trekkracht lichte scooters

Johan G

MF veteraan
5 feb 2012
7.184
3.688
Ik weet waar mijn huis woont.
Ik ben van plan om een lichte scooter aan te schaffen.
Daar zou ik graag van jullie ( kenners :) ) een mening over willen hebben. Ik hoop dat jullie aan de hand van een paar "eisen" een idee kunnen geven wat voor mij de beste keus zou kunnen zijn .

Eisen:

Licht in gewicht , moet mee achter op de drager van een camper, dus hoe lichter hoe beter.
Topsnelheid onbelangrijk ik hoef er geen 120 mee te rijden ( 70-90 kmh is snel genoeg),
wel graag (veel ) trekkracht daar ik ( 100 kg ) en mijn vrouw ( ongeveer 60 kg) er mee in Kroatië aan de kust mee willen rijden. Daar is het aardig berg(heuvel)achtig, en wij er geen zin in hebben dat je halverwege zo'n heuvel stil komt te staan.

Zie jullie tips , meningen gaarne tegemoet.

mvg
 
Laatst bewerkt:
Honda PCX 125 of 150, zeker als je met 2 personen erop wil rijden. Staat met regelmaat een PCX, zeker de 125 op markplaats, die gebruikt is bij campertochtjes.
 
Viva city 100cc , superlicht klein en staan goedkoop op internet, top licht rond de 90km/h , enige nadeel is dat het een 2tact is dus verbruik licht iets hoger. Plus het onderhoud / olie verbruik
 
Viva city 100cc , superlicht klein en staan goedkoop op internet, top licht rond de 90km/h , enige nadeel is dat het een 2tact is dus verbruik licht iets hoger. Plus het onderhoud / olie verbruik

Dit komt al in de buurt.
Gewicht onder de 100 kg .
Dat het verbruik iets hoger is vind ik niet zo erg.

Zal hem op mijn lijstje zetten , zodat ik er straks een aantal kan vergelijken.
 
Ikzelf zou geen tweetakt willen.

Een honda pcx 125 viertakt rijdt 1:40 en maakt geen lawaai die de halve camping wakker schudt.
 
Trekkracht en lichte motor gaan niet samen, zeker niet met passagier.

Verder zou ik kijken naar een Address 110. Klein, licht, super zuinig en goedkoop.
 
Trekkracht en lichte motor gaan niet samen, zeker niet met passagier.

Verder zou ik kijken naar een Address 110. Klein, licht, super zuinig en goedkoop.

Deze ziet er aantrekkelijk uit.

Maar je zegt dat klein en trekkracht niet samen gaat. Zal een kleine scooter dus 2 personen niet een ferme heuvel op kunnen krijgen ?
 
Deze ziet er aantrekkelijk uit.

Maar je zegt dat klein en trekkracht niet samen gaat. Zal een kleine scooter dus 2 personen niet een ferme heuvel op kunnen krijgen ?

Dat kan wel natuurlijk, zo'n 110 cc is +/- 8 pk, daar kan je al wat mee. Ik zou mij eerder toespitsen op de bouwkwaliteit. b.v. heeft zo'n brommer wel stereovering? 16 inch wielen?
Een Sym Symphony 125 cc word ook al 2dehands aangeboden.
 
Dat kan wel natuurlijk, zo'n 110 cc is +/- 8 pk, daar kan je al wat mee. Ik zou mij eerder toespitsen op de bouwkwaliteit. b.v. heeft zo'n brommer wel stereovering? 16 inch wielen?
Een Sym Symphony 125 cc word ook al 2dehands aangeboden.

Kijk daar kan ik wat mee. Ik heb totaal geen idee van scooters en waar op te letten.
Nog meer zaken die van belang zijn ?

Grote afstanden zullen we er niet mee rijden, het is echt om op vakantie wat rond te toeren.
 
Kijk daar kan ik wat mee. Ik heb totaal geen idee van scooters en waar op te letten.
Nog meer zaken die van belang zijn ?

Grote afstanden zullen we er niet mee rijden, het is echt om op vakantie wat rond te toeren.

Dat blijkt wel,het mag niks wegen,het moet veel koppel hebben,vermogen hoeft niet.
Jij en je vrouw wegen (naakt?) 160 kilogram en het moet tegen ferme heuvels/bergen op kunnen rijden :]
Kom je al gauw bij de kleinere cc's uit die ook geen koppel hebben :N

Succes met het tegen ferme heuvels opklimmen en een tip : spring eraf als de brommer plots achteruit begint te rijden *:)
 
Dat blijkt wel,het mag niks wegen,het moet veel koppel hebben,vermogen hoeft niet.
Jij en je vrouw wegen (naakt?) 160 kilogram en het moet tegen ferme heuvels/bergen op kunnen rijden :]
Kom je al gauw bij de kleinere cc's uit die ook geen koppel hebben :N

Succes met het tegen ferme heuvels opklimmen en een tip : spring eraf als de brommer plots achteruit begint te rijden *:)

Dank je voor deze geweldige bijdrage :+
 
Die ferme heuvel kom je echt wel op, maar niet met 80km/h. Deze kleine scooters lopen ca. 90km/h op topsnelheid. Flink bergop met passagier mag je blij zijn met 60km/h.

Het kan allemaal prima, maar gaat gewoon echt niet vlot.

Wil je een beetje doorrijden met passagier dan kom je minimaal de 200cc modellen, maar die beginnen bij 150-160kg.
 
Hier een leuk (Duitstalig) filmpje/review van de Address 110 genoeg rijdende beelden.

 
Hier een leuk (Duitstalig) filmpje/review van de Address 110 genoeg rijdende beelden.


Dank je :t .

Dat het wat minder snel omhoog gaat vind ik niet erg. Zelfs met 60 km is me dat snel genoeg. Tenslotte zijn we dan met vakantie. Het ging me er om dat we niet stil komen te staan en dat de scooter dus iig genoeg trekkracht heeft om ons boven te krijgen.

We zitten nu eenmaal met de beperking van de drager (max gewicht) die achterop de camper komt.
 
Laatst bewerkt:
Johan ik ben het volledig eens met bertocello en olifant. Grote wielen, stereo vering en verwacht niet dat een licht torretje jullie samen bloedsnel omhoog sleurt de berg op.
Ik wil je een ander modelletje in overweging geven. De honda wave 110. Semi automaat, grote wielen, zeer zuinig en ook erg licht (99,1 kilo). De semi automaat heeft als voordeel dat je in bergachtig terrein zelf kunt bepalen in wel toerental je de berg opgaat en hoe je de aandrijfkrachten wenst over te brengen. Ook bergje af wil je graag gebruikmaken van de motorrem en niet alleen je remmen!
Heb er zelf mee rondgereden voor het werk in Cambodja en ben er ook mee naar noord Vietnam gegaan met de vrouw achterop en bagage ( was meer dan 160 kilo's) En rekenmaar dat daar wel wat bergjes genomen zijn met dat ding.
 
Heb de honda bekeken en idd lijkt het erop dat deze wel erg in de buurt komt van wat ik zou willen hebben.

Bedankt Jansovic :t








( Kijk daar kan downsider nog iets van leren *:) :+ :+ )
 
Misschien is een piaggio zip 100cc of 125cc iets. Ik denk dat je ze niet lichter gaat vinden. Ik heb zelf laatst een 100cc uit duitsland gehaald. Ideaal voor erbij omdat ik iedere dag door de binnestad naar t werk moet en in de auto kost me dat veel tijd. Ik heb het 100cc 4t blokje echter wel vervangen door een 70cc 2takt blokje. Dan snoep je er nog een hoop kilogrammetjes af i.c.m. een hoger vermogen. Topsnelheid van de 4t lag op 70 km/h. Nu loopt hij 90 km/h. Prima kwalieit scooter en super wendbaar
 
Jansovic was me net voor.

Zou kijken naar de honda innova,is 125 ipv 110,inderdaad zelf schakelen, kom je altijd boven,in NL vindt je ze niet veel, als je ze al vindt 1800-1900 euro 2e hands.

In Be kosten ze dat ongeveer nieuw,en 2e hands beter verkrijgbaar,import is het overwegen waard.

Half azie rijdt op die dingen,en dien nemen echt meer dan 160kg mee. zelfs off road op weggetjes waar je amper kunt lopen.

weegt 95-100 kg
 
Jansovic was me net voor.

Zou kijken naar de honda innova,is 125 ipv 110,inderdaad zelf schakelen, kom je altijd boven,in NL vindt je ze niet veel, als je ze al vindt 1800-1900 euro 2e hands.

In Be kosten ze dat ongeveer nieuw,en 2e hands beter verkrijgbaar,import is het overwegen waard.

Half azie rijdt op die dingen,en dien nemen echt meer dan 160kg mee. zelfs off road op weggetjes waar je amper kunt lopen.

weegt 95-100 kg

:t :t

Zelf schakelen vind ik niet erg. dus is zeker een optie
 
Terug
Bovenaan Onderaan