Verschil twee of vier coils

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Voor mijn YZF750 circuit projectje ben ik opzoek naar een instelbare ontsteking. Uiteindelijk bij Ignitech gekomen. Prima dingen zo te lezen en kan alles wat ik ermee wil.
Maar...nu hebben ze twee types de TCIP4 'standard' en een full versie. Qua instelmogelijkheden gelijk.
Maar de standard kan maar 2 onstekingcoils aansturen en de full kan er 4 (plus een exup valve, maar die gaat er toch af).
Standaard heeft een YZF750 2 coils. Maar wat is het voordeel van 4 onafhankelijke coils? Kan de een op de ander storen als bobbines een coil delen :?
 
bij 2 coils werkt de motor met een lost spark. er gaan altijd 2 bogies af. 1 aan het einde van de compressie slag en 1 aan het einde van de uitlaatslag.
maar dit houd ook in dat je altijd moet vonken voor het openen van de inlaat kleppen anders heb je kans dat het verse mengsel al ontstoken wordt voordat het de verbrandingsruimte is ingezogen en gecomprimeerd (backfire) en dat kan grote schade aanbrengen aan de motor.

normaal is dit geen probleem totdat je serieus wilt gaan tunen. dan moet je de ontsteking vaak later gaan zetten en dan kan je tegen problemen aanlopen.

met een 4 coil systeem heb je die lost spark niet en heb je dus meer vrijheid bij het afstellen van het ontstekingstijdstip.
 
dit houd ook in dat je altijd moet vonken voor het openen van de inlaat kleppen anders heb je kans dat het verse mengsel al ontstoken wordt voordat het de verbrandingsruimte is ingezogen en gecomprimeerd (backfire) en dat kan grote schade aanbrengen aan de motor.

normaal is dit geen probleem totdat je serieus wilt gaan tunen. dan moet je de ontsteking vaak later gaan zetten en dan kan je tegen problemen aanlopen.

man man man :')
 
bij 2 coils werkt de motor met een lost spark. er gaan altijd 2 bogies af. 1 aan het einde van de compressie slag en 1 aan het einde van de uitlaatslag.
maar dit houd ook in dat je altijd moet vonken voor het openen van de inlaat kleppen anders heb je kans dat het verse mengsel al ontstoken wordt voordat het de verbrandingsruimte is ingezogen en gecomprimeerd (backfire) en dat kan grote schade aanbrengen aan de motor.

normaal is dit geen probleem totdat je serieus wilt gaan tunen. dan moet je de ontsteking vaak later gaan zetten en dan kan je tegen problemen aanlopen.

met een 4 coil systeem heb je die lost spark niet en heb je dus meer vrijheid bij het afstellen van het ontstekingstijdstip.

Wat heb jij gedronken? :?
 
Ik ben totaal geen expert, maar 4 bobine's onafhankelijk lijken mij preciezer af te kunnen stellen. (iedere bobine hoeft iets minder snel (de helft) te werken) , dus iets meer tijd om af te stellen.

Nu zal dat natuurlijk voor een straatfiets allemaal geen fuck uitmaken, maar wat zoiets op het circuit betekend weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Al om al hoeft de bobine iets minder hard te werken, krijgt de bobine iets meer tijd om 'op te laden' , waardoor de bobine's wellicht ook iets koeler blijven, wat de vonk weer ten goede komt, en ook nog beter individueel te regelen zijn.

Maargoed, tot zover mijn fantasie.

De experts mogen je verder helpen, dus hecht niet teveel waarde aan dit bericht.

En je ontsteking later zetten als je gaat racen zou ik niet doen :+
 
Ik ben totaal geen expert, maar 4 bobine's onafhankelijk lijken mij preciezer af te kunnen stellen. (iedere bobine hoeft iets minder snel (de helft) te werken) , dus iets meer tijd om af te stellen.

Nu zal dat natuurlijk voor een straatfiets allemaal geen fuck uitmaken, maar wat zoiets op het circuit betekend weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Al om al hoeft de bobine iets minder hard te werken, krijgt de bobine iets meer tijd om 'op te laden' , waardoor de bobine's wellicht ook iets koeler blijven, wat de vonk weer ten goede komt, en ook nog beter individueel te regelen zijn.

Maargoed, tot zover mijn fantasie.

De experts mogen je verder helpen, dus hecht niet teveel waarde aan dit bericht.

En je ontsteking later zetten als je gaat racen zou ik niet doen :+
Later zetten is ook niet de bedoeling :+
Het verhaal klinkt inderdaad wel logisch. Of het in de praktijk meetbaar is? Ik heb geen idee
Het verschil is trouwens 7,- tussen de standard (2 coils) en full (4 coils).
En er is ook nog een Racing kit. Maar die heeft geen meerwaarde voor mij, en is bedoeld om te gebruiken met N2O :+
 
Laatst bewerkt:
Kortom...het heeft geen zin om de full versie te kiezen? Of ik moet er met veel gedoe een nokkenassensor op bouwen (als dat überhaupt mogelijk is)
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen wat zo'n kastje kost?


Een Microsquirt kastje is zo'n 300 euro en dat kastje kan wat dat kastje van jou kan en nog veel meer

De 2 ohm bobines kunnen een hogere vonkspanning opwekken maar zolang jij niet met extreme compressie verhoudingen gaat rijden is dat niet nodig
 
Microsquirt = efi, injectie dus, en heeft ook ontsteking
Ignitech = instelbare ontsteking

Kortom niet met elkaar te vergelijken. Prijzen van ignitech staan gewoon op de website en het is heel fijn spul. In de classic endurance wordt het Veel gebruikt. Eerst was dat allemaal dyna2000 en nu steeds meer ignitech.... kan geen toeval zijn.

Ik fiets er ook naar volle tevredenheid mee rond :) en ik heb een CDI ontsteking gemonteerd I.p.v TCI. Maakt grotere vonken omdat het eigenlijk tweetakt speelgoed is.

Later,

Loek
 
Ik dacht juist dat de ontsteking vervroegd moest worden zodat hij op het juiste punt ontbrand. Omdat het standaard 'lui' staat i.v.m. straat gebruik en allerhande verschillende kwaliteit benzine.
 
Ik dacht altijd ..(ooit gelezen in een tuning boek)

Late ontsteking is doortrekken en meer toeren.. - doorhalen...
Vroege ontsteking is wat meer power, maar ook meer kans op pingelen..
Hogere octaan moet je dan wel hebben...

IMO...
 
Ik dacht altijd ..(ooit gelezen in een tuning boek)

Late ontsteking is doortrekken en meer toeren.. - doorhalen...
Vroege ontsteking is wat meer power, maar ook meer kans op pingelen..
Hogere octaan moet je dan wel hebben...

IMO...

Klopt. En dat is op een 2takt goed te merken.
Mooiste is als een ontsteking verlaat naarmate de toeren stijgen. Veel kracht bij lage toeren, maar ook ver kunnen doorhalen zonder dat het spul tegen een uur aan loopt.
Of dat bij een 4tak ook zo werk weet ik niet :X
 
Ik dacht altijd ..(ooit gelezen in een tuning boek)

Late ontsteking is doortrekken en meer toeren.. - doorhalen...
Vroege ontsteking is wat meer power, maar ook meer kans op pingelen..
Hogere octaan moet je dan wel hebben...

IMO...
Op 98 moet de fiets gaan lopen.

Klopt. En dat is op een 2takt goed te merken.
Mooiste is als een ontsteking verlaat naarmate de toeren stijgen. Veel kracht bij lage toeren, maar ook ver kunnen doorhalen zonder dat het spul tegen een uur aan loopt.
Of dat bij een 4tak ook zo werk weet ik niet :X
Met de Ignitech kun je per RPM instellen hoeveel vervroegd/verlaat de ontsteking moet. Je kan de curve aanpassen.
 
Ik dacht juist dat de ontsteking vervroegd moest worden zodat hij op het juiste punt ontbrand. Omdat het standaard 'lui' staat i.v.m. straat gebruik en allerhande verschillende kwaliteit benzine.

goed lezen wat ik schrijf ;)
ik zeg niet dat een later ontstekingstijdstip een snellere verbranding geeft. het gaat erom dat als je gaat tunen (je blok, dus niet enkel de ontsteking), het de bedoeling is zoveel mogelijk mengsel te verbranden in een zo kort mogelijke tijd. en als je het goed doet (het tunen), je dus je ontsteking kan verlaten.
- minder weerstand wegens vroegtijdige drukopbouw terwijl de zuiger nog omhoog gaat
- hoe korter de verbranding duurt, hoe minder tijd er is voor de warmte om in de zuiger/cylinder(kopwand) te kruipen. en hoe minder er verloren gaat aan het opwarmen van metalen, hoe meer er gebruikt wordt om de zuiger naar beneden te duwen.
 
goed lezen wat ik schrijf ;)
ik zeg niet dat een later ontstekingstijdstip een snellere verbranding geeft. het gaat erom dat als je gaat tunen (je blok, dus niet enkel de ontsteking), het de bedoeling is zoveel mogelijk mengsel te verbranden in een zo kort mogelijke tijd. en als je het goed doet (het tunen), je dus je ontsteking kan verlaten.
- minder weerstand wegens vroegtijdige drukopbouw terwijl de zuiger nog omhoog gaat
- hoe korter de verbranding duurt, hoe minder tijd er is voor de warmte om in de zuiger/cylinder(kopwand) te kruipen. en hoe minder er verloren gaat aan het opwarmen van metalen, hoe meer er gebruikt wordt om de zuiger naar beneden te duwen.

Helaas. De tijd die nodig is om het mengsel te verbranden is een natuurkundig gegeven en geen variabele. Dat kun je dus niet veranderen met de ontsteking.
Vervroeging van het ontstekingstijdstip bij stijgend toerental is nodig om de MEP (Mean Effective Pressure) te optimaliseren. Door de grootste druk van de verbrandingsgassen met de juiste positie van de zuiger te combineren wordt de meeste kracht geproduceerd.


Simpel gezegd: als de zuiger omhoog gaat zo min mogelijk tegenwerken en als de zuiger omlaag gaat zoveel mogelijk duwen. Dit doe je door op het juiste moment het mengsel te ontsteken en daarmee de druk van de verbrandingsgassen te timen. Bij laag toerental is dat bij een ander tijdstip dan bij een hoger toerental omdat de zuigersnelheid verandert maar de ontbrandingssnelheid gelijk blijft.
 
:W

Voor mijn YZF750 circuit projectje ben ik opzoek naar een instelbare ontsteking. Uiteindelijk bij Ignitech gekomen. Prima dingen zo te lezen en kan alles wat ik ermee wil.
Maar...nu hebben ze twee types de TCIP4 'standard' en een full versie. Qua instelmogelijkheden gelijk.
Maar de standard kan maar 2 onstekingcoils aansturen en de full kan er 4 (plus een exup valve, maar die gaat er toch af).
Standaard heeft een YZF750 2 coils. Maar wat is het voordeel van 4 onafhankelijke coils? Kan de een op de ander storen als bobbines een coil delen :?

Mijn twee centen: Ik zou voor de vier coils gaan.

Als het waar is dat er een opnemer op de nokkenas komt en je van de lost spark af bent, is dat zonder meer een plus. Maar ook als de bobines hetzelfde blijven vonken, hebben 4 coils een voordeel.

Waarom bij een lost spark en vier bobines toch voordeel?
Een bougie "doet" niet meer dan een vonk in een gas laten overspringen. Als je gaat meten aan gassen en overspringende vonken, zie je dat er een hoge spanning opgebouwd wordt tussen de elektrodes en die spanning stort ineens in elkaar als het gas geleidend (geïoniseerd) wordt.

In jouw motortje heb je in twee cilinders tegelijk een vonk. In de ene zit je tussen compressie en arbeidsslag in met relatief koel gas (niet geïoniseerd). In de andere heb je het laatste restje verbrand gas (met wat resten geïoniseerd gas).
Dan zal een van beide bougies het eerste vonken (waarschijnlijk degene die net de arbeidsslag gehad heeft) en de tweede bougie zal minder spanning krijgen. Minder en niet niets, want bobines worden ontstoord door de bougiekabel een behoorlijk hoge ohmse weerstand te geven.
Met vier bobines zal je beide cilinders onafhankelijk laten vonken. Daardoor is de vonkspanning voor de cilinder die nog aan de arbeidsslag moet beginnen hoger en zal het mengsel nauwkeuriger op tijd ontsteken. (krachtiger vonk)
 
Helaas. De tijd die nodig is om het mengsel te verbranden is een natuurkundig gegeven en geen variabele. Dat kun je dus niet veranderen met de ontsteking.
Vervroeging van het ontstekingstijdstip bij stijgend toerental is nodig om de MEP (Mean Effective Pressure) te optimaliseren. Door de grootste druk van de verbrandingsgassen met de juiste positie van de zuiger te combineren wordt de meeste kracht geproduceerd.


Simpel gezegd: als de zuiger omhoog gaat zo min mogelijk tegenwerken en als de zuiger omlaag gaat zoveel mogelijk duwen. Dit doe je door op het juiste moment het mengsel te ontsteken en daarmee de druk van de verbrandingsgassen te timen. Bij laag toerental is dat bij een ander tijdstip dan bij een hoger toerental omdat de zuigersnelheid verandert maar de ontbrandingssnelheid gelijk blijft.

helaas zegt hij dan ... _O-

helaas moet jij nog veel leren :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan