CBR 600f '96 imitatie spanningsregelaar brand direct door

AVos1980

Rookie
2 okt 2016
8
0
Vollenhove
Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb een technisch probleem met.... de spaningsregelaar.
Er is al veel over te vinden, maar toch kom ik er niet uit.

Na een dikke 50.000 km heeft de originele sr het begeven, nog niks bijzonders.
Ik heb de stekker vervangen en een nieuwe imitatie sr via marktplaats gekocht.
Deze brandde er binnen 20sec weer uit.
Toen heb ik de manuals gedownload en zo ongeveer alles aan de motor doorgemeten,
maar ik kom geen afwijkende waardes tegen... volgens mij.

Ik dacht er zit vast een fabrieks foutje in dat goedkope imitatie ding (€21),
dus weer een nieuwe sr besteld... en je raad het al 20sec keurige laadspanning, 1x naar de 5000rpm en weg is de laadspanning.

Ik meet een wisselspanning op de gele draden van 75v bij 5000rpm met losgekoppelde sr.
de weerstand onderling is: 0.1 Ohm
De stekker verbinding onder de tank is schoon.

Zijn de SR's gewoon waardeloos of mis ik nog iets??
Iemand tips??
 
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er iets kapot gaat aan de dynamo waardoor deze een hogere spanning geeft en dan ook nog op alle fases hetzelfde.
 
Die immi sr's kunnen waardeloos zijn, het is goedkope meuk uit China. Ik heb mijn eigen sr inmiddels vervangen door een mosfet regelaar van Carmo, kost wel wat, maar doet het boven vereachting, veel stabielere spanning en hij wordt lang niet zo warm als de normale sr's.

Controleer ook de stekker op het startrelais, die wil ook nogal eens verbranden.
 
als je twee maal achter elkaar een IMITATIE regelaar doorfikt, en de oude (originele?) houdt t 50000km uit, moet er dan niet een lampje gaan branden waar t probleem zit? :+
 
De originele sr doet het nog een beetje (totdat hij warm wordt)

Ik meet dan 13,5v aan de accu bij 1500 rpm (stationair iets opgedraaid)
Met de verlichting, richting aanwijzers, en remlicht aan.

Dus je zou denken dat alles naar behoren werkt... toch?
 
Als je overal leest dat de imitatie's beter zijn.
En dat het allemaal toch 1 pot nat is met die dingen...
Overal vind je dezelfde art.nr's terug alleen de prijzen varieren van €12,5 (allibaba) tot over de €100,-

Ik wil graag weten over ik ergens iets over het hoofd zie, voordat er een duurdere sr op komt.
 
Als je overal leest dat de imitatie's beter zijn.
En dat het allemaal toch 1 pot nat is met die dingen...
Overal vind je dezelfde art.nr's terug alleen de prijzen varieren van €12,5 (allibaba) tot over de €100,-

Ik wil graag weten over ik ergens iets over het hoofd zie, voordat er een duurdere sr op komt.

Bepaalde sr's van andere fabrikanten zijn beter of evengoed, maar de sr's die jij waarschijnlijk voor rond de 30 a 35 euro van marktplaats hebt geplukt zijn Chinese kopiën van de originele Shindengen regelaars. Die kunnen goed zijn, of van waardeloze kwaliteit, alleen jammer, dat je dat aan de buitenkant niet kan zien. Koop je een regelaar via b.v. Carmo elektronics, of Siccama, dan heb je een goede kwaliteit regelaar, die minstens net zo goed als de originele presteert of nog beter. Alleen goedkoper dan met het stempeltje Honda er op.

Momenteel worden er steeds vaker mosfet in plaats van thyristor regelaars toegepast, omdat ze minder snel stuk gaan en minder hitte genereren. In nieuwere fietsen worden ze steeds vaker af fabriek toegepast. Mosfet regelaars herken je aan de FH codering, Thyristor regelaars aan de SH codering.Kijk of je een regelaar met de codering FH020AA kan vinden.


Hier staat ook veel info over de sr: Home
 
Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb een technisch probleem met.... de spaningsregelaar.
Er is al veel over te vinden, maar toch kom ik er niet uit.

Na een dikke 50.000 km heeft de originele sr het begeven, nog niks bijzonders.
Ik heb de stekker vervangen en een nieuwe imitatie sr via marktplaats gekocht.
Deze brandde er binnen 20sec weer uit.
Toen heb ik de manuals gedownload en zo ongeveer alles aan de motor doorgemeten,
maar ik kom geen afwijkende waardes tegen... volgens mij.

Ik dacht er zit vast een fabrieks foutje in dat goedkope imitatie ding (€21),
dus weer een nieuwe sr besteld... en je raad het al 20sec keurige laadspanning, 1x naar de 5000rpm en weg is de laadspanning.
Ik meet een wisselspanning op de gele draden van 75v bij 5000rpm met losgekoppelde sr.
de weerstand onderling is: 0.1 Ohm
De stekker verbinding onder de tank is schoon.

Zijn de SR's gewoon waardeloos of mis ik nog iets??
Iemand tips??


Tja er is al veel geschreven hier over alibaba dingen.
Omdat het goedkoop is en bij velen ( volgens velen ) goed werken blijven we allemaal erin geloven dat alleen een merknaam alleen al de kosten torenhoog opdrijft.

Goedkoop is niet altijd goed koop :-)
 
Ik wil mij graag aansluiten bij dit onderwerp.

Ik zit hier namelijk met een CBR600F2 ('91) waar de originele spanningsregelaar van is doorgebrandt.
De nieuwe (incl. stekker) is in bestelling, vooruitlopend op de installatie ben ik alvast het een en ander gaan checken.

Op veel plekken lees ik verschillende dingen over de dynamo. De een zegt dat je daarop 0,1Ohm moet meten, de ander zegt minder dan 1Ohm en weer een ander zegt tussen de 0,5 en 0,7Ohm.
Omdat hier niet echt concrete cijfers uitkomen en ik drie keer 0,8Ohm meet begin ik de twijfelen. Het zou zonde zijn als de nieuwe spanningsregelaar direct kapot gaat.
Mijn vraag dus; moet ik mij zorgen maken over de 0,8Ohm, wat is nu echt een goede waarde voor een Honda CBR600F2.
Ik heb de spanning bij draaiende motor nog niet gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Op veel plekken lees ik verschillende dingen over de dynamo. De een zegt dat je daarop 0,1Ohm moet meten, de ander zegt minder dan 1Ohm en weer een ander zegt tussen de 0,5 en 0,7Ohm.
Omdat hier niet echt concrete cijfers uitkomen en ik drie keer 0,8Ohm meet begin ik de twijfelen. Het zou zonde zijn als de nieuwe spanningsregelaar direct kapot gaat.
Houdt de meetpennen van je multimeter in het laagste weerstandsbereik eens tegen elkaar. Je zal een waarde van 0,5 - 0,8 Ohm aflezen. Dat is de eigen weerstand van de meetsnoeren en de interne weerstanden. Deze waarde moet je aftrekken van de waarden die je afleest op de meter.

Dat kan ook de verschillen aangeven van 0,1 Ohm of 0,8 Ohm.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je response Jaap, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

De weerstand van de meetsnoeren is inderdaad 0,5 Ohm (na 5 seconden zakt die nog naar 0,4 Ohm).
Dan kom ik op een weerstand van 0,4 Ohm uit voor de dynamo. Dus ik kan concluderen dat deze nog goed is?

Nog voor de zekerheid heb ik met draaiende motor de uitgaande spanning van de dynamo gemeten. Deze ligt bij de 5.000rpm net onder de 50Volt op alle contacten.
Want als het niet de dynamo of de accu is geweest dan moet de spanningsregelaar gewoon overleden zijn door ouderdom of slecht contact?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan