Rem vast tijdens rijden

Mich

MF veteraan
23 nov 2001
2.040
6
Huizen
Ik heb het volgende meegemaakt met mijn Multistrada 1100 welke ik een paar weken in bezit heb.
Ik reed op de snelweg en voelde dat de motor meer moeite kreeg om vooruit te komen. Meteen een afslag genomen en toen bleek de achterrem gloeiend heet is geworden. De remblokken waren helemaal versleten en de remleiding was (door de hoge druk?) gesprongen.

De achterrem heb ik eerder gecontroleerd en deze werkte prima. Ik weet zeker dat ik de rem niet heb gebruikt, het gebeurde op de snelweg na een km of 30 waarbij ik de rem de hele dag/rit niet heb aangeraakt.

Iemand een idee? Leiding, blokken ect kan ik vervangen, maar ben huiverig naar de oorzaak en dat het niet weer gebeurd?
 
Nivo is onbelangrijk, want leiding gescheurd.
Laatste verversing is onbelangrijk, want leiding gescheurd.

Gaat het trouwens wel om de achterrem, want dat is niet geheel duidelijk.

Oorzaak;
De remblokken zijn teveel blijven plakken op de schijf. Boel is te heet geworden, en er is te weinig plek geweest voor remvloeistof om naar terug te vloeien.

Remblokken zijn al naar de klote, dus vervangen.
Leiding dito.
Blijft de hrc over en de mechanische werking van de rem. Want soms is een mechanisch probleem de oorzaak van het toch stiekem remmen tijdens het rijden, zonder dat je er met de voet aan zit.
Mechanisch zit in klauw en hevel, naast het inwendige deel van de klauw.

Mijn advies;
Klauw los en open, en inspecteren.
Hrc los, open en inspecteren.
Nieuwe blokken, nieuwe leiding.
Controleer remschijf.
Romcontroleer remwerking.
Controleer mechanische werking van hevel en mechanisme daar aan vast.
 
Nivo is onbelangrijk, want leiding gescheurd.
Laatste verversing is onbelangrijk, want leiding gescheurd.

Gaat het trouwens wel om de achterrem, want dat is niet geheel duidelijk.

Oorzaak;
De remblokken zijn teveel blijven plakken op de schijf. Boel is te heet geworden, en er is te weinig plek geweest voor remvloeistof om naar terug te vloeien.

Remblokken zijn al naar de klote, dus vervangen.
Leiding dito.
Blijft de hrc over en de mechanische werking van de rem. Want soms is een mechanisch probleem de oorzaak van het toch stiekem remmen tijdens het rijden, zonder dat je er met de voet aan zit.
Mechanisch zit in klauw en hevel, naast het inwendige deel van de klauw.

Mijn advies;
Klauw los en open, en inspecteren.
Hrc los, open en inspecteren.
Nieuwe blokken, nieuwe leiding.
Controleer remschijf.
Romcontroleer remwerking.
Controleer mechanische werking van hevel en mechanisme daar aan vast.

Dus alles ;)

Wat is hrc? Het bijzondere vind ik wel dat ik de rem niet heb aangeraakt. Het gebeurde voor mij gevoel ook vrij plotseling. Betreft achterrem idd
 
Laatst bewerkt:
HRC is Hoofd Rem Cilinder. oftewel de cilinder die je bediend met je rempedaal.
en je zal niet de eerste zijn die ongemerkt met zijn voet op het rempedaal rust en daarmee het retour gaatje afsluit. of dat de rubberen leiding zo vergaan was dat er een stuk aan de binnenkant is losgekomen die de leiding heeft verstopt. en lang niet elk bedrijf die zegt een afleverbeurt uit te voeren doet dat ook zorgvuldig en compleet. je zal de eerste niet zijn die gewoon met de oude remvloeistof en olie de weg wordt opgestuurd.
 
Dus alles ;)

Wat is hrc? Het bijzondere vind ik wel dat ik de rem niet heb aangeraakt. Het gebeurde voor mij gevoel ook vrij plotseling. Betreft achterrem idd
Ja, alles ja :)

Er heeft een verstopping gezeten. Alleen achteraf is het lastig bepalen waar en waarom, maar misschien heb je gelukt, en kun je dat ontdekken.

Naast de verstopping, heeft ook iets de blokken tegen de schijf gedrukt, al is het maar licht.
Jij, onbewust.
Remklauw met stroeve zuigertjes.
rempedaaltje niet in goede stand.

Zeg het maar :)

Aangezien je de helft toch moet vervangen, en de boel nagenoeg open ligt, zou ik het meteen helemaal doen. Niet echt veel extra werk en kosten, wel veel meer zekerheid.

Vergeet niet achterwiel te tjekken, icm de schijf. De schijf zelf hoeft niet krom te zijn, maar een rot lager geeft ook beweging in stand schijf tov blokken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Remvloeistof is recentelijk ververst bij afleverbeurt. Het zou zomaar kunnen dat er te veel remvloeistof in zat, ik heb er in de tussentijd wel een km`er of 500 mee gereden zonder problemen....

Het wordt bij circuit dagen regelmatig aangehaald/gewaarschuwd dat een te vol remvloeistof reservoir (vooral duidend naar de voor remmen) kan leiden tot het vastslaan van de remmerij,met alle gevolgen van dien. :')

Hier wordt je remsysteem door hard remmen heel erg warm,olie zet uit en ,bam vast.
Maar een ritje van 30 km met licht slepende remblokken lijkt het mij ook volstrekt aanneemlijk dat dit ook genoeg warmte ontwikkeld om de remmen vast te doen slaan.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt bij circuit dagen regelmatig aangehaald/gewaarschuwd dat een te vol remvloeistof reservoir (vooral duidend naar de voor remmen) kan leiden tot het vastslaan van de remmerij,met alle gevolgen van dien. :')

Hier wordt je remsysteem door hard remmen heel erg warm,olie zet uit en ,bam vast.
Maar een ritje van 30 km met licht slepende remblokken lijkt het mij ook volstrekt aanneemlijk dat dit ook genoeg warmte ontwikkeld om de remmen vast te doen slaan.
Dat zou kunnen als het een geheel gesloten systeem is en het reservoir tot het deksel afgevuld.
 
Dat zou kunnen als het een geheel gesloten systeem is en het reservoir tot het deksel afgevuld.

Standaard remsysteem (meestal nissin,brembo pompen met standaard reservoirs).
Ik weet wel waar het vandaan komt,mensen wisselen dikwijls nog net voor een circuit dag hun remblokken en vergeten daarbij dat ze remvloeistof terug drukken,het reservoir in,omdat de nieuwe,dikkere,remblokken meer ruimte=volume nodig hebben,en duwen zo het reservoir te vol.
Uit eerste hand vernomen dat er al salto's :X hierdoor gemaakt zijn :')
 
Laatst bewerkt:
Compensatiegaatje onder het vloeistofreservoir zit ws verstopt. Dat is het gaatje waardoor de remvloeistof terug het reservoir in stroomt zodra je de remknijper/rempedaal los laat.

Draai de bevestigingsbouten van de remklauw los en verdraai het wiel zodat de remklauw los komt van de vork/bracket. Laat de remklauw om de schijf zitten. Als het compensatiegaatje niet verstopt zit kun je door met de hand druk op de klauw te zetten de remzuigers terugduwen. Als dit niet kan zit het C-gaatje verstopt.
Remleiding aan de hoofdremcilinder (op het stuur) losmaken, vloeistofreservoir er af schroeven, met een tandenborstel eventuele vervuiling uit de hrc wegpoetsen zodat alles er schoon uit ziet, met een afgeknipte haar van een staalborstel het gaatje doorprikken, alles (dus ook het reservoir) schoonspoelen met remvloeistof, alles monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten en rijden *:)

Beter:

Er zijn mooie tooltjes verkrijgbaar die handig zijn bij het doorprikken/ontstoppen van compensatiegaatjes, maar met een staalborstelhaar kan het ook.
 
Laatst bewerkt:
Compensatiegaatje in het vloeistofreservoir zit ws verstopt. Dat is het gaatje waardoor de remvloeistof terug het reservoir in stroomt zodra je de remknijper los laat.

Draai de bevestigingsbouten van de remklauw los en verdraai het wiel zodat de remklauw los komt van de vork. Laat de remklauw om de schijf zitten. Als het compensatiegaatje niet verstopt zit kun je door met de hand druk op de klauw te zetten de remzuigers terugduwen. Als dit niet kan zit het C-gaatje verstopt.
Remleiding aan de hoofdremcilinder (op het stuur) losmaken, vloeistofreservoir er af schroeven, met een tandenborstel eventuele vervuiling uit de hrc wegpoetsen zodat alles er schoon uit ziet, met een afgeknipte haar van een staalborstel het gaatje doorprikken, alles (dus ook het reservoir) schoonspoelen met remvloeistof, alles monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten en rijden *:)

Beter:

Er zijn mooie tooltjes verkrijgbaar die handig zijn bij het doorprikken/ontstoppen van compensatiegaatjes, maar met een staalborstelhaar kan het ook.

Gaat om de achterrem O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan