T-max 500 2006 probleem

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
920
175
Rotterdam
Wat mij vanmiddag overkomt!

Rij voor mijn werk met een Yamaha T-max 500 door heel Nederland.
Doe het onderhoud zelf ben een pietje precies en moet in feite niet veel hebben van werkplaatsen.
Voordat ik weg rij kijk ik meestal even naar olie biveau en koelvloeistof.

Vanmiddag vanaf mijn huis richting Zeeland het volgende, rij met ca. 130km per uur door de Heienoord tunnel en ben net de afslag voorbij en vooel dat de motor opeens minder lekker loopt.
Vrijwel direct daar achteraan slaat mijn motor geheel uit (contact nog aan) lijkt wel alsof achterwiel heel even slipt.
Schrik natuurlijk en gelukkig is de weg redelijk vrij waardoor ik naar de vluchtstrook kan zonder al te veel gevaarlijke capriolen.

Scooter even op standaard gezet, helmpie ff af en even bijkomen van de schrik.
Als eerste de olie en koelvloeistof gekontroleerd en dit was goed.(er is olie)

Kan na div. startpogingen het volgende melden:
-startmotor draait niet rond, hoor het relais klikken dus denk accu laat niet meer bij.
ANWB gebeld en binnen het kwartier staond er een wagen die mij heeft afgevoerd naar een veilige
plaats, de intratuin babij rijkswaterstaat.
Reparatie wagen anwb was al ter plekke en samen eea nagelopen.
Startkabels en een poging gedaan maar geen enkele reactie vanuit de startmotor.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we er op korte termijn niet uit gaan komen.
Scooter ligt half uit elkaar en schiet voor geen meter op.
Wederom een bakwagen aan laten rukken en deze heeft mij thuis afgezet. (super service, bedankt ANWB)

Nu kunnen wat mij betrefteen aantal zaken mis zijn te weten.
Vastloper! (dan ben ik de sigaar)
Riem gebroken en tussen de poelie vastgelopen. ( moet over 2500 km de 40.000 beurt doen)
Startmotor door een sluiting ingekomen bij 130 km p/u ( ook niet leuk maar te overzien)

iemand wel eens van een gelijke storing gehoord of meegmaakt?
Morgen start ik met demonteren om te kijken waar het euvel zit.
full
 
Eerst de variodeksel er af en kijken wat je daar aantreft. Als daar niks mis is proberen met een steeksleutel op de moer van de vario proberen het blok rond te krijgen. Lukt dat niet dan vrees ik het ergste. Als je achterwiel een fractie van een seconde geslipt is is dat omdat je blok binnen no-time naar 0 toeren gaat en daarna vrij rolt (koppeling ontkoppelt)
 
Vandaag verlof genomen om te kijken wat de oorzaak is geweest.
Gelukkig voor mij de minst erge (achteraf)
Bij het demonteren van het restant aan kappen bij de vario vielen er al stukjes vario snaar uit.
De opluchting was groot. geheel gedemonteerd, snaar zat er helemaal omheen geslagen waardoor de startmotor het geoon niet meer kan aanwerken.
Nieuwe snaar gekocht orgineel Yamaha, voor mij geen aftermarket onderdelen meer.
Zo zagen de overblijfselen eruit.
full
 
Toen ik je verhaal las dacht ik meteen aan de snaar, zelfde effect ook gehad met de
Aerox van mijn zoon. Mocht hem even lenen en snaar breekt, geeft raar gevoel ineens.
Kijk ook even je rollen na, die troep gaat echt overal tussen zitten.
 
Uiteraard alles goed gereinigd.
Ontvet en opnieuw in het vet gezet, dat is een van de redenen dat ik het liever zelf doe.
Morgen nog even de door de anwb gedemonteeree kappen terug plaatsen en klaar is kobus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan