Motor valt uit na terugschakelen

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik was eindelijk klaar met mijn 2 taktje rs 125. Ik ging even rijden en ik merkte op dat wanneer ik probeer te stoppen bij een stoplicht de motor wel eens wilt uitvallen na terugeschakeld te hebben, dan rol ik lekker door tot het stoplicht.
Dit gebeurt tot nu toe alleen wanneer hij koud is. Als hij terugschakelt maakt hij wat rammelgeluiden alsof hij niet goed in de versnelling geschoven word, een redenatie was dat mijn koppelingskabel te veel speling heeft waardoor hij niet volledig ontkoppelt raakt een daardoor veel moeite heeft met terugschakelen.
Ik twijfel hierover aangezien het is afgesteld volgens de handleiding. Echter hij trekt wel wanneer hij in zijn 1 geschoven wordt, soms 50/50 niet altijd maar dannog is het meer een lichte bries van vooruittrekken.
Opschakelen werkt wel prima, ander reden was dat omdat hij misschien nog koud is en ik weet dat hij stationair niet loopt op koud. Echter relateerde ik dit eerder aan het feit dat het een 2takt is, maar zelfs dan hoort hij niet uit te vallen wanneer ik nog aan het rollen ben, of toch wel? Aangezien als hij volledig ontkoppelt hij naar zijn stationair toerental gaat, die veel te laag is en daardoor dus uitvalt.

Ik heb niet zo veel kennis over motoren dus graag jullie input. Ik geloof er in dat met alle input gezamelijk we wel hier iets nuttigs over kunnen zeggen. :)
 
Laatst bewerkt:
Caburateur gereviseerd met een kitje, schoongespoten met carb reiniger. Wil hem later nog wel een keer laten ultrasonen, maar hij was degelijk dus nu nog niet. Heb hem afgesteld dat hij lekker loopt, grotere hoofdsproeier. EGT sensor geplaatst in de uitlaat, zodat ik later mijn hoofdsproeier of groter maak of kleiner a.h.v. de uitlaatgastemperatuur. Daarnaast heb ik de de cilinder laten honen met een nieuwe zuiger, dus compressie moet goed zijn. Hij trekt fatsoenlijk weg voor een 2T, rond de 3K.
Ik heb wel de koppelingsdeksel open gehad, ik vond het tijd voor een nieuwe pakking en nieuwe versnellingbak olie. Ook volgens het boekje, wel raar dat 75w-80 vooral voor tractoren enzo geadverteerd wordt.

Ik snap niet waarom een doodzonde is |( , heb niet zo veel kennis over motoren he :9~ .
 
Laatst bewerkt:
Ik gooi er sowieso een eetlepel olie in als hij lang stil staat, gewoon volgens aprilia hanboekje. Dus ik zie er de kwaad niet van in dat er te veel olie in het systeem komt, behalve dat de eerste seconde heeel arm is. Daarnaast werkt de oliepompachuif niet op toeren? De oliepomp werkt afhankelijk van de gashendel er zit ook een verdeler op de gashendel die gaat naar de gasschuif in de caburateur en het andere stuk gaat naar de oliepomp dus.
Daarnaast de motor valt uit wanneer hij rond 2k toeren komt, hij valt ook pas uit wanneer hij volledig ontkoppeld is, dus het is een vrije rol. Hij valt niet uit als de motor nog toeren maakt dat zou raar zijn, dan is er iets mis met de ontsteking denk ik eerder, bobine ofzo of ecu. Niet zo veel verstand van motoren moet het maar met logica doen.

Edit: het is een 2t die heeft geen kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat die eigenwijze knaap eerst maar eens wat basiskennis motortechniek moet gaan opdoen ipv alles wat ie hoort te combineren in één verhaal. Dat gaat ook op voor je uitlaatgas temperatuur om daarmee de kwaliteit van je mengsel/verbranding te controleren. Werkt prima op een 4t.....
 
Begin maar eens met je carburateur af te stellen met de sproeiers en naald zoals het handboek voorschrijft. Tevens draai je je luchtschroef (die vanaf de buitenzijde zichtbaar is, aan de zijde van de luchtfilter) helemaal dicht (rechtsom). Dan draai je hem anderhalve slag open. Ga dan spelen met je stationair toerental schroef.
 
Hij draait stationair op 1200 toeren afgesteld zoals handboek. Daarnaast is de mengsel schroef ook volgens het boekje 2 slagen open gedraaid. Carburateurs volledig standaard standaard pilot sproeier, hoofdsproeier, standaar naald op 1na hoogste clip ook volgens het boekje. Alles is volgens het boekje. Ik snap niet waarom je denkt dat de carburateur niet goed is afgesteld aangezien hij prima stationair loopt wanneer hij warm is. Zo hoort hij ook afgesteld te worden ook volgens de aprilia handboek...
 
Laatst bewerkt:
wat in de service manual staat is niet heilig, zeker niet voor een 2-takt.
het is een basis-afstelling die voor de grootste hoop van de motoren die van de band rolt goed is als ze nieuw zijn.
je hebt echter betere en slechtere blokken, en je hebt er na jaren van gebruik die nog steeds als nieuw zijn omdat ze goed onderhouden worden, en je hebt er afgeleefde.

wat in het boekje staat is dus eigenlijk niet meer dan een goede basis afstelling van waaruit je best begint, om dan op zoek te gaan naar de ideale afstelling.
 
Wat de geleerde bedoelen is dat als je aan het rijden bent en hoog in toeren hebt gezeten, je niet je gas helemaal dicht moet draaien en laten uitrollen. Als je wilt afremmen dan moet je nog steeds tussengas geven omdat de zuiger anders geen smering krijgt en je kans hebt op een vastlopen.

Als je de motor met warme motor in de 1 zet met koppeling in, wil hij dan wegrijden? dus als je hem in je hand hebt, gaat hij er dan vanzelf door? Zo ja dan sleept de koppeling. De platen kunnen dan versleten zijn of je korf is ingeslagen.

Als het in de carb zit dan kan je het beste even in het boekje kijken hoe je die afstelt. Je zegt dat hij te laag stationair loopt, stel hem dan hoger af met de stationair schroef. En hoe staat je luchtschroef? Ook die komt redelijk nauw. Kijk dan ook even het luchtfilter na en vervang preventief te bougie als je toch bezig bent.
 
Kijk nou das een post waar ik iets aan heb donkeykong. Ja hij wil wel eens duwen als ik hem niet helemaal tot de hendel intrek. Het koppel punt is bijna gelijk na het volledig intrekken, als je snapt wat ik bedoel. Echter heeft de hendel niet veel speling ofzo, dus als ik hem strakker trekt blijft de koppeling slippen. Ik had de koppelingsplaten en korf al gecontroleerd ze zagen dr oké uit maar ik zou nog wel eens kijken. Ik heb de afstelling gedaan dat de motor warm was en lekker liep. Dus mengselschroef zo afgesteld dat hij lekker, goed gas respons etc. ben eerst uit gegaan van basis instellingen dus. Daarna luchtschroef goed gedraaid dat hij goed stationair loopt. Hij loopt gewoon niet stationair als hij koud is dat is een beetje het probleem, ik denk ook daarom als hij volledig ontkoppelt als hij koud is uitvalt. Want als je niet stationair kan draaien als je stil gaat staan dan gaat de motor deaudt.

Bedankt voor de tip dar ik de gas niet helemaal moet los laten zou ik onthouden *D.
 
Laatst bewerkt:
Naja voor zover ik het weet heb ik hem nog niet op de motor laten remmen aangezien ik wist dat dit slecht was voor een 2t. Maar in t algemeen is t dus slecht als je het gas loslaat wanneer hij op toeren is. Ook nog niet gedaan, dus all is nog well.

Even kijken wanneer ik de koppelingsdeksel kan loshalen. Maarja hopelijk is het dan gewoon omdat ie gewoon niet stationair draait als het koud is, dan is hé t probleem vrij beperkt. Daarintegen is dr motor dan nooit te gebruiken voor ritjes van 'n kwartier aangezien dan de motor pas fatsoenlijk opgewarmd is.
 
Ik kan me herinneren dat ik vroeger ook eens een warmlopen heb gehad met de brommer.
Ik reed op een 80kmweg achter een vrachtwagen in het zog. De broommer had nog nooit zo hard gelopen, wel 70, totdat ie er in 1 keer de brui eraan gaf.
 
Even opletten, platen en huis kunnen er goed uitzien, maar je moet ze echt meten. Tussen wel of niet versleten zit doorgaans maar 0,1mm. Zo werden mijn platen geleverd op 3,6mm en waren ze verstelen met 3,5mm.

Wat je beschrijft t.a.v. het slippen klinkt als versleten platen en tussenplaten.
Wat je beschrijft t.a.v. het willen weglopen met koppeling in heeft hier ook mee te maken maar kan ook een ingeslagen korf en huis zijn. De platen blijven dan in de ribbels hangen en komen niet goed vrij.

De goedkope oplossing is die ribbels een beetje weg vijlen. Velen hier zullen mij nu afschieten maar als je niet veel geld hebt is het een goede manier om kosten uit te stellen. Je koppeling zal met stationair wel meer herrie maken.

De goede oplossing is korf, huis en platen vervangen.

Afstelling carb even overnieuw doen.
Bij warme motor afstellen en luchtschroef zetten zoals in boekje staat. Hier verder niet teveel aan veranderen. Doorgaans max een halve slag meer of minder. Meer dan dat betekend verkeerde spoeiers.

Als lucht goed staat dan de rest afstellen.
 
Even opletten, platen en huis kunnen er goed uitzien, maar je moet ze echt meten. Tussen wel of niet versleten zit doorgaans maar 0,1mm. Zo werden mijn platen geleverd op 3,6mm en waren ze verstelen met 3,5mm.
knip
ik zou ze wel even losschroeven, heb een digitale schuifmaat dus het meten moet wel lukken. Moet wel ergens de diktes vandaan halen ff googlen.
 
Laatst bewerkt:
Wat raad jij dan aan? de rs heeft maar 15 duizend kilometer gelopen, in principe zouden die platen nog goed moeten zijn maar ik neem wel een kijkje morgen middag, dan heb ik tijd vrij. Ik plaats wel wat foto's miss kan iemand dan een juister oordeel geven met de reperateurs oog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan