Zeer weinig compressie; eventueel blok revisie?

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo

Omdat mijn motor op de dynobank een lage uitslag gaf en aan de rijke kant stond heb ik de compressie van mijn motor gemeten.

Bij een warme motor
droog: 75psi
Nat: 175psi

Een erg groot verschil. Volgens de handleiding moet het minimum 110 psi zijn.

Het blok is een 1 cylinder met 45.000 km


Mijn vragen;
Is het grote verschil tussen droog en nat normaal bij deze km stand of is er sprake van ongebruikelijke slijtage?

Indien dit het geval is, kan er iets gezegd worden over de algemene slijtage van het blok?

Ik weet niet of bovegenoemde uitslag abnormaal is en hoop dat mensen op dit forum meer ervaring hebben.

De motor rijd goed, klinkt soepel een heeft geen ratelende, tikkende of andere bijgeluiden.

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen in waar ik nu mee te maken heb. Moet ik rekening houden met een revisie?

Alvast bedankt
 
Een dikke eenpitter met een klein carter heeft standaard grotere drukverschillen in het carter dan een 4 cilinder automotor. Dus ik vraag me af of die methode genoeg zekerheid geeft om nu al de cilinder er af te halen.

Kun je niet beter een druktest doen en kijken waar de lucht dan weglekt?
 
Ik denk dat ik nu wel met zekerheid kan zeggen dat de er iets mis is met de zuiger/veren of cylinder.

Net olie bijgevuld. Meer dan 0.5 liter in 700km...

Bougi donkerbruin met zwart...

In de winter dus lekker het blok reviseren!
 
Ik denk dat ik nu wel met zekerheid kan zeggen dat de er iets mis is met de zuiger/veren of cylinder.

Net olie bijgevuld. Meer dan 0.5 liter in 700km...

Bougi donkerbruin met zwart...

In de winter dus lekker het blok reviseren!
Als de cilinder nog binnen de tolerantie is en niet te veel ovaal alleen honen en nieuwe zuigerveren.

Anders op laten boren tot 1e overmaat.
 
Dank voor de tips. Zal kijken of de cylinder binnen specs is en kijken wat de beste oplossing is.

Heb een snellere motor gehad, de xtz750 maar die is voor de stad een overkill. Daarna de xt350.perfect voor de stad, maar niet voor de snelweg. De xtz660 is een prima middenweg.

Ik hoop ooit dat ktm nog met een 1 cylinder 70pk adventure komt =)
 
Als de cilinder nog binnen de tolerantie is en niet te veel ovaal alleen honen en nieuwe zuigerveren.

Anders op laten boren tot 1e overmaat.
Volgens sommige is dit al een hele revisie :')

Als ie erop zit krijg je toch nooit de maximale compressiedruk bij starttoerental?
Of in ieder geval niet een waarde ver boven spec doordat er ineens olie gebruikt word lijkt me
 
Door het bougiegat ga je met een endoscoop niks zien aan je zuigerveren.
Als je ze al ziet.
Je kunt alleen bekijken of de kleppen nog heel zijn (als je een endoscoop met een spiegeltje hebt) en of er geen gat in de zuiger zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan