Honda cm 400 rem problemen!

Toyer

Rookie
7 mei 2016
12
0
Ik ben nu een tijdje in her bezit van een cm 400 uit 1981.
Nu kwam ik er achter dat de remmen 3 × niks zijn.. motor zaak zegt dat dat normaal was bij dit type motoren. Al lijkt me dat sterk want veilig is het niet!!

Mijn vraag daarom zijn er mogelijkheden om de prestaties te verbeteren
Mss met een andere cilinder van een andere motor of iets dergelijks, zonder al te veel aanpassen..

Alvast bedankt ben benieuwd wat ik er mee kan
 
Is toch trommelrem?

Maar kun je het achterwiel laten slippen met hard remmen?
Zo ja: dan haal je al maximale remkracht.
Zo nee: dan functioneert je rem niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achter rem is trommel daar remt hij opzich wel goed mee. Maar voor is schijfrem genoeg druk ma remmen how ma
Remmen waren in die tijd meestal sowieso niet indrukwekkend, maar op zich kon je er best mee tot stilstand komen. Hoe oud zijn de remleidingen? Als die al een poos meegaan heb je kans dat vervanging al verbetering brengt: oude remleidingen willen nog wel eens uitzetten, en dat wordt natuurlijk een boel druk niet aangewend voor het feitelijke doel, nl. remmen. En als je daar toch aan begint, dan kun je net zo goed staalomvlochten remleidingen monteren. En verder natuurlijk - voor zover nodig - revisie van remklauw en hoofdremcilinder.

Edit: nog een ideetje...

CM 400 heeft toch 1 remschijf? Mss kun je er een 2e schijf bijzetten, bijvoorbeeld met spullen van een CX 500 (schijf, remklauw, vorkpoten, rempomp, etc.). Ik weet alleen niet zeker of een CM-voorwiel dan nog past, of dat je er ook een CX-wiel bij moet halen. Idem v.w.b. diameter van de vorkpoten, en of dat past in de CM kroonplaten.
 
Laatst bewerkt:
Achter rem is trommel daar remt hij opzich wel goed mee. Maar voor is schijfrem genoeg druk ma remmen how ma
Oh sorry, ik had achterrem in mijn hoofd, geen idee waarom :)

Maar dezelfde vragen:
Kun je het voorwiel blokkeren?
Zo ja, voldoende remkracht.
Zo nee, remmen niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Remmen waren in die tijd meestal sowieso niet indrukwekkend, maar op zich kon je er best mee tot stilstand komen. Hoe oud zijn de remleidingen? Als die al een poos meegaan heb je kans dat vervanging al verbetering brengt: oude remleidingen willen nog wel eens uitzetten, en dat wordt natuurlijk een boel druk niet aangewend voor het feitelijke doel, nl. remmen. En als je daar toch aan begint, dan kun je net zo goed staalomvlochten remleidingen monteren. En verder natuurlijk - voor zover nodig - revisie van remklauw en hoofdremcilinder.

Edit: nog een ideetje...

CM 400 heeft toch 1 remschijf? Mss kun je er een 2e schijf bijzetten, bijvoorbeeld met spullen van een CX 500 (schijf, remklauw, vorkpoten, rempomp, etc.). Ik weet alleen niet zeker of een CM-voorwiel dan nog past, of dat je er ook een CX-wiel bij moet halen. Idem v.w.b. diameter van de vorkpoten, en of dat past in de CM kroonplaten

Bedankt voor de tips.
Had al gekeken of ik er een schijf bij kon zetten ma gaat helaas niet. Zal eens gaan kijken of ik verder iets kan gaan fixe
 
Ik zou er een staalomvlochten remleiding opzetten. Wij hadden dat bij onze cb550 ook gedaan en het maakte een onwijs groot verschil. Echt van slecht remmen naar niet onder doen voor mijn ducati met dubbele geventileerde schijven bij normaal gebruik.
 
Nog maar eens een keer: een staalomvlochten remleiding doet NIETS voor de remdruk of remkracht.
Wel voor de remARBEID want die gaat zitten in het uitzetten van de oude, verweerde rubberslang.
Dat betekent wel dat die originele rubberslang eraf moet. Verder nieuwe (moderne) remblokjes en zorg dat alles technisch goed is: HRC, zuigers en seals. Kijk of de schijf niet hol is uitgesleten.
In nieuwstaat waren die remmen al niet veel soeps en na zoveel jaar wordt het niet beter.
Vroegah moest je een ijzeren vuist hebben om hard te remmen. In die vuist zit nu eenmaal niet veel gevoel zodat onderuit remmen aan de orde van de dag was.
 
Laatst bewerkt:
Haha, als je denkt dat je met omvlochten leidingen ineens net zo hard kunt remmen als met een moderne motor ben je niet meer waard als de remmen van de CB _O- _O-
Een rem van een CM400 is gewoon beroerder als een trommelrem. Nieuwe blokjes er in, zorgen dat de zuiger en het swing mechanisme goed werken en goed ontluchten, dan moet hij redelijk vertragen. Maar beter wordt het niet.
 
Ik heb dezelfde ervaring met de remmen van de cm .
Heb er een nieuwe remcilinder van rvs voor gedraaid (de originele waren niet best meer)
nieuwe remblokken erin gezet.
En er een stalen remleiding op gezet maar moet zeggen dat het niet veel beter wordt.

Denk het probleem nu wel op gelost te hebben maar goed
full

Het kost wat tijd,geld en moeite
 
Nog maar eens een keer: een staalomvlochten remleiding doet NIETS voor de remdruk of remkracht.
Wel voor de remARBEID want die gaat zitten in het uitzetten van de oude, verweerde rubberslang.
Dat betekent wel dat die originele rubberslang eraf moet. Verder nieuwe (moderne) remblokjes en zorg dat alles technisch goed is: HRC, zuigers en seals. Kijk of de schijf niet hol is uitgesleten.
In nieuwstaat waren die remmen al niet veel soeps en na zoveel jaar wordt het niet beter.
Vroegah moest je een ijzeren vuist hebben om hard te remmen. In die vuist zit nu eenmaal niet veel gevoel zodat onderuit remmen aan de orde van de dag was.
Check, genoteerd, al beweerde imo niemand dat hier :?

Volgens mij heb ik slechts gesuggereerd dat het mss een goed idee is om even te kijken hoe de voorrem er qua staat van onderhoud aan toe is, met als voorbeeld dat een verouderde remleiding de effectiviteit van het remssyteem teniet doet. Immers: met het inknijpen van je remhendel is er (hopelijk :X) druk, die bedoelt was om via remzuigertjes de remblokjes tegen een remschijfje te duwen, waardoor er wrijving ontstaat die de motor (hopelijk) doet vertragen. Als die druk slechts aangewend wordt om vergane remleidingen "op te pompen" (of verouderde remvloeistof te comprimeren, of... etc.) dan werkt het systeem niet effectief.
Staalomvlochten remleidingen gaan aan die druk idd niets veranderen. Hooguit dat er een iets directer rem-gevoel ontstaat. In dit specifieke geval - met een CM 400 als voorbeeld - kan de effectiviteit van het systeem wel degelijk (iets) toenemen, omdat de originele remleiding in vergelijking met een modern staalomvlochten exemplaar sowieso als van elastiek is.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zeggen we geen hele andere dingen.

Laat allemaal onverlet dat een CM met een remsysteem in goede staat (zie WPHB voor toleranties; dikte van de remschijf is idd ook een goede suggestie) gewoon conform wettelijke eisen kan vertragen, ook al moet je je daar niet al teveel van voorstellen. Maar het is geen moderne motor, en je zult er - in originele staat - niet de remvertraging mee evenaren waartoe een moderne motor in staat is. Als je dát wilt dan zul je, behalve de remmen, nog een paar dingen moeten aanpassen.
 
als je maar 1 schijf hebt waarmee je harder wil kunnen remmen dan heeft het wellicht nut om een andere rempomp (van een ander type motor) te gebruiken die normaal 2 remklauwen voorziet van remdruk. (bv van een CX500? ik geef maar een suggestie. )
Met die rempomp kan je meer vloeistof verplaatsen met dezelfde remhandle-slag. Je kan daarmee dus meer remdruk op de remblokjes van die ene klauw/schijf zetten = harder remmen.

Los daarvan is een goeie staal omvlochten remslang wel erg fijn, ook voor het remgevoel en het duidelijke drukpunt.
 
als je maar 1 schijf hebt waarmee je harder wil kunnen remmen dan heeft het wellicht nut om een andere rempomp (van een ander type motor) te gebruiken die normaal 2 remklauwen voorziet van remdruk. (bv van een CX500? ik geef maar een suggestie. )
Met die rempomp kan je meer vloeistof verplaatsen met dezelfde remhandle-slag. Je kan daarmee dus meer remdruk op de remblokjes van die ene klauw/schijf zetten = harder remmen.

Los daarvan is een goeie staal omvlochten remslang wel erg fijn, ook voor het remgevoel en het duidelijke drukpunt.
Onzin.
 
Ik kan hem er Door heen duwen dus zal niet goed zijn😉
Dan is er iets met je remsysteem.
Andere schijf lost niks op.
Meerdere schijven lost niks op.
Etc.

Kun je hevel tot aan handvat trekken en dan er doorheen?
Of kun je max druk er op zetten en glipt schijf toch tussen blokken door?
 
Druk is er opzich genoeg krijg hem nog niet voor de helft in geknepen
Dan zijn de meeste adviezen hier nutteloos.

Controleer op bij de klauw ook daadwerkelijk die druk gebruikt wordt om de blokken samen te knijpen.

Zo ja, dan is de combi schijf/blokken niet goed.
Zo nee, dan bouw je kennelijk wel druk op, maar zit er een verstopping ergens, of blijft een zuiger hangen, of de klauw is niet vrij.

Er is een tijdje terug al een lange discussie geweest over remmen, zuigers, druk, oppervlakte blokken etc.
Natuurkundig gezien kun je met één schijf, één klauw en kleine blokjes al maximale remkracht krijgen. Dat maximum zit vlak voordat het voorwiel gaat slippen en vlak voordat je motorfiets over de kop slaat (whatever comes first ;) ).
Zelf ben ik van mening dat daar wel wat nuance in aan te brengen is, maar met elk remsysteem moet je het voorwiel kunnen blokkeren.

Kennelijk wekt je rempomp. Er wordt druk opgebouwd. En goed, want je kunt de hevel niet tot aan je handvat trekken.

Ergens in de rest van het systeem gaat er dan iets niet goed, want je kunt met de motor door de rem heen rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
andere, goede remblokken, remschijf ontvetten hydrolisch goed maken, mechanisch goed maken en je remt harder dan de voorvork aankan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan