Zeer weinig compressie; eventueel blok revisie?

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
271
0
Hallo

Omdat mijn motor op de dynobank een lage uitslag gaf en aan de rijke kant stond heb ik de compressie van mijn motor gemeten.

Bij een warme motor
droog: 75psi
Nat: 175psi

Een erg groot verschil. Volgens de handleiding moet het minimum 110 psi zijn.

Het blok is een 1 cylinder met 45.000 km


Mijn vragen;
Is het grote verschil tussen droog en nat normaal bij deze km stand of is er sprake van ongebruikelijke slijtage?

Indien dit het geval is, kan er iets gezegd worden over de algemene slijtage van het blok?

Ik weet niet of bovegenoemde uitslag abnormaal is en hoop dat mensen op dit forum meer ervaring hebben.

De motor rijd goed, klinkt soepel een heeft geen ratelende, tikkende of andere bijgeluiden.

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen in waar ik nu mee te maken heb. Moet ik rekening houden met een revisie?

Alvast bedankt
 
Hoe is het olieverbruik,en rookt ie veel als ie warm is?
Als je geen last van overmatig olieverbruik,extreme rook ontwikkeling of teveel vermogensverlies hebt,lekker doorrijden :]
 
Hij rookt niet en ruikt alleen een beetje vies. Volgens de dyno staat hij ook te rijk terwijl er niks gewijzigd is aan de sproeiers. De motor heeft een kn luchtfilter en een betere uitlaat/demper.

Ik doe een aanname dat dit door een minder goede verbranding is wegens de lage compressie.

Voorlopig rij ik er nog even me door. Iig tot de winter. Ik hoop dat de rest van het blok minder versleten is en dat en nieuwe zuiger en boren/honen voldoende is.

Maar je kan je natuurlijk wel afvragen hoeveel pk je er bij krijgt als de compressie wel goed is :)
 
Xtz660 uit 1991.

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik na de aankoop er achter kwam dat er 1 liter olie te weinig in zat.

De kleur een dikte was goed en er zaten geen metaal deeltjes in. Ook niet in de filter.
 
Ik neem ff aan dat het een carb fiets is en geen injectie, (de specs zeggen dit tenminste : TEIKEI Y 26 PV / 3Y 00 carburator).
Had je je gashendel open toen je compressie meette? Anders zuigt ie vacuum en meet je veel minder compressie dan ie in werkelijkheid heeft.
 
Het uitslijten van een sproeier buis en naald is normaal na verloop van jaren.
Dit is moeilijk zicht baar ik zou deze eens vervangen je benzineverbruik zal dan ook weer normaal worden.
Dit verschijnsel komt bij een r6 zeer snel voor , misschien heb jij dat probleem ook.
 
Hij ging op de testbank omdat er een nieuw uitlaat system op zat en een andere luchtfilter. De uitslag viel een beetje tegen.

Pk 42 ipv 46
Koppel 55 ipv 58

Met 12% verlies is dit dus wel een oké uitslag.

Maar omdat ik mijn blok wil opvoeren een ik het leerzaam vond om een compressie test te doen, toch ter controle uitgevoerd.

Ik snap alleen het verschil van 100psi niet. Nat een droog 2x op dezelfde manier uitgevoerd volgens de handleiding.

Dit verschil lijkt me toch duidelijk slijtage van de zuiger/cylinder?

Of denken jullie dat de automatische decompressie toch een rol heeft gespeeld bij de droog test?

Mvg
 
Hallo

Omdat mijn motor op de dynobank een lage uitslag gaf en aan de rijke kant stond heb ik de compressie van mijn motor gemeten.

Bij een warme motor
droog: 75psi
Nat: 175psi

Een erg groot verschil. Volgens de handleiding moet het minimum 110 psi zijn.

Het blok is een 1 cylinder met 45.000 km


Mijn vragen;
Is het grote verschil tussen droog en nat normaal bij deze km stand of is er sprake van ongebruikelijke slijtage?

Indien dit het geval is, kan er iets gezegd worden over de algemene slijtage van het blok?

Ik weet niet of bovegenoemde uitslag abnormaal is en hoop dat mensen op dit forum meer ervaring hebben.

De motor rijd goed, klinkt soepel een heeft geen ratelende, tikkende of andere bijgeluiden.

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen in waar ik nu mee te maken heb. Moet ik rekening houden met een revisie?

Alvast bedankt
wat is nat? 80w90 of wd40?
 
Hij ging op de testbank omdat er een nieuw uitlaat system op zat en een andere luchtfilter. De uitslag viel een beetje tegen.

Pk 42 ipv 46
Koppel 55 ipv 58

Met 12% verlies is dit dus wel een oké uitslag.

Maar omdat ik mijn blok wil opvoeren een ik het leerzaam vond om een compressie test te doen, toch ter controle uitgevoerd.

Ik snap alleen het verschil van 100psi niet. Nat een droog 2x op dezelfde manier uitgevoerd volgens de handleiding.

Dit verschil lijkt me toch duidelijk slijtage van de zuiger/cylinder?

Of denken jullie dat de automatische decompressie toch een rol heeft gespeeld bij de droog test?

Mvg

Als je gaat opvoeren, dan komt er toch andere cilinder, zuiger, kop op?
 
kan de auto decompressie zijn dan. Klep gaat maar op een heeel klein kiertje

Maar zou de olie het verschil maken dat de klep net wel of niet open gaat?

Testen zijn op identieke wijze uitgevoerd

@Martell

Dit is uiteindelijk wel de bedoeling en dan maakt het niets uit.

Ik probeer middels jullie kennis te achterhalen of het grote verschil in de compressie een voorteken is van een blok wat zijn beste tijd heeft gehad.

Bij olie vervanging kwam er dus 1 liter te weinig uit, wat eventueel extra slijtage op het hele blok als gevolg kan hebben. Ik heb ook geen idee of de zuiger bij deze km stand meer dan normaal versleten is (als dit überhaupt het geval is)

Als de rest van het blok ook versleten is, is het misschien voordeliger een ander blok aan te schaffen.

Maar goed meten is weten dus ik denk niet dat ik ontkom om in de winter het blok goed na te kijken
 
Laatst bewerkt:
Nee dat valt wel mee.

Ik wil het blok wat opvoeren omdat 42pk net wat te weinig is voor op de snelweg.

Maar dan moet de basis wel in orde zijn.

Maar ik denk dat ik wel de conclusie kan trekken dat ik gewoon lekker door moet rijden en in de winter alles een keer moet controleren een na meten.

Toch raar die 100psi verschil =)
 
wellicht iets niet in orde met een zuigerveer? Ik heb bij een auto-blok wel eens mee gemaakt dat een zuigerveer gebroken was maar waarvan de 2 stukken wel normaal op z'n plek in de groef van de zuiger zaten.(daar kan dus olie op blijven liggen waardoor een natte compressietest toch goed hoog uit komt) Gevolg was geen fatsoenlijke compressie op die cilinder maar het blok liep wel. Uiteraard had die zuiger door die gebroken compressie veer wel veel blow-by wat te merken was aan de hoeveelheid oliedamp die uit de olievuldop kwam als de motor draaide .
Dus dat kan voor jou ook een zoekrichting zijn, ook jou blok zal ergens een carter ventilatie hebben. Haal die eens los en voel eens of er tijdens het draaien veel overdruk op staat. Zo ja, dan is er vermoedelijk toch echt iets mechanisch aan de hand met zuigerveren of zuiger of cilinderboring.
 
Als hij 5 bar (75psi) compressie zou hebben, kwam je nooit in de buurt van de gemeten 42pk. Er moet wel iets mis gegaan met de meting, zoals een decompresseur of een klontje troep op een van de klepzittingen (die er misschien wel in gevallen is bij het verwijderen van de bougie?).
 
Ja en 42 pk te weinig voor de snelweg lijkt me stug. Mijn guzzi 350 met 23kw aan het achterwiel was al zat voor de snelweg en haalde de 160-170 zonder problemen. Dus wat bedoel je met het is net te weinig voor de snelweg?
 
Een Xtz 660 leent zich eigen niet echt voor hoge snelheden.
Dat je zou willen dat de motor wat sneller zou zijn kan ik me voorstellen maar om een vermogenswinst van 10% te boeken moet je er al heel veel geld en moeite in steken.

Dat je ervan leert en dat het een leuke ervaring kan zien tel ik dan even niet mee.

12% vermogenverlies met zo'n lage compressie is wel vreemd.
Ik zou het nog een keer nameten.

Groeten en succes ermee.
 
wellicht iets niet in orde met een zuigerveer?...


Dus dat kan voor jou ook een zoekrichting zijn, ook jou blok zal ergens een carter ventilatie hebben. Haal die eens los en voel eens of er tijdens het draaien veel overdruk op staat. Zo ja, dan is er vermoedelijk toch echt iets mechanisch aan de hand met zuigerveren of zuiger of cilinderboring.

Heb dit net gecontroleerd. Bij het starten van de motor komt er best veel lucht uit. Alsof er iemand door heb blaast.

Voor alsnog de compressie droog gemeten met een volle accu. Nog steeds niet hoger dan 75psi.

Kan ik nu met redelijke zekerheid zeggen dat er toch echt iets mis is met de zuiger/veren/cilinder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan