ding dan te arm loopt. Opnieuw EURO4 probleem. Denk ik.

Eindconslusie: Die motor is een ruwe diamant. Tel 1500 euro bij de aankoopprijs om hem goed te krijgen en je heb een echt juweeltje. Wil je een motor die af fabriek direct goed is. Kijk dan ergens anders. Bijvoorbeeld een super tenere... Ook topding.
 
Update van BRS Suspention voor mijn Tracer. De man heeft mijn verschillende opties gegeven. Ik ben gegaan voor een van de duurdere: Volledige nieuwe cartridges van Andreani voor en Ohlins shock achter (wel geen racing shock, maar een gewone emulsieshock).

Ik kom net terug van een hevig ardennentripje met bagage. Eigenlijk heeft de standaard vering het er beter van af gebracht dan ik had gedacht. Feit is dat ik vanaf 160 km/u moet opletten dat ik geen gewiebel ('pendelen' in het mooi nederlands) uitlok en eigenlijk bijna niet meer dan 180 durf te rijden. Ook raakt de tracer snel uit balans als ik een oneffenheid in de bocht raak of onrust breng in het rijwielgedeelte. Op een slechte weg heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Op een goede weg geen echte problemen. Tot je echt snel gaat...

De dunlop sportsmart 3's bleken eens te meer niet minder dan goddelijk te zijn op een mooie warme dag... Holy shit wat is een luxe is dat.

BRS meende dat de olie flow niet zo goed is in de vork door die ene demper en ook een beetje door de 'basic' kwaliteit van het zaakje. Dus bij hoge inveersnelheden vloeit de olie niet snel genoeg, eenvoudig gezegd. Dus bij high speed demping voelt de vork hard. Daarom hebben ze, althans dat is mijn theorie, een vrij zachte veerconstante vooraan moeten steken om dat oncomfortabel aanvoelen een beetje af te zwakken. Statisch voelt die veer inderdaad heel zacht.

Dus je kunt al heel wat bereiken met het binnenwerk in orde te zetten. Maar het fundamentele blijft die ene demper en ik ben er gewoon bezeten van. Daarom tast ik in de buidel voor demping in élk vorkbeen omdat ik gewoon super nieuwsgierig ben wat het verschil gaat zijn!!

Even relativeren. Die standaardvering is bewezen goed genoeg om heel flink mee door te knallen in de Ardennen met ongeveer 25 kg bagage mee (tent etc). Dus ik ben gewoon een verwende luxetrut. De meeste rijders zullen gewoon goed verder kunnen met de standaardvering. Ik ben fysiek zwaar en rijd ruw. En ik ben een varken. Al moet ik wel zeggen dat het zwabberen op hoge snelheid mij flink op de zenuwen werkt en dat dit iets is waar Yamaha had op moeten reageren.

Even mijn ervaringen na 2000+ km.

Voordelen
+ Karaktervolle en krachtige motor die ik niet snel beu zal zijn. 2de versnelling is monsterachtig efficient.
+ De totale motor is eigenlijk erg licht. Een voordeel dat ik onderbelicht vind. 210 kg nat is heel goed. Een kawa versys 1000 weegt 40! kilo's meer (nat)
+ Moto is netjes afgewerkt en komt mooi uitgerust. Middenbok standaard, heel handig. Traction control, geen wheelie control. Volledig dashboard. 12v stekker voordaan.
+ Flinke kont die bagage vastmaken gemakkelijk maakt. Heb hem om te reizen en ik ben er gek op
+ Uitlaatje die niet asociaal maar goed klinkt en die niet in de weg zit. Opnieuw een godsgeschenk door de tourders.
+ Vederlicht en supersnel sturen. Lekker breed stuur. Leuke zithouding.
+ 18 liter brandstof is een mooie hoeveelheid voor een lichtere motor
+ Funbike en een echte duivel-doet-al. Ik ga die motor erg lang houden...

Nadelen
- Bekende veringprobleem
- Standaardbanden ONMIDDELIJK er af gooien en er deftige op leggen.
- Standaard windscherm is voor veel mensen gewoon niet te tolereren
- Gasrespons is een beetje wennen in het begin. Maar later heb je er geen problemen meer mee. I blame EURO4
- Motor loopt soms, echt heel soms, niet zo lekker na koude start. Ik denk dat het ding dan te arm loopt. Opnieuw EURO4 probleem. Denk ik.

Eindconslusie: Die motor is een ruwe diamant. Tel 1500 euro bij de aankoopprijs om hem goed te krijgen en je heb een echt juweeltje. Wil je een motor die af fabriek direct goed is. Kijk dan ergens anders. Bijvoorbeeld een super tenere... Ook topding.

Leuk verhaal. Wat vind je van het scherm? Want dat is bij alle Yamaha's even ruk..
 
@ Xorbit. Ik weet niet wat er allemaal vervangen wordt bij die front cartridges, maar ik kwam dit tegen.
Is dat niet een goedkopere oplossingen om 2 dempers in je voorvork te krijgen ?
 
idd. Heb ik niet opgemerkt.
Kan niet meer vinden hoe ik het gevonden heb :/
Nahja, sorry voor de foute info !
 
Laatst bewerkt:
@ Xorbit. Ik weet niet wat er allemaal vervangen wordt bij die front cartridges, maar ik kwam dit tegen.
Is dat niet een goedkopere oplossingen om 2 dempers in je voorvork te krijgen ?

Dat zijn geen cartridges. Een cartridge vervangt het hele binnenwerk en steldop..
 
Ik had al een tijd een reserve uitlaat liggen, werd nu langzaam tijd..
Plaat eruit geflext aan de bovenkant achteraan... S bocht weggezaagd tussen linkse en meest rechtse pijp ..

full
 
Tevens de tip verwijderd waardoor ook het binnenste pijpje loskomt en eruit kan ..
Ff iets met een grotere diameter zoeken ..

full


Duurt nog ff voordat ik hem kan proberen, wielen zijn nog bij de spuiter ..
 
Laatst bewerkt:
Zat die linkse pijp d.m.v. die S-bocht pijp helemaal verbonden met de meest rechtse pijp ?

Zo ja dan denk ik dat je het principe van de reflectiedemper een beetje om zeep geholpen hebt. Je hebt dus een kamertje uitgeschakeld.

Zou best wel eens kunnen dat die nu een beetje als een lekke uitlaat gaat klinken.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en dan vooral akoestisch gezien.
Het dichtlassen zal wel lukken zo te zien :+
 
Dit is de originele uitlaat van de binnenzijde:

Rechts de katalysator, direct achter de pijp die de kast binnenkomt, links schijnt een absorbtiedemper te zitten.

full


Ik weet wel zeker dat je je reflectiedemper om zeep geholpen hebt...

Neemt niet weg dat het qua geluid beter kan zijn, maar je creeert meer een holle plaatstalen doos met veel minder demping. Aan een reflectiedemper is door Yamaha gerekend om de golven elkaar uit te laten dempen. Ik ben van mening dat als je daar zomaar, op eigen inzicht, iets tussenuit haalt, het qua prestaties er zeker niet beter van wordt..

Maar wel benieuwd naar het resultaat overigens... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Deze modificatie staat op het FJ-09.org forum tot in den treure beschreven en is door behoorlijk wat mensen in diverse vormen uitgevoerd. Dit is een van de minder ingrijpende waarbij het geluid wat prominenter wordt maar niet te hard. Zat filmpjes van op Youtube.
Ik wil een iets luidere uitlaat maar wil perse de originele houden, vind de vervangingsuitlaten helemaal niks. Ook was er nog een kleine vermogenswinst meetbaar op de rollenbank, maar daar gaat het mij niet om.
En is het inderdaad niks dan gaat de originele er weer op en heeft het me een paar tientjes gekost :)

Edit: de meeste invloed komt mijns inziens door de diameter van de eindtip. Ik start hem eerst eens zonder eindtip en kan dan nog wat spelen met andere diameters..
 
Laatst bewerkt:
Tracer weer terug na beurt, nieuwe bandjes en terugroepactie.

Weer als nieuw..
Misschien nog een afspraakje plannen met hyperpro...
 
Nice die uitlaat, ik zit er ook al tijden aan te denken om te doen.
Duidelijke uitleg en foto's + nette video voor het geluid:
Inside the FJ muffler | FJ-09 Tracer 900 Forums

Enige probleempje, ik kan de boel wel open krijgen. Alleen het dicht maken is het probleem :). Mijn las kwaliteiten zijn net zo goed als mijn Chinees (zo goed als nul). Dus ik moet nog eens iemand hier in de buurt vinden die de boel dan weer dicht kan lassen.
 
Wauw blingbling! Ziet er uit als nieuw 😊
Heb je nou hogere stuurrisers of lijkt dat maar zo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan