CBR 600f '96 imitatie spanningsregelaar brand direct door

AVos1980

Rookie
2 okt 2016
8
0
Vollenhove
Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb een technisch probleem met.... de spaningsregelaar.
Er is al veel over te vinden, maar toch kom ik er niet uit.

Na een dikke 50.000 km heeft de originele sr het begeven, nog niks bijzonders.
Ik heb de stekker vervangen en een nieuwe imitatie sr via marktplaats gekocht.
Deze brandde er binnen 20sec weer uit.
Toen heb ik de manuals gedownload en zo ongeveer alles aan de motor doorgemeten,
maar ik kom geen afwijkende waardes tegen... volgens mij.

Ik dacht er zit vast een fabrieks foutje in dat goedkope imitatie ding (€21),
dus weer een nieuwe sr besteld... en je raad het al 20sec keurige laadspanning, 1x naar de 5000rpm en weg is de laadspanning.

Ik meet een wisselspanning op de gele draden van 75v bij 5000rpm met losgekoppelde sr.
de weerstand onderling is: 0.1 Ohm
De stekker verbinding onder de tank is schoon.

Zijn de SR's gewoon waardeloos of mis ik nog iets??
Iemand tips??
 
Ik ga misschien nog voor de zekerheid met draaiende motor de uitgaande spanning van de dynamo meten.
De stekker van de dynamo lostrekken en dan tussen de 3 kontakten de wisselspanning meten. De waarde zal ergens in je WPHB staan. Meestal boven de 30 V bij meer dan 3000 t/min. Afhankelijk van het merk mag dat tot boven de 80 V uitkomen.
Want als het niet de dynamo of de accu is geweest dan moet de spanningsregelaar gewoon overleden zijn door ouderdom of slecht contact?
Controleer alle stekkerverbindingen op vervuiling of corrosie. Verder zal de SR goed gekoeld moeten worden want daar wordt een aardig vermogen in warmte omgezet. Een aardige oplossing is het monteren van een 12 V ventilator uit een computer op de SR.
 
Nog voor de zekerheid heb ik met draaiende motor de uitgaande spanning van de dynamo gemeten. Deze ligt bij de 5.000rpm net onder de 50Volt op alle contacten.
Dat wil zeggen dat je dynamo nog in orde is.

Voor de zekerheid kan je nog de weerstand meten tussen elk van de 3 dynamo-aansluitingen en massa. Deze moet in het hoogste meetbereik oneindig hoog zijn.
 
Dat wil zeggen dat je dynamo nog in orde is.

Voor de zekerheid kan je nog de weerstand meten tussen elk van de 3 dynamo-aansluitingen en massa. Deze moet in het hoogste meetbereik oneindig hoog zijn.

Hoeft niet per definitie zo te zijn, ik heb meegemaakt dat wanneer een dergelijke dynamo belast werd er vervolgens kortsluiting in de dynamo ontstond. Ik heb enkel geen idee geen ervaring met het belasten van een driehoek schakeling maw hoe je kunt testen of deze kortsluit wanneer je de dynamo belast. Wellicht dat de echte monteurs op dit forum hier een antwoord op hebben, kevinblade, zot, anyone?
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet per definitie zo te zijn, ik heb meegemaakt dat wanneer een dergelijke dynamo belast werd er vervolgens kortsluiting in de dynamo ontstond. Ik heb enkel geen idee geen ervaring met het belasten van een driehoek schakeling maw hoe je kunt testen of deze kortsluit wanneer je de dynamo belast. Wellicht dat de echte monteurs op dit forum hier een antwoord op hebben, kevinblade, zot, anyone?
Kortsluiting met wat? met massa? Dan kan je hem doormeggeren.
Je zou ook 3 gloeilampen van 100 watt 230 volt aan kunnen sluiten en dan de wisselspanning meten. Je meet dan belast en dat zegt veel meer.
 
Kortsluiting met wat? met massa? Dan kan je hem doormeggeren.
Je zou ook 3 gloeilampen van 100 watt 230 volt aan kunnen sluiten en dan de wisselspanning meten. Je meet dan belast en dat zegt veel meer.

Kortsluiting is waarschijnlijk het verkeerde woord maar de wikkelingen van de spoelen bestaan vaak uit koperlakdraad, wikkeldraad of geemailleerd koperdraad. Dit betekend dat rondom het koperdraad een laagje isolatie zit zodat het draad geen contact maakt tussen de verschillende wikkelingen. Mocht dat wel gebeuren heeft dat gevolgen voor de werking van de spoel in zijn geheel.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak moet zijn van het doorbranden van een spanningsregelaar, maar enkel spanning over een spoel onbelast meten en dan concluderen dat de spoel correct werkt is kort door de bocht.
 
Ondertussen heb ik een z.g.a.n. originele spanningsregelaar gekocht.
Deze gemonteerd en de CBR loopt weer als een zonnetje.
De spanningsregelaar wordt "gewoon" warm en niet bloedheet zoals die imi-dingen

In mijn geval was goedkoop dus duurkoop....
 
Terug
Bovenaan Onderaan